2017. 06. 24. szombat
Iván
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Aermacchi MB.339, az olasz repülő iskolapad

JETfly  |  2005-01-19 10:30:11

           Olaszország a motoros repülés kezdeteitől törekedett arra, hogy saját fejlesztésű repülőgépekkel lássa el légierejét, és azokhoz saját maga képezze ki repülőszemélyzeteit. A repülés e két markáns területe ötvöződik az MB.339 típusú kiképző repülőgépben.

            A II. Világháborút lezáró 1947-es Párizsi békeszerződés szigorú korlátokat szabott a háborúban vesztes Németország oldalán harcoló Olasz Légierő fejlesztésének. Az ország 1949-es NATO csatlakozása azonban feloldotta ezeket, és megnyitotta az utat az időközben Aeronautica Militare Italiana névre keresztelt Olasz Légierő és ezzel együtt az olasz repülőipar fejlesztése számára. Így kezdődhetett el 1954-ben az első olasz sugárhajtású kiképző repülőgép, az Aermacchi MB.326 tervezése.

 

 

            A repülőgép tervezésénél törekedtek a minél egyszerűbb szerkezeti kialakításra és a könnyű kezelhetőségre. Az első prototípus hajtóműveként a brit fejlesztésű Bristol Siddeley Viper 8 szolgált, a második prototípusba és a 15 nullszéria példányba azonban már az erősebb Viper 11 került. A repülőgép 1957. december 10-én hajtotta végre első felszállását és a sorozatban gyártott példányok 1962-től álltak szolgálatban az AMI-nál. A repülőgépet alkalmassá tették fegyverzet hordozására is, amely javította az export lehetőségeket a világ fejlődő országaiba.

A megbízható, robosztus kialakítású repülőgép kínálta a lehetőséget, hogy elkészítsék annak együléses könnyű támadó változatát is. A sárkány alapvető kialakításán nem változtattak, de az új feldatkörből adódó nagyobb terhelések miatt szükségessé vált néhány megerősítés elvégzése és a csűrők mozgatását a hagyományos tolórudasról hidraulikusra változtatták a hossztengelykörüli jobb manőverezhetőség érdekében.

 

 

            Az Olasz Légierő vezetés az 1970-es évek elején felismerte, hogy hamarosan szükségük lesz a sugárhajtású alapképzésre szolgáló MB.326-osok és a haladó sugárhajtású kiképzésre használt Fiat G.91T típusú repülőgépek leváltására. A típusváltást egyetlen repülőgéppel kívánták megoldani, ezért egy olyan eszköz kifejlesztésére adtak megbízást az Aermacchi cégnek, amely mindkét feladat ellátására alkalmas. Az Aermacchi két típus, az MB.338 és az MB.339 előtanulmányait készítette el összesen kilenc változatban. Az MB.338 egy teljesen új, nagyteljesítményű változat lett volna, míg az MB. 339 az előd MB.326-ra épült. Az AMI vezetői végül költségvetési megfontolásokból az MB.339V változat fejlesztése mellett döntöttek.

A repülőgép tervezésénél az MB.326K változat sárkánya volt a kiindulási alap. A szárny kialakításán és a sárkány rendszerein csak kisebb változtatásokat hajtottak végre. A törzs orr-részét és a repülőgépvezető fülkét azonban teljesen áttervezték. Az első ülést alacsonyabbra, a hátsót pedig magasabbra helyezték, ezáltal jobb kilátást biztosítva a hátsó ülésben helyet foglaló oktató számára. Áttervezték a repülőgép függőleges vezérsíkját is, amit a jobb útirányú stabilitás érdekében megnöveltek és aerodinamikai módosításokat is végrehajtottak rajta.

 

            

 

Az avionikai rendszerek nagy része is lecserélésre került. A repülőgépet ellátták a kor színvonalának megfelelő és a repülőgép rendeltetéséhez igazodó fedélzeti berendezésekkel (VOR/ILS, TACAN, IFF). A fülkébe Martin-Baker Mk.10 típusú katapultüléseket szereltek, melyek a repülés teljes tartományában biztosítják a repülőgép biztonságos vészelhagyását.

A repülőgép erőforrásának az MB.326K-nál már alkalmazott Rolls-Royce Viper 632-43 típusú hajtóművet választották. Ez bár nem olyan korszerű, mint a tervezés során az MB.339L változatnál alkalmazott francia gyártmányú SNECMA Lazarc típusú kétáramú gázturbina, de megbízható és megfelelő tolóerővel rendelkező hajtóműtípus.

Az elődhöz hasonlóan ezt a gépet is alkalmassá tették fegyverzet hordozására. A maximum 1800kg tömegű fegyverzet hordozására hat külső szárnyalatti felfüggesztési pontot alakítottak ki. A repülőgép függesztményei között hagyományos bombák, napalmtartályok, gépágyú és géppuskakonténerek, kis hatótávolságú légiharc rakéták, nem irányított rakéták, póttartályok és felderítő konténerek szerepelnek.

A repülőgép tesztjeihez három prototípust készítettek, melyek közül az első kettőt a repülési tesztekhez, míg a harmadikat a földi statikus vizsgálatokhoz használtak. A prototípus első felszállására 1976. augusztus 12-én került sor. Az Aeronautica Militare Italiana számára gyártott első MB.339A típusú repülőgép 1978. nyarán gördült le a szerelősorról, és egy évvel később kezdte meg a csapatpróbát.

 

Más repülőgépekhez hasonlóan az MB.339 is több változatban készült.

 

MB.339A: A típus alapváltozata, melyből az AMI 101 darabot kapott. A típus külföldi üzemeltetői között megtalálható Argentína, Dubai, Ghána, Malajzia, Nigéria és Peru.

 

  

 

MB.339PAN: Speciálisan az Olasz Légierő bemutató köteléke, a Frecce Tricolori számára 1982-ben készített változat. A fő különbség az alaptípushoz képest, hogy elhagyták a repülőgép szárnyvég tartályait és füstgenerátorokat építettek a gépbe a látvány fokozásához.

 

MB.339B: Az A változat erősebb Viper 680 típusú hajtóművel szerelt változata. Emellett megnövelték a szárnyvég tartályok térfogatát is.

 

MB.339K: Az A típusból kifejlesztett együléses könnyű támadó változat. Ebbe a verzióba is a Viper 680-as hajtóművet építették, emellett a repülőgép új avionikai rendszereket is kapott. Ezek között megtalálható az első fülkébe épített Head Up Display, a mindkét fülkébe beszerelt többfunkciós kijelzők, HOTAS rendszer, új inerciális navigációs rendszer a hozzákapcsolódó navigációs számítógéppel, radar besugárzásjelző rendszer, és új fegyverzetvezérlő rendszer a hozzátartozó számítógéppel. A repülőgép képességeit tekintve csak jelentéktelen előrelépést jelentett az MB.326K.hoz viszonyítva, ezért 1990-es évek elején a fejlesztését leállították.

 

MB.339C: A K változat alapján az Újzélandi Légierő megrendelésére kifejlesztett kétüléses változat. Fedélzeti rendszerei alapvetően megegyeznek az együléses változatéval.

 

MB.339CD: Az olasz légierő számára gyártott legújabb változat. Az alapvető változás a C verzióhoz képest, hogy beépítésre került a MIL-STD-1553B szabványú adatbusz rendszer, melyen keresztül az avionikai rendszerek kapcsolódnak egymáshoz. A repülőgép új HUD-t, új lézergiroszkópos GPS/INS navigációs rendszert, új bevetési számítógépet, és új radar besugárzásjelző rendszert kapott. Emellett rádió-magasságmérő, lézertávmérő, infracsapda kilövő rendszer és adatrögzítő rendszer is beépítésre került. A repülőgép az új rendszerek beépítésével alkalmassá vált elektronikus zavaró konténer, FLIR célzó konténer, és az ACMI kiképzőrendszer konténere hordozására is, és az alkalmazható fegyverek listája is jelentősen kibővült. A fülkét kompatibilissé tették a harmadik generációs éjjellátó készülékekkel, így a repülőgép éjszakai bevetések végrehajtására is alkalmas. A CD változat légi tüzelőanyag utántölthetőségi képességgel is rendelkezik. A változatból 30 darabot rendelt az AMI, amely alacsony költséggel teszi lehetővé az Eurofighter pilóták kiképzését.

 

    

 

MB.339FD: A CD modifikáció export változata, amelybe a megrendelő igényei alapján egyéb rendszerek is beépítésre kerülhetnek.

 

MB.339A MLU: Az Olasz Légierő MB.339A/PAN repülőgépeinek CD változatra épülő modernizálásával létrejött típus megkülönböztetésére szolgáló jelölés. Az első prototípusként szolgáló MM54453 gyártási számú repülőgép 2000-ben esett át a programon, mellyel a berepülések 2001-ben kezdődtek. A változat megkapta a MIL-STD-1553B adatbusz rendszert, ami megkönnyítette az új fedélzeti rendszerek integrációját. A régebbi rendszerek analóg jeleinek digitalizálására egy átalakító egységet építettek be, ami biztosítja a különböző rendszerek megfelelő együttműködését.

 

A repülőgép különböző változataiból összesen több mint 200 darab készült, melyek megtalálhatók a világ minden táján Amerikától Európán és Afrikán keresztül a Csendes-óceáni szigetekig. Igazi export sikerről azonban nem beszélhetünk, mivel ahogy azt már korábban is említettem, a repülőgép nem jelentett igazi előrelépést az MB.326-oshoz képest. Emellett a külföldi megrendelések elmaradásához az is hozzájárult, hogy a piacon megjelentek a korszerűbb és gazdaságosabban üzemeltethető kétáramú hajtóművekkel felszerelt hasonló kategóriájú repülőgép típusok is. Mindamellett a típus kiválóan alkalmas az alapfeladata ellátására, nevezetesen a sugárhajtású alapkiképzésre, és a modernizált CD, FD, valamint MLU változatok már eredményesen alkalmazhatók a 4. és 4+ generációs harci repülőgépekre történő előképzésre, de új avionikai rendszereinek köszönhetően akkár precíziós csapásmérésre is bevethetőek.

 

 

Technikai adatok

MB.339A

MB.339FD

Törzshossz (m):

10,97

11,24

Szárnyfesztávolsága  a szárnyvég tartályokkal  (m):

10,858

11,22

A repülőgép magassága (m):

3,9

3,9

Szárnyfelület (m2):

19,3

19,3

Üres szerkezeti tömeg (kg):

3125

3414

Normál felszálló tömeg (kg):

4400

5030

Maximális felszálló tömeg (kg):

5895

6350

Maximális vízszintes sebesség (km/h):

900

920

Maximális emelkedőképesség (m/s):

33

35

Szolgálati csúcsmagasság (m):

14630

14020

Hatósugár maximális fegyverzettel (km):

593

-

Áttelepülési hatósugár (km):

2110

-

Maximális függőleges irányú túlterhelés:

+7,3 - -4g

+7,3 - -4g

Hajtómű típusa:

Viper 632

Viper 680

Hajtómű tolóereje tengerszinten (kN):

17,8

19,8

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

Az MH Pápa Bázisrepülőtéren települt Stratégiai Légiszállítási Képesség (SAC) program részére június 19-én leszállították az első állandó állomáshelyű C-17-es hajtóművet.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.