2017. 02. 22. szerda
: 307 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kabin

JETfly  |  2002-07-08 12:53:00

Megtörtént a szerszám beszerzés, következik a nagy pillanat, melyik makettet, milyen méretarányban vásároljuk, majd építsük meg.

Milyen méretarányú gépet válasszunk?

Nehéz eldönteni a több méret közül, milyen nagyságú gépet építsünk meg.

A repülő makettek négy méretarányban készülnek.(A méretarány a modell kicsinyítését jelzi.

A valósághoz képest milyen arányban kicsinyítették. 1:72-es arány = a maketten egy centiméter a valós gépen 72 centiméter)

1:144 – A legkisebb méretü gépek.

Előnyük, hogy kevés alkatrészből állnak és így könnyü összeépíteni őket.

Hátrányuk, hogy elnagyolt a kidolgozásuk, a részleteket nem lehet kidolgozni.

1:72- A közép kategória kisebb gépei.

A legelterjedtebb kategória. A legtöbb gépet ebben a méretarányban adják ki. Könnyen kezelhető és a közepes számú alkatrész szám miatt könnyen összeépíthető. Az ügyesebb kezüek saját vagy gyári kiegészítőkkel tuningolhatják gépüket és akár a pilótafülkét, radarszekrényt is életszerüen kidolgozhatják.

1:48- A profik méretaránya

Ebben a méretben már minden látható. Ez előnye és hátránya is. A több száz alkatrészből álló kitet nagyon szépen ki lehet dolgozni, a pilótafülkét, a fegyverzeteket, radarokat és egyes elektronikai müszereket mügyanta és fém kiegészítőkkel lehet életszerüvé varázsolni. Ezekhez a munkákhoz elengedhetetlen fényképes dokumentáció használata. Ezekhez saját forrásból, repülőnapok vagy repülő múzeumok látogatásakor készült képek, vagy különböző kiadók típus füzeteiből juthatunk hozzá.

A hátrányai közétartozik, hogy a hibák ebben a méretarányban nagyon észrevehetőek, tehát nagyon jó munkát kell végezni.

1:32- Nagy méretarány, nagy kidolgozottság

Az első probléma ennél a méretaránynál hova tesszük a kész makettet. Nem ildomos a családot kiköltöztetni néhány repülő miatt. Itt szabadjára indíthatjuk fantáziánkat. Minden ötletünket megvalósíthatjuk. Kinyithatjuk a szerelő nyílásokat, bevezetékelhetjük a hidraulikát, elkészíthetjük a pilótafülke müszereit mutatókkal, számlapokkal.

A kezdőknek az 1:72-es méretarányú kiteket ajánlom. Megfelelő az ára és könnyen összerakhatóak. Ebből a méretarányban van a legteljesebb kínálat, így mindenki megépítheti kedvenc gépét.

Ha megvásároltuk a gépet kezdjük a munkát.

A doboz kinyitásánál figyeljünk, hogy ne törjenek az alkatrészek és a matrica ív ne sérüljön meg. Célszerü a matrica lapot biztonságos helyre tenni, amíg nincs rá szükség.

Először figyelmesen nézzük át az összeállítási rajzot, mit, milyen sorrendben építsünk össze.

A kabin összeállításával kezdjük a munkát. Itt kell eldöntenünk, hogy nyitott vagy csukott kabintetővel készítjük el gépünket. Az első esetben ki kell dolgoznunk a látható részleteket,

a másikban elég a müszerfalat, botkormányt, pedálokat, gázkart, a nagyobb kezelő felületeket és az ülést valósághüen elkészíteni.

Térjünk vissza az első verzióhoz. Első lépés a müszerfal. Sajnos a gyári készletek általában durvák, elnagyoltak. Ha jó minőséget szeretnénk, saját kezüleg kell elkészítenünk vagy a megfelelő mügyanta illetve fém kiegészítőt építjük be, utóbbiról majd később, bővebben.

Néhány megoldás sajátkezü müszerfal elkészítésére:

- A dobozban talált müszerfalat fessük ki majd ragaszuk a helyére. Általában a müszerfal panel matt a müszerek, az üveg csillogása miatt, fényes. Ezt vagy fényes lakkal vagy fényes festékkel érhetjük el. A festést legkönnyebben festhetjük, ha egy müanyag lapra, pl.: telefonkártyára lakkal felragasztjuk a müszerfalat és a kártya fogásával egyszerüen festhetünk. Száradás után könnyen eltávolíthatjuk a kifestett müszerfalat.

- Tejfölös pohárból vágjuk ki a müszerfal előlapját és ebbe megfelelő fúróval kifúrjuk a müszerek helyét. Az előlapot fessük, majd elkészítjük az előlappal megegyező méretü hátlapot, majd szintén festjük. Az elő- és hátlapot összeragasztjuk majd fényes lakkal a müszerek lapjait lakkozzuk.

- A második technológia tovább fejlesztése. A hátlapra felragasztjuk a müszerfal matricát. Az összeragasztás után a müszerüvegeket ismét lakkal imitáljuk.

A kabin további kidolgozása:

Az oldalkormány pedálokat tejfölös pohárból, a rudazatokat és a botkormányt öntőkeret anyagból szálhúzással alakíthatjuk ki. A bekötő hevedereket vízbázisú festékkel átitatott papír zsebkendőből, magnószalagból vagy vékony ólomlemezből készíthetjük el.

A beépítés előtt az elkészült szalagokat gyürjük meg, hogy elveszítsék merevségüket és élethüek legyenek.

A csatokat vékony rézdrótból hajlítsuk és ragaszuk a kívánt helyre.

A szálhúzás könnyen elsajátítható, hasznos munkafolyamat. Szükségünk van egy gyertya lángjára és az öntőkeretből levágott egyenes darabra.

A gyertyalángja felett melegítjük a müanyagot. Mikor érezzük az olvadás kezdetét, megfelelő átmérőre és szélességre húzzuk, majd a láng közeléből elveszük. Ezzel a módszerrel több fontos alkatrészt pótolhatunk, helyettesíthetünk.

Ennyit a kabin belső megépítéséről.

Hamarosan elkezdhetjük a géptörzs, a szárnyak összeragasztását, kialakítását, de ezt majd a következő alkalommal.

Jó munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 22., 15:39
A horvátok idén döntenek, Szlovénia nem akar új gépeket, a románok és szerbek minőségi és mennyiségi fölénybe kerülnek, ha a magyar légierő nem fejleszt.
2017. 02. 22., 10:52
Az osztrák kormány feljelentést tesz az Airbus repülőgépgyártó vállalat ellen.
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.

  Legfrissebbek most

A Rosztech állami vállalat vezérigazgatója, Szergej Csemezov a napokban arról számolt be, hogy az Egyesült Arab Emirátusok szándéknyilatkozatot írt alá Oroszországgal Szu-35-ös vadászbombázók esetleges eladása ügyében.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin