2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Antonov An-2-es típusváltozatok

JETfly  |  2005-03-24 14:30:41

Az An-2-es típus rendkívüli sikerességét bizonyítja az a tény, hogy a Szovjetúnión kívűl Kínában és Lengyelországban is számos alváltozatban gyártották egészen az 1990-es évek elejéig.

Az 1950-es évek végéig több mint 5000 darab An-2-es készült el a Szovjetunióban, Kijevben. Belföldön 17 változatát üzemeltették, ugyanakkor 28 országba exportálták is a gépet. A 60-as évek elejétől folyamatosan csökkentették, majd végleg leállították a típus szovjetunióbeli gyártását. Azonban An-2-eseket a Kínai Népköztársaságban, az NDK-beli Drezdában és Lengyelországban is gyártottak. Drezdában az 50-es évek végén kb. 100 db készült. (Az első két darab Magyarországra került An-2-es ezek közül került ki.)

Szovjet gyártású típusváltozatok

Típusváltozat

Jellemzők

Megjelenés éve

An-2T

Az első sorozatgyártott, teherszállító változat. Feladata elsősorban posta- és csomagszállítás volt, utasokat nem szállított. Az Aeroflot és a hadsereg egyaránt használta.

1948

An-2TP

Utas/teherszállító változat (az utaskabin 12 személy befogadására alkalmas). A típusváltozat az Aeroflot részére készült a menetrendszerü belföldi vonalakon történő személyszállítás céljára. 

1949

An-2PD6

Az An-2TP egyik alváltozata. Szögletes ablakokat és szalonminőségüre épített belsőt kapott.

nincs adat

An-2F (An-2NAK, An-2K)

Tüzérségi megfigyelő, éjszakai tüzvezető vagy fotófelderítő feladatra szánt változat. Üvegezett törzs hátsórész, dupla függőleges vezérsík jellemezte. UBT géppuskával és NS-23 típusú gépágyúval volt felszerelve. Egyetlen példányban készült.

1949

An-2TD

12 személyes desszantszállító változat, ejtőernyős ugratáshoz kialakítva. Ebből a variánsból áll a legtöbb szolgálatban.

1950-es évek eleje

An-2P

12-14 fős utasszállító, hang- és hőszigetelt (kárpitozott) utastérrel, nagyméretü, szögletes ablakokkal. Elsősorban az Aeroflot repülte.

1950-es évek eleje

An-2V (An-4)

Két hatalmas alumínium úszótesttel elláttott verzió, vízről történő üzemeltetés céljára. Elsősorban szállítási feladatokra használták.

1951

An-2ZA (An-6)

Nagy magasságban repülő, meteorológiai megfigyelő változat volt. A megfigyelőkabint a függőleges vezérsík előtt, a törzs megmagasított részében helyezték el. 1956-58 között különböző célú kialakításokkal (pl. atmoszféra felderítő, geofizikai mérő és kutató) kisebb szériákban is gyártották.

1954

An-2PP

Az An-2V típusból kialakított, kizárólag erdőtüzek oltására alkalmas változat. 1961An-2SH Az első mezőgazdasági módosítás, 1400 literes tartállyal és szóróberendezéssel ellátva. 

1960-as évek eleje

An-2M

An-2T változat korszerüsítésével (290 müszaki módosítással) kialakított mezőgazdasági változat.

1964

An-2LV

Szintén erdőtüzek oltására alkalmazott változat, amelynél azonban nem az úszótalpakat, hanem a törzstartályt töltötték fel vízzel. A típus alkalmas volt külső, a szárnyak és a törzs alá függesztett vegyszertartályok hordozására is.

1969

An-2E

Az An-2V vízi változat elemeinek felhasználásával megtervezett kísérleti ekranoplán. A tervnek csak egyes részletei kerültek kidolgozásra, a gép megépítése nem kezdődött el.

1973

An-3

Az An-2-es típus TVD-10-es gázturbinával és AV-17-es háromágú légcsavarral felszerelt, modernizált változata.

1979

Szovjet gyártású An-6 változat

Kína 1957 decemberében kapta meg az An-2-es licencgyártásának jogát, és Y-5 (Y = Yunshuji = szállító) típusjelzéssel kezdte el gyártani. 1957 és 1992 között összesen kb. 1500-3500 példány készült. Számos országba exportálták ezeket a gépeket, elsősorban Észak Koreába és Albániába. A gépek többségét a kínai gyártású Huosai HS5 típusú, 1000 lóerős motorral szerelték. Ez az eredeti amerikai Wright Cyclone R-1820 típusú, kilenchengeres motor másolata (összesen mintegy 2600 darab készült belőlük). A különböző alváltozatok mellett a 60-as években egyedi kialakítású Y-5-öket is építettek: egy 7 személyes gépet, melyet a vietnami államfő kapott ajándékba, valamint két másik gépet a nepáli király kapott 1961 novemberében.

Kínai gyártású típusváltozatok

Típusváltozat

Jellemzők

Megjelenés ideje

Y-5 Fong Shou

Kínai licenc változat. Összesen 728 darab készült, valamennyi a 320. repülőgépgyárban (Nanchang Repülőgépgyár).

1957

Y-5B (1)

Az Y-5 mezőgazdasági változata. A forró időjárási körülményekhez alkalmazkodva megoldották a pilótafülke hütését. 229 darab készült. 

1958

Y-5 Aerobus

Ötüléses VIP gépek a Légierő számára. Két változatban épült, mindkettőből 1-1 darab. 

1958

Y-5D

Bombázó pilóta és navigátor kiképző változat. 1962-től kezdték el leszállítani a 116 darab gépet.

1958

Y-5A

11 üléses személyszállító változat, melyből 114 darabot építettek a Chinese Airlines légitársaság számára.

1959

Y-5C (Quing-5)

A Haditengerészet számára kialakított kétéltü modifikáció, melynek úszótalpait a Szovjetunióban készült tervek alapján alakították ki. Egy példányt építettek így, majd 1965-ben a Nanchang Repülőgépgyár saját tervei alapján készült úszótalpakkal még további 6 hidroplán épült. 

1964

Y-5

A Vörös Csillag Repülőgépgyár (Shijiazhuang Repülőgépgyár) által 1970 májusától gyártott sorozat. 221 darab épült.

1970

Beijing-5

Első generációs Y-5-ösökből épült távirányított verzió. nincs információY-5B (2) Egy átépített Y-5-ös, korrózióálló vázzal és speciális szerepkörü felszereléssel, a felső szárnyak végén elhelyezett segédszárnyakkal. 1987. december 30-án repült először. 

1987

Y-5 Para

Az Y-5B alapján, katonai ejtőernyős ugratáshoz kifejlesztett változat. 1995. március 28-án repült először.

1995

Y-5N

Az Y-5B továbbfejlesztett változata.

nincs adat

Y-5B(K)

Az Y-5B utasszállító változata.

nincs adat

Y-5B(D)

Az Y-5B továbbfejlesztett változata.

nincs adat

Y-5B(C)

nincs adat

nincs adat

Y-5B Trainer

A Repülő Kiképző Iskola által használt változat.

nincs adat

Kínai gyártású változat

Lengyelország 1959-ben kötötte meg a licencszerződést. Az An-2-es sorozatgyártását a PZL Mielec repülőgépgyár végezte. Az első lengyel gyártású An-2-es 1960. október 23-án repült először. 1992-ig kb. 1100-1300 darab építettek a típusból, amelyeket az egykori Varsói Szerződés tagállamaiban használtak, de még Afrikába és az USA-ba is került belőlük. A lengyel gépeket PZL Kalisz AS-62IR típusú motorral építették.

Lengyel gyártású típusváltozatok

Típusváltozat

Jellemzők

Megjelenés ideje

An-2G (Geofiz)

Geofizikai mérésre átalakított változat.

nincs adat

An-2M

Az An-2T dupla úszótesttel ellátott változata. Megegyezik az An-2V változattal.

nincs adat

An-2P

Utasszállító változat még jobb hangszigeteléssel és tökéletesített légcsavarral. 

nincs adat

An-2PK

Ötüléses változat.

nincs adat

An-2PF

Fotogrammetriai fényképező változat. 3 darab lengyel színekben, 5 darab pedig Magyarországon repült.

nincs adat

An-2PR

Televíziós adás sugárzására kialakított változat.

nincs adat

An-2R

Mezőgazdasági változat. Az SH típusváltozat modernizált változata.

1961

An-2Sz

Betegszállító- és mentőcélokra kialakított típusváltozat. Egészségügyi felszereléssel látták el, valamint 6, hordágyon fekvő sérült és kétfőnyi ápolószemélyzet befogadására volt alkalmas. 

nincs adat

An-2T

Általános feladatú, alap változat.

nincs adat

An-2TD

12 személyes desszantszállító változat.

nincs adat

An-2TP

Az An-2TD-re épülő utas/teherszállító változat.

nincs adat

LaLa-1 (Laboratorium Latajacy = repülő laboratórium)

A közös szovjet-lengyel fejlesztésü M-15 Belfegor típusú, sugárhajtású mezőgazdasági repülőgép kísérleteihez átalakított An-2R változat. Az eredeti AS-62IR motor mellett beépítettek egy AI-25-ös típusú gázturbinás sugárhajtómüvet is, amelynek levegőbeömlő nyílását a törzs jobb oldalán alakították ki. A hátul kiáramló gázsugár miatt a kormányszerveket magasra emelve, egy rácsszerkezetü törzstartóra helyezték. A gép kettős oldalkormányt kapott.

1972

An-3M

Az An-3-as típus Lengyelországban megtervezett, módosított változata. A terv végül is nem jutott el a megvalósítás stádiumába. 

1979

A mezőgazdasági változat szárnya alatt jól látható a permetszóró berendezés

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin