2017. 04. 26. szerda
Ervin
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A 30 éves Team 60

JETfly  |  2005-02-12 09:10:14

Lenni vagy nem lenni? - ez a nagy kérdés manapság az 1976-ban először nyilvánosan szerepelt svéd kötelék háza táján. A légierőn végigsöprő racionalizálás és átszervezés a bemutató formációt sem kerülte el. Ezek a kifejezések nem csak nálunk harangozták be a katonai repülés „hét szűk esztendejét”. Svédországban is repterek bezárását, alakulatok megszűntetését és típusok kiselejtezését jelentették. A végrehajtott karcsúsítás következménye volt a többszöri költözködés. Ám a Team 60 hajózói és szerelői még ezek után sem biztosak abban, hogy kötelékük megéri a 30. bemutató szezont.

A „Team 60” hat, különleges festésű gépén kívül még 100 db üzemképes Saab 105 repül Svédországban az eredetileg átvett 150-ből

Svédországban a kötelék-műrepülés nagy múltra tekinthet vissza. Az első ilyen csoportot a 30-as években a légierő három oktatója hozta létre. A Focke-Wulf FW 44J „Stieglitz” típusú gyakorlógépekkel repülő formáció legnagyobb tetszést mindig azzal aratta, hogy háton, igen szoros kötelékben, alig három méteren repültek el a közönség előtt. A ljungbyhedi repülőiskola hagyományait a háború utáni pilótagenerációk sugárhajtású gépekkel folytatták. A Saab J-29 „Tunnan”, a Hawker „Hunter” vagy a Saab J-35 „Draken” típusok repülése egyre többeknek szerzett örömöt.

Saab J-29 „Tunnan” a svéd légierő hazai gyártású jetje

Hawker „Hunter” az „Acro Hunters” kötelék színeiben

Saab J-35 „Draken” típussal repült az „Acro Deltas” nevű formáció

Utóbbiak „Acro Hunters” és „Acro Deltas” néven szerepeltek a 60-as, 70-es évek repülőnapjain. Minthogy a két ellenséges katonai tömb közé ékelődött Svédország akkoriban a világ 4. legerősebb légierejét tartotta készültségben, ezek a formációk a toborzásban is jelentős szerepet játszottak. A „Team 60” megszervezésének története 1967-ig nyúlik vissza. A Saab repülőgépgyár abban az évben Párizsba készült új kétüléses gyakorló és könnyű-támadó típusával. A cég a Saab 105-öst éppen rendszeresítő hazai légierővel karöltve egy köteléket szervezett. Bár a formáció a „repülőszalon” idején jól szerepelt, a megrendelések elmaradtak. Egyedül az osztrák légierő vásárolt 40 db-ot.

Az osztrák légierőnek leszállított 40 db Saab 105Ö-ből még 27 üzemképes

Azok a szép napok azonban nem merültek feledésbe. Különösen az 1974-es energia-árrobbanást követően emlegették egyre gyakrabban az olcsón üzemeltethető gyakorlógépekkel repülő hajdani csoportot. A főparancsnokság döntött és 1975-ben nagyfogyasztású harci gépek helyett egy Saab 105-ökkel felszerelt kötelék létrehozására adott parancsot. A típussal már nyolc éve dolgozó ljungbyhedi repülőiskola legtapasztaltabb oktatói közül választották ki a kötelék pilótáit. A légierő hivatalos bemutató formációja a „Team 60” nevet kapta. A Saab 105-nek ugyanis a svéd légierőben „SK 60” a jelzése. A két betűvel a „skolplan”-t vagyis az iskolagépet különböztetik meg. Innen hát a kötelék neve: „60-as csapat”. Hivatalos bemutatkozásukra 1976-ban, a légierő megalapításának 50. évfordulója alkalmából rendezett repülőnapon került sor. Az egy esztendős kemény felkészülés megérdemelt sikert hozott. A parancsnokság ezen felbuzdulva négyről hatgépesre bővítette a formációt. A négyes kötelék + szóló géppár felállás sokkal látványosabbá és gördülékenyebbé tette a műsort.

A kötelék Saab 105-jei 2000-ig ugyanolyan festéssel repültek, mint amilyennel a légierő iskolagépei

Gépeiket 1998-ban nagyjavítani kellett. Ezzel egy időben új típusú, erősebb, mégis csendesebb hajtóműveket is kaptak. A némileg nagyobb RM15 (Williams/Rolls-Royce FJ44) erőforrások beépítése viszont automatikusan magával vonta a sárkány kisebb mértékű módosítását. A bevezetőben említett átszervezés egyik állomásaként 1999-ben új bázisra, Angelholmba települtek. A felsorolt változások miatt kényszerpihenős csoportot az év végén kezdte újjászervezni Olsson őrnagy, a vezér.

„Olsson bandája”. Az egykori vezér a kép középen, utódja - Ziese őrnagy - a bal szélen látható

Helyét azóta már a most 41 éves Ziese őrnagy foglalta el, aki 1995 óta repül a kötelékben és „Draken” típuson 1100, Saab 105-ön pedig 1300 órát repült eddig. A 2015-ig meghosszabbított élettartamú gépek 2000 nyarán vadonatúj festést kaptak. Megjelenésük ennek köszönhetően sokkal profibb lett. Kimondottan jól mutatnak a kék-sárga, svéd nemzeti színek és csíkok a Saab 105-ök szárnyainak alsó felületein, törzsén és a vízszintes vezérsíkon.

Így érvényesül a legjobban a látványos festés

A kékre festett függőleges vezérsíkra a repülőiskola jelvénye, a szárnyak felső felületére a FLYGVAPNET, vagyis a „légierő” felirat került.

A gépek vezérsíkján a repülőiskola jelvénye látható

Felülnézetben jól látható a „légierő” felirat

A repülést látványossá tevő régi rendszerű, bevált füstfejlesztőkre viszont már nem számíthattak. Történetesen azért, mert az új típusú hajtóművek kilépő gázhőmérséklete olyan alacsony, hogy hiába fecskendezték a bal oldali fúvócsőbe gázolajat, abban az nem párolgott el, vagyis nem képződött látványos, vastag füst.

A régi rendszerű füstgenerátor a gázolajat a bal fúvócsőbe porlasztotta

Miután a hajtóművek gyártója elzárkózott mindenféle módosítástól, a megoldás olyasféle füstképzők beszerezése lett, amilyen a „Gripen”, vagy az „Eurofighter” szárnyvégein látható a bemutatókon.

Az új füstképző rendszer a szárnyak alá függeszthető

Ez rendszer annyiból jobb is, hogy a szárnyak alá függesztett eszközök gyorsan eltávolíthatók, így a gépek azonnal igénybe vehetők kiképzési feladatokra.A „Team 60” pilótái mindig is „másodállásban” repültek a csapat színeiben. Gyakorlásra csak szabadidejükben, oktatói feladataik ellátása után és a hétvégéken keríthetnek sort. Az egész kötelék évenként mintegy 100 alkalommal szállhat fel. Ennek alig 1/4-ét teszi ki a bemutatókon való szereplés. Ebből következik, hogy évente legfeljebb húsz hazai és egy-két külföldi repülőnapon szerepelhetnek. Azért lassacskán mégis elvetődtek Európa legfontosabb légi parádéira. A teljesség igénye nélkül: 1992-ben Boscombe Downba, a következő évben Salon-de-Provence-ba, 2000-ben Rivoltóba jutottak el. Bár 2003-ban az újabb költözködés miatt - ezúttal a Linköping melletti Malmenbe - csak négy géppel repülhettek, tavaly már újból hattal jelentek meg. Júniusban Finnországban és szeptemberben a svájci Payerne-ben voltak láthatóak.

2004 júniusában a Finnországba látogató „Team 60” a hazaiak „Midnight Hawks” csoportjával – stílszerűen - éjjel repült bemutatót

A pilótaváltás más rendszer szerint zajlik, mint a „főállású” kötelékek esetében. Elsősorban takarékossági okokból a „Team 60”-be csak akkor kerül új ember, ha valamelyik pilóta jelzi, hogy már nem akar részt venni a csapat munkájában. A kötelék tagjai a repülőiskola oktatói, akik 1000 órát meghaladó rep. időt szedtek össze Saab 105-ös gyakorlógépen és a légierő valamelyik vadászgép-típusán. Az utazó csapatot a vezér, öt pilóta, egy tartalék repülőgép-vezető, a műsorvezető és nyolc, tiszti rendfokozatú szerelő alkotja. A tartalék - az 1-es pozíciót leszámítva - a kötelék bármelyik posztjára képes „beugrani”. A repülőnapokon általában derültséget kelt, hogy a „pehelysúlyú” – üresen mindössze 2,5 tonnás - Saab 105-öket két-három szerelő könnyedén tologatja ide-oda. A kötelék a különböző időjárási feltételekre háromféle bemutatóval készül. A mintegy negyedórás program „jó idős” verziója értelemszerűen a leglátványosabb. Ennek 100 m-estől 1200 m-es magasságig terjedő bokszában néha kevesebb, mint 3 m-re billegnek, táncoltak egymástól a 105-ök szárnyvégei. A négyes rombusz-alakzat jól összeszedettségével, a szóló géppár tükörrepülésben végrehajtott orsózásával kápráztatja el általában a nézőket.

Orsózás tükörrepülésben

A műsor során a gépek sebessége 200 és 600 km/h közötti tartományban változik. Noha elég erősek azok a hangok, melyek egy JAS-39 „Gripen” vadászgépekből álló, négygépes kötelék létrehozását sürgetik, a takarékosság valószínű győzni fog és a „Team 60” remélhetőleg átvészeli ezeket a „vészterhes” esztendőket.

A Saab JAS-39 „Gripen” kötelék túl sokba kerülne

Első vonalbeli harci gépek bemutatók során való repültetése ugyanis akkora volumenű kiadást jelentene, amit sem a légierő, sem a Saab cég nem engedhet meg magának. Igazából nem is ez, hanem egy újabb, még északabbra költözés veszélyezteti a „Team 60” létét, hiszen azt már pilótáik zöme nem vállalná. A „remeteélet” és a kietlen tundrák feletti száguldozás helyett inkább a jobban is fizető polgári repülésben keresnék boldogulásukat.

Happy landings „Team 60” a jövőben is!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 26., 12:14
Észtországban az ötödik generációs gépek, kétszáz kilométerre az orosz határtól. Repült-e bevetést izraeli F-35-ös szíriai célpontok ellen?
2017. 04. 26., 11:21

Videó a Gripenek légifotózásáról

Elkészült a videó A szovjet repülőtér titkai múzeum csapatának légifotózásáról.
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1917. április 6-án új szakaszához érkezett az akkor már három éve dúló első világháború: e napon ugyanis az Amerikai Egyesült Államok hadba lépett az antant oldalán.