2017. 08. 19. szombat
Huba
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A bukfencező szállítógép, a G222

JETfly  |  2005-01-24 12:02:26

Ki ne véste volna emlékezetébe a látványt, amikor egy testes szállítógép bemutató programjában orsót és bukfencet mutatott be. Az érdekes pillanatokat nem más, mint az Aeritalia G222 típusú repülőgépe okozza repülőnapról repülőnapra.

A repülőgép története a hatvanas évek elején indul. 1962-ben írja ki a NATO tenderét, aminek célja egy V/STOL tulajdonságokkal rendelkező szállítógép beszerzése a tagállamok országai részére. Erre a pályázatra kezdi kifejleszteni a G222-t a Fiat. A pályázatra érkezett számos terv közül nem talál megfelelőt a kiíró. Az Olasz Légierő azonban felfigyel a tervekre és a gyártó cég szakembereivel gondolják át,  megépíthető a terv hagyományos hajtóművekkel és aerodinamikai feltételekkel. A kérdésre pozitív válasz érkezik, így 1968-ban megkötik a szerződést a prototípus G222TCM és egy nem repülőképes sárkányszerkezet megépítésére.

A gyártást akadályozta, hogy a terveket kétszer újra kellett készíteni, így csak 1970. július 18-án szállhatott fel az MM582 számú prototípus. A második gép, az MM 583 egy évvel később 1971. július 22-én emelkedett először a levegőbe. Az Olasz Légierő ezzel a két géppel kezdte meg a folyamatos repülési teszteket 1971. december 21-én. Az eredményes repülési próbák eredményeként negyvennégy darab G222 repülőgépet rendeltek meg. Az első sorozatgyártású szállítógépet 1975. december 23-án szállt fel.

A G222 gyártása egy igazi olasz csapatmunka. Az Aermacchi gyártja a szárnyakat, a CIRSEA a futóműveket, a Piaggio a szárnyak vázszerkezetét, a SIAI-Matchetti a farokrészt, az Aeritalia a repülőgép törzsét készítette valamint a teljes összeszerelés és a szükséges próbák elvégzése volt a feladata.

A G222 alapváltozatát katonai szállítógépnek tervezték, de jó aerodinamikai és üzemeltetési tulajdonságai miatt több változatot készítettek belőle. A G222 R/M ( Radio Misure) a rádiók és lokátorok kalibrálására fejlesztett változat. A G222 SAA ( Sistema Aeronautico Anti-incendio) a tűzoltó változat, melynek segítségével vizet vagy különböző tűzoltó anyagokat tudnak a nehezen megközelíthető tűzfészekbe juttatni. A G222-t szerelték Rolls Royce Tyne hajtóművel is. Ezeket a gépeket G222T típusjelzéssel látták el. Az elektronikai hadviselésre is készült alváltozat a G222VS ( Versione Speciale).

A G222 jó tulajdonságainak egyik bizonyítéka, hogy az Amerikai Légierő hosszas keresés után ezt a típust választotta az RRITA ( Rapid-Response Intra-Theater Airlifter, azaz gyorsreagálású, hadszíntéren belüli szállítógép) funkcióra. A gépeket a program fő vállalkozója a Chrysler szerezte be az  Aleniától, az Aeritali jogutódjától. A G222-710 típusú gépeket a cég alakította át az USAF igényeinek, amit C-27A Spartan típusjelzéssel láttak el. Az első öt Spartan volt a panamai légiszállító flotta alapja, amely az USA Déli Parancsnokságának hadműveleteit támogatja Latin-Amerikában.

A G222-t az olasz és az amerikai légierőn kívül más államok is üzemben tartják. A standard típus, a G222 Argentína, Dubai, Nigéria, Szomália és Venezuela légierőiben szolgál. A líbiai légierőnek készített változat helyi jelzést kapott, ez a G222L.

A sorozat gyártás elkezdése óta közel száz darab G222 vagy annak valamelyik változatát gyártották le, ezen számba beleértve a Spartan típust is.

Műszaki adatok:

Hajtómű: két darab Fiat gyártmányú General Electric T64-GE-P4D, egyenként 3400 LE ( 2535 kW) teljesítménnyel.Hosszúság: 22,70 méterMagasság: 9.8 méterSzárny fesztáv: 28,7 méterSzárnyfelület: 82 m2Szerkezeti tömeg: 15.400 kgMaximális felszálló tömeg: 28 000 kgMaximális vízszintes sebesség 4500 méteren 540 km/hMaximális átrepülési távolság:  4633 km

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.