2017. 06. 26. hétfő
János, Pál
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hómezők lovagjai

JETfly  |  2005-04-30 19:22:17

2005. március 7-én tavaszi tél várta az év első vendégeit a kecskeméti légibázison. A brit Királyi Haditengerészet Repülő Szolgálatának (RNAS) 899. százada jött el légiharc-gyakorlatra. A század búcsú gyakorlatsorozatra indult, mivel idén áprilisban feloszlatják. A gyakorlat egyik állomása a kecskeméti Sasfészek volt. Ismerkedjünk meg a neves, harcedzett század történetével.

A 899. repülőszázad

A Királyi Haditengerészet (Royal Navy) légierejének története 1912. január 10-én 14 óra 20 perckor kezdődött. Ekkor emelkedett a levegőbe Charles Rumney Samson hadnagy Short S.38 típusú repülőgépével az Africa csatahajó orr-része fölé épített kifutópályáról. A tengerészeti repülés gyorsan elfogadottá vált. Először felderítésre használták a repülőgépeket, majd a csatahajólövegek tüzérségi tüz helyesbítésére. A brit flotta első repülőgép-hordozónak épített hajója a HMS Furious volt, amelyre hat Sopwith Pup települt E. H. Dunning parancsnoksága alatt. A tengerészeti repülőegységek állandóan átszervezés és névváltoztatás alatt álltak. Még napjainkban sem teljesen egyértelmü a tengerészrepülők megnevezése. A Királyi Haditengerészet egyszerüen Fleet Air Armnak, vagyis a flotta légi fegyvernemének (flottalégierőnek) nevezi a repülőket, viszont a századokat a Royal Navy Air Service, tehát a Királyi Haditengerészet Repülő Szolgálata néven említi.

A 899. század 1942. december 15-én alakult Seafire vadászrepülőgépekkel. 1943-ban a HMS Indomitable hordozóra kerültek. Az első bevetéseiket a Clyde torkolatánál végezték, de 1943 júliusában már a Földközi-tengeren a szicíliai partraszálláshoz adtak légi biztosítást. A salernói partraszállás idején közvetlen támogató feladatkörben tevékenykedtek, melyet szárazföldi szolgálat követett Észak-Irországban, de 1944-ben már a HMS Khedive fedélzetéről támogatták a dél-franciaországi Üllő hadmüveletet. A partraszállás során felderítő és bombázó küldetésekben vettek részt. Ismét szárazföldi szolgálat következett Észak-Irországban, majd 1945-ben a század áttelepült a Föld túlsó oldalára, Ausztráliába. Egy Sydney melletti bázison segítettek az Ausztrál Flotta Légi Szolgálatának felállításában, az ausztrál pilóták oktatását, gyakorlatoztatását végezték. Az egységet 1945. szeptember 27-én feloszlatták.A századot 1955. november 7-én újraalakították, és Seahawk vadászgépeikkel a következő évben a HMS Eagle fedélzetéről már részt is vettek a Muskétás hadmüveletben, a brit és francia csapatok egyiptomi partraszállásában. 1957. január 5-én az alakulatot ismét feloszlatták. A 14 hónap alatt 4000 órát repültek, és 2000 hajófedélzeti leszállást könyvelhettek el.

A század 1961. február 1-jén alakult újjá, ekkor Sea Vixen Mk. 1. vadászrepülőgépekkel fegyverezték fel. A 899. század ekkor települt először a RNAS yeoviltoni támaszpontjára. 1964 júliusában átfegyverezték Sea Vixen Mk. 2. vadászgépekre. Ezekkel a gépekkel részt vettek Rhodesiában (ma Zimbabwe) a függetlenségi harcokban, majd Beira blokádjában, 1965 novemberében. Ekkor már Ádenbe települt az alakulat. 1967-ben a bázist bezárták, a 899. egység a HMS Eagle fedélzeti százada lett, és a hordozó leszereléséig, 1972-ig ott teljesített szolgálatot. A hajó leszerelésekor a századot ismét feloszlatták. Ebben az időben csak egyetlen repülőgép-hordozója maradt a brit flottának, a HMS Ark Royal.

A század újjászületésének ideje: 1980. március 31. A 700A századból alakították ki a 899. századot, ez lett a Királyi Haditengerészet Sea Harrier kiképzőszázada, Yeoviltonban. Az alakulat állományába a Sea Harrier FRS. 1-es repülőgépek kerültek. 1982. április 2-án a Falkland-szigeteket (Malvin) megszállták az argentin fegyveres erők. A Királyi Haditengerészet ebben az időben már nem rendelkezett nagy repülőgép-hordozóval, az Ark Royalt leszerelték, és repülőszázadait F-4-es Phantom II. harci gépeivel a Királyi Légierő (RAF) vette át. A flottának két sík fedélzetü cirkálója maradt a HMS Invincible és a HMS Hermes. Ezek csak Harrier repülőgépeket tudtak hordozni. Szinte a teljes Harrierekkel felszerelt flottalégierő - melyet a 800., 801. és a 899. századok alkottak - ezekre települt át. A 899-esek a HMS Hermes hordozóra kerültek. A június 8-ig folytatott, Egyesülés fedőnevü hadmüveletben a flotta Sea Harrier FRS. 1-esei 24 argentin repülőgépet lőttek le. A légi győzelmek nagy többségét Sidewinder hőkövető közelharcrakétával érték el. A 899. század 13 repülőgépet semmisített meg. 1993 júniusában a századot átfegyverezték a Sea Harrier FA. 2-es változatára. Még ugyanabban az évben az Adriai-tengerre hajózó brit flottacsoport részeként októberben és novemberben a HMS Invincible fedélzetéről támogatták Bosznia-Hercegovinában az ENSZ UNPROFOR-erőket. A Sea Harrierek közepes és nagy magasságú precíziós bombázásokat hajtottak végre. 1998-ban az iraki légtérben végeztek hadmüveleti feladatokat, majd egy évvel később, a koszovói válság idején légtérbiztosítást láttak el.A század 1993-tól végzi a kiképzést a Sea Harrier FA. 2-re Yeoviltonban. A leendő Sea Harrier-pilóták 4-5 évi tanulás után érkeznek ide, hogy először a Harrier T. 8-as kétüléses gyakorlógépekkel repüljenek. Ez a szárazföldi Harrierből kifejlesztett változat. A Sea Harrierből nincs kétüléses modifikáció. Érdekesség, hogy a gyakorlógépeket polgári cég üzemelteti. A T. 8-asokkal tanulják a V/STOL felszállásokat, valamint a Harrierrel való müszeres repülést, a navigációt, az éjszakai egyéni és a nappali és éjszakai kötelékrepülést. Ez a típusátképzés első fázisa (OFT1, Operational Flying Training). Az OFT2 során ismerkednek meg a Sea Harrier FA. 2-vel a leendő tengerészpilóták. Ekkor tanulják meg a Blue Vixen radar kezelését, az AMRAAM használatát. Ezután gyakorlatoznak a RAF waddingtoni egységeivel, és gyakran más NATO-országok gépeivel is. Az OFT. 2 gyakorlat elvégzése után a pilóták a 801. harci századhoz kerülnek, ahonnan a Királyi Haditengerészet két hordozóján teljesítenek szolgálatot.A Királyi Légierő Harrier GR. 7-tel, illetve a Királyi Haditengerészet Sea Harrier FA. 2-vel felszerelt egységei 1998 óta Egyesített Harrier Erők (Joint Harrier Force 2000, JHF) néven egy admirális parancsnoksága alatt állnak. A JHF egységei közül a flotta repülői Yeoviltonba, a RAF egységek pedig Witteringbe és Cottesmore-ba települtek. A flotta egységei közül 2004 februárjában a 800. századot feloszlatták, majd ez év áprilisában a 899. század jutott erre a sorsra. A Sea Harrier gépeket a védelmi költségvetés csökkentése miatt 2012. helyett már 2006-ban kivonják a szolgálatból. Ezzel megszünik a Királyi Haditengerészet vadászlégiereje. 2007-re átadnak ugyan egy ASTER légvédelmi rakétarendszerrel rendelkező 45. típusú rombolót, addig azonban a flotta légvédelme csak a hajókra telepített rövid hatótávolságú légvédelmi rakétákra, valamint pontvédelmi gépágyúkra épül. A csapásmérő erőt a Harrier GR. 7-esek és GR. 9-esek biztosítják. A szolgálatba állítandó HMS Queen Elizabeth új, közepes méretü hordozóra FJCA (Future Joint Combat Aircraft) harci gépeket telepítenek, amely a JSF (F-35) V/STOL változata lesz, de ez 2012-ig biztosan csak terv marad.A 899. század hajózói közül a fiatalabbak egy rövid, Harrier GR. 9-es kerülő után átképzést kapnak majd a JSF-re, másokat a haditengerészet egyéb repülőeszközeire, például Nimrod járőrgépekre képeznek át, néhányan pedig nyugállományba vonulnak.

Szemtől szembe

A gyakorlat nem szerepelt a Magyar Légierő 2005. évi terveiben, a megkeresés február közepén érkezett Veszprémbe. A rendkívül gyors szervezés során hazánk felett három nagy területet, a FAOR 1, FAOR 2, és FAOR 3 légtereket jelölték ki. Ezek az Alföld közepe és déli része, valamint a Kisalföld feletti légterek.Az első brit katonák március 6-án érkeztek. Két pilóta és harminc müszaki Kecskemétre, néhány fő pedig Veszprémbe, a légi irányítókhoz jött. Március 7-én délben érkezett meg három darab normál szürke, valamint a ZH809-es számú kék díszfestésü századparancsnoki Sea Harrier FA. 2-es, ez utóbbi John A. Lawler alezredes, századparancsnok gépe.Ekkor távoli és közeli légi harc gyakorlása történt. A pilóták az 1-1, 1-2, 2-1, 2-2 elleni légi harcokat gyakorolták. A pilóták OCA (támadó) és CAP (védekező) feladatokat repültek.A gyakorlaton részt vett magyar vadászgépek aszimmetrikus függesztményelrendezést hordoztak. Egyik szárnyon egy darab UZR-60-as vagy UZR-73-as imitátort, a másikon pedig egy R-27-es súlymakettet. A MiG-eken kötelező volt a póttartály használata, ami jelentősen rontotta a manőverezőképességet. A brit gépek szárnyaik alatt egy-egy póttartályt és egy-egy Sidewinder imitátort hordoztak.Március 7-én légtérbejárással kezdődtek meg a közös repülések, de ezen a napon már néhány gyakorló légi harc is lezajlott. Március 8-án és 9-én a terv szerint került sor a repülési feladatokra, és napi két hullámban a légi összecsapásokra.Március 10-én mini COMAO (Composite Air Operations) bevetést terveztek. A COMAO-t magyarul összetett légi müveletnek, tömeges légi csapásnak nevezhetnénk. A Harrier gépek fedezete mellett három darab L-39-es Albatrosz csapásmérő kötelékként megpróbálta volna Kecskemét légibázist megtámadni, amit a kecskeméti MiG-29-es gépek légi őrjáratból (Combat Air Patrol, CAP) védtek volna. Sajnos, a hóvihar ezt megakadályozta, és csak délután tisztult ki az idő annyira, hogy 1-2, 2-2 elleni légi harcot gyakoroljanak.

Kilián Nándor ezredes úr, a kecskeméti bázis parancsnokhelyettese szerint a MiG-29-es gépek előnyben voltak a közeli légi harcok során, a látóhatáron túli távoli légi harcban azonban a Sea Harrierek AMRAAM rakétáikkal fölénybe kerültek az R-27-es "Alamot" hordozó Fulcrumokkal szemben. Az AMRAAM rakéta kiváló, de nem legyőzhetetlen fegyver, a hajózók szerint 15-30% esély van kivédésére. Megfelelő időben végrehajtott elkerülő manőverekkel lehetséges a védekezés, ami során a legfontosabb, hogy a rakéta és az ellenséges repülőgép radarja elveszítse a célt. A 2004. évi törökországi NATO Air Meet gyakorlaton magyar gépek már nyertek AMRAAM-ot hordozó repülőgép ellen légi harcot, illetve szimuláltak R-27-es indítást. Az AMRAAM elleni tevékenység gyakorlásában nagy segítséget ad Ronald Triegel őrnagy, a Luftwaffe összekötője, aki átadja a német MiG-ek gyakorló légi harcainak tapasztalatait a magyar hajózóknak. Ez azonban nem iskolai feladat, begyakorlása nehéz és hosszú folyamat. A látóhatáron túli légi harcokat közel 2:1 arányban a brit pilóták nyerték.

Közel légi harcban a MiG-eknek nem okozott gondot a Harrierek elfogása, bár a gázsugárfordítást alkalmazó tengerészpilóták néha meglepték hirtelen irányváltásaikkal, fékezéseikkel a magyar pilótákat. A gázsugáreltérítés azonban - a kobra manőverhez hasonlóan - nagyon lelassítja a gépeket, és ez végzetes lehet a közel légi harcban. A MiG-29-es Sjel sisakcélzója, valamint a nagy szögeltéréssel indítható R-73E is segített kiharcolni a magyar fölényt. A magyar pilóták nem először találkoztak Sea Harrierekkel, a 2003. évi Ample Train gyakorlaton összemérhették erejüket a 899. század tagjaival.- Mi elsősorban gyakorolni jöttünk, valamint átadni a tapasztalatokat magyar bajtársainknak - nyilatkozta Lawler parancsok. A NATO-eljárások gyakorlása fontos mindkét nemzet számára. A brit tengerészpilóták megismerték a MiG-29-es közel légi harc taktikáit, és gyakorolták az ellene való támadást, védekezést.A gyakorló légi harcok intenzitását mutatta, hogy a hadgyakorlat első napján az 1-1 elleni légi harcban az egyik fiatal brit pilóta több mint 9 g-t "húzott bele" a századparancsnoki Sea Harrierbe, melyet csak 6,5 g-re terveztek, így a keddi napot hangárban töltötte a kék színü repülőgép, két magyar MiG-29-es között. A gépet március 9-re kijavították, így már részt vehetett a további légi küzdelmekben.Március 11-én távozott a brit század földi lépcsője, valamint repültek el a Sea Harrierek a 899. repülő század utolsó külföldi gyakorlatáról.

A parancsnok

A 899. század utolsó parancsnoka: John A "Chips" Lawler alezredes. 1985-ben végezte el az edinburghi egyetemet. Müszaki mérnöki diplomája van. 1987-ben a Királyi Haditengerészeti Főiskolán tanult repülni, majd 1987-ben a RAF Valley bázisra került. 1989-ben kezdte meg első vonalbeli szolgálatát az Invincible hordozón a 800. repülőszázadnál, a Sea Harrieren. Légiharc-instruktornak nevezték ki, majd részt vett 1993-ban a Denny Flight hadmüveletben Bosznia fölött. 1994-ben került a 899. századhoz Yeoviltonba. Ő indított először brit pilótaként AMRAAM-rakétát Sea Harrierről. A 899. századtól Amerikába helyezték, és öt évig a JSF-programban vett részt. 2002-ben tüntették ki az MBE címmel. 2002 januárjától a 801. majd 2004 áprilisától a 899. század parancsnoka. Lawler parancsnok nős, egy fia van.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.

  Legfrissebbek most

A brit BAE Systems vállalat a napokban tette közzé, hogy 2017. június 21-én megérkeztek Ománba, az Adam légibázisra az első Eurofighter Typhoonok. Az ünnepségen rész vett az Ománi Légierő parancsnoka, Mattar bin Ali bin Mattar Al Obaidani altábornagy is.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.