2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Hómezők lovagjai

JETfly  |  2005-04-30 19:22:17

2005. március 7-én tavaszi tél várta az év első vendégeit a kecskeméti légibázison. A brit Királyi Haditengerészet Repülő Szolgálatának (RNAS) 899. százada jött el légiharc-gyakorlatra. A század búcsú gyakorlatsorozatra indult, mivel idén áprilisban feloszlatják. A gyakorlat egyik állomása a kecskeméti Sasfészek volt. Ismerkedjünk meg a neves, harcedzett század történetével.

A 899. repülőszázad

A Királyi Haditengerészet (Royal Navy) légierejének története 1912. január 10-én 14 óra 20 perckor kezdődött. Ekkor emelkedett a levegőbe Charles Rumney Samson hadnagy Short S.38 típusú repülőgépével az Africa csatahajó orr-része fölé épített kifutópályáról. A tengerészeti repülés gyorsan elfogadottá vált. Először felderítésre használták a repülőgépeket, majd a csatahajólövegek tüzérségi tüz helyesbítésére. A brit flotta első repülőgép-hordozónak épített hajója a HMS Furious volt, amelyre hat Sopwith Pup települt E. H. Dunning parancsnoksága alatt. A tengerészeti repülőegységek állandóan átszervezés és névváltoztatás alatt álltak. Még napjainkban sem teljesen egyértelmü a tengerészrepülők megnevezése. A Királyi Haditengerészet egyszerüen Fleet Air Armnak, vagyis a flotta légi fegyvernemének (flottalégierőnek) nevezi a repülőket, viszont a századokat a Royal Navy Air Service, tehát a Királyi Haditengerészet Repülő Szolgálata néven említi.

A 899. század 1942. december 15-én alakult Seafire vadászrepülőgépekkel. 1943-ban a HMS Indomitable hordozóra kerültek. Az első bevetéseiket a Clyde torkolatánál végezték, de 1943 júliusában már a Földközi-tengeren a szicíliai partraszálláshoz adtak légi biztosítást. A salernói partraszállás idején közvetlen támogató feladatkörben tevékenykedtek, melyet szárazföldi szolgálat követett Észak-Irországban, de 1944-ben már a HMS Khedive fedélzetéről támogatták a dél-franciaországi Üllő hadmüveletet. A partraszállás során felderítő és bombázó küldetésekben vettek részt. Ismét szárazföldi szolgálat következett Észak-Irországban, majd 1945-ben a század áttelepült a Föld túlsó oldalára, Ausztráliába. Egy Sydney melletti bázison segítettek az Ausztrál Flotta Légi Szolgálatának felállításában, az ausztrál pilóták oktatását, gyakorlatoztatását végezték. Az egységet 1945. szeptember 27-én feloszlatták.A századot 1955. november 7-én újraalakították, és Seahawk vadászgépeikkel a következő évben a HMS Eagle fedélzetéről már részt is vettek a Muskétás hadmüveletben, a brit és francia csapatok egyiptomi partraszállásában. 1957. január 5-én az alakulatot ismét feloszlatták. A 14 hónap alatt 4000 órát repültek, és 2000 hajófedélzeti leszállást könyvelhettek el.

A század 1961. február 1-jén alakult újjá, ekkor Sea Vixen Mk. 1. vadászrepülőgépekkel fegyverezték fel. A 899. század ekkor települt először a RNAS yeoviltoni támaszpontjára. 1964 júliusában átfegyverezték Sea Vixen Mk. 2. vadászgépekre. Ezekkel a gépekkel részt vettek Rhodesiában (ma Zimbabwe) a függetlenségi harcokban, majd Beira blokádjában, 1965 novemberében. Ekkor már Ádenbe települt az alakulat. 1967-ben a bázist bezárták, a 899. egység a HMS Eagle fedélzeti százada lett, és a hordozó leszereléséig, 1972-ig ott teljesített szolgálatot. A hajó leszerelésekor a századot ismét feloszlatták. Ebben az időben csak egyetlen repülőgép-hordozója maradt a brit flottának, a HMS Ark Royal.

A század újjászületésének ideje: 1980. március 31. A 700A századból alakították ki a 899. századot, ez lett a Királyi Haditengerészet Sea Harrier kiképzőszázada, Yeoviltonban. Az alakulat állományába a Sea Harrier FRS. 1-es repülőgépek kerültek. 1982. április 2-án a Falkland-szigeteket (Malvin) megszállták az argentin fegyveres erők. A Királyi Haditengerészet ebben az időben már nem rendelkezett nagy repülőgép-hordozóval, az Ark Royalt leszerelték, és repülőszázadait F-4-es Phantom II. harci gépeivel a Királyi Légierő (RAF) vette át. A flottának két sík fedélzetü cirkálója maradt a HMS Invincible és a HMS Hermes. Ezek csak Harrier repülőgépeket tudtak hordozni. Szinte a teljes Harrierekkel felszerelt flottalégierő - melyet a 800., 801. és a 899. századok alkottak - ezekre települt át. A 899-esek a HMS Hermes hordozóra kerültek. A június 8-ig folytatott, Egyesülés fedőnevü hadmüveletben a flotta Sea Harrier FRS. 1-esei 24 argentin repülőgépet lőttek le. A légi győzelmek nagy többségét Sidewinder hőkövető közelharcrakétával érték el. A 899. század 13 repülőgépet semmisített meg. 1993 júniusában a századot átfegyverezték a Sea Harrier FA. 2-es változatára. Még ugyanabban az évben az Adriai-tengerre hajózó brit flottacsoport részeként októberben és novemberben a HMS Invincible fedélzetéről támogatták Bosznia-Hercegovinában az ENSZ UNPROFOR-erőket. A Sea Harrierek közepes és nagy magasságú precíziós bombázásokat hajtottak végre. 1998-ban az iraki légtérben végeztek hadmüveleti feladatokat, majd egy évvel később, a koszovói válság idején légtérbiztosítást láttak el.A század 1993-tól végzi a kiképzést a Sea Harrier FA. 2-re Yeoviltonban. A leendő Sea Harrier-pilóták 4-5 évi tanulás után érkeznek ide, hogy először a Harrier T. 8-as kétüléses gyakorlógépekkel repüljenek. Ez a szárazföldi Harrierből kifejlesztett változat. A Sea Harrierből nincs kétüléses modifikáció. Érdekesség, hogy a gyakorlógépeket polgári cég üzemelteti. A T. 8-asokkal tanulják a V/STOL felszállásokat, valamint a Harrierrel való müszeres repülést, a navigációt, az éjszakai egyéni és a nappali és éjszakai kötelékrepülést. Ez a típusátképzés első fázisa (OFT1, Operational Flying Training). Az OFT2 során ismerkednek meg a Sea Harrier FA. 2-vel a leendő tengerészpilóták. Ekkor tanulják meg a Blue Vixen radar kezelését, az AMRAAM használatát. Ezután gyakorlatoznak a RAF waddingtoni egységeivel, és gyakran más NATO-országok gépeivel is. Az OFT. 2 gyakorlat elvégzése után a pilóták a 801. harci századhoz kerülnek, ahonnan a Királyi Haditengerészet két hordozóján teljesítenek szolgálatot.A Királyi Légierő Harrier GR. 7-tel, illetve a Királyi Haditengerészet Sea Harrier FA. 2-vel felszerelt egységei 1998 óta Egyesített Harrier Erők (Joint Harrier Force 2000, JHF) néven egy admirális parancsnoksága alatt állnak. A JHF egységei közül a flotta repülői Yeoviltonba, a RAF egységek pedig Witteringbe és Cottesmore-ba települtek. A flotta egységei közül 2004 februárjában a 800. századot feloszlatták, majd ez év áprilisában a 899. század jutott erre a sorsra. A Sea Harrier gépeket a védelmi költségvetés csökkentése miatt 2012. helyett már 2006-ban kivonják a szolgálatból. Ezzel megszünik a Királyi Haditengerészet vadászlégiereje. 2007-re átadnak ugyan egy ASTER légvédelmi rakétarendszerrel rendelkező 45. típusú rombolót, addig azonban a flotta légvédelme csak a hajókra telepített rövid hatótávolságú légvédelmi rakétákra, valamint pontvédelmi gépágyúkra épül. A csapásmérő erőt a Harrier GR. 7-esek és GR. 9-esek biztosítják. A szolgálatba állítandó HMS Queen Elizabeth új, közepes méretü hordozóra FJCA (Future Joint Combat Aircraft) harci gépeket telepítenek, amely a JSF (F-35) V/STOL változata lesz, de ez 2012-ig biztosan csak terv marad.A 899. század hajózói közül a fiatalabbak egy rövid, Harrier GR. 9-es kerülő után átképzést kapnak majd a JSF-re, másokat a haditengerészet egyéb repülőeszközeire, például Nimrod járőrgépekre képeznek át, néhányan pedig nyugállományba vonulnak.

Szemtől szembe

A gyakorlat nem szerepelt a Magyar Légierő 2005. évi terveiben, a megkeresés február közepén érkezett Veszprémbe. A rendkívül gyors szervezés során hazánk felett három nagy területet, a FAOR 1, FAOR 2, és FAOR 3 légtereket jelölték ki. Ezek az Alföld közepe és déli része, valamint a Kisalföld feletti légterek.Az első brit katonák március 6-án érkeztek. Két pilóta és harminc müszaki Kecskemétre, néhány fő pedig Veszprémbe, a légi irányítókhoz jött. Március 7-én délben érkezett meg három darab normál szürke, valamint a ZH809-es számú kék díszfestésü századparancsnoki Sea Harrier FA. 2-es, ez utóbbi John A. Lawler alezredes, századparancsnok gépe.Ekkor távoli és közeli légi harc gyakorlása történt. A pilóták az 1-1, 1-2, 2-1, 2-2 elleni légi harcokat gyakorolták. A pilóták OCA (támadó) és CAP (védekező) feladatokat repültek.A gyakorlaton részt vett magyar vadászgépek aszimmetrikus függesztményelrendezést hordoztak. Egyik szárnyon egy darab UZR-60-as vagy UZR-73-as imitátort, a másikon pedig egy R-27-es súlymakettet. A MiG-eken kötelező volt a póttartály használata, ami jelentősen rontotta a manőverezőképességet. A brit gépek szárnyaik alatt egy-egy póttartályt és egy-egy Sidewinder imitátort hordoztak.Március 7-én légtérbejárással kezdődtek meg a közös repülések, de ezen a napon már néhány gyakorló légi harc is lezajlott. Március 8-án és 9-én a terv szerint került sor a repülési feladatokra, és napi két hullámban a légi összecsapásokra.Március 10-én mini COMAO (Composite Air Operations) bevetést terveztek. A COMAO-t magyarul összetett légi müveletnek, tömeges légi csapásnak nevezhetnénk. A Harrier gépek fedezete mellett három darab L-39-es Albatrosz csapásmérő kötelékként megpróbálta volna Kecskemét légibázist megtámadni, amit a kecskeméti MiG-29-es gépek légi őrjáratból (Combat Air Patrol, CAP) védtek volna. Sajnos, a hóvihar ezt megakadályozta, és csak délután tisztult ki az idő annyira, hogy 1-2, 2-2 elleni légi harcot gyakoroljanak.

Kilián Nándor ezredes úr, a kecskeméti bázis parancsnokhelyettese szerint a MiG-29-es gépek előnyben voltak a közeli légi harcok során, a látóhatáron túli távoli légi harcban azonban a Sea Harrierek AMRAAM rakétáikkal fölénybe kerültek az R-27-es "Alamot" hordozó Fulcrumokkal szemben. Az AMRAAM rakéta kiváló, de nem legyőzhetetlen fegyver, a hajózók szerint 15-30% esély van kivédésére. Megfelelő időben végrehajtott elkerülő manőverekkel lehetséges a védekezés, ami során a legfontosabb, hogy a rakéta és az ellenséges repülőgép radarja elveszítse a célt. A 2004. évi törökországi NATO Air Meet gyakorlaton magyar gépek már nyertek AMRAAM-ot hordozó repülőgép ellen légi harcot, illetve szimuláltak R-27-es indítást. Az AMRAAM elleni tevékenység gyakorlásában nagy segítséget ad Ronald Triegel őrnagy, a Luftwaffe összekötője, aki átadja a német MiG-ek gyakorló légi harcainak tapasztalatait a magyar hajózóknak. Ez azonban nem iskolai feladat, begyakorlása nehéz és hosszú folyamat. A látóhatáron túli légi harcokat közel 2:1 arányban a brit pilóták nyerték.

Közel légi harcban a MiG-eknek nem okozott gondot a Harrierek elfogása, bár a gázsugárfordítást alkalmazó tengerészpilóták néha meglepték hirtelen irányváltásaikkal, fékezéseikkel a magyar pilótákat. A gázsugáreltérítés azonban - a kobra manőverhez hasonlóan - nagyon lelassítja a gépeket, és ez végzetes lehet a közel légi harcban. A MiG-29-es Sjel sisakcélzója, valamint a nagy szögeltéréssel indítható R-73E is segített kiharcolni a magyar fölényt. A magyar pilóták nem először találkoztak Sea Harrierekkel, a 2003. évi Ample Train gyakorlaton összemérhették erejüket a 899. század tagjaival.- Mi elsősorban gyakorolni jöttünk, valamint átadni a tapasztalatokat magyar bajtársainknak - nyilatkozta Lawler parancsok. A NATO-eljárások gyakorlása fontos mindkét nemzet számára. A brit tengerészpilóták megismerték a MiG-29-es közel légi harc taktikáit, és gyakorolták az ellene való támadást, védekezést.A gyakorló légi harcok intenzitását mutatta, hogy a hadgyakorlat első napján az 1-1 elleni légi harcban az egyik fiatal brit pilóta több mint 9 g-t "húzott bele" a századparancsnoki Sea Harrierbe, melyet csak 6,5 g-re terveztek, így a keddi napot hangárban töltötte a kék színü repülőgép, két magyar MiG-29-es között. A gépet március 9-re kijavították, így már részt vehetett a további légi küzdelmekben.Március 11-én távozott a brit század földi lépcsője, valamint repültek el a Sea Harrierek a 899. repülő század utolsó külföldi gyakorlatáról.

A parancsnok

A 899. század utolsó parancsnoka: John A "Chips" Lawler alezredes. 1985-ben végezte el az edinburghi egyetemet. Müszaki mérnöki diplomája van. 1987-ben a Királyi Haditengerészeti Főiskolán tanult repülni, majd 1987-ben a RAF Valley bázisra került. 1989-ben kezdte meg első vonalbeli szolgálatát az Invincible hordozón a 800. repülőszázadnál, a Sea Harrieren. Légiharc-instruktornak nevezték ki, majd részt vett 1993-ban a Denny Flight hadmüveletben Bosznia fölött. 1994-ben került a 899. századhoz Yeoviltonba. Ő indított először brit pilótaként AMRAAM-rakétát Sea Harrierről. A 899. századtól Amerikába helyezték, és öt évig a JSF-programban vett részt. 2002-ben tüntették ki az MBE címmel. 2002 januárjától a 801. majd 2004 áprilisától a 899. század parancsnoka. Lawler parancsnok nős, egy fia van.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.