2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar siker az Aero GP-n

JETfly  |  2005-05-25 09:52:35

Öt műrepülő pilóta adott randevút egymásnak a szlovéniai Mariborban. Találkozásuk fő célja, hogy eldöntsék, ki a világ repülő ásza.

A sportrepülés egy új meghívásos versenye, az Aero Grand Prix első futama került megrendezésre 2005. május 22-én. A verseny szervezője és szellemi atyja Jeff Zaltman a régi idők pilóta megméretetésit szeretné korunkba újraéleszteni. Mint nyilatkozatában említette -az Aero GP az egyik legnépszerübb, leglátványosabb és legizgalmasabb esemény lesz a sportkalendáriumban. A légi küzdelem az emberi teljesítőképesség extrém tesztje, és az egyik legnagyobb kihívás, mester fokra emelve. Egy-egy versenynapon négy különböző feladatot hajtanak végre a résztvevők, akik a világ élvonalába tartozó pilóták, Peter Podlunsek Szlovéniából, Gabor Varga Svédországból, Andy Bickmore és Mark Jefferies az Egyesült Királyságból és hazánk mürepülő Európa-bajnoka Veres Zoltán.

Az első fordulóban bombázási gyakorlatot hajtotak végre a versenyzők. Egy 2 kilogramm tömegü tárgyat kellett célba juttatni. A céltárgy egykiállított katonai terepjáró volt.  A pontos célzást pirotechnikai robbanás kísérte, a versenyszámot az nyeret, akinek legközelebb csapódott földbe a bombája a célhoz. A dzsipet Veres Zoltán telibe találta. A második fordulóban páronként klasszikus légiharcot vívtak a pilóták.  A légiharc légterének alsó határa nem volt a felső 1000 méter. Egy-egy viadalra négy percet adtak a szervezők. Ezután következett talán a legnehezebb feladat a légi Forma-1, ahol az öt gép egyszerre repült egy nyolcas alakú pályán, melyek magassága nulla és 30 méter között volt. A verseny alatt nyolc kört kellett a gépeknek teljesíteniük, ahol különösen izgalmas volt a mezőny szétszakadtával a nyolcas szárán a repülőgépek keresztezése, ahol 700 km/h-s sebesség különbségnél csak néhány méter választotta el a gépeket, miközben az üldözőkre is figyelni kellett. A negyedik feladat a mürepülés szépsége, adott zenére kell koreográfiát készíteni, és hiba nélkül lerepülni.

Veres Zoltán és Gabor Varga légiharca

Mind a négy versenyszám nagy kihívást jelentett a pilótáknak. Veres Zoltán a verseny után elmondta, hogy az egyik legnehezebb feladata a svéd Gabor Varga, vagy versenynevén Wild One elleni légiharc volt, főként a ráható nagy G terhelések illetve az ellenfél gépének, a Yak-55-nek fordulékonysága miatt. Egy-egy légiharc során akár 8-10G terhelést is el kellett viselnie a pilótáknak és közben folyamatosan figyelni, manőverezni. A repülést nehezítette, hogy a repülőgépekre szerelt hat-nyolc kamera megváltoztatta az aerodinamikáját a gépnek. A légi Forma-1 feladatban is nagy túlterhelés érte a pilótákat valamint figyelni kellett a további öt gépre, a sebességre és a pályatarására is.

Mark Jefferies és Peter Podgorsek küzdelme

Veres Zoltán, akit Red Phantom névre kereszteltek a szervezők sikeresen vette a négy akadályt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a nap végén Ő gyüjtötte a legtöbb pontot és megnyerte a versenyt. Második helyezett lett a szlovén Peter „Maximum G” Podlunsek Extra 300M típusú repülőgéppel, harmadik a svéd Gabor „Wild One” Varga Yak-55-el. Az Aero Grand Prix futamai Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, Dubaiban és az Egyesült Államokban folytatódnak. A szervezők remélik, hogy hamarosan hazánkban is megrendezhetik a verseny egyik futamát.

Galéria: Magyar siker az Aero GP-n

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.