2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 292 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

AERO 2005

JETfly  |  2005-04-27 13:48:26

Idén is a Bódeni-tó partján elterülő - elsősorban a Zeppelin léghajók révén ismerté vált - Friedrichshafen adott otthont Európa egyik legjelentősebb nemzetközi repülési szakkiállításának, mely számos érdekességgel, köztük egy szenzációs magyar újdonsággal várta látogatóit. A rendkívül színvonalas rendezvény szombati napjára a Forgó Travel Utazási Iroda jóvoltából a JETfly stábja is eljutott.

A friedrichshafeni repülőtéren felépített, rendkívül igényesen kialakított, mindenféle kiszolgáló létesítménnyel ellátott hatalmas hangárak és kiállítócsarnokok ideális helyszínt biztosítottak a több száz repülőeszköz és a rengeteg repüléssel kapcsolatos egyéb termék bemutatására.

A szerves egységet alkotó tíz (!) hangárat és a fogadó épületet folyosók kötik össze, közöttük pedig belső udvarok találhatóak.

A fő hangsúly természetesen a különböző sportrepülő eszközökön (vitorlázó, motoros, ultra könnyü) és a kis üzleti gépeken volt, azonban a Bundeswehr haditechnikai eszközei és számos old timer repülőgép is színesítette a kínálatot. A háttéripar is jelentős szerepet kapott, a repülés világával bármilyen összefüggésben lévő cégek, a fejhallgató gyártóktól a speciális tömítéseket előállítókig mindenki képviseltette magát.A kiállított repülőeszközök és a hozzájuk kapcsolódó termékek tematikus csoportosításban kerültek bemutatásra. Az egyik hangárban például csak modellek és makettek voltak, melyek közül a Revell cég hatalmas diorámáját és a Német Modellező Szövetség rádió távirányítású Zeppelin léghajóit emelném ki.

A hatalmas Revell dioráma

Az old timer vitorlázórepülők csarnokában a gyönyörü állapotban megőrzött legendás gépek között sétálva örömmel pillantottam meg a budaörsi Révi László tulajdonában lévő Cimborát, mely a magyar repüléstörténet egyik kiemelkedő jelentőségü típusa. Laci bácsi elmondása szerint a szervezők rendkívül nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a német típusokon túl néhány különleges külföldi vitorlázógép is helyet kapjon a kiállításon, így juthatott el a magyar gép is Friedrichshafenbe. A legkorszerübb gyártástechnológiával készülő, high tech vitorlázógépek rendkívül széles választéka mellett a motoros kisgépek kedvelői is számos érdekességgel találkozhattak. A legnagyobb érdeklődést kiváltó gépek egyike volt a magyar Corvus Aircraft bordómetál fényezésü, kétszemélyes túra és sportrepülője, mely túlzás nélkül állítható, hogy minden szempontból világszínvonalú. A rendkívül esztétikus vonalvezetésü, kompozit anyagokból épített, korszerü elektronikával ellátott gépet a Kecskemét melletti Ballószögön gyártják. Tervezése és a prototípus elkészítése 40.000 munkaórát vett igénybe. (A gépet részletesen egy külön cikkben fogjuk bemutatni olvasóinknak.)

A magyar Corvus Corone Mk.I. igényesen kialakított pilótafülkéje

A hangárak előtti szabad területen a különböző légcsavaros és sugárhajtómüves, kisebb-nagyobb méretü üzleti és VIP gépek sorakoztak. A kisebb országok kormánygépeinek jellemző típusai a különböző változatú Dassault Falcon-ok, de az üzletemberek és kis magán légitársaságok is előszeretettel használják őket. Természetesen a legismertebb kisgépes cég, a Cessna is képviseltette magát, hatalmas standjukon mindig nagy tömeg tolongott.

A Piper cég gépei a statikus kiállításon

A német Bundeswehr által használt haditechnikai eszközök a hangárak közötti belső udvarokban voltak kiállítva. Láthattunk Patriot légvédelmirakéta üteget és Huey kutató-mentő helikoptert is, a katonai sátrakban pedig a fegyveres erőket bemutató és népszerüsítő multimédiás eszközök szórakoztatták a látogatókat.

A kutató-mentő helikopterbe akár bele is ülhettek az érdeklődők

A rendezvény jellegéből adódóan a statikus látnivalókon volt a fő hangsúly, a dinamikus program kevésbé ígérkezett látványosnak. A kisebb sportgépek mellett a fő attrakciót a Messerschmitt Bf-109 G4 repülése jelentette. A rendkívül szép állapotban lévő gép eredetileg egy spanyol gyártású változat volt, utólag alakították át az eredeti német gépeknek megfelelően. Míg a motortérben egy autentikus Daimler-Benz motor dübörgött, addig a kabinbelsőben sajnos jónéhány nem korhü müszer volt látható, melyekre azonban az aktuális repülésbiztonsági szabályzatok által előírt követelmények miatt mindenképpen szükség van, ezek nélkül a gép nem szállhatna fel.

Repülés közben a legendás Messer

Friedrichshafen a Zeppelin léghajók szülőhazája, a város napjainkban is ezernyi szállal kötődik ezekhez a hatalmas "repülő szivarokhoz". Természetesen az AERO szakkiállítás idején is megcsodálható volt (igaz csak a hangárban) a napjainkban is rendszeresen repülő két léghajó, melyek a nevezetes elődökhöz már csak külsőleg hasonlítanak, technikai megoldásaikat tekintve teljesen új konstrukciónak számítanak. Számos sétarepülő programot bonyolítanak velük a nyári időszakokban a Bódeni-tó környékén, melyek bár meglehetősen drágák (2-300 EURO, programtól függően egy 40-50 perces repülés) felejthetetlen élményt biztosítanak.

A külön erre a céra épített, lenyügöző méretü hangárban "horgonyzó" léghajók impozáns látványt nyújtanak.

Az AERO 2005 repülési szakkiállítás értékeléseként elmondható, hogy egy rendkívül színvonalasan megrendezett, sok érdekességet és különlegességet felvonultató esemény volt, melyen a repüléssel kapcsolatosan mindenki megtalálhatta az érdeklődési körének megfelelő kínálatot a pilóta napszemüvegtől a több millió dolláros VIP gépekig.

A kényelmes és gondtalan utazásért ez úton mondunk köszönetet a Forgó Travel Utazási Iroda minden munkatársának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 21., 13:16
Akár már idén charterjáratok használhatják a kecskeméti repülőbázist, ahol pilótaképzés – és átképzés is beindulhat.
2017. 02. 21., 12:48
Kéthajtóműves gép zuhant a bevásárlóközpontra Melbourne-ben, nyitás előtt még üres volt az épület.
2017. 02. 21., 12:43
Használt MiG-29-esek Szerbiának, használt F-16-osok Romániának.
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.