2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyílt nap a Prerovi légibázison

JETfly  |  2005-05-30 15:46:44

A cseh légierő Chaslavi nyílt napja után egy héttel május 28-án a Prerov-i helikopterbázis is kitárta kapuit a nagyközönség előtt. A Cseh Légierő helikopterei és merev szárnyú gépei mellett számos látványos, \"tigris\" festésű külföldi katonai repülőeszköz is részt vett a nagyszerű hangulatú eseményen.

A bázis - mely Budapesttől körülbelül 4 órás autózással érhető el - fotózásra kiváló helyszín, mivel a pálya elhelyezkedése miatt egész nap nincs ellenfény. 3/4 9-kor lehetett a bázison kialakított parkolóból elindulni a statikus sor felé. A rendezők kicsit, későn kerítették el a gépek egy részét, a többi légi és a szárazföldi technikát viszont szabadon hagyták a látogatók számára. Ennek előnye, hogy néhány repülőeszközt meg lehetett szépen fotózni, hátránya, hogy a többit ellepték az emberek, így ezekről jó képet nem lehetett készíteni.

A statikus soron díszfestésü MI-24V, MI-2, MI-27, díszfestésü MIG-21MF, L-29, L-39, L-159, L-410, Challanger került kiállításra a cseh légierő kötelékéből. A cseh díszfestésü gépek "Tigris" századokhoz tartoztak. A nyílt nap egyben nemzetközi nagymacska találkozó is volt. A NATO országok közül a franciák két díszfestésü MIRAGE 2000 vadászt, a Luftwaffe kettő Tornado-t és egy díszfestésü BO-105 tankvadászt, a belgák egy F-16MLU-t és egy Augusta-109-t, a dán légierő egy Fennec helikoptert az osztrákok UH-60 Black Hawk-t hoztak el a statikra.

A szárazföldi technika bemutatón, SA-6 lánctalpas komplexum a hozzátartozó lokátorokkal és rakétaszállító jármüvel, SA-13 közel légvédelmi komplexum, T-72 harckocsi, Suzanna önjáró löveg, több support terepjáró, valamint a hazánkkal közös fejlesztésként elkezdett, aztán csehek által befejezett Szojka robotrepülőgép az irányítókomplexummal került kiállításra.

A több ezres közönséget az égiek is kiszolgálták, így 30 fok feletti meleg, és egész nap szikrázó napsütés kísérte a dinamikus bemutatót. A sétarepüléseket két Morava, és három Zlin kapacitású "légierő" óráként, folyamatosan végezte késő délutánig. A dinamikus bemutatót a házigazdák MI-24V és MI-17 helikoptereiből összállt, hármas formáció kezdte el, majd a Caslavi készültség két MIG-21MF elfogója dübörgött el a beton felett. A MIG-ek két póttartályt és kettő R-60 (AA-7) Aphid rakétát hordoztak. A házigazda prerovi alakulat MI-24V tigrisfestésü gépe (Caslavban statikon volt kiállítva) mutatott be látványos mürepülést. Utána három L-39 Albatrosz kötelékezett rövid ideig, majd két MI-24 és egy MI-27 kommandósok kirakását és fedezését imitáló bemutatót tartott pirotechnika kíséretével. A tüzszerészek utána is dolgoztak, mivel három L-139 ALCA reptér elleni rácsapásait is robbanások és füst kísérte.

Az első külföldi résztvevő belga légierő Augusta-109 kutató-mentő helikopterének szólórepülése volt. Utána a házigazdák W-3A Sokol Chaslavban már bemutatott kutató-mentő bemutatóját élvezhettük. A következő müsorszám négy MI-24V földi erők elleni támadási imitációja pirotechnikai kellékekkel. Hatalmas hangorkán kíséretben a belgák F-16MLU -ja tartott szép bemutatót. Utána a hazaiak L-139B gyári kék-fehér gépe emelkedett a levegőbe és korcsolyázott az égen. Az ebédidőben a sétarepülések folytatódtak, valamint egy-egy polgári repülő és helikopter például egy kis sárga Robinson prüntyögött. Jó néhány ejtőernyős is ugrált elsősorban MI-17 helikopterekből. Az ernyősök között katonai parák és polgári sportolók is voltak.

A déli szünet után minden szem az égre meredt és várta a Caslavi gépeket. Két MIG-21MF és egy JAS-39C Gripen húzott át kétszer a kifutópálya felett, majd a készültségi géppár visszatért Caslavba. A Gripen néhány szük vízszintes manőver után leszállt, és a közönség előtt körülbelül fél órát járó hajtómüvel dübörgött, aztán ismét a levegőbe emelkedett és egy rácsapást követően indult vissza bázisára. A csehek rendkívül büszkék új harci gépeikre, óriási tömeg rohant oda, ahol a JAS-39C Gripen parkolt. Közben a tigrismintás MI-24V is programot repült. A Gripen távozása után a nép nagy része távozott, a rendkívüli meleg hatása érezhető volt. A szervezők remek ötletét a Kecskeméti repnapra is át lehetne venni. Körülbelül fél óránként, ég felé fröcskölő vízzel egy locsolóautó gurult lassan a statik soron végig a nézők mellett és mindenki felüdült kicsit a vízpermetben, ha mögé állt.

A program is leült kissé, jó ideig csak az ejtőernyősök célbaugrását és a sétarepüléseket lehetett nézegetni. A Hradeci Légicirkusz ezúttal egy Friesler Storch replika géppel mutatkozott be. Közelről már szemmel látható volt az elsősorban motorban való különbség, Az Augusta-109 délelőtti bemutatóját ismételte meg, akárcsak a W-3A Sokol kutató-mentő csapata. A fináléra kellett egy kicsit várni, de 16 órakor 7 MI-24V, 4-5 MI-17 és egy W-3A Sokol emelkedett a levegőbe, hogy kötelékké tömörülve repüljön el a pálya tengelyébe. A szállítók landoltak, majd a hét MI-24 egyenként tért vissza a zónába. A sétarepülés folytatódott, de a korlátokat már elbontatták, és a több repülőeszköz távozott. 

A nyílt nap jó propagandája volt a cseh légierőnek és repülésnek. Ismét bebizonyosodott - akárcsak a Szentkirályszabadjai nyílt napokon - hogy nem kell feltétlenül kötelékekkel telezsúfolt, és külföldi meghívottakkal tömött program egy jó repülőeseményhez. A cseh pilóták a MI-24V-n kívül nem bemutatót, hanem harci imitációkat repültek, a merevszárnyú gépek, pedig áthúzásokat végeztek. Összességében a közönség ki volt szolgálva, az enni-innivaló olcsó volt, a cseh sör az, cseh sör, nem volt tele a bázis mindenféle vacak bóvliárussal, néhány modell és póló, sapka stand fért el a lacikonyhások mellett.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.