2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Katonai helikopterek alkalmazása hazánkban - 1. rész

JETfly  |  2005-04-15 21:10:57

A forgószárnyas repülőeszközök széles körű alkalmazásának a technikai feltételei csak az 1950-es években teremtődtek meg. Akkorra sikerült olyan, viszonylag megbízható, és megfelelő teljesítményű helikoptereket gyártani, melyek a katonai és a civil alkalmazási területen is kielégítették az igényeket. A Magyar Néphadsereg vezetői is felismerték a helikopterek alkalmazásában rejlő lehetőségeket, így a Mil tervezőiroda Mi-4-es típusának rendszeresítésével megkezdődött a forgószárnyasok máig tartó sikertörténete hazánkban.

Minden kezdet nehéz

1955 júliusában érkezett meg az a két szovjet gyártmányú Mi-4-es helikopter (27 és 28 oldalszámokkal) Magyarországra, melyekkel megkezdődött egy új korszak a magyar repülés történetében. A forgószárnyasok bemutatkozása azonban nem sikerült túl jól, ugyanis már a kezdetektől számtalan müszaki hiba hátráltatta a kiképzést és a feladat végrehajtást. A gépek futár és teherszállító feladatkörben tevékenykedtek leginkább, de végeztek ejtőernyős ugratást és légifotózást is. Kezdetben Budaörsön állomásoztak, majd pedig Kecskemétre települtek át. Az 1956-os forradalom és szabadságharc idején a gépekre az ötágú csillag helyére nagy méretü, téglalap formájú magyar trikolórt festettek és röplapszórásra valamint ellátmányszállításra vették igénybe őket. 1957-ben a Légierő átszervezését követően megnövekedtek a szállítási és egyéb feladatok, melyek a nem túl jó müszaki állapotú gépeknél végzetesnek bizonyultak. Október 28.-án a 27-es oldalszámú gép a rotorlapát egy részének leszakadása miatt lezuhant, egy fő életét vesztette. A 28-as számú géppel a baleset ellenére folytatták a repüléseket, mely sajnos újabb katasztrófához vezetett, mely szintén a rotorlapát hibája miatt következett be. A két Mi-4-es elvesztése után a Néphadsereg átmenetileg helikopter nélkül maradt. A szovjetek egy gép azonnali átadásával igyekeztek enyhíteni a gondokon, azonban a kiképzett hajózószemélyzet hiánya miatt ezt a Mi-4-est nem állították szolgálatba, Kecskeméten porosodott egy hangárban, majd 1961-ben a lengyelekkel elcserélték egy kétüléses MiG-15-ösre. Ezzel lezárult a Mi-4-esek nem túl sikeres alkalmazása hazánkban, a magyar hajózok azonban még találkoztak a típussal, hiszen a Szovjetunióban 1969 és 1977 között kiképzett személyzetek gyakorló változatú Mi-4-esen kezdték meg tanulmányaikat.

A szolnoki Repülőmúzeumban látható Mi-4-es eredetileg az NDK Légierejében szolgált, múzeumi célokra adták át 1980-ban, mivel Magyarországon nem maradt a típusból egyetlen példány sem.

A helikopterek széleskörü elterjedése

A Mi-4-essel szerzett negatív tapasztalatok ellenére a helikopterek gyorsan teret nyertek Magyarországon, főleg a hadseregben. 1960-ban született meg a döntés, hogy a viszonylag kis méretü, ám kiforrottnak tekinthető Mi-1-es futárhelikopterek M változatát rendszerbe állítja a Néphadsereg. Az első példányok – szétszedett állapotban - 1961 nyarán érkeztek meg Kecskemétre, majd 1964-ig további gépek beszerzésére került sor. Összesen 24 darab Mi-1-es került Magyarországra, melyek egy része kétkormányos, oktató változat volt. A futárfeladatok mellett sebesültszállítást (a gép oldalára függesztett speciális gondola segítségével) is végeztek a típussal, valamint a Belügyminisztérium számára a hadsereg kötelékéből átkerült két gép légirendészeti és határőrizeti feladatokat is ellátott. A Mi-1-es sokoldalúsága, megbízhatósága és viszonylag nagy darabszáma miatt jelentős szerepet játszott abban, hogy a helikopter, mint repülőeszköz a hajózó és a müszaki állomány számára elfogadottá váljon, és kialakuljon az üzemeltetési, felhasználási kultúrája.

Szintén a szolnoki gyüjteményt gyarapítja ez a Mi-1-es

A gépek nagyjavítását Lengyelországban végezték, a kitelepülés során a Tátra átrepülése okozta a legtöbb gondot. Zömmel kisebb balesetek történtek csak a típussal, ezek azonban - egy esettől eltekintve - nem követeltek halálos áldozatokat. A Mi-1-esek 1982-ig maradtak rendszerben, kivonásuk után feladatkörüket a Mi-2-esek vették át.

Repülő csirkecombok

A Mi-1-esek kivonása után a harci- és a közepes szállítóhelikopterek mellett a hadseregnek továbbra is szüksége volt könnyü helikopterekre. A lengyel gyártású - jellegzetes alakú törzse miatt repülő csirkecombnak elnevezett - Mi-2-esekből 36 darab érkezett a 80-as évek elején az országba. Ezzel a típussal már voltak kedvező tapasztalatok, mivel mind a Légirendészet, mind a Mentőszolgálat üzemeltetett Mi-2-eseket 1977 óta. A Néphadsereg részére beszerzett példányok fele kétkormányos, oktató változat volt, segítve a hazai hajózóképzést. A helikopterek Szolnokra kerültek, futár, szállító és megfigyelő feladatok ellátása mellett kiképzési célokra alkalmazták őket.

Lengyel gyártmányú katonai Mi-2-es

A honvédségi Mi-2-eseket az 1990-es évek végén a hajózóképzés megszüntetésével párhuzamosan kivonták a rendszerből, ám egy részüket polgári feladatkörben tovább alkalmazták. Így kapott a Katasztrófavédelem is Mi-2-eseket valamint a Légimentő Szolgálat is hozzájutott átalakított példányokhoz. Napjainkban is számos Mi-2-es van repülőképes állapotban, melyek között jónéhány, külföldről utólag behozott példány található.

A Katasztrófavédelem Mi-2-ese a 2001-es Siófok-Kilitin megrendezett repülőnapon

Egy fura szerzet - mezőgazdaságból a hadseregbe

A magyar katonai repülés kakukktojásának is nevezhetnénk a Kamov Ka-26-ost, mely mindezidáig az egyetlen, koaxiális rotorelrendezésü katonai helikopter típus volt hazánkban. A Kamov tervezőiroda ugyanis elsősorban haditengerészeti és mezőgazdasági feladatkörökre tervezett speciális kialakítású helikoptereiről lett méltán híres, míg a Varsói Szerződés hadseregeiben inkább a Mil tervezőiroda produktumai terjedtek el. A Ka-26-ost is eredetileg polgári célokra tervezték, később azonban kifejlesztették a katonai célokra is alkalmazható alváltozatait. 

Jól látható a Kamov típusokra jellemző koaxiális elrendezésü kettős forgószárny és a farokrotor hiánya 

A Néphadsereg számára vásárolt 22 darab Ka-26-os 1971-ben érkezett meg hazánkba, futár, megfigyelő és könnyü szállító feladataikat jórészt a börgöndi repülőtérről látták el. A típussal számos baleset történt melyek egy része müszaki, másik része pedig reptechnikai hibákra vezethető vissza. A gépek az üzemeltetési nehézségek miatt sokszor nem tudták végrehajtani az előírt kiképzési feladatokat sem. A megmaradt példányokat a 80-as évek végén vonták ki a hadrendből, a mezőgazdasági repülésben azonban még mindig találkozhatunk jónéhány példánnyal.

Aki ma Magyarországon meg kívánja tekinteni a cikkben bemutatott, szolgálatból már kivont forgószárnyasokat több helyen is megteheti. A Szolnoki Repülőmúzeumban megtalálható a Mi-2-es mellett az egyetlen hazánk területén lévő Mi-4-es valamint az ugyancsak ritkaságnak számító Mi-1-es és Ka-26-os is. A keceli Pintér Müvek Haditechnikai parkjában szintén megcsodálhatjuk a Mi-1-est és Mi-2-est is, azonban pl. a Mi-1-es festése nem teljesen valósághü, a Szolnokon kiállított példány színei közelebb állnak az eredetihez.

Mi-1-es a Keceli Haditechnikai Parkban

A cikksorozat - hamarosan megjelenő - második részében a Mi-8/17 és a Mi-24-es helikopterek magyarországi alkalmazását tekintjük át

Galéria: Katonai helikopterek alkalmazása hazánkban - 1. rész

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.