2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Svéd Királyi Légierő története

JETfly  |  2005-03-02 07:56:32

Svédország azon kevés európai ország közé tartozik, mely a 20. század folyamán meg tudta őrizni semlegességét és el tudta kerülni, hogy hosszabb vagy rövidebb időre idegen hatalmak befolyása alá kerüljön. Ez a tény – az ügyes külpolitika mellett - jórészt a svéd fegyveres erők elrettentő erejének is köszönhető. A kis lakosságszámú, ám rendkívül gazdag Svédország ugyanis jól felszerelt szárazföldi hadsereget és jórészt saját gyártású repülőgépekkel felszerelt, korszerű, ütőképes légierőt tartott- és tart fenn napjainkban is, mely megfelelően képes biztosítani az ország szuverenitását.

A svéd katonai repülés kezdetei

Az európai országok nagy része már az I. Világháború alatt létrehozta repülő fegyvernemét, mely először a szárazföldi csapatok és a haditengerészet alárendeltségében, később pedig önállóan tevékenykedett. Svédországban is hasonló volt a helyzet, hiszen az első, katonai célra alkalmazott repülőgépet (egy Blériot monoplánt) már 1911-ben szolgálatba állította a Svéd Királyi Haditengerészet, egy évvel megelőzve a szárazföldi csapatokat. Mivel az I. Világháború kitörésekor a svédek azonnal kinyilvánították függetlenségüket nem kellett olyan ütemben fegyverkezniük, mint a hadviselő országoknak. Természetesen harci veszteségeik sem voltak, így a szolgálatba állított gépek viszonylag hosszú ideig rendszerben maradtak. Az eleinte külföldről beszerzett típusokat később licenc alapján kisebb módosításokkal gyártották is. A svéd felségjelet akkoriban főleg Farman F23-asok, Albatros CIII-asok és Morane-Saulnier Parasol gépek viselték. A háború után is folytatták a licencgyártást, az 1920-as években pedig már saját tervezésű típusokat (J23 és J24 vadász, S18, S21 és S25 felderítő valamint O1 gyakorlógépek) is rendszerbe állítottak.

Nieuport IV G Fotó: Lars Henriksson

1926-ban elérkezettnek látták az idejét, hogy a repülőcsapatokat önálló fegyvernemként alkalmazzák. Megalakult a Svéd Királyi Légierő (Flygvapnet), mely az önállóság mellett korszerű harci eszközöket is kapott (Nieuport 29C-1 vadász és Fokker CV felderítőgépek kerültek beszerzésre). Az 1930-as években is – lépést tartva az ugrásszerű technikai fejlődéssel - folytatódott a légierő korszerűsítése és bővítése. A Bristol Bulldog vadászgépek és Hawker Hart könnyűbombázók mellett azonban egyre inkább az ezekből továbbfejlesztett hazai típusok (ASJA J6 és ASJA RK26) kerültek előtérbe. A Flygvapnet ekkoriban 8 ezredre tagolódott (F1-től F8-ig terjedő számozással), melyek az ország területén arányosan elhelyezkedő bázisokon települve látták el feladatukat.

Sajátos politikai helyzet – különleges légierő

A II. Világháború előestéjén a hadsereg és a légierő újabb jelentős fejlesztésen esett át, mely jó döntésnek bizonyult, hiszen a stratégiai fontosságú svéd vasérclelőhelyek mindegyik hadviselő felet könnyes kísértésbe hozhatták volna, ám az északi ország fegyveres erői megfelelő elrettentő erőt képviseltek, így harc nélkül is garantálni tudták a szuverenitást. A svédek - mivel nem kötelezték el magukat egyik hadviselő hatalom mellett sem – bárkitől vásárolhattak korszerű harci eszközöket. Így kerültek szinte egy időben a légierő állományába a német Junkers Ju-86K bombázók mellett amerikai Douglas DB-8A csapásmérők, olasz FIAT Cr-42 és Reggiane Re2000 vadászok és természetesen az egyre fejlettebb svéd repülőipar termékei, többek között SAAB B.17 könnyű-, és SAAB B.18 nehézbombázók valamint SAAB B.21 vadászok. A háború vége felé két részletben még 140 darab North American F-51D Mustang is érkezett a skandináv országba, majd pedig megkezdődött a sugárhajtású repülőgépek rendszeresítése. A svédek számára az 1946-ban vásárolt 70 darab de Havilland Vampire F1 vadászgép jelentette a jetkorszakba való belépést. A külföldről vásárolt gépek mellett természetesen törekedtek arra, hogy minél több hazai tervezésű és gyártású géppel töltsék fel a légierő repülőszázadait, így a sugárhajtómű licencének megszerzése után azonnal nekiláttak a kéttörzsű SAAB-21-esen alapuló SAAB-21R tervezési munkálatainak is. Ezek a gépek 1949-ben álltak szolgálatba, kiegészítve az időközben rendszeresített de Havilland Mosquito NF19 éjszakai vadászokat és Vampire FB50 vadász-bombázókat.

Tolólégcsavaros SAAB-21 Fotó: Lars Henriksson

Az 1950-es évek első felében a régebbi légcsavaros repülőgépeket szinte teljesen kiszorították a sugárhajtóműves típusok. A Mosquitok helyére de Havilland Venom-ok érkeztek, a vadász-századoknál pedig megjelentek az első SAAB J-29 Tunnan-ok, melyek furcsa törzsformájuk miatt a nem éppen hízelgő repülő hordó gúnynevet kapták.

Svéd Légierő, svéd repülőgépekkel

Az évtized második felében olyan változások zajlottak le a Svéd Légierőben, melyek hosszú évtizedekre megszabták a fejlődés irányait. A külföldről – elsősorban Nagy-Britanniából – beszerzett típusok aránya ugyanis szépen lassan csökkenni kezdett a hazai gyártású típusokkal szemben. Bár az 1956-ban érkezett 120 darab Hawker Hunter F4 még sokáig rendszerben maradt, a SAAB-32 Lansen és a SAAB-35 Draken megjelenésével egy korszak végleg lezárult. Ezek a teljesen saját fejlesztésű, világszínvonalú típusok ugyanis szükségtelenné tették a más országokból származó harci repülőgépek beszerzését, tömeggyártásuk révén pedig viszonylag rövid idő alatt az egész légierőt át lehetett fegyverezni velük. Az 1960-as évek elejére a Drakenek és a Lansenek teljesen kiszorították a Vampire-okat, és a gyorsan elavuló Tunnan-ok is a második vonalbeli alakulatokhoz kerültek. Míg a korábbi időszakokban az volt a jellemző, hogy számos különböző típus szolgált egyidejűleg a légierőben, az 1960-as évekre már csak két alapvető, több feladatú repülőgéptípus alkotta a harci századok zömét.  Természetesen a sugárhajtóműves harci repülőgépek mellett jelentős számú kiképző és gyakorló, valamint szállítógép is szolgált a Svéd Légierőben. Ez utóbbi feladatkörben először 16 darab Hunting Pembroke C52 majd pedig C-130 Herculesek kerültek rendszeresítésre.

Hunting Pembroke szállítógép Fotó: Lars E. Lundin

A pilóták kiképzésére és gyakorlatban tartására elsősorban a SAAB-91 Saphir-ok álltak rendelkezésre, valamint az egymás melletti üléses SAAB-105-ösök. A különböző feladatkörű helikopterek is megjelentek a légierőben, 1957-ben a Vertol-44 volt az első forgószárnyas típus. Az 1970-es években egy olyan harci repülőgép típus jelent meg a Flygvapnet kötelékében, mely minden tekintetben korszakalkotónak bizonyult. A rendkívül körültekintően megtervezett, sokoldalú SAAB-37 Viggen ugyanis szinte az összes korábbi típust fel tudta váltani. Vadász feladatkörben rövid idő alatt kiszorította a Draken-eket, csapásmérő és felderítő változatai pedig a Lansen-eket küldték nyugdíjba. A svéd védelmi koncepciónak tökéletesen megfelelő Viggen napjainkban is nagy harcértékű repülőgépnek számít, rövid, havas-jeges felszállópályáról és autópálya szakaszokról is üzemeltethető, ezáltal a földi újrafeltöltésekkor jelentősen csökkenthető a sebezhetősége. A folyamatosan korszerűsített típus nagy mennyiségben került a csapatokhoz, felváltása csak az 1990-es évek második felében a JAS-39 Gripen sorozatgyártásával kezdődött meg, így még napjainkban is számos példány szolgál a Svéd Légierőben.

SAAB-37 Viggenek egy svédországi bázison Fotó: Lars E. Lundin

A 20. század végén alapvetően megváltozott a katonapolitikai helyzet Észak-Európában is. Csökkent a veszélye a nagyhatalmak közötti nyílt konfliktusnak így annak is, hogy Svédország bármilyen formában belekeveredjen egy totális háborúba. Ennek ellenére a nemzetbiztonság kiemelkedő fontossággal bír napjainkban is. A Légierőnek is alkalmazkodnia kellett az új kihívásokhoz, miszerint egy kisebb, olcsóbban fenntartható ám hatékony fegyvernemre van szükség. Részben ezeknek a követelményeknek a hatására az 1980-as években megkezdődött a Viggen utódjának szánt JAS-39 Gripen fejlesztése, mely az évezred végére jórészt át is vette az elődtípus szerepét. A Gripenekkel párhuzamosan rendszerbe állt a SAAB-340-es alapjaira épített és az Ericsson Eriye lokátorával felszerelt légtérellenörző és légi harcállláspont repülőgép is, mely nagy mértékben növeli a légvédelem hatékonyságát.

Kétüléses JAS-39 B Gripen Kecskeméten Fotó: Temesvári Péter

A katonapolitikai helyzet változásával együtt járt a védelmi költségvetés karcsúsítása is. Egyes alakulatokat megszűntettek, másokat pedig összevontak a 90-es évek átszervezései során. Ez azonban nem jelentette a védelmi képesség csökkenését, ugyanis az integrált légvédelmi rendszer minden egyes elemét a csökkenéssel párhuzamosan modernizálták is.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.