2017. 02. 26.
: 309 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Nyílt nap a Prerovi légibázison

JETfly  |  2005-05-30 15:46:44

A cseh légierő Chaslavi nyílt napja után egy héttel május 28-án a Prerov-i helikopterbázis is kitárta kapuit a nagyközönség előtt. A Cseh Légierő helikopterei és merev szárnyú gépei mellett számos látványos, \"tigris\" festésű külföldi katonai repülőeszköz is részt vett a nagyszerű hangulatú eseményen.

A bázis - mely Budapesttől körülbelül 4 órás autózással érhető el - fotózásra kiváló helyszín, mivel a pálya elhelyezkedése miatt egész nap nincs ellenfény. 3/4 9-kor lehetett a bázison kialakított parkolóból elindulni a statikus sor felé. A rendezők kicsit, későn kerítették el a gépek egy részét, a többi légi és a szárazföldi technikát viszont szabadon hagyták a látogatók számára. Ennek előnye, hogy néhány repülőeszközt meg lehetett szépen fotózni, hátránya, hogy a többit ellepték az emberek, így ezekről jó képet nem lehetett készíteni.

A statikus soron díszfestésü MI-24V, MI-2, MI-27, díszfestésü MIG-21MF, L-29, L-39, L-159, L-410, Challanger került kiállításra a cseh légierő kötelékéből. A cseh díszfestésü gépek "Tigris" századokhoz tartoztak. A nyílt nap egyben nemzetközi nagymacska találkozó is volt. A NATO országok közül a franciák két díszfestésü MIRAGE 2000 vadászt, a Luftwaffe kettő Tornado-t és egy díszfestésü BO-105 tankvadászt, a belgák egy F-16MLU-t és egy Augusta-109-t, a dán légierő egy Fennec helikoptert az osztrákok UH-60 Black Hawk-t hoztak el a statikra.

A szárazföldi technika bemutatón, SA-6 lánctalpas komplexum a hozzátartozó lokátorokkal és rakétaszállító jármüvel, SA-13 közel légvédelmi komplexum, T-72 harckocsi, Suzanna önjáró löveg, több support terepjáró, valamint a hazánkkal közös fejlesztésként elkezdett, aztán csehek által befejezett Szojka robotrepülőgép az irányítókomplexummal került kiállításra.

A több ezres közönséget az égiek is kiszolgálták, így 30 fok feletti meleg, és egész nap szikrázó napsütés kísérte a dinamikus bemutatót. A sétarepüléseket két Morava, és három Zlin kapacitású "légierő" óráként, folyamatosan végezte késő délutánig. A dinamikus bemutatót a házigazdák MI-24V és MI-17 helikoptereiből összállt, hármas formáció kezdte el, majd a Caslavi készültség két MIG-21MF elfogója dübörgött el a beton felett. A MIG-ek két póttartályt és kettő R-60 (AA-7) Aphid rakétát hordoztak. A házigazda prerovi alakulat MI-24V tigrisfestésü gépe (Caslavban statikon volt kiállítva) mutatott be látványos mürepülést. Utána három L-39 Albatrosz kötelékezett rövid ideig, majd két MI-24 és egy MI-27 kommandósok kirakását és fedezését imitáló bemutatót tartott pirotechnika kíséretével. A tüzszerészek utána is dolgoztak, mivel három L-139 ALCA reptér elleni rácsapásait is robbanások és füst kísérte.

Az első külföldi résztvevő belga légierő Augusta-109 kutató-mentő helikopterének szólórepülése volt. Utána a házigazdák W-3A Sokol Chaslavban már bemutatott kutató-mentő bemutatóját élvezhettük. A következő müsorszám négy MI-24V földi erők elleni támadási imitációja pirotechnikai kellékekkel. Hatalmas hangorkán kíséretben a belgák F-16MLU -ja tartott szép bemutatót. Utána a hazaiak L-139B gyári kék-fehér gépe emelkedett a levegőbe és korcsolyázott az égen. Az ebédidőben a sétarepülések folytatódtak, valamint egy-egy polgári repülő és helikopter például egy kis sárga Robinson prüntyögött. Jó néhány ejtőernyős is ugrált elsősorban MI-17 helikopterekből. Az ernyősök között katonai parák és polgári sportolók is voltak.

A déli szünet után minden szem az égre meredt és várta a Caslavi gépeket. Két MIG-21MF és egy JAS-39C Gripen húzott át kétszer a kifutópálya felett, majd a készültségi géppár visszatért Caslavba. A Gripen néhány szük vízszintes manőver után leszállt, és a közönség előtt körülbelül fél órát járó hajtómüvel dübörgött, aztán ismét a levegőbe emelkedett és egy rácsapást követően indult vissza bázisára. A csehek rendkívül büszkék új harci gépeikre, óriási tömeg rohant oda, ahol a JAS-39C Gripen parkolt. Közben a tigrismintás MI-24V is programot repült. A Gripen távozása után a nép nagy része távozott, a rendkívüli meleg hatása érezhető volt. A szervezők remek ötletét a Kecskeméti repnapra is át lehetne venni. Körülbelül fél óránként, ég felé fröcskölő vízzel egy locsolóautó gurult lassan a statik soron végig a nézők mellett és mindenki felüdült kicsit a vízpermetben, ha mögé állt.

A program is leült kissé, jó ideig csak az ejtőernyősök célbaugrását és a sétarepüléseket lehetett nézegetni. A Hradeci Légicirkusz ezúttal egy Friesler Storch replika géppel mutatkozott be. Közelről már szemmel látható volt az elsősorban motorban való különbség, Az Augusta-109 délelőtti bemutatóját ismételte meg, akárcsak a W-3A Sokol kutató-mentő csapata. A fináléra kellett egy kicsit várni, de 16 órakor 7 MI-24V, 4-5 MI-17 és egy W-3A Sokol emelkedett a levegőbe, hogy kötelékké tömörülve repüljön el a pálya tengelyébe. A szállítók landoltak, majd a hét MI-24 egyenként tért vissza a zónába. A sétarepülés folytatódott, de a korlátokat már elbontatták, és a több repülőeszköz távozott. 

A nyílt nap jó propagandája volt a cseh légierőnek és repülésnek. Ismét bebizonyosodott - akárcsak a Szentkirályszabadjai nyílt napokon - hogy nem kell feltétlenül kötelékekkel telezsúfolt, és külföldi meghívottakkal tömött program egy jó repülőeseményhez. A cseh pilóták a MI-24V-n kívül nem bemutatót, hanem harci imitációkat repültek, a merevszárnyú gépek, pedig áthúzásokat végeztek. Összességében a közönség ki volt szolgálva, az enni-innivaló olcsó volt, a cseh sör az, cseh sör, nem volt tele a bázis mindenféle vacak bóvliárussal, néhány modell és póló, sapka stand fért el a lacikonyhások mellett.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.
2017. 02. 23., 10:20
A Szolnoki Sportrepülő Egyesület megkapta a bírósági végzést. A szandai reptér megmaradt, de két klubnak kellett eljönnie onnan. A hangár-per és következményei.
2017. 02. 23., 09:34
Hétfőn Stockholmban aláírták a Gripen vadászgépek korszerűsítéséről és repült óráinak növeléséről szóló szerződést.
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indonéz védelmi minisztérium a napokban szerződést kötött a francia NEXTER Systems vállalattal újabb CAESAR (CAmion Equipe d'un Systeme d'ARtillerie) típusú önjáró lövegek beszerzéséről.