2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Olasz Légierő felségjelzésének változása

JETfly  |  2005-01-19 08:41:30

A 20. század folyamán Olaszország számos politikai változást ért meg, melyek természetesen nyomot hagytak a fegyveres erők jelképein és jelölésrendszerein. A Légierő által használt felségjelzések is változtak, hűen követve az aktuális politikai irányzatokat és szövetségi rendszereket.

Olaszország európai-, és világviszonylatban is az egyik legelső országnak számított, mely a repülőgépeket katonai célokra alkalmazta. 1911-ben, a törökök elleni háborúban még olyan kevés repülőgép szelte az égi országutat, hogy nem volt szükség megkülönböztető jelzésekre. 1914-re azonban nagyot változott a világ, hiszen majd minden komoly nagyhatalom igyekezett ezt a forradalmian új eszközt meghonosítani fegyveres erőiben. Az I. Világháború kitörése után azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a repülő eszközöket (léghajók, repülőgépek) el kell látni valamilyen egyedi jelöléssel, mely alapján egyértelműen eldönthető a hovatartozásuk. Az olaszok, a királyi család iránti tiszteletből, a Savoy-ház címerét festették a gépek függőleges vezérsíkjára.

Egy Farman típusú gép 1915-ben

A levegőben azonban bebizonyosodott, hogy a viszonylag kis méretű, bonyolult formájú címer önmagában nem elegendő a pontos azonosításhoz, szükség volt tehát valamilyen kiegészítő jelölésre is. Átmeneti megoldásként (az olasz hadbalépést követően) 1915-től a gépek alsó szárnyfelületeit festették zöld - fehér - pirosra (a nemzeti színeknek megfelelően). Ez a megoldás sem bizonyult azonban hosszú életűnek, mivel a rikító festés e előnytelen volt az egyre gyakoribb légiharcokban, így jobbnak látták az Antant-államok által használt, koncentrikus körökből álló felségjelzés átvételét. A kokárda szerű felségjeleket a szárnyak alsó és felső felületére, valamint a törzs oldalára festették fel, a függőleges vezérsíkot pedig az olasz trikolór díszítette. Egészen 1922-ig használták ezt a fajta jelölésrendszert, Mussolini hatalomátvételét követően azonban a nemzeti színű kokárda helyett a fasiszták névadó jelképe, a vesszőnyaláb (olaszul fasces) került – kék, kör alakú mezőben - a gépek szárnyaira és törzsére. A függőleges vezérsíkon továbbra is meghagyták a trikolórt, melynek fehér mezőjébe azonban újból felfestették a Savoy-ház címerét.1940-ben aztán ismét változás következett. A vezérsíkon a trikolór kisebb felületű lett, az eddig egy helyett pedig három vesszőnyaláb, stilizált formában, fekete alapon került felfestésre. A franciák elleni háborúban a jobb megkülönböztethetőség érdekében - a német gépekhez hasonló - fehér kereszt váltotta a trikolórt, a törzsre pedig egy szintén fehér sávot festettek fel.

SM.79-esek 1941-ben Málta felett

1943-ban, a szövetségesek szicíliai partraszállását követően az olasz hadsereg egy része kapitulált vagy átállt az angolszász hatalmak oldalára, másik része pedig tovább harcolt északon, a németeket segítve. Természetesen az addig egységes felségjelzés is megváltozott. Az átállt csapatok amerikai mintára egy elnyújtott fehér téglalapot és egy arra felfestett, nemzetiszínű kokárdát alkalmaztak, a Mussolinihez hű erők pedig továbbra is a vesszőnyalábbal (igaz, némileg más formában) és téglalap alakú trikolórral jelölték meg gépeiket.

Egy késői MC.205 V

A II. Világháború után újból visszajött a kör alakú felségjelzés, melyek a szárny alsó és felső felületén és a törzsön voltak megtalálhatóak. Kiegészítő jelöléseket nem alkalmaztak, leszámítva egy rövid időszakot 1947-ben, amikor a független Máltai Lovagrend, Rómában állomásozó, de olasz tulajdonú gépeire felfestették a máltai keresztet is. 1989-ben annyi változás történt, hogy a törzs hátsó fele helyett az orr részre kerültek a kör alakú felségjelek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.

  Legfrissebbek most

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin