2017. 06. 25.
Vilmos
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A bukfencező szállítógép, a G222

JETfly  |  2005-01-24 12:02:26

Ki ne véste volna emlékezetébe a látványt, amikor egy testes szállítógép bemutató programjában orsót és bukfencet mutatott be. Az érdekes pillanatokat nem más, mint az Aeritalia G222 típusú repülőgépe okozza repülőnapról repülőnapra.

A repülőgép története a hatvanas évek elején indul. 1962-ben írja ki a NATO tenderét, aminek célja egy V/STOL tulajdonságokkal rendelkező szállítógép beszerzése a tagállamok országai részére. Erre a pályázatra kezdi kifejleszteni a G222-t a Fiat. A pályázatra érkezett számos terv közül nem talál megfelelőt a kiíró. Az Olasz Légierő azonban felfigyel a tervekre és a gyártó cég szakembereivel gondolják át,  megépíthető a terv hagyományos hajtóművekkel és aerodinamikai feltételekkel. A kérdésre pozitív válasz érkezik, így 1968-ban megkötik a szerződést a prototípus G222TCM és egy nem repülőképes sárkányszerkezet megépítésére.

A gyártást akadályozta, hogy a terveket kétszer újra kellett készíteni, így csak 1970. július 18-án szállhatott fel az MM582 számú prototípus. A második gép, az MM 583 egy évvel később 1971. július 22-én emelkedett először a levegőbe. Az Olasz Légierő ezzel a két géppel kezdte meg a folyamatos repülési teszteket 1971. december 21-én. Az eredményes repülési próbák eredményeként negyvennégy darab G222 repülőgépet rendeltek meg. Az első sorozatgyártású szállítógépet 1975. december 23-án szállt fel.

A G222 gyártása egy igazi olasz csapatmunka. Az Aermacchi gyártja a szárnyakat, a CIRSEA a futóműveket, a Piaggio a szárnyak vázszerkezetét, a SIAI-Matchetti a farokrészt, az Aeritalia a repülőgép törzsét készítette valamint a teljes összeszerelés és a szükséges próbák elvégzése volt a feladata.

A G222 alapváltozatát katonai szállítógépnek tervezték, de jó aerodinamikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt több változatot készítettek belőle. A G222 R/M ( Radio Misure) a rádiók és lokátorok kalibrálására fejlesztett változat. A G222 SAA ( Sistema Aeronautico Anti-incendio) a tűzoltó változat, melynek segítségével vizet vagy különböző tűzoltó anyagokat tudnak a nehezen megközelíthető tűzfészekbe juttatni. A G222-t szerelték Rolls Royce Tyne hajtóművel is. Ezeket a gépeket G222T típusjelzéssel látták el. Az elektronikai hadviselésre is készült alváltozat a G222VS ( Versione Speciale).

A G222 jó tulajdonságainak egyik bizonyítéka, hogy az Amerikai Légierő hosszas keresés után ezt a típust választotta az RRITA ( Rapid-Response Intra-Theater Airlifter, azaz gyorsreagálású, hadszíntéren belüli szállítógép) funkcióra. A gépeket a program fő vállalkozója a Chrysler szerezte be az  Aleniától, az Aeritali jogutódjától. A G222-710 típusú gépeket a cég alakította át az USAF igényeinek, amit C-27A Spartan típusjelzéssel láttak el. Az első öt Spartan volt a panamai légiszállító flotta alapja, amely az USA Déli Parancsnokságának hadműveleteit támogatja Latin-Amerikában.

A G222-t az olasz és az amerikai légierőn kívül más államok is üzemben tartják. A standard típus, a G222 Argentína, Dubai, Nigéria, Szomália és Venezuela légierőiben szolgál. A líbiai légierőnek készített változat helyi jelzést kapott, ez a G222L.

A sorozat gyártás elkezdése óta közel száz darab G222 vagy annak valamelyik változatát gyártották le, ezen számba beleértve a Spartan típust is.

Műszaki adatok:

Hajtómű: két darab Fiat gyártmányú General Electric T64-GE-P4D, egyenként 3400 LE ( 2535 kW) teljesítménnyel.Hosszúság: 22,70 méterMagasság: 9.8 méterSzárny fesztáv: 28,7 méterSzárnyfelület: 82 m2Szerkezeti tömeg: 15.400 kgMaximális felszálló tömeg: 28 000 kgMaximális vízszintes sebesség 4500 méteren 540 km/hMaximális átrepülési távolság:  4633 km

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.