2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 292 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Saab B17-es könnyűbombázó

JETfly  |  2005-02-01 08:11:45

A II.világháború előtt több európai állam gyártott saját fejlesztésű gépeket. Ezekhez az államokhoz zárkózott fel Svédország a B17-es kifejlesztésével. Ezzel a típussal kezdődött a Saab gyár sikersorozata, amely a mai napig töretlen.

Előzmények: megalakul a Saab

1936-ban a fokozódó háborús veszély miatt a svéd kormány úgy döntött, hogy az ország biztonsága érdekében létrehozza a svéd hadiipart, melynek segítségével olyan védelmi eszközöket gyárthatnak, amelyek szavatolni képesek Svédország semlegességét egy esetleges háború esetén. A döntést 1937 áprilisában testet öltött a Svenska Aeroplan AB (Saab) megalakulásával. A gyárat magát 1938-ban építették fel Linköpingben, Stockholmtól nem messze. Ez a város azóta is a Saab központja. Még ebben az évben sikerült megnyerniük a német Junkers 86K középnehéz bombázók gyártásának licenszét, melyeket aztán a svéd légierő számára szállítottak le. A külföldről szerzett licenszek ellenére szüksékesnek ítélték meg egy teljesen saját fejlesztésű repülőgép gyártását. Ezért döntöttek egy egymotoros könnyűbombázó kifejlesztése mellett. Ez azonban nagy kihívást jelentett a kialakuló svéd repülőgépiparnak. Ez volt az első teljessen fémszerkezetű repülőgép, amit kifejezetten Svédországban terveztek és gyártottak.

B17-es egy svéd repülőtéren

A tervezés

Az L-10-es projekt fedőnév alatt megkezdődtek a tervezési munkálatok, melyek meggyorsítása céljából amerikából 46 mérnököt és specialistát hívtak, akik a háború kitöréséig Svédországban maradtak. 1939 szeptemberében kormányuk utasítására visszatértek hazájukba. Az ő közreműködésüknek nagy szerepe volt a B17-es kifejlesztésében. Mivel a gépet könnyűbombázóként akarták hadrendbe állítani, úgy tervezték meg, hogy szerkezete minél ellenállóbb legyen. A gép sárkányszerkezete:A gép középszárnyas konstrukciójú, feszített fémhéjszerkezetű volt, ami biztosította a megfelelő szilárdságot. Továbbá nem terveztek a törzsbe fotóműaknákat, a futómű a szárnyba húzódott vissza. A szárny felülete 28.5 négyzetméter, amelyben 8mm-es géppuskát helyeztek el. A hátrafelé behúzható fő futómű áramvonalas takarólemeze jellegzetes külsőt ad a gépnek, de fontos célt is szolgált: leszálláskor fékként funkcionált. A farokfutó szintén behúzható volt.

A viszonylag tágas pilótakabin műszerfala, jobboldalt az újonnan beépített korszerű navigációs eszközök

A teljesen feltöltött gép súlya a számítások szerint elérte a 2600 kg-ot. A törzs alsó részén, a pilótakabin alatti bombatérben 700 kg össztömegű bombaterhet szállíthatott. Taktikai zuhanóbombázáshoz kifejlesztettek egy speciális villát, amivel a bombaszekrényen kívül elhelyezett bombát kioldhatták. A géptörzsben jó kilátást biztosító kabint alakítottak ki, melyben a pilótán kívül még egy navigátor is helyet kapott. A navigátor a pilóta mögött foglalt helyet, de változatonként eltérően a menetiránnyal szemben, illetve háttal ült. Az ő feladata volt a rádiókapcsolat tartása a földi egységekkel, valamint szükség esetén a hátrafelé néző kis kaliberű géppuska kezelése is. A navigátor helyére a felderítő változatnál N-2 típusú kamerát építettek be.

Saab B17-esek Svédország hegyei felett

A motorok

Problémát okozott azonban a motorok kiválasztása, így nem csoda, ha a legyártott változatok nem azonos motorokkal repültek. A legelső változatok a svéd Nohab/Bristol Mercury 880 lóerős, majd a 980 lóerős csillagmotorját kapták, majd az amerikai Pratt & Whitney Twin Wasp motorokat alkalmazták, ezek azonban 1943-től 1944-ig nem voltak elérhetőek. Ezekre Hamilton Standard változtatható lapátszögü légcsavarokat szereltek.  1941-ben a gépet Piaggio motorokkal gyártották, melyek a szintén olasz gyártmányú légcsavarokat hajtották. Maximális sebessége változatonként eltérő volt, a leggyorsabbnak az B17A-k és B17C-k bizonyultak,  435 km/h csúcssebességet is elértek.

Saab B17-es felszállásra készül

Sorozatgyártás

A gép első repülése 1940 május 18-án történt, a pilótafülkében Claes Smith-el. Nemsokkal később a svéd légierőtől is megérkezett a hivatalos megrendelés. A három prottotípuson kívül négy tételben összessen 322 darab B17-esre kaptak megbízást. A gépeket Linköppingben és Trollhättenben gyártották. A svéd légierőben a típus könnyűbombázóként és felderítőgépként remekül bevált, de alkalmazták sok más célra is a gépet. A repülőgép felkeltette a környező országok katonai vezetésének érdeklődését, többen vásároltak a típusból, de nem csak a balti államok, hanem a távoli afrikai ország, Etiópia is.

B17-es repülés közben

Típusváltozatok

Négy verziót gyártottak a B17-esből, az A változatból 132 darabot, a B/S17 B változatból 116 darabot, a hidroplán S 7BS-ből 38 darabot szállítottak le, a standard B17-esből 77 készült.  Gyártottak úszótalpas, illetve a sítalpas változatot  is, elöbbit a haditengerészet, utóbbit a légierő speciális egységei számára. A sítalpal ellátott gépeknek jobb aerodinamikai tulajdonságai voltak, mint a hagyományos kerekes változatoknak. A sítalpat szintén be lehetett húzni. A hidroplán változatok úszótalpai Edo típusuak voltak, melyeket a Hägglund & Söner-nél készültek Örnsköldsvikben.

A B17-es sítalpal ellátott változata

A B17-es más légierőknél

A Svédországba emigrált dán légierő 1943-ban szervezte meg a pilótáik kiképzését a Saab B17-es típusra. A kiképzést olyan dán tisztek végezték, akik már korábban megszerezték a repülési engedélyt a típusra. A dán légierőben való szolgálatba állításra a B17C változatát jelölték ki, ebből a típusból a svédek 15 darabot bocsátottak a dán légierő részére. Ezek a gépek a svéd légierő kötelékén belül viselték a dán felségjelzéseket. Bevetésükre a szintén Svédországba emigrált dán kormánytól sohasem érkezett utasítás.

A dán légierő B17-ese egy dániai múzeumban

Afrikában Etiópia volt az első független állam, amely légierőt szervezett. Az Etióp Császári Légierőt 1924-ben alapították néhány francia repülőgéppel. 12 évvel később 1935-ben ezt a fegyvernemet az olasz invázió teljesen megsemmisítte. Amikor az etióp légierőt megrefolmálták a második világháború után 1947 és 1953 között, nagy szerepet kaptak benne az svéd légierő tisztjei. Egy svéd tábornokot neveztek ki a légierő parancsnokává és svéd kiképző csapatot szerződtettek az etióp pilóták és földi személyzet kiképzésére.

Svéd tisztek Etiópia egyik repülőterén, háttérben a nemrég leszállított B17-esek

A svéd tisztek között szolgált Carl Gustav von Rosen ezredes, aki az etióp légierő megszervezéséért volt felelős. Valószínüleg nagy szerepe volt a svédeknek és Rosen-nek abban, hogy az új császári légierő 47 db Saab B17A zuhanóbombázót és 48 db Saab 91 Safir oktató gépet vásárolt. A megrendelés személyesen Haile Szelasszié császártól érkezett, aki nagyon méltányolta a svédek fáradozásait.A gépek leszállítása három tételben történt. Kanadából számos Fairey Firefly csatarepülőgépet szereztek be, de ezek nem bírták olyan jól a forró égövi viszonyokat, mint a B17-es, így aztán jóval a tervezett előtt befejezték a szolgálatot. A Saab B17-es viszont remekül megfelelt az afrikai klíma feltételeinek. A svédek  1962-ig irányították az etióp légierőt. A gépek kivették részüket az első etiópiai háborúból, csak ekkor alkalmazták a B17-est éles helyzetben. A B17-esekkel felszerelt repülőszázadok fő támaszpontja Asmara volt. Az itt állomásozó gépek több mint négy órás bevetést is repültek. A B17-esek szívósságát jól mutatja, hogy 25 évvel a hadrendbe állításuk utánn is szolgálatban voltak, egészen a 60-as évekig.

Polgári üzemeltetésű gépek

1951-től több B17-est eladott a svéd légierő, ezek polgári lajstromszámot kaptak, magánszemélyek, repülősiskolák üzemeltették őket. Használhatóak voltak vitorlázógépek, illetve a légierőnél célzsákok vontatására. A legtöbb gép a Svensk Flygtjänst-nál szolgált, a hidroplán változatok közül a legtöbbet az Ostermans Aero AB üzemeltette. A polgári változatok közül több került Ausztriába és Finnországba.

Kiállított, működőképes példány egy rendezvényen

A típus utóélete

B17-esek (mivel számos ország alkalmazta) több repüléstörténeti, haditechnikai, közlekedési múzeumban fellelhetőek. Több példány repülőképes állapotban van, ezek minden svéd repülős rendezvényen szerepelnek. Nemzetközi repülőnapokon szintén képviselik a svéd repülőgépgyártást.

A Saab legrégebbi és legújabb harci gépe kötelékben

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.