2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kabin

JETfly  |  2002-07-08 12:53:00

Megtörtént a szerszám beszerzés, következik a nagy pillanat, melyik makettet, milyen méretarányban vásároljuk, majd építsük meg.

Milyen méretarányú gépet válasszunk?

Nehéz eldönteni a több méret közül, milyen nagyságú gépet építsünk meg.

A repülő makettek négy méretarányban készülnek.(A méretarány a modell kicsinyítését jelzi.

A valósághoz képest milyen arányban kicsinyítették. 1:72-es arány = a maketten egy centiméter a valós gépen 72 centiméter)

1:144 – A legkisebb méretü gépek.

Előnyük, hogy kevés alkatrészből állnak és így könnyü összeépíteni őket.

Hátrányuk, hogy elnagyolt a kidolgozásuk, a részleteket nem lehet kidolgozni.

1:72- A közép kategória kisebb gépei.

A legelterjedtebb kategória. A legtöbb gépet ebben a méretarányban adják ki. Könnyen kezelhető és a közepes számú alkatrész szám miatt könnyen összeépíthető. Az ügyesebb kezüek saját vagy gyári kiegészítőkkel tuningolhatják gépüket és akár a pilótafülkét, radarszekrényt is életszerüen kidolgozhatják.

1:48- A profik méretaránya

Ebben a méretben már minden látható. Ez előnye és hátránya is. A több száz alkatrészből álló kitet nagyon szépen ki lehet dolgozni, a pilótafülkét, a fegyverzeteket, radarokat és egyes elektronikai müszereket mügyanta és fém kiegészítőkkel lehet életszerüvé varázsolni. Ezekhez a munkákhoz elengedhetetlen fényképes dokumentáció használata. Ezekhez saját forrásból, repülőnapok vagy repülő múzeumok látogatásakor készült képek, vagy különböző kiadók típus füzeteiből juthatunk hozzá.

A hátrányai közétartozik, hogy a hibák ebben a méretarányban nagyon észrevehetőek, tehát nagyon jó munkát kell végezni.

1:32- Nagy méretarány, nagy kidolgozottság

Az első probléma ennél a méretaránynál hova tesszük a kész makettet. Nem ildomos a családot kiköltöztetni néhány repülő miatt. Itt szabadjára indíthatjuk fantáziánkat. Minden ötletünket megvalósíthatjuk. Kinyithatjuk a szerelő nyílásokat, bevezetékelhetjük a hidraulikát, elkészíthetjük a pilótafülke müszereit mutatókkal, számlapokkal.

A kezdőknek az 1:72-es méretarányú kiteket ajánlom. Megfelelő az ára és könnyen összerakhatóak. Ebből a méretarányban van a legteljesebb kínálat, így mindenki megépítheti kedvenc gépét.

Ha megvásároltuk a gépet kezdjük a munkát.

A doboz kinyitásánál figyeljünk, hogy ne törjenek az alkatrészek és a matrica ív ne sérüljön meg. Célszerü a matrica lapot biztonságos helyre tenni, amíg nincs rá szükség.

Először figyelmesen nézzük át az összeállítási rajzot, mit, milyen sorrendben építsünk össze.

A kabin összeállításával kezdjük a munkát. Itt kell eldöntenünk, hogy nyitott vagy csukott kabintetővel készítjük el gépünket. Az első esetben ki kell dolgoznunk a látható részleteket,

a másikban elég a müszerfalat, botkormányt, pedálokat, gázkart, a nagyobb kezelő felületeket és az ülést valósághüen elkészíteni.

Térjünk vissza az első verzióhoz. Első lépés a müszerfal. Sajnos a gyári készletek általában durvák, elnagyoltak. Ha jó minőséget szeretnénk, saját kezüleg kell elkészítenünk vagy a megfelelő mügyanta illetve fém kiegészítőt építjük be, utóbbiról majd később, bővebben.

Néhány megoldás sajátkezü müszerfal elkészítésére:

- A dobozban talált müszerfalat fessük ki majd ragaszuk a helyére. Általában a müszerfal panel matt a müszerek, az üveg csillogása miatt, fényes. Ezt vagy fényes lakkal vagy fényes festékkel érhetjük el. A festést legkönnyebben festhetjük, ha egy müanyag lapra, pl.: telefonkártyára lakkal felragasztjuk a müszerfalat és a kártya fogásával egyszerüen festhetünk. Száradás után könnyen eltávolíthatjuk a kifestett müszerfalat.

- Tejfölös pohárból vágjuk ki a müszerfal előlapját és ebbe megfelelő fúróval kifúrjuk a müszerek helyét. Az előlapot fessük, majd elkészítjük az előlappal megegyező méretü hátlapot, majd szintén festjük. Az elő- és hátlapot összeragasztjuk majd fényes lakkal a müszerek lapjait lakkozzuk.

- A második technológia tovább fejlesztése. A hátlapra felragasztjuk a müszerfal matricát. Az összeragasztás után a müszerüvegeket ismét lakkal imitáljuk.

A kabin további kidolgozása:

Az oldalkormány pedálokat tejfölös pohárból, a rudazatokat és a botkormányt öntőkeret anyagból szálhúzással alakíthatjuk ki. A bekötő hevedereket vízbázisú festékkel átitatott papír zsebkendőből, magnószalagból vagy vékony ólomlemezből készíthetjük el.

A beépítés előtt az elkészült szalagokat gyürjük meg, hogy elveszítsék merevségüket és élethüek legyenek.

A csatokat vékony rézdrótból hajlítsuk és ragaszuk a kívánt helyre.

A szálhúzás könnyen elsajátítható, hasznos munkafolyamat. Szükségünk van egy gyertya lángjára és az öntőkeretből levágott egyenes darabra.

A gyertyalángja felett melegítjük a müanyagot. Mikor érezzük az olvadás kezdetét, megfelelő átmérőre és szélességre húzzuk, majd a láng közeléből elveszük. Ezzel a módszerrel több fontos alkatrészt pótolhatunk, helyettesíthetünk.

Ennyit a kabin belső megépítéséről.

Hamarosan elkezdhetjük a géptörzs, a szárnyak összeragasztását, kialakítását, de ezt majd a következő alkalommal.

Jó munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.