2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Makettbemutató - Szu-24 MR (MP)

JETfly  |  2005-05-21 14:08:44

Miért F-16? Miért Gripen? Miért nem épít mindenki Szu-24 maketteket? Nyílván mert a többségnek fogalma sincs a különböző alváltozatok közötti mélyebb értelmű összefüggésekről és különbségekről, valamint a rejtve maradó sötét titkokról. Pedig nagyon akarjuk tudni. Most azonban lerántjuk a leplet, csak itt és csak Önöknek megmutatjuk az odaát rejtező igazságot, amire Mulder ügynök is mindig hivatkozik! MR? MP? Ezentúl álmukból felkelve is tudni fogják a különbségeket!

Korábban már volt szó a Zvezda Szu-24M makettjéről, ami azonos a Dragon/DML/Italeri/Bilek-vel. Idei újdonság a Szu-24MR makett változata szintén a Zvezdától. A neten kutatva review-k után meglepve tapasztaltam, hogy a DML/Dragonnak is van Szu-24MR/MP kitje a Fencer-C, Fencer-D makettjei mellett. Azt sajnos nem tudom, hogy a Zvezda ebből vette-e át a plusz panelt vagy saját fejlesztés. A címben nem véletlen a zárójelbe tett MP, de erről később.

Emlékeztetőül a NATO kódok.Fencer-D Támadó változatFencer-E Felderítő változatFencer-F Elektronikaiharc változat

A felderítő változat az M változatból lett kialakítva. Külsőre a gerincen levő nagyobb méretü hőcserélő, a dielektrikus panelek az orron, a gépágyúk hiánya a legjellegzetesebb eltérés. Az MR csak két függesztési ponttal rendelkezik a géptörzs alatt és kizárólag felderítő felszereléseket függesztenek rá. Az orrot hasonlóan fehérre festik, mint a támadó gépeknél, de ez csak a megtévesztést szolgálja. (A zavaró és felderítő gépek lelövése érzékenyen érinti a támadót, ezért fontos, hogy a vadászgépeknek ne jelentsenek feltünő célpontot.) Az eltérő panelezés a gépek használata során eléggé hamar előtünik, távolról is megkülönböztetve a felderítő változatot.

Jól látható, hogy a dielektrikus müanyag panelekről lekopott a festék.

A Zvezda makettjénél az orrkúp sajnos azonos az M-el, ezért azt alaposan át kell karcolni, ha valósághü makettet szeretnénk készíteni. Tulajdonképpen hagyhatjuk úgy ahogy van, de akkor azt kockáztatjuk, hogy senki nem fogja felismerni, hogy ez egy felderítő változat :). 

A bekarikázott antennák hiányoznak a makettből. A gép jellegzetes orr-része nyillal jelölve és sárgával kiemelve.

1.Az összeállítási útmutató két változat megépítését adja meg. Az elsőre olyan antennák (hokiütő és trapéz) felragasztását ajánlja, ami az MP változat jellegzetessége. Egy hétig kutattam a netet, a könyveimet (amelyek igen számosak :), de nem találtam ilyen MR változatot. Azért nem, mert ez tényleg egy MP változat, a kabin mögötti nagyméretü antenna nélkül. A Zvezda ezt nem tarja fontosnak közölni. Lehet, hogy azért mert később lesz egy MP feliratú doboz, amiben ugyanez lesz :).És most nyer értelmet a panelosztás nélküli orrkúp. Ezek szerint azt az MP-hez és az MR-hez magunknak kell átalakítanunk :).

A Zvezda által megadott konfigurációju gép. Figyeljük meg, hogy a kabin mögött hiányzik a a nagy trapézantenna. A rádióantenna nem T formájú, de ez nem minden gépre jellemző. A kisebb méretü, M-re jellemző hütő szintén megfigyelhető. A törzs alatt egy zavaró konténer látható, ezt a Zvezda nem adja a dobozban.

http://legion.wplus.net/img.shtml?img=/guide/air/b/su24mp-1.jpg&alt=Самолет-постановщик%20помех%20Су-24МПhttp://www.airwar.ru/image/idop/spy/su24mp/su24mp-1.jpghttp://www.airwar.ru/image/idop/spy/su24mp/su24mp-3.jpg

Az MP változat jellegzetességei nyilakkal jelölve és sárgával kiemelve, a hiányzó antennák bekarikázva és kékkel kiemelve.

Azért van egy pár gond ezzel a változattal. Az MP-nél megmaradt a gépágyú (vagy nem? a források ellentmondásosak), és a kisebb méretü hőcserélő a gerincen, amiket ebből a kitből kiszedtek annak ellenére, hogy a panelrajzon átsatírozva ott van mindkettő!

2.A másik a valódi felderítő MR változat a fotókon is azonosítható standard felderítő konfigurációval. A balszárny mozgatható részén két R-60 rakéta, a jobb szárny mozgatható részén az Efir-1M sugárzásfelderítő konténer. A törzs alatt a Kadr optikai felderítő rendszer, ami két részből áll. A bal beömlő alatt egy előrenéző kamerából és két egymás mögött beépített lefelé és oldalra néző panoráma kamerákból a törzs alatt. Az orron jellegzetes festésen átütő panel rejti az oldalra néző Stük MR-1 szintetikus apertúrájú radart, amely két oldalt egy-egy 24 km-es zónát tud felderíteni, miközben csak a gép alatti 8 méteres zóna marad ki. A törzs alatt van a Zima „hőkamera” de nem tudom ennek milyen látható nyoma van. Egyik forrás szerint a törzs alján középen kell keresni, míg más forrás szerint ez a jobb oldali beömlőbe van beépítve. Szokásos függesztmény a törzs alatt a Spil-2M lézerfelderítő konténer (ez nincs a maketthez), ami egy hosszú póttartályra emlékeztető konténer. Ezzel szemben kapunk a dobozban egy Tangazs rádiófelderítő konténert. A gép szokásos felszerelése a két merev szárnyrészre függeszthető 3000 literes PTB-3000 póttartály.

Az aluról azonosítható jellegzetességek. A: az oldalra néző radar, B: a két lefelé és oldalra néző kamera, C: az előre néző kamera, D: a Tangazs konténere, E: a dupla indítósin az R-60 rakétákhoz.

A nagyméretü hőcseről tetejét sokszor fehérre festik (nyíl). A gépen látható az Efir konténer és a 3000 literes póttartály. A frissen festett orrkúpon alig kivehető az oldalra néző radar panelja.

A kabin persze sem MR, sem MP. Ezt mindenki ízlés szerint alakítsa, vagy ne alakítsa át. További látható hiányosság a törzs jobb alsó részén a beömlő és a kabin között elhelyezkedő nagyméretü antenna, az orron levő IFF antenna és a törzs végén levő infracsapda kivetők hiánya. A panelosztásokról nem beszélve. A törzs alján levő brutális pilonokat is faragjuk szerényebbre.

A hiányzó antennák.

Az infracsapda kivető, ami a maketten hiányzik.

A festésváltozatok

A Szu-24-es gépek két jellemző festést hordanak. Az elterjedtebb a szürke fehér változat, ebből jól azonosítható legalább két vagy három különböző árnyalat.

 Az orrkúp festése is nagy változatosságot mutat. A gépeken többnyire fehér számokat találunk különböző méretben és betütípussal. Pár gépen kék számot használnak, ezek tesztgépek Kubinkán. Egyéb teszt és bemutató vagy gyakorló gépeken még előfordul a piros, vagy sárga, piros keretes, fehér, piros keretes, piros, fehér keretes szám is. Az M és MK (export) változatokon az orosz légierőben is előfordult a zöld, barna, vagy barna, barna terepfestés kék alsóval. Az iráni, iraki, algériai gépek is ilyen jellegü festéssel repülnek. A szír, líbiai gépek festéséről nincs információm. A volt szovjet tagállamok közül Ukrajna és Belorusszia a szürke festéssel használja a gépet. Egy nemrég nyilvánosságra került fotón a kazak légierő korai Szu-24-ese zöld, világosszürkés festéssel és kék alsóval látható, ami nagyon hasonló a kazak MiG-29-es gépek festéséhez. A kazak MR és más korai változatok szürke, fehér festést kaptak.Az MR és MP változatok szürke festéssel repülnek. MR változatot használ Ukrajna, Azerbajdzsán, Kazaksztán, Üzbegisztán és állítólag Algéria is. Az algériai gépek valószínüleg az MK gépeikhez hasonló terepfestést hordanak.

Az első orosz MP háromszínü terepfestést viselt.

Ajánlott linkekhttp://www.aviation.orc.ru/sukhoy/su-24-photo.htmhttp://worldweapon.ru/sam/su24.phphttp://eroplan.boom.ru/photo/su-24/http://www.sukhoi.org/planes/military/su24mk/gallery/http://www.airwar.ru/enc/bomber/su24.htmlhttp://legion.wplus.net/guide/air/b/su24.shtmlhttp://www.samolet.co.uk/su24.htmlhttp://www.airwar.ru/photo/su24-1.htmlhttp://www.n-e-c.ru/foxbat/maks/su24_poland/su24_poland_01.htmhttp://aerofencer.narod.ru/http://www.angelfire.com/ak5/lomach/aircraft/ru_su24.html

Közeli fotókhttp://permag.perm.ru/images/kubinka2002/033.jpghttp://permag.perm.ru/images/kubinka2002/035.jpghttp://permag.perm.ru/images/kubinka2002/036.jpg

Orosz betüszavak feloldása oroszulhttp://legion.wplus.net/guide/abbr.shtml#AFA

Orosz fegyverzet mügyantábólhttp://www.rumodelism.com/sunduk/obz049.shtmlhttp://www.rumodelism.com/sunduk/obz048.shtmlhttp://www.rumodelism.com/sunduk/obz062.shtml

Matricákhttp://olimpmodels.com/catalog_AD.htmlhttp://www.aircraftresourcecenter.com/Rev1/501-600/Rev583_HiDecal72013/rev72013.htm

A kedvező árú maketteket a VPP internetes webáruházában lehet megvásárolni: www.soviet-airforce.com

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.