2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Fából épült ultrakönnyű álom

JETfly  |  2005-02-02 12:18:47

Hamarosan befejezi az első háromszéki repülőgépet az 1995. szeptember 6-án alakult sepsiszentgyörgyi Covaero repülőklub négy tagja. Az 1998-tól készülő egymotoros sportrepülőgép építésének tervei Marcel Jurcă, Franciaországban élő mérnöktől származnak. Jelenleg a gép sárkányszerkezete 85 százalékban készen van, tavaszig már a festődében kell lennie – nyilatkozták Tódor László és Kiss Zoltán építők. Ezután következnek a tesztek a Brassó megyei szentpéteri repülőklubnál, Marinel Chenereşan berepülőpilóta irányításával.

A szentgyörgyi repülőgép-készítők már a következő gép megépítésén gondolkoznak. A tervek szerint egy, a francia Alain Leger által tervezett, Pataplume 2 típusú, kétszemélyes ultrakönnyű gép következik.

A saját repülőgép megépítésének ötletével annak idején én álltam elő – idézi fel a nem is annyira távoli múltat Tódor László. A szentgyörgyi pilóta már a nyolcvanas évek elején repült a szentpéteri repülőklubnál. A 89-es fordulat után, a 90-es évek elején országos szinten annyira csökkentették a repülési órák számát, hogy alig évi két-három órát tölthettek e levegőben, ez pedig csak arra volt elegendő , hogy megtarthassák az engedélyeiket. A jugoszláviai konfliktus kitörésekor újra került üzemanyag, lehetett repülni, hisz a honvédelmi minisztérium a repülőklubok fiatal tagjai közül válogatta ki a jövendő katonai pilótáit.– Szerencsénkre a szomszéd országbeli háború nem terjedt ki a határain kívülre, de ezt követően a romániai sportrepülés újabb mélypontra került – mondja keserű szájízzel Tódor. – Nem volt pénz semmire, és ekkor határoztuk el, hogy megépítjük a saját gépünket. Ezzel meg akkor repülünk, amikor a zsebünk engedi. Kapcsolatba léptünk Marcel Jurcával, s mivel mi voltunk az első és mindaddig az egyetlen olyan egyesület, amely ilyen kéréssel fordul a román tervezőhöz, tiszta ingyen kaptuk meg az összes dokumentációt. A tervek amúgy mintegy 500 dollárba kerültek volna.A háromszéki építők 1998 novemberében láttak neki az ultrakönnyű sportrepülőgép megépítésének. A fából és vászonból készülő gép sok fejfájást okozott készítőinek. Az első adag réteges lemezt Budapesten vásárolták meg, 88 ezer forintért, mert Romániában akkoriban nem létezett jó minőségű alapanyag. Ehhez még hozzáadódtak a szállítási költségek. A törzs megépítéséhez a réteges nyírfalemezt már Bukarestből szerezték be, 21 millió lejért.A szárny elkészítése, az alapanyag beszerzése miatt elhúzódott, összejárták Görgényszentimre, Szászégen és Rădăuţi környékét, amíg rátaláltak a megfelelő minőségű fenyőfára.

– A pénz és a nyersanyag beszerzése több időbe telt, mint maga a gép építése – meséli Kiss Zoltán. – Futottunk, kunyeráltunk, hogy minden meglegyen.A repülés bolondjai 2001-re, azaz három év alatt elkészítették a gép törzsét. A szárny építéséhez tavaly októberben fogtak hozzá, most már hetek kérdése a befejezés.– A törzset Balogh Ádám barátunk és kollégánk garázsába építettük meg – pontosít Kiss. – Aztán amikor nekiláttunk a szárny elkészítéséhez, a garázst meg kellett toldani, hogy elférjünk benne. De még így is kicsinek bizonyult hely, ezért a szárnyat a törzzsel együtt átvittük egy másik, tágasabb helyre, és ott folytattuk a tevékenységünket.Időközben még motort is kellett szerezni a gépbe. A szentgyörgyi úttörők sokat keresgéltek, amíg egy szucsávai repülőklubnál rá nem bukkantak a megfelelő hajtóműre, egy Walter-Minor 4/III-ra. A motor még a megboldogult diktátor idejéből származik, és egykoron a Vöröskereszt gépei repültek vele. A csehek gyártották, németországi licenc alapján. A négyhengeres, 4000 köbcentis, léghűtéses benzinfaló teljesen jó állapotban vesztegelt, egy másik motorért cserélték el a szentgyörgyiek. A lógóhengeres motor teljesítménye 105 lóerő, 2750 percenkénti fordulattal, fogyasztása pedig 2500-as fordulatnál 18,5 liter óránként. A húzóerőt egy kéttollas légcsavar biztosítja. Egy ehhez hasonló motor ára a jelen pillanatban több mint 8000 euró.– Ma a repülőgép sárkányszerkezetének 85 százaléka készen van, áprilisban következnek az utolsó simítások (az üzemanyag-tartály, a műszerfal, a kormánymű beszerelése), májusban majd a festés, és reméljük, hogy a tavasz végére kész is lesz az első romániai MJ-2 Tempete – mondja bizakodva Tódor.Ezt követően jönnek a tesztek, amelyet a Brassó megyei szentpéteri repülőklubnál fognak elvégeztetni a háromszékiek. Igen, elvégeztetni, hiszen az építők közül senki sem rendelkezik az ehhez szükséges engedéllyel, így Marinel Chenereşan emeli fel először a szentgyörgyi gépet. Mintegy 15 órányi repülést és minimum 25 fel- illetve leszállást kell elvégeznie a berepülőpilótának, mielőtt átadná a botkormányt a szentgyörgyieknek.– 1998 óta minden szabadidőnket a Tempete megépítésére fordítottuk – összegzi Kiss Zoltán. – Hetente három alkalommal tettünk-vettünk körülötte, majdnem minden hétvégénket felemésztette, de ha majd a levegőben leszünk vele, bízvást kijelenthetjük, hogy megérte.

A gép megépítésében Balogh Ádám, Tódor László, Kiss Zoltán és Varga Orbán Botond vállalta oroszlánrészt, de a repülőklub többi tagjai is segítettek az első háromszéki MJ-2 Tempete elkészítésében.Tódor László 54 éves, autómérnök, több mint 650 repült órával rendelkezik, ennek nagy részét vitorlázógéppel. A szentgyörgyi gépjárműoktató a Romániában rendszeresített összes vitorlázógépet kipróbálta már, valamint a motoros gépek nagy többségét. Kedvenc repülőgéptípusa a második világháborús Messerschmitt 109.Kiss Zoltán 55 éves, 1971-1972-ben volt aktív pilóta. Műépítész lévén nem tudott sok időt szánni a szárnyalásra, de ennek ellenére egy életre megfertőzte őt is a repülés. Hatvan órát repült mindössze, és azt is vitorlázógépen.Balogh Ádám 55 éves, elektroműszerész, Tódorhoz hasonlóan ezüstkoszorús teljesítményű pilóta.Varga Orbán Botond 24 éves, végzős egyetemista, 2004-ben szerezte meg a repülőmérnöki oklevelét a brassói egyetemen, és ez mellett képzett motoros-, valamint vitorláspilóta.Az első háromszéki MJ-2 Tempete műszaki adatai: - fesztáv: 6 m; - törzshossz: 5,7 m; - magasság: 2,2 m; - szárnyfelülete: 8,4 négyzetméter; - üres súly: 283 kg; - maximális felszálló súly: 430 kg; - maximális sebesség: 350 km/h; - utazósebesség: 185 km/h; - leszállósebesség: 70-72 km/h; - átesési sebesség: 58 km/h; - csúcsmagasság: 4000 m; - felszállási úthossz: 150 m; - maximális hatótávolság: 4 óra, plusz 10 perc navigációs tartalék – azaz közel 740 km.

A gép szülőatya a Franciaországba kitelepedett, román származású Marcel Jurcă repülőgép-tervező mérnök, aki a román királyi légierő pilótájaként harcolt a második világháborúban. Miután Románia a németek ellen fordította fegyvereit és az oroszok oldalán folytatta a harcot, Jurcă Heinkel-129 típusú gépét lelőtték Németország felett. A hadifogságból való kiszabadulása után francia földön telepedett le. Itt szerezte meg a repülőgép-tervező mérnöki diplomát és itt kezdett hozzá gépeket tervezni. Az MJ-2 Tempete első prototípusa 1956-ban emelkedett először a levegőbe, azóta 147 építési engedélyt bocsátottak ki, összesen 47 gépet készítettek el. A háromszéki repülőgép lesz a 48., a következőt Kínában szerelik össze.

Kapcsolódó link: www.cosys.ro/covaero

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin