2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Őfelsége hadihajója - 2. rész

JETfly  |  2005-05-19 09:06:58

A három egységből álló új hajóosztály részletes tervezési munkálatait 1971-ben kezdték el. A HMS Invincible (Legyőzhetetlen) gerincfektetésére 1974-ben került sor a Vickers cég Morecambei-öbölben található hajóépítő üzemében, míg a másik két hordozó a HMS Illustrious (Előkelő vagy Kiváló) és a HMS Indomitable (Rettenthetetlen) a wallsend-i Swan Hunter hajógyárban készült.

Ez utóbbi egység gerincfektetésére 1978 december 14.-én került sor, a hajógyári sólyáról pedig 1981 június 2.-án bocsátották vízre. Ekkor nevezték át Ark Royal-ra, mely nevet immár az ötödik hajóként viselhette a Royal Navy története során. A vízrebocsátási és átnevezési ünnepségen részt vett Erzsébet anyakirálynő – a jelenlegi uralkodó II. Erzsébet azóta már elhunyt édesanyja - is. A hajó szolgálatba állításáig azonban még rengeteg munka volt hátra, hiszen a teljes felső fedélzetet, a hajtómüveket és az elektromos rendszereket is bele kellett építeni az üres hajótestbe. Az Ark Royal némileg különbözik testvérhajóitól, ugyanis 11,9 méterrel hosszabb és a vízkiszorítása is nagyobb. A legjelentősebb különbség viszont az volt, hogy míg az Invincible és az Illustrious eredetileg 7 fokos síugró sánccal készült, addig a legfiatalabb Ark Royal már 12 fokos sáncot kapott. Erre azért volt szükség, mivel a meredekebb szögben startoló Harrierek szárnyain több felhajtóerő keletkezik, így nagyobb tömegü fegyverzetet vagy plusz üzemanyagot vihetnek magukkal, mely által növekedik a valós harcértékük. Az Ark Royallal szerzett pozitív tapasztalatok birtokában később a másik két egységet is átépítették, így napjainkban már ezek a hajók is a 12 fokos sánccal rendelkeznek.A hajók mindegyike négy darab, összesen 83552 kW energiát leadó Olympus gázturbinával rendelkezik, melyek a két hajócsavar segítségével akár 28 csomós maximális sebesség elérését is lehetővé teszik. A közel 230 méter hosszú, korszerü navigációs, kommunikációs, felderítő és tüzvezető rendszerekkel ellátott hajóegységek eleinte viszonylag nagy mennyiségü beépített fegyverzetet is hordoztak. Az orr részen kialakított kettős Sea Dart légvédelmi rakétaindító állások miatt kellett a felszálló fedélzetet is kissé balra, a hajó középvonalához képest szögben kellett elhelyezni. Ezeket a rakétaindító ütegeket azonban a későbbi felújítások során eltávolították a hajók fedélzetéről és helyükön helikopter állóhelyeket alakítottak ki. A hordozók legfontosabb önvédelmi eszközei a Phalanx légvédelmi gépágyú ütegek, melyek a kis magasságban közelítő repülőgépek és manőverező szárnyas-rakéták ellen is hatásos védelmet nyújtanak.

 

Egy Sea Harrier leszáll az Ark Royal fedélzetére

Az Invincible-osztályú hajók legfőbb harci értékét azonban nem a beépített eszközök, hanem a fedélzetén állomásozó harci repülőgépek és helikopterek alkotják. A speciális, haditengerészeti célokra kifejlesztett Sea Harrier-ekből általában 9-12 darab tartózkodik egy-egy hosszabb bevetés alatt a fedélzeten, fő feladatuk a flottacsoport légvédelme és a felszíni egységek támogatása, míg a Sea King helikopterek szállító, felderítő, kutató-mentő és tengeralattjáró vadász szerepkörben tevékenykednek. Partraszálló vagy egyéb különleges hadmüveletek idején a hadsereg és a tengerészgyalogság Chinook helikopterei is üzemelhetnek a hordozókról.

Nagy-Britannia meghosszabbított kezei  A munkálatok elhúzódása miatt az Ark Royal némileg megkésve, csak 1985 július 1.-én állhatott szolgálatba. Testvérhajói közül az Invincible ekkor már a Falkland-szigetek visszafoglalásáért folytatott harcokban a tüzkeresztségen is átesett. A háború bizonyította a Harrierekkel operáló brit könnyü hordozók alkalmazhatóságát akár szélsőséges körülmények közepette is, ugyanakkor rámutatott bizonyos hiányosságaikra is. Ezek közül a legjelentősebb talán a nagy teljesítményü felderítő és korai ellenőrző repülőgép hiánya, melyért nagy árat fizetett a brit flotta az Exocet rakétákkal felfegyverzett Etandard-ok támadásai következtében. Az infravörös önirányítású Sidewinder légiharc rakétákkal járőröző Harrierek a saját és a hadihajók fedélzeti radarjait használva ugyanis hatékonyan küzdötték le a közepes vagy nagy magasságban támadó argentin gépeket, de az alacsonyan, a hullámokat szinte súrolva közelítő csapásmérőket fel sem tudták deríteni. Ezeket a gépeket egy korai előrejelző, légi harcálláspontként is müködő felderítő repülőgép segítségével foghatták volna csak el, egy ilyen típus rendszeresítése azonban méretei miatt szóba sem kerülhetett az Invincible-osztályú hordozókon. A hiányos felderítés és nem kellően hatékony légi helyzetértékelés eredményeképpen két brit hajó – a Sheffield és az Atlantic Conveyor konténerszállító - esett áldozatul az Etandardok által indított Exocet rakétáknak.

 

Az osztály névadója, a HMS Invincible a híres gibraltári szikla előtt hajózik, fedélzetén jól láthatóak a Sea Harrier-ek és egy Sea King is

A világ másik felén megvívott Falkland-szigeteki háborút követő években békésebb időszak kezdődött, a brit flotta nem vett részt önálló hadmüveletekben. Az évről-évre megrendezett NATO hadgyakorlatokon való aktív részvételen kívül fő feladata, az Északi-tengeri hajózási útvonalak ellenőrzése és a szovjet haditengerészeti egységek szemmel tartása volt. A Szovjetunió gazdasági és politikai válságának elmélyülésével párhuzamosan azonban a katonai aktivitás is csökkent a térségben. A szembenállás enyhülése és az állandósuló pénzhiány miatt a szovjet tengeralattjárók és hadihajók egyre kevesebbet futottak ki támaszpontjaikról, valamint a légierő felderítő, légvédelmet tesztelő repülései is elmaradtak. Ennek következtében a brit hordozóknak is kevesebb feladatuk adódott, melyet két egység és a köréjük szerveződött flottakötelék is el tudott látni.A Royal Navy kihasználta a lehetőséget, hogy az addigi üzemeltetési tapasztalatok alapján a szükséges változtatásokat, hosszabb időtartamú karbantartási és felújítási-átépítési munkálatainak elvégezzék a hajókon. Mivel az osztály legfiatalabb tagja, az Ark Royal 1985-től már bevethető volt, a falklandi veterán Invicible-t szárazdokkba vontathatták és 1986-tól kezdődően három éven át egy alapos átépítésnek vetették alá. A jobb helykihasználás érdekében módosították az Olympus gázturbinák égésgázainak elvezetését, így a hangárfedélzet hasznos alapterülete megnövekedett. Az orr rész is teljesen átalakult, ugyanis a Harrierek felszállását megkönnyítő síugró sáncot – az Ark Royal-on már alkalmazottnak megfelelően - 12 fokosra építették át. Ezeket a munkálatokat később elvégezték az Illustrious-on is, így napjainkban már mindhárom egység a meredekebb szögü sánccal van ellátva.A hajók fegyverzete és elektronikai rendszerei is megújultak. A holland gyártmányú 30 mm-es Goalkeeper légvédelmi gépágyúk felszerelése javította a hajók önvédelmi képességeit, a Stingray ASW torpedók és a Sea Eagle rakéták pedig a támadó kapacitást növelték. A navigációs és telekommunikációs rendszerek korszerüsítésével a hajókat alkalmassá tették arra, hogy – igazi zászlóshajóként - egy egész flottaköteléket tudjanak irányítani a fedélzetükről.

A korszerü irányító és kommunikációs rendszerek nagymértékben növelték a hajók harcértékét. A képen az Invincible parancsnoki hídja látható.

Az Ark Royal – míg idősebb testvérhajói egymást váltva estek át a felújításokon – szinte folyamatos szolgálatot látott el. Bár az állandó harci járőrözések egyre ritkábbak lettek, majd pedig meg is szüntek, feladat akadt bőven. A NATO alkalmi, több nemzetiségü harci kötelékeiben rendszeresen helyet kapott, ezen kívül a válságövezetek körüli tengereken is képviselnie kellett időnként Nagy-Britannia érdekeit. A volt Jugoszlávia területén lezajlott fegyveres konfliktusok idején járőrözési, majd pedig az ENSZ boszniai béketeremtő akciójakor konkrét harci (leginkább légtér biztosítási) feladatokat is végrehajtottak a hordozóról felszálló repülőeszközök.

Ködös jövőkép

Az Ark Royal és testvérhajóinak a jövőképével kapcsolatban feltett kérdésekre egyenlőre nehéz választ adni. A fokozott nemzetközi szerepvállalás miatt ugyan Nagy-Britanniának egyértelmüen szüksége van a hordozókra, ám a hajók fedélzetén települő, és az egységek harci értéket ténylegesen meghatározó repülőeszközök tekintetében már nem ennyire rózsás a helyzet. A költségmegtakarítási kényszer miatt fokozatosan kivonják a légvédelmi elfogóvadászként is alkalmazható Sea Harriereket a rendszerből, helyüket pedig az egységesítés jegyében azok  a Harrier Gr. 9-esek veszik át, melyek nem rendelkeznek sem légi célok felderítésére alkalmas fedélzeti radarral, sem pedig közepes hatótávolságú légiharc-rakétákkal, így a flottacsoportosítás légvédelmét nem tudják majd megoldani. Bár ezt a helyzetet átmenetinek szánják, - az új, nukleáris meghajtású, F-35-ösökkel felszerelt hordozók szolgálatba állításáig - félő, hogy a költségvetési megszorítások miatti határidőcsúszások következtében az Invincible-osztálynak, vagy egyes tagjainak 2010 után is hadrendben kell maradnia. Erre legnagyobb esélye a legfiatalabb egységnek, az Ark Royalnak van. A flotta vezetői azonban jogos aggodalmuknak adtak hangot, amikor kijelentették, hogy a nagy értékü hadihajók légvédelmét pusztán a hajófedélzeti légvédelmi rakétákra és gépágyúkra bízni több mint kockázatos és nem szívesen mondanak le a Sea Harrierek által biztosított önálló védelmezési képességekről. Megoldásként még az is felmerült, hogy a nagy hagyományokkal rendelkező Royal Navy háborús helyzetben szégyenszemre a szövetséges tengeri erőktől kéri majd flottacsoportjának légi oltalmazását…

 

Az Ark Royal tengerészei így ünnepelték hazatérésüket az Operation Telic hadgyakorlatról

Összegzésként elmondható, hogy bár az Ark Royal és testvérhajói egy rendkívül összetett gazdasági és politikai helyzet „szülöttei”, a koncepció - nem utolsó sorban a Harriereknek köszönhetően - bizonyította életképességét és harci körülmények között is megállta a helyét. Pályafutásuk egészére rányomta a bélyegét a változó igény- és finanszírozási rendszer, azonban a koncepció rugalmassága lehetővé tette a túlélést számukra.

A kikötői épületek eltörpülnek a hajó hatalmas méretei mellett

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin