2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 306 Ft   : 263 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mi-8 Hip, a forgószárnyas mindenes

JETfly  |  2005-04-21 17:26:10

Amit a C-130 Herkules jelent a katonai közepes szállító repülőgépek kategóriájában , azt a Mi-8 Hip testesíti meg a katonai közepes szállító helikopterek között. A közel negyven éve szolgálatban álló típus több ezer példánya repül a világ számos pontján és újabb változatai még ma is versenyképes ellenfélnek bizonyulnak nyugati vetélytársaikkal szemben a közepes helikopterek piacán.

A helikopter fejlesztésének története

 

            A helikopterek jelentősebb alkalmazására először a Koreai Háborúban került sor az amerikai csapatok részéről. A forgószárnyas repülőgépekben rejlő lehetőségeket azonban a Szovjetunióban is felismerték, ahol már a II. Világháborút megelőzően is folytak autogirós kísérletek. A háborút követően ezek a kísérletek újabb lendületet kaptak, és több tervezőirodai is nekilátott egy alkalmazható helikopter létrehozásának. Ezek egyike volt a Mihail Leontyevics Mil vezette fejlesztőgárda is. Mil korábbi A-15 típusú autogirójának eredményeit is felhasználva alkották meg a GM-1 típusjelü forgószárnyast, ami 1948. őszén emelkedett először a levegőbe. A Szovjetunióban ez volt az első valóban helikopternek nevezhető repülőeszköz, amelynek sorozatgyártott példányai Mi-1 megjelöléssel 1951-től álltak hadrendben, a Szovjet Hadseregben.

 

 

A kisméretü forgószárnyas azonban csak korlátozott képességekkel rendelkezett, ezért Mil egy nagyobb méretü helikopter fejlesztésébe kezdett. A Mi-4 prototípusa 1952. tavaszára, alig 7 hónap fejlesztés eredményeként készült el, és a következő évben már hadrendbe is állt a Szovjetunióban. A helikopter kialakítása jelentős azonosságot mutatott az amerikai Sikorsky S-55-tel, de méretei jelentősen nagyobbak voltak és a tehertér végén kialakított nagyméretü szétnyitható ajtók akár kisebb jármüvek szállítását is lehetővé tették.

A Mi-1 és Mi-4 helikopterekkel szerzett kedvező tapasztalatok alapján az ötvenes évek második felében a Szovjet Hadsereg vezetésében felmerült az igény egy nagyobb méretü, és teljesítményü közepes helikopterre. A feladatot természetesen az akkor már jelentős tapasztalatokkal rendelkező Mil vezette tervezőiroda kapta, amely a Mi-4 alapjain látott neki a munkának. A követelmények között meghatározott 2 tonnás hasznos terhelés szükségessé tette, hogy az addig alkalmazott dugattyúmotoros hajtómü helyett a gazdaságosabban üzemeltethető és nagyobb fajlagos teljesítménnyel rendelkező gázturbinás hajtómüvel szereljék fel az új típust. A V-8 megjelölést kapott első prototípusba az AN-24/26-oson is alkalmazott 2700 LE-s AI-24 típusú gázturbina került, amit a törzs tetején középen építettek be. Emiatt a helikopter szemből nézve egy küklopszra emlékeztetett. Az új meghajtásnak köszönhetően új főreduktort is tervezni kellett a helikopterhez. A V-8-as forgószárnya a Mi-4-hez hasonlóan négylapátos kialakítású volt, a háromágú farok légcsavar lapátjainak végei, pedig hegyes kialakításúak voltak. A V-8 első felszállására 1961. június 24-én került sor, és kilenc nappal később már a nyilvánosság előtt is bemutatkozott a tusinói légiparádén.

 

 

Az AI-24-es hajtómü azonban csak kényszermegoldást jelentett az új Izotov TV2-117 típusú hajtómü kifejlesztéséig, ami az első kifejezetten helikopterek számára fejlesztett szovjet hajtómü volt. Az új hajtómühöz új VR-8 típusú főreduktor is társult. A TV2-ből kettőt építettek be egymás mellé a V-8A megjelölést kapott második prototípusba az AI-24 helyére. A két hajtómü alkalmazása jelentősen növelte a repülésbiztonságot és a helikopter harci túlélő képességét is. A második prototípus első felszállására 1962. augusztus 2-án került sor. Az új hajtómüveknek köszönhetően csökkent a helikopter zajszintje és a sárkányra ható vibráció mértéke is. 1963-ban további két prototípus kapcsolódott be a berepülési programba. 1965-ben a négylapátos forgószárnyat ötlapátosra cserélték és a helikopter új teljesen fémszerkezetü farok rotort is kapott. A típus sorozatgyártása 1967-ben indult a kazanyi repülőgépgyárban, majd később a moszkvai repülőgépgyár is bekapcsolódott a gyártásba. A típus különböző változataiból egyes források szerint mintegy 11000 darab készült, és továbbfejlesztett változatait mind a mai napig gyártják.

 

  

 

A Mi-8T helikopter szerkezete

 

A helikopter szerkezete hagyományos farok rotoros kialakítású. Az ötlapátos főrotort a VR-8A főreduktoron keresztül hajtja meg a két, egyenként 1500 LE-s Izotov TV2-117A típusú gázturbinás hajtómü. A főreduktor és a két hajtómü egységét a törzs középső rész tetején, a helikopter súlypontjában helyezték el. A főreduktor háromfokozatú, egy kétfokozatú fogaskerékpárhoz csatlakozik harmadik fokozatként egy bolygómü. A főreduktor feladata a farok rotor és a különböző segédberendezések (egyenáramú generátor, hidraulika szivattyúk, légsürítő stb.) meghajtásának biztosítása. A forgószárny lapátok csuklós bekötéssel csatlakoznak az agyhoz. A lapátok egyfőtartós kialakításúak, változó keresztmetszetü cső főtartóval, melyet repedésjelző eszközzel is elláttak. A főtartóhoz bilincsekkel rögzítették a 21 különálló méhsejt szerkezetü szekció hátsó részét. A rotorlapát belépőélét csavarokkal rögzítették a hátsó rész mellső falához. A lapátokon ébredő hajlító-csavaró lengések csillapítására hidraulikus lengéscsillapítót alkalmaznak. A háromlapátos farok rotort a faroktartó jobboldalán helyezték el. A farok légcsavar meghajtása a közlőmü tengelyen, a közbenső reduktoron, a végtengelyen, majd a végreduktoron keresztül történik. A helikopter kormányvezérlő rendszere hidro-mechanikus.

 

 

A törzs orr-részében található a háromfős személyzetnek helyet adó repülőgépvezető fülke. A szovjet-orosz típusokra jellemzően a baloldalon található a gépparancsnok munkahelye, a jobboldalon, pedig a másodpilóta ülése. A fedélzeti technikus ülését a fülke ajtajában középen helyezték el lehajtható kivitelben. A fülke üvegezett orr-része jó kilátást biztosít. A törzs középső részében található a tehertér (utastér). A tehertér hátsó részén egy kétfelé széttárható deszantajtót alakítottak ki, ami lehetővé teszi kisebb jármüvek szállítását is. E mellett a baloldalon található ajtó szolgál a személyzet és az utasok ki- és beszállására, valamint az ejtőernyős ugratás is általában ezen keresztül történik. Az ajtó felett egy 150 kg teherbírású csörlőt építettek be, ami elsősorban mentésre alkalmazható. A katonai szállító változatnál a tehertér két oldalán felhajtható ülések találhatók, melyek 24 katona szállítását teszik lehetővé. (Az utasszállító változatban 28 utas szállítható.) A katonai szállító változat sebesült szállítóvá alakítva 12 hordágyon fekvő sebesültet szállíthat. A tehertér padlózatán rögzítési pontok találhatók a szállított teher lekötésére. Külső terhek szállítására a törzs alatt kialakított trapéz mechanizmuson van lehetőség.

 

 

A törzs két oldalán kívül helyezték el a helikopter tüzelőanyag tartályait. A jobboldali térfogata 680 liter, a baloldalié 745 liter. Emellett lehetőség van a tehertérben két darab egyenként 915 literes póttartály beszerelésére is. A szögletes ablakokkal szerelt „Szalon” változat külső tüzelőanyag tartályainak térfogata 1044, illetve 1154 liter. A jobboldali tartály mellső részében kapott helyet a KO-50 típusú kerozinnal müködő kályha, ami a helikopter fütését biztosítja.

A helikopter futómüve hárompontos orrkerekes kialakítású, nem behúzható. A futómüvek rugóstagjai folyadékos-gázos típusúak, a fő futómüveké kétkamrás, míg az orrfutóé egykamrás szerkezetü. Az orr futómü duplakerekes szabadon elforduló. A fő futómüvek kerekei differenciáltan fékezhetők. A fékrendszer pneumatikus müködtetésü.

A repülőgép fedélzeti berendezései között R-842 és R-860 típusú rádiók, ARK-9 rádióiránytü, RV-3 rádió-magasságmérő, négycsatornás robotpilóta, valamint a későbbi változatokon a faroktartó alatt kialakított dobozban széleltérítés mérő lokátor is található.

 

 

Az alap katonai szállító változat fegyverzetét 4 darab UB-16-os rakétablokk alkotja, 4X16 darab SZ-5 típusú nem irányított rakétával, amit a törzs két oldalára szerelt két-két tartóra lehet függeszteni. Emellett léteznek olyan változatok is, amelyek fegyverzete még a Mi-24 harcihelikopteren is túltesz.

 

A helikopter néhány technikai paramétere

Mi-8T

Mi-17

Forgószárny átmérője (m):

21,29

21,29

A helikopter hossza (m):

18,3

18,3

A helikopter magassága (m):

5,65

5,65

A tehertér mérete (Hossz, szélesség, magasság; m)

5,3 x 2,3 x 1,8

5,3 x 2,3 x 1,8

Üres szerkezeti tömeg (kg):

6990

7370

Maximális felszálló tömeg (kg):

12000

13000

A hasznos terhelés tömege (kg):

3000

4000

Maximális sebesség (km/h):

245

250

Szolgálati csúcsmagasság (m):

4500

5700

A hajtómüvek típusa:

TV2-117A

TV3-117MT

A hajtómüvek teljesítménye (LE):

2 x 1482

2 x 1950

 

A Mi-8 főbb típusváltozatai

 

            V-8 (Hip-A): A helikopter első prototípusa, egy darab AI-24V típusú hajtómüvel és négylapátos forgószárnnyal.

 

            V-8A (Hip-B): A helikopter második prototípusa, már a Két darab Izotov TV2-117 típusú hajtómüvel szerelve.

 

            Mi-8P (Hip-C): A típus első utasszállító modifikációja, szögletes ablakokkal, 28/32 üléssel. Ez volt az első sorozatban gyártott változat. 1967-ben állt utasforgalomba a Szovjetunióban.

 

            Mi-8T (Hip-C): A típus katonai szállító változata, 1967-től állt hadrendbe a Szovjet Hadseregben.

 

            Mi-8S (Hip-C): A helikopter „szalon” változata, 9/11 üléssel, szögletes ablakokkal, WC-vel, megnövelt külső tüzelőanyag tartályokkal. ’971-ben mutatkozott be Párizsi Repülőszalonon.

 

 

            Mi-8VZPU (Hip-D): A típus első speciális feladatra átalakított változata. A VZPU megjelölés a „Tartalék Légi Vezetési Pont” orosz rövidítésére utal. A helikoptert a feladatnak megfelelően további kommunikációs berendezésekkel látták el, amelynek egy részét a fegyvertartókra függesztett konténerekben hordozta.

 

            Mi-8TB (Hip-E): A típus harci-szállító változata, amit a Szovjet hadsereg számára készítettek. A helikopter orrába egy 12,7 mm-es géppuskát szereltek és 6 darab bombatartóval látták el, amelyre UB-32-es rakétablokkok függeszthetők. A bombatartók tetejére két-két irányított rakéta indítósínt is szereltek.

 

            Mi-8TV (Hip-F): A TB modifikáció export változata. Fő különbség az alkalmazható fegyverzetben van.

 

            Mi-9 (Hip-G): A típus légi harcálláspont változata, fegyverzet nélkül.

 

            Mi-8MT (Mi-17 Hip-H): A Mi-8 erősebb TV3-117MT típusú hajtómüvel felszerelt változata. A hajtómüvek beömlőnyílásait porkiválasztóval látták el és egy AI-9 típusú segédhajtómüvet is beépítettek. A helikopter farok légcsavarja is átkerült a baloldalra. Az új hajtómüveknek köszönhetően a helikopter hasznos terhelése 3000-ről 4000 kg-ra nőt, és nőt a szolgálati csúcsmagassága is. A típus 1977-től állt hadrendbe a Szovjetunióban.

 

            Mi-8SMV (Hip-J): A típus elektronikai zavarásra átalakított változata

 

            Mi-8PPA (Hip-K): A típus szintén elektronikai harcra átalakított változata. A törzs két oldalán elhelyezett hatalmas antenna panelok jól felismerhetővé teszik. Mi-17-es platformra szerelt PP változata szintén a Hip-K NATO kódot viseli.

 

           

 

A helikopter harcialkalmazása

 

            A típus első harci bevetésére a Közel-Keleten került sor az 1973-as Yom Kippuri háborúban. 1973. október 6-án az Egyiptomi Hadsereg támadást indított a Szuezi-csatorna keleti partján lévő izraeli állások ellen. A támadás során Mi-8 típusú helikopterekből raktak ki deszantot, hogy hídfőállásokat hozzanak létre a Csatorna izraeliek által megszállt oldalán. Ugyanekkor a Szíriai Hadsereg is támadást indított a Golán-fennsíkot megszállva tartó izraeli csapatok ellen. Itt is sor került a Mi-8-ok bevetésére, ahol szintén deszant szállítása volt a feladatuk. Az október 25-ig tartó harcokban az egyiptomi és szíriai erők összesen mintegy 50 Mi-8-t vesztettek, amiből kettőt légiharcban lőttek le izraeli vadászgépek.

 

 

            A Mi-8 és Mi-17-esek legnagyobb arányú bevetésére a Szovjet Hadsereg 1979-ben kezdődött afganisztáni intervenciója során került sor. A tíz évig tartó háborúban mindennaposak voltak a helikopter bevetések. A Mi-8/17-esek elsődleges feladata csapatok és utánpótlás szállítása volt a hegyekben harcoló mudzsahedek ellen. Emellett tüztámogatást is biztosítottak a saját csapatok részére. Bár az ellenséges vadászgépektől nem kellett tartaniuk, mégis folyamatosan veszély leselkedett rájuk a mudzsahedek vállról indítható Sztrela, majd Stringer légvédelmi rakétái személyében. A háború során szerzett tapasztalatokat hasznosítva folyamatosan próbálták növelni a helikopterek harci túlélő képességét. Így többek között fokozták a személyzet és a kritikus berendezések páncélvédettségét és infracsapda kilövő berendezésekkel is ellátták őket. Mindezek ellenére a szovjet és a szövetséges afgán csapatok Mi-8/17 helikoptereinek vesztesége meghaladta a százat.

            A Mi-8-asokat Angolában is bevetették, ahol dél-afrikai zsoldosok repülték a kormány gépeit a lázadó UNITA fegyveresei ellen. A bevetések során a lázadók megközelítőleg húsz helikoptert lőttek le kézifegyverekkel és vállról indítható rakétákkal.

 

 

            A Mi-8 és változatai harcoltak még Nicaraguában, az első és második Öbölháborúban, a Dél-szláv térség háborúiban, a Szovjetunió utódállamaiban és azok között (Abházia, Csecsenföld, Azerbajdzsán és Örményország) dúló konfliktusokban, valamint az Etiópia és Eritrea között dúló háborúban. Ezekben a háborúkban és konfliktusokban elvesztett Mi-8-asok és változatainak száma megközelíti a százat.

             

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 26., 11:53
Polgári feladatokra is alkalmazhatók a katonai szállítóhelikopterek− mondta a Honvéd Vezérkar főnökhelyettes az M1 aktuális csatornán július 26-án, szerdán.
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.