2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Oleg Konsztantinovics Antonov

JETfly  |  2005-03-07 12:25:52

Szovjet repülőgép-tervező, akadémikus, számos vitorlázó és motoros repülőgéptípus alkotója. Olyan – hazánkban is jól ismert – típusok fűződnek a nevéhez, mint például a kétfedelű An-2-es, melyből mintegy 18.000 darab készült, vagy az An-26-os, melynek néhány példánya a Magyar Légierőben is szolgál a mai napig.

Oleg Konsztantinovics Antonov 1906. február 7-én született Moszkva közelében. Szakmai pályafutását elég fiatalon, 1923-ban kezdte, egy kis vitorlázógép terveinek elkészítésével. Tanulmányait 1930-ban a leningrádi Kalinyin Politechnikai Intézetben fejezte be, majd Moszkvába hívták a Központi Vitorlázórepülő Tervezőiroda megszervezésére. 1931 és 1938 között egy tusinói vitorlázórepülőgép-építő üzem főkonstruktőre volt. Első motoros gépe az 1936-ban tervezett Lem-2 (OKA-33), egy alsószárnyas konstrukció volt. Később, már a II. világháború idején, egy különleges vitorlázó – közöttük szállító vitorlázó – repülőgépek tervezésével foglalkozó csoport vezetője lett. Nevéhez fűződik a Szárnyas Tank nevű gép is, amely érdekes megoldást jelentett nehéz páncélosok levegőben történő szállítására. 1943 és 1946 között Jakovlev tervezőirodájában – a főkonstruktőr, A. S. Jakovlev első helyetteseként – vadászrepülőgépek tervezésében működött közre.

1945-ben kinevezték a Jakovlev Tervezőiroda novoszibirszki egységének vezetőjévé, amely 1946-tól önálló tervezőirodává alakult, és 1952-ben Kijevbe tette át székhelyét. A tervezőiroda főkonstruktőre 1967 és 1984 között Antonov volt.

O. K. Antonov 1981. december 29-én lett akadémikus, 1983-ban pedig megkapta az A. N. Tupoljevről elnevezett díj aranyérmét a repüléstudomány és repülőgéptervezés területén végzett kiemelkedő munkásságáért. A szovjet repülőgépipar egyik legismertebb alakja 1984. március 4-én halt meg Kijevben.

Antonov pályafutásának külön érdekessége, hogy az általa tervezett valamennyi repülőgép sorozatgyártásra került. Motoros gépeinek tervei „An” jelzéssel, a vitorlázóké „A” típusjellel készültek. Vitorlázó repülőgépeinek közös jellemzője: a célszerű aerodinamikai kialakítás, a szárny mögött – a kisebb ellenállás érdekében – csökkenő keresztmetszetű törzs. Több vitorlázó repülőgépénél alkalmazta az ún. pillangószárny elrendezést, amikor is a V-alakban elrendezett hátsó szárnyak a vízszinteshez képest 45°-ban állnak (pl.: A-11). Antonov típusú vitorlázó repülőgépekkel számos nemzeti- és világrekordot állítottak fel.

Az Antonov Tervezőiroda története

Az Antonov Tervezőiroda eredeti neve 153. számú tervezőiroda volt, amelyet 1946. március 6-án hoztak létre a Jakovlev Tervezőiroda novoszibirszki egységének alapjain. Az irodát 1952-ben Kijevbe költöztették, majd 1966-ban a Kijev Tervezőiroda nevet kapta.

Az iroda elsősorban világszínvonalú szállítórepülőgépeivel vált híressé. Ezek közös jellemzője a vállszárnyas szerkezeti kialakítás, amely egyrészt rendkívüli stabilitást biztosít a gépek számára repülés közben, másrészt a helykihasználás szempontjából is kedvezőbb.

A tervezőirodából száznál is több típus tervei kerültek ki, melyek nyomán a szovjet és az orosz ipar több mint 22 ezer repülőgépet gyártott. Működését a többcélú An-2-es kifejlesztésével kezdte meg, azonban az 1955-ben elkészült An-8-as volt az a típus, amely meghatározta további fő tevékenységi területét: olyan szállító repülőgépek kifejlesztésére specializálódtak, melyekkel nagy tömegű rakományt szállíthatnak, illetve dobhatnak le, vagy akár ejtőernyősöket ugrathatnak. A négyhajtóműves An-12 kifejlesztéséért Antonov és tervezőcsapata Lenin-díjat kapott. A hatalmas An-22 – melyet 1965-ben mutattak be a párizsi légiparádén – korának legnagyobb repülőgépe volt, és amelynek megalkotását újabb Lenin-díjjal ismertek el. Az An-124-es, amely akkor a világ legnagyobb repülőgépe volt, Antonov karrierjének csúcsát jelentette.

A Szovjetunió 1991-ben történt felbomlása óta az iroda Ukrajnához tartozik, ahol Antonov Repüléstudományi és Mérnöki Komplexum néven működik (röviden: Antonov Tervezőiroda). A komplexum négy fő területre orientálódott: szállító repülőgépek, többcélú és személyszállító repülőgépek, valamint vitorlázó repülőgépek.

A cég jelenleg ukrán állami tulajdonban van, és kb. 8000 főt foglalkoztat. A tervezőiroda ma is számos tudományos és technikai fejlesztésben vesz részt. A komplexum saját légitársasággal is rendelkezik, mely nemzetközi légi teherszállítással foglakozik. Gépeik számos olyan szállítmányt juttatnak célba, mely más repülőgépekkel szinte lehetetlen lenne.

Az Antonov nevét viselő gyár évtizedek óta a világ repülőgépgyártásának élvonalába tartozik. Gépeiket számos országba exportálták, bizonyos típusokat licencben is gyártottak. Használták és használják őket a mai napig a forró égövtől egészen a sarkkörökig. A gyár szakembereinek fejlesztő munkájának köszönhetően remélhetőleg még sokáig találkozhatunk An jelzésű repülőgépekkel.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.