2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A kabin

JETfly  |  2002-07-08 12:53:00

Megtörtént a szerszám beszerzés, következik a nagy pillanat, melyik makettet, milyen méretarányban vásároljuk, majd építsük meg.

Milyen méretarányú gépet válasszunk?

Nehéz eldönteni a több méret közül, milyen nagyságú gépet építsünk meg.

A repülő makettek négy méretarányban készülnek.(A méretarány a modell kicsinyítését jelzi.

A valósághoz képest milyen arányban kicsinyítették. 1:72-es arány = a maketten egy centiméter a valós gépen 72 centiméter)

1:144 – A legkisebb méretü gépek.

Előnyük, hogy kevés alkatrészből állnak és így könnyü összeépíteni őket.

Hátrányuk, hogy elnagyolt a kidolgozásuk, a részleteket nem lehet kidolgozni.

1:72- A közép kategória kisebb gépei.

A legelterjedtebb kategória. A legtöbb gépet ebben a méretarányban adják ki. Könnyen kezelhető és a közepes számú alkatrész szám miatt könnyen összeépíthető. Az ügyesebb kezüek saját vagy gyári kiegészítőkkel tuningolhatják gépüket és akár a pilótafülkét, radarszekrényt is életszerüen kidolgozhatják.

1:48- A profik méretaránya

Ebben a méretben már minden látható. Ez előnye és hátránya is. A több száz alkatrészből álló kitet nagyon szépen ki lehet dolgozni, a pilótafülkét, a fegyverzeteket, radarokat és egyes elektronikai müszereket mügyanta és fém kiegészítőkkel lehet életszerüvé varázsolni. Ezekhez a munkákhoz elengedhetetlen fényképes dokumentáció használata. Ezekhez saját forrásból, repülőnapok vagy repülő múzeumok látogatásakor készült képek, vagy különböző kiadók típus füzeteiből juthatunk hozzá.

A hátrányai közétartozik, hogy a hibák ebben a méretarányban nagyon észrevehetőek, tehát nagyon jó munkát kell végezni.

1:32- Nagy méretarány, nagy kidolgozottság

Az első probléma ennél a méretaránynál hova tesszük a kész makettet. Nem ildomos a családot kiköltöztetni néhány repülő miatt. Itt szabadjára indíthatjuk fantáziánkat. Minden ötletünket megvalósíthatjuk. Kinyithatjuk a szerelő nyílásokat, bevezetékelhetjük a hidraulikát, elkészíthetjük a pilótafülke müszereit mutatókkal, számlapokkal.

A kezdőknek az 1:72-es méretarányú kiteket ajánlom. Megfelelő az ára és könnyen összerakhatóak. Ebből a méretarányban van a legteljesebb kínálat, így mindenki megépítheti kedvenc gépét.

Ha megvásároltuk a gépet kezdjük a munkát.

A doboz kinyitásánál figyeljünk, hogy ne törjenek az alkatrészek és a matrica ív ne sérüljön meg. Célszerü a matrica lapot biztonságos helyre tenni, amíg nincs rá szükség.

Először figyelmesen nézzük át az összeállítási rajzot, mit, milyen sorrendben építsünk össze.

A kabin összeállításával kezdjük a munkát. Itt kell eldöntenünk, hogy nyitott vagy csukott kabintetővel készítjük el gépünket. Az első esetben ki kell dolgoznunk a látható részleteket,

a másikban elég a müszerfalat, botkormányt, pedálokat, gázkart, a nagyobb kezelő felületeket és az ülést valósághüen elkészíteni.

Térjünk vissza az első verzióhoz. Első lépés a müszerfal. Sajnos a gyári készletek általában durvák, elnagyoltak. Ha jó minőséget szeretnénk, saját kezüleg kell elkészítenünk vagy a megfelelő mügyanta illetve fém kiegészítőt építjük be, utóbbiról majd később, bővebben.

Néhány megoldás sajátkezü müszerfal elkészítésére:

- A dobozban talált müszerfalat fessük ki majd ragaszuk a helyére. Általában a müszerfal panel matt a müszerek, az üveg csillogása miatt, fényes. Ezt vagy fényes lakkal vagy fényes festékkel érhetjük el. A festést legkönnyebben festhetjük, ha egy müanyag lapra, pl.: telefonkártyára lakkal felragasztjuk a müszerfalat és a kártya fogásával egyszerüen festhetünk. Száradás után könnyen eltávolíthatjuk a kifestett müszerfalat.

- Tejfölös pohárból vágjuk ki a müszerfal előlapját és ebbe megfelelő fúróval kifúrjuk a müszerek helyét. Az előlapot fessük, majd elkészítjük az előlappal megegyező méretü hátlapot, majd szintén festjük. Az elő- és hátlapot összeragasztjuk majd fényes lakkal a müszerek lapjait lakkozzuk.

- A második technológia tovább fejlesztése. A hátlapra felragasztjuk a müszerfal matricát. Az összeragasztás után a müszerüvegeket ismét lakkal imitáljuk.

A kabin további kidolgozása:

Az oldalkormány pedálokat tejfölös pohárból, a rudazatokat és a botkormányt öntőkeret anyagból szálhúzással alakíthatjuk ki. A bekötő hevedereket vízbázisú festékkel átitatott papír zsebkendőből, magnószalagból vagy vékony ólomlemezből készíthetjük el.

A beépítés előtt az elkészült szalagokat gyürjük meg, hogy elveszítsék merevségüket és élethüek legyenek.

A csatokat vékony rézdrótból hajlítsuk és ragaszuk a kívánt helyre.

A szálhúzás könnyen elsajátítható, hasznos munkafolyamat. Szükségünk van egy gyertya lángjára és az öntőkeretből levágott egyenes darabra.

A gyertyalángja felett melegítjük a müanyagot. Mikor érezzük az olvadás kezdetét, megfelelő átmérőre és szélességre húzzuk, majd a láng közeléből elveszük. Ezzel a módszerrel több fontos alkatrészt pótolhatunk, helyettesíthetünk.

Ennyit a kabin belső megépítéséről.

Hamarosan elkezdhetjük a géptörzs, a szárnyak összeragasztását, kialakítását, de ezt majd a következő alkalommal.

Jó munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.