2017. 07. 26. szerda
Anna, Anikó
: 305 Ft   : 262 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Saab B17-es könnyűbombázó

JETfly  |  2005-02-01 08:11:45

A II.világháború előtt több európai állam gyártott saját fejlesztésű gépeket. Ezekhez az államokhoz zárkózott fel Svédország a B17-es kifejlesztésével. Ezzel a típussal kezdődött a Saab gyár sikersorozata, amely a mai napig töretlen.

Előzmények: megalakul a Saab

1936-ban a fokozódó háborús veszély miatt a svéd kormány úgy döntött, hogy az ország biztonsága érdekében létrehozza a svéd hadiipart, melynek segítségével olyan védelmi eszközöket gyárthatnak, amelyek szavatolni képesek Svédország semlegességét egy esetleges háború esetén. A döntést 1937 áprilisában testet öltött a Svenska Aeroplan AB (Saab) megalakulásával. A gyárat magát 1938-ban építették fel Linköpingben, Stockholmtól nem messze. Ez a város azóta is a Saab központja. Még ebben az évben sikerült megnyerniük a német Junkers 86K középnehéz bombázók gyártásának licenszét, melyeket aztán a svéd légierő számára szállítottak le. A külföldről szerzett licenszek ellenére szüksékesnek ítélték meg egy teljesen saját fejlesztésű repülőgép gyártását. Ezért döntöttek egy egymotoros könnyűbombázó kifejlesztése mellett. Ez azonban nagy kihívást jelentett a kialakuló svéd repülőgépiparnak. Ez volt az első teljessen fémszerkezetű repülőgép, amit kifejezetten Svédországban terveztek és gyártottak.

B17-es egy svéd repülőtéren

A tervezés

Az L-10-es projekt fedőnév alatt megkezdődtek a tervezési munkálatok, melyek meggyorsítása céljából amerikából 46 mérnököt és specialistát hívtak, akik a háború kitöréséig Svédországban maradtak. 1939 szeptemberében kormányuk utasítására visszatértek hazájukba. Az ő közreműködésüknek nagy szerepe volt a B17-es kifejlesztésében. Mivel a gépet könnyűbombázóként akarták hadrendbe állítani, úgy tervezték meg, hogy szerkezete minél ellenállóbb legyen. A gép sárkányszerkezete:A gép középszárnyas konstrukciójú, feszített fémhéjszerkezetű volt, ami biztosította a megfelelő szilárdságot. Továbbá nem terveztek a törzsbe fotóműaknákat, a futómű a szárnyba húzódott vissza. A szárny felülete 28.5 négyzetméter, amelyben 8mm-es géppuskát helyeztek el. A hátrafelé behúzható fő futómű áramvonalas takarólemeze jellegzetes külsőt ad a gépnek, de fontos célt is szolgált: leszálláskor fékként funkcionált. A farokfutó szintén behúzható volt.

A viszonylag tágas pilótakabin műszerfala, jobboldalt az újonnan beépített korszerű navigációs eszközök

A teljesen feltöltött gép súlya a számítások szerint elérte a 2600 kg-ot. A törzs alsó részén, a pilótakabin alatti bombatérben 700 kg össztömegű bombaterhet szállíthatott. Taktikai zuhanóbombázáshoz kifejlesztettek egy speciális villát, amivel a bombaszekrényen kívül elhelyezett bombát kioldhatták. A géptörzsben jó kilátást biztosító kabint alakítottak ki, melyben a pilótán kívül még egy navigátor is helyet kapott. A navigátor a pilóta mögött foglalt helyet, de változatonként eltérően a menetiránnyal szemben, illetve háttal ült. Az ő feladata volt a rádiókapcsolat tartása a földi egységekkel, valamint szükség esetén a hátrafelé néző kis kaliberű géppuska kezelése is. A navigátor helyére a felderítő változatnál N-2 típusú kamerát építettek be.

Saab B17-esek Svédország hegyei felett

A motorok

Problémát okozott azonban a motorok kiválasztása, így nem csoda, ha a legyártott változatok nem azonos motorokkal repültek. A legelső változatok a svéd Nohab/Bristol Mercury 880 lóerős, majd a 980 lóerős csillagmotorját kapták, majd az amerikai Pratt & Whitney Twin Wasp motorokat alkalmazták, ezek azonban 1943-től 1944-ig nem voltak elérhetőek. Ezekre Hamilton Standard változtatható lapátszögü légcsavarokat szereltek.  1941-ben a gépet Piaggio motorokkal gyártották, melyek a szintén olasz gyártmányú légcsavarokat hajtották. Maximális sebessége változatonként eltérő volt, a leggyorsabbnak az B17A-k és B17C-k bizonyultak,  435 km/h csúcssebességet is elértek.

Saab B17-es felszállásra készül

Sorozatgyártás

A gép első repülése 1940 május 18-án történt, a pilótafülkében Claes Smith-el. Nemsokkal később a svéd légierőtől is megérkezett a hivatalos megrendelés. A három prottotípuson kívül négy tételben összessen 322 darab B17-esre kaptak megbízást. A gépeket Linköppingben és Trollhättenben gyártották. A svéd légierőben a típus könnyűbombázóként és felderítőgépként remekül bevált, de alkalmazták sok más célra is a gépet. A repülőgép felkeltette a környező országok katonai vezetésének érdeklődését, többen vásároltak a típusból, de nem csak a balti államok, hanem a távoli afrikai ország, Etiópia is.

B17-es repülés közben

Típusváltozatok

Négy verziót gyártottak a B17-esből, az A változatból 132 darabot, a B/S17 B változatból 116 darabot, a hidroplán S 7BS-ből 38 darabot szállítottak le, a standard B17-esből 77 készült.  Gyártottak úszótalpas, illetve a sítalpas változatot  is, elöbbit a haditengerészet, utóbbit a légierő speciális egységei számára. A sítalpal ellátott gépeknek jobb aerodinamikai tulajdonságai voltak, mint a hagyományos kerekes változatoknak. A sítalpat szintén be lehetett húzni. A hidroplán változatok úszótalpai Edo típusuak voltak, melyeket a Hägglund & Söner-nél készültek Örnsköldsvikben.

A B17-es sítalpal ellátott változata

A B17-es más légierőknél

A Svédországba emigrált dán légierő 1943-ban szervezte meg a pilótáik kiképzését a Saab B17-es típusra. A kiképzést olyan dán tisztek végezték, akik már korábban megszerezték a repülési engedélyt a típusra. A dán légierőben való szolgálatba állításra a B17C változatát jelölték ki, ebből a típusból a svédek 15 darabot bocsátottak a dán légierő részére. Ezek a gépek a svéd légierő kötelékén belül viselték a dán felségjelzéseket. Bevetésükre a szintén Svédországba emigrált dán kormánytól sohasem érkezett utasítás.

A dán légierő B17-ese egy dániai múzeumban

Afrikában Etiópia volt az első független állam, amely légierőt szervezett. Az Etióp Császári Légierőt 1924-ben alapították néhány francia repülőgéppel. 12 évvel később 1935-ben ezt a fegyvernemet az olasz invázió teljesen megsemmisítte. Amikor az etióp légierőt megrefolmálták a második világháború után 1947 és 1953 között, nagy szerepet kaptak benne az svéd légierő tisztjei. Egy svéd tábornokot neveztek ki a légierő parancsnokává és svéd kiképző csapatot szerződtettek az etióp pilóták és földi személyzet kiképzésére.

Svéd tisztek Etiópia egyik repülőterén, háttérben a nemrég leszállított B17-esek

A svéd tisztek között szolgált Carl Gustav von Rosen ezredes, aki az etióp légierő megszervezéséért volt felelős. Valószínüleg nagy szerepe volt a svédeknek és Rosen-nek abban, hogy az új császári légierő 47 db Saab B17A zuhanóbombázót és 48 db Saab 91 Safir oktató gépet vásárolt. A megrendelés személyesen Haile Szelasszié császártól érkezett, aki nagyon méltányolta a svédek fáradozásait.A gépek leszállítása három tételben történt. Kanadából számos Fairey Firefly csatarepülőgépet szereztek be, de ezek nem bírták olyan jól a forró égövi viszonyokat, mint a B17-es, így aztán jóval a tervezett előtt befejezték a szolgálatot. A Saab B17-es viszont remekül megfelelt az afrikai klíma feltételeinek. A svédek  1962-ig irányították az etióp légierőt. A gépek kivették részüket az első etiópiai háborúból, csak ekkor alkalmazták a B17-est éles helyzetben. A B17-esekkel felszerelt repülőszázadok fő támaszpontja Asmara volt. Az itt állomásozó gépek több mint négy órás bevetést is repültek. A B17-esek szívósságát jól mutatja, hogy 25 évvel a hadrendbe állításuk utánn is szolgálatban voltak, egészen a 60-as évekig.

Polgári üzemeltetésű gépek

1951-től több B17-est eladott a svéd légierő, ezek polgári lajstromszámot kaptak, magánszemélyek, repülősiskolák üzemeltették őket. Használhatóak voltak vitorlázógépek, illetve a légierőnél célzsákok vontatására. A legtöbb gép a Svensk Flygtjänst-nál szolgált, a hidroplán változatok közül a legtöbbet az Ostermans Aero AB üzemeltette. A polgári változatok közül több került Ausztriába és Finnországba.

Kiállított, működőképes példány egy rendezvényen

A típus utóélete

B17-esek (mivel számos ország alkalmazta) több repüléstörténeti, haditechnikai, közlekedési múzeumban fellelhetőek. Több példány repülőképes állapotban van, ezek minden svéd repülős rendezvényen szerepelnek. Nemzetközi repülőnapokon szintén képviselik a svéd repülőgépgyártást.

A Saab legrégebbi és legújabb harci gépe kötelékben

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-07-18 16:35:29
Két turnusban, kilencvenhárom tanuló vett részt a nyár első hónapjaiban a kecskeméti repülőbázison szervezett honvédelmi táborokban. Többen közülük ismerősként üdvözölték a kiképzőiket – ők már tavaly is táboroztak a bázison.
2017-07-14 12:04:36
A napokban látott napvilágot a hír, miszerint Oroszország védelmi minisztériuma 2017. július 5-én szerződést kötött az Oroszország Helikopterei Holdinggal - annak is a kazanyi helikoptergyárával, további 10 darab Ansat-U típusú könnyű kiképző forgószárnyas vásárlásáról.
2017-07-12 16:37:58
2017. július 11-én, kedden, helyi idő szerint 14 óra 30 perc körül lezuhant a Bangladesi Légierő 102-es oldalszámú Jak-130-as kiképző repülőgépe. A gép kétfős személyzete sikeresen katapultált.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 07. 25., 10:59

Ejtőernyős ugrás Szolnok felett

Körülbelül háromezer méterről ugrottak ki egy amerikai repülőgépből és egy magyar helikopterből a Black Swan 2017 többnemzeti gyakorlat részeként az MH 2. vitéz Bertalan Árpád Különleges Rendeltetésű Ezred katonái. Az MH 86. Szolnok Helikopter Bázis felett végrehajtott feladat több szempontból is különleges volt.
2017. 07. 24., 09:51
Hetvenöt éve dolgozik a világ legidősebb, 92 éves repülőgépszerelője, akinek esze ágában sincs nyugdíjba vonulni, annyira szereti a szakmáját.
2017. 07. 24., 09:38
A vizes világbajnokság megnyitóját követő napon a főváros XIII. kerületében, a Duna Aréna és környéke légterében megjelentek a Légirendészeti Szolgálat helikopterei.
2017. 07. 20., 10:20

Pápáról indult az amerikai ejtőernyős gyakorlat

Az MH Pápa Bázisrepülőtérről indult az amerikai hadsereg látványos bemutatója a Swift Response 2017 gyakorlat nyilvános napján, július 18-án, kedden. Az Egyesült Államok hadseregének és más szövetséges államok katonáinak ejtőernyős akciója Bulgáriában fejeződött be.

  Legfrissebbek most

Meg kell tartani és fejleszteni kell a honvédség különböző katonai képességeit, mert ez az ország biztonságának garanciája – mondta dr. Simicskó István honvédelmi miniszter július 25-én, kedden Szolnokon, a négy Mi−17-es helikopter ipari nagyjavítás utáni használatbavétele alkalmából rendezett ünnepségen.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Amit korábban már az orosz médiák is nyilvánosságra hoztak, most vietnámi részről is megerősítésre került: a délkelet-ázsiai ország 64 darab T-90Sz/SzK harckocsit vásárol Oroszországtól.