2017. 02. 23. csütörtök
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Magyar siker az Aero GP-n

JETfly  |  2005-05-25 09:52:35

Öt műrepülő pilóta adott randevút egymásnak a szlovéniai Mariborban. Találkozásuk fő célja, hogy eldöntsék, ki a világ repülő ásza.

A sportrepülés egy új meghívásos versenye, az Aero Grand Prix első futama került megrendezésre 2005. május 22-én. A verseny szervezője és szellemi atyja Jeff Zaltman a régi idők pilóta megméretetésit szeretné korunkba újraéleszteni. Mint nyilatkozatában említette -az Aero GP az egyik legnépszerübb, leglátványosabb és legizgalmasabb esemény lesz a sportkalendáriumban. A légi küzdelem az emberi teljesítőképesség extrém tesztje, és az egyik legnagyobb kihívás, mester fokra emelve. Egy-egy versenynapon négy különböző feladatot hajtanak végre a résztvevők, akik a világ élvonalába tartozó pilóták, Peter Podlunsek Szlovéniából, Gabor Varga Svédországból, Andy Bickmore és Mark Jefferies az Egyesült Királyságból és hazánk mürepülő Európa-bajnoka Veres Zoltán.

Az első fordulóban bombázási gyakorlatot hajtotak végre a versenyzők. Egy 2 kilogramm tömegü tárgyat kellett célba juttatni. A céltárgy egykiállított katonai terepjáró volt.  A pontos célzást pirotechnikai robbanás kísérte, a versenyszámot az nyeret, akinek legközelebb csapódott földbe a bombája a célhoz. A dzsipet Veres Zoltán telibe találta. A második fordulóban páronként klasszikus légiharcot vívtak a pilóták.  A légiharc légterének alsó határa nem volt a felső 1000 méter. Egy-egy viadalra négy percet adtak a szervezők. Ezután következett talán a legnehezebb feladat a légi Forma-1, ahol az öt gép egyszerre repült egy nyolcas alakú pályán, melyek magassága nulla és 30 méter között volt. A verseny alatt nyolc kört kellett a gépeknek teljesíteniük, ahol különösen izgalmas volt a mezőny szétszakadtával a nyolcas szárán a repülőgépek keresztezése, ahol 700 km/h-s sebesség különbségnél csak néhány méter választotta el a gépeket, miközben az üldözőkre is figyelni kellett. A negyedik feladat a mürepülés szépsége, adott zenére kell koreográfiát készíteni, és hiba nélkül lerepülni.

Veres Zoltán és Gabor Varga légiharca

Mind a négy versenyszám nagy kihívást jelentett a pilótáknak. Veres Zoltán a verseny után elmondta, hogy az egyik legnehezebb feladata a svéd Gabor Varga, vagy versenynevén Wild One elleni légiharc volt, főként a ráható nagy G terhelések illetve az ellenfél gépének, a Yak-55-nek fordulékonysága miatt. Egy-egy légiharc során akár 8-10G terhelést is el kellett viselnie a pilótáknak és közben folyamatosan figyelni, manőverezni. A repülést nehezítette, hogy a repülőgépekre szerelt hat-nyolc kamera megváltoztatta az aerodinamikáját a gépnek. A légi Forma-1 feladatban is nagy túlterhelés érte a pilótákat valamint figyelni kellett a további öt gépre, a sebességre és a pályatarására is.

Mark Jefferies és Peter Podgorsek küzdelme

Veres Zoltán, akit Red Phantom névre kereszteltek a szervezők sikeresen vette a négy akadályt. Ezt mi sem bizonyítja jobban, hogy a nap végén Ő gyüjtötte a legtöbb pontot és megnyerte a versenyt. Második helyezett lett a szlovén Peter „Maximum G” Podlunsek Extra 300M típusú repülőgéppel, harmadik a svéd Gabor „Wild One” Varga Yak-55-el. Az Aero Grand Prix futamai Spanyolországban, az Egyesült Királyságban, Dubaiban és az Egyesült Államokban folytatódnak. A szervezők remélik, hogy hamarosan hazánkban is megrendezhetik a verseny egyik futamát.

Galéria: Magyar siker az Aero GP-n

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin