2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A bukfencező szállítógép, a G222

JETfly  |  2005-01-24 12:02:26

Ki ne véste volna emlékezetébe a látványt, amikor egy testes szállítógép bemutató programjában orsót és bukfencet mutatott be. Az érdekes pillanatokat nem más, mint az Aeritalia G222 típusú repülőgépe okozza repülőnapról repülőnapra.

A repülőgép története a hatvanas évek elején indul. 1962-ben írja ki a NATO tenderét, aminek célja egy V/STOL tulajdonságokkal rendelkező szállítógép beszerzése a tagállamok országai részére. Erre a pályázatra kezdi kifejleszteni a G222-t a Fiat. A pályázatra érkezett számos terv közül nem talál megfelelőt a kiíró. Az Olasz Légierő azonban felfigyel a tervekre és a gyártó cég szakembereivel gondolják át,  megépíthető a terv hagyományos hajtóművekkel és aerodinamikai feltételekkel. A kérdésre pozitív válasz érkezik, így 1968-ban megkötik a szerződést a prototípus G222TCM és egy nem repülőképes sárkányszerkezet megépítésére.

A gyártást akadályozta, hogy a terveket kétszer újra kellett készíteni, így csak 1970. július 18-án szállhatott fel az MM582 számú prototípus. A második gép, az MM 583 egy évvel később 1971. július 22-én emelkedett először a levegőbe. Az Olasz Légierő ezzel a két géppel kezdte meg a folyamatos repülési teszteket 1971. december 21-én. Az eredményes repülési próbák eredményeként negyvennégy darab G222 repülőgépet rendeltek meg. Az első sorozatgyártású szállítógépet 1975. december 23-án szállt fel.

A G222 gyártása egy igazi olasz csapatmunka. Az Aermacchi gyártja a szárnyakat, a CIRSEA a futóműveket, a Piaggio a szárnyak vázszerkezetét, a SIAI-Matchetti a farokrészt, az Aeritalia a repülőgép törzsét készítette valamint a teljes összeszerelés és a szükséges próbák elvégzése volt a feladata.

A G222 alapváltozatát katonai szállítógépnek tervezték, de jó aerodinamikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt több változatot készítettek belőle. A G222 R/M ( Radio Misure) a rádiók és lokátorok kalibrálására fejlesztett változat. A G222 SAA ( Sistema Aeronautico Anti-incendio) a tűzoltó változat, melynek segítségével vizet vagy különböző tűzoltó anyagokat tudnak a nehezen megközelíthető tűzfészekbe juttatni. A G222-t szerelték Rolls Royce Tyne hajtóművel is. Ezeket a gépeket G222T típusjelzéssel látták el. Az elektronikai hadviselésre is készült alváltozat a G222VS ( Versione Speciale).

A G222 jó tulajdonságainak egyik bizonyítéka, hogy az Amerikai Légierő hosszas keresés után ezt a típust választotta az RRITA ( Rapid-Response Intra-Theater Airlifter, azaz gyorsreagálású, hadszíntéren belüli szállítógép) funkcióra. A gépeket a program fő vállalkozója a Chrysler szerezte be az  Aleniától, az Aeritali jogutódjától. A G222-710 típusú gépeket a cég alakította át az USAF igényeinek, amit C-27A Spartan típusjelzéssel láttak el. Az első öt Spartan volt a panamai légiszállító flotta alapja, amely az USA Déli Parancsnokságának hadműveleteit támogatja Latin-Amerikában.

A G222-t az olasz és az amerikai légierőn kívül más államok is üzemben tartják. A standard típus, a G222 Argentína, Dubai, Nigéria, Szomália és Venezuela légierőiben szolgál. A líbiai légierőnek készített változat helyi jelzést kapott, ez a G222L.

A sorozat gyártás elkezdése óta közel száz darab G222 vagy annak valamelyik változatát gyártották le, ezen számba beleértve a Spartan típust is.

Műszaki adatok:

Hajtómű: két darab Fiat gyártmányú General Electric T64-GE-P4D, egyenként 3400 LE ( 2535 kW) teljesítménnyel.Hosszúság: 22,70 méterMagasság: 9.8 méterSzárny fesztáv: 28,7 méterSzárnyfelület: 82 m2Szerkezeti tömeg: 15.400 kgMaximális felszálló tömeg: 28 000 kgMaximális vízszintes sebesség 4500 méteren 540 km/hMaximális átrepülési távolság:  4633 km

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?

  Legfrissebbek most

Az Afgán Légierő a napokban újabb A-29 Super Tucano típusú könnyű-támadó repülőgépeket vett át. Az Egyesült Államok légierejének információi szerint, 2017. március 20-án 4 darab Super Tucano landolt a kabuli nemzetközi repülőtéren.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

1918. március 23., Olaszország, Pergine repülőtere: vitéz Boksay Antal repülőfőhadnagy végrehajtja az első sikeres magyar katonai ejtőernyős ugrást. 2017. március: mint már régóta minden évben, idén is e történelmi ugrás előtt tisztelegve tartják fegyvernemi napjukat a Magyar Honvédség ejtőernyősei.