2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar siker az Aero GP-n

JETfly  |  2005-05-25 09:52:35

Öt műrepülő pilóta adott randevút egymásnak a szlovéniai Mariborban. Találkozásuk fő célja, hogy eldöntsék, ki a világ repülő ásza.

A sportrepülés egy új meghívásos versenye, az Aero Grand Prix első futama került megrendezésre 2005. május 22-én. A verseny szervezője és szellemi atyja Jeff Zaltman a régi idők pilóta megméretetésit szeretné korunkba újraéleszteni. Mint nyilatkozatában említette -az Aero GP az egyik legnépszerübb, leglátványosabb és legizgalmasabb esemény lesz a sportkalendáriumban. A légi küzdelem az emberi teljesítőképesség extrém tesztje, és az egyik legnagyobb kihívás, mester fokra emelve. Egy-egy versenynapon négy különböző feladatot hajtanak végre a résztvevők, akik a világ élvonalába tartozó pilóták, Peter Podlunsek Szlovéniából, Gabor Varga Svédországból, Andy Bickmore és Mark Jefferies az Egyesült Királyságból és hazánk mürepülő Európa-bajnoka Veres Zoltán.

Az első fordulóban bombázási gyakorlatot hajtotak végre a versenyzők. Egy 2 kilogramm tömegü tárgyat kellett célba juttatni. A céltárgy egykiállított katonai terepjáró volt.  A pontos célzást pirotechnikai robbanás kísérte, a versenyszámot az nyeret, akinek legközelebb csapódott földbe a bombája a célhoz. A dzsipet Veres Zoltán telibe találta. A második fordulóban páronként klasszikus légiharcot vívtak a pilóták.  A légiharc légterének alsó határa nem volt a felső 1000 méter. Egy-egy viadalra négy percet adtak a szervezők. Ezután következett talán a legnehezebb feladat a légi Forma-1, ahol az öt gép egyszerre repült egy nyolcas alakú pályán, melyek magassága nulla és 30 méter között volt. A verseny alatt nyolc kört kellett a gépeknek teljesíteniük, ahol különösen izgalmas volt a mezőny szétszakadtával a nyolcas szárán a repülőgépek keresztezése, ahol 700 km/h-s sebesség különbségnél csak néhány méter választotta el a gépeket, miközben az üldözőkre is figyelni kellett. A negyedik feladat a mürepülés szépsége, adott zenére kell koreográfiát készíteni, és hiba nélkül lerepülni.

Veres Zoltán és Gabor Varga légiharca

Mind a négy versenyszám nagy kihívást jelentett a pilótáknak. Veres Zoltán a verseny után elmondta, hogy az egyik legnehezebb feladata a svéd Gabor Varga, vagy versenynevén Wild One elleni légiharc volt, főként a ráható nagy G terhelések illetve az ellenfél gépének, a Yak-55-nek fordulékonysága miatt. Egy-egy légiharc során akár 8-10G terhelést is el kellett viselnie a pilótáknak és közben folyamatosan figyelni, manőverezni. A repülést nehezítette, hogy a repülőgépekre szerelt hat-nyolc kamera megváltoztatta az aerodinamikáját a gépnek. A légi Forma-1 feladatban is nagy túlterhelés érte a pilótákat valamint figyelni kellett a további öt gépre, a sebességre és a pályatarására is.

Mark Jefferies és Peter Podgorsek küzdelme

Veres Zoltán, akit Red Phantom névre kereszteltek a szervezők sikeresen vette a négy akadályt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a nap végén Ő gyüjtötte a legtöbb pontot és megnyerte a versenyt. Második helyezett lett a szlovén Peter „Maximum G” Podlunsek Extra 300M típusú repülőgéppel, harmadik a svéd Gabor „Wild One” Varga Yak-55-el. Az Aero Grand Prix futamai Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, Dubaiban és az Egyesült Államokban folytatódnak. A szervezők remélik, hogy hamarosan hazánkban is megrendezhetik a verseny egyik futamát.

Galéria: Magyar siker az Aero GP-n

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.