2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

AERO 2005

JETfly  |  2005-04-27 13:48:26

Idén is a Bódeni-tó partján elterülő - elsősorban a Zeppelin léghajók révén ismerté vált - Friedrichshafen adott otthont Európa egyik legjelentősebb nemzetközi repülési szakkiállításának, mely számos érdekességgel, köztük egy szenzációs magyar újdonsággal várta látogatóit. A rendkívül színvonalas rendezvény szombati napjára a Forgó Travel Utazási Iroda jóvoltából a JETfly stábja is eljutott.

A friedrichshafeni repülőtéren felépített, rendkívül igényesen kialakított, mindenféle kiszolgáló létesítménnyel ellátott hatalmas hangárak és kiállítócsarnokok ideális helyszínt biztosítottak a több száz repülőeszköz és a rengeteg repüléssel kapcsolatos egyéb termék bemutatására.

A szerves egységet alkotó tíz (!) hangárat és a fogadó épületet folyosók kötik össze, közöttük pedig belső udvarok találhatóak.

A fő hangsúly természetesen a különböző sportrepülő eszközökön (vitorlázó, motoros, ultra könnyü) és a kis üzleti gépeken volt, azonban a Bundeswehr haditechnikai eszközei és számos old timer repülőgép is színesítette a kínálatot. A háttéripar is jelentős szerepet kapott, a repülés világával bármilyen összefüggésben lévő cégek, a fejhallgató gyártóktól a speciális tömítéseket előállítókig mindenki képviseltette magát.A kiállított repülőeszközök és a hozzájuk kapcsolódó termékek tematikus csoportosításban kerültek bemutatásra. Az egyik hangárban például csak modellek és makettek voltak, melyek közül a Revell cég hatalmas diorámáját és a Német Modellező Szövetség rádió távirányítású Zeppelin léghajóit emelném ki.

A hatalmas Revell dioráma

Az old timer vitorlázórepülők csarnokában a gyönyörü állapotban megőrzött legendás gépek között sétálva örömmel pillantottam meg a budaörsi Révi László tulajdonában lévő Cimborát, mely a magyar repüléstörténet egyik kiemelkedő jelentőségü típusa. Laci bácsi elmondása szerint a szervezők rendkívül nagy figyelmet fordítottak arra, hogy a német típusokon túl néhány különleges külföldi vitorlázógép is helyet kapjon a kiállításon, így juthatott el a magyar gép is Friedrichshafenbe. A legkorszerübb gyártástechnológiával készülő, high tech vitorlázógépek rendkívül széles választéka mellett a motoros kisgépek kedvelői is számos érdekességgel találkozhattak. A legnagyobb érdeklődést kiváltó gépek egyike volt a magyar Corvus Aircraft bordómetál fényezésü, kétszemélyes túra és sportrepülője, mely túlzás nélkül állítható, hogy minden szempontból világszínvonalú. A rendkívül esztétikus vonalvezetésü, kompozit anyagokból épített, korszerü elektronikával ellátott gépet a Kecskemét melletti Ballószögön gyártják. Tervezése és a prototípus elkészítése 40.000 munkaórát vett igénybe. (A gépet részletesen egy külön cikkben fogjuk bemutatni olvasóinknak.)

A magyar Corvus Corone Mk.I. igényesen kialakított pilótafülkéje

A hangárak előtti szabad területen a különböző légcsavaros és sugárhajtómüves, kisebb-nagyobb méretü üzleti és VIP gépek sorakoztak. A kisebb országok kormánygépeinek jellemző típusai a különböző változatú Dassault Falcon-ok, de az üzletemberek és kis magán légitársaságok is előszeretettel használják őket. Természetesen a legismertebb kisgépes cég, a Cessna is képviseltette magát, hatalmas standjukon mindig nagy tömeg tolongott.

A Piper cég gépei a statikus kiállításon

A német Bundeswehr által használt haditechnikai eszközök a hangárak közötti belső udvarokban voltak kiállítva. Láthattunk Patriot légvédelmirakéta üteget és Huey kutató-mentő helikoptert is, a katonai sátrakban pedig a fegyveres erőket bemutató és népszerüsítő multimédiás eszközök szórakoztatták a látogatókat.

A kutató-mentő helikopterbe akár bele is ülhettek az érdeklődők

A rendezvény jellegéből adódóan a statikus látnivalókon volt a fő hangsúly, a dinamikus program kevésbé ígérkezett látványosnak. A kisebb sportgépek mellett a fő attrakciót a Messerschmitt Bf-109 G4 repülése jelentette. A rendkívül szép állapotban lévő gép eredetileg egy spanyol gyártású változat volt, utólag alakították át az eredeti német gépeknek megfelelően. Míg a motortérben egy autentikus Daimler-Benz motor dübörgött, addig a kabinbelsőben sajnos jónéhány nem korhü müszer volt látható, melyekre azonban az aktuális repülésbiztonsági szabályzatok által előírt követelmények miatt mindenképpen szükség van, ezek nélkül a gép nem szállhatna fel.

Repülés közben a legendás Messer

Friedrichshafen a Zeppelin léghajók szülőhazája, a város napjainkban is ezernyi szállal kötődik ezekhez a hatalmas "repülő szivarokhoz". Természetesen az AERO szakkiállítás idején is megcsodálható volt (igaz csak a hangárban) a napjainkban is rendszeresen repülő két léghajó, melyek a nevezetes elődökhöz már csak külsőleg hasonlítanak, technikai megoldásaikat tekintve teljesen új konstrukciónak számítanak. Számos sétarepülő programot bonyolítanak velük a nyári időszakokban a Bódeni-tó környékén, melyek bár meglehetősen drágák (2-300 EURO, programtól függően egy 40-50 perces repülés) felejthetetlen élményt biztosítanak.

A külön erre a céra épített, lenyügöző méretü hangárban "horgonyzó" léghajók impozáns látványt nyújtanak.

Az AERO 2005 repülési szakkiállítás értékeléseként elmondható, hogy egy rendkívül színvonalasan megrendezett, sok érdekességet és különlegességet felvonultató esemény volt, melyen a repüléssel kapcsolatosan mindenki megtalálhatta az érdeklődési körének megfelelő kínálatot a pilóta napszemüvegtől a több millió dolláros VIP gépekig.

A kényelmes és gondtalan utazásért ez úton mondunk köszönetet a Forgó Travel Utazási Iroda minden munkatársának.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.