2017. 01. 17. kedd
Antal, Antónia
: 307 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Olasz Légierő felségjelzésének változása

JETfly  |  2005-01-19 08:41:30

A 20. század folyamán Olaszország számos politikai változást ért meg, melyek természetesen nyomot hagytak a fegyveres erők jelképein és jelölésrendszerein. A Légierő által használt felségjelzések is változtak, hűen követve az aktuális politikai irányzatokat és szövetségi rendszereket.

Olaszország európai-, és világviszonylatban is az egyik legelső országnak számított, mely a repülőgépeket katonai célokra alkalmazta. 1911-ben, a törökök elleni háborúban még olyan kevés repülőgép szelte az égi országutat, hogy nem volt szükség megkülönböztető jelzésekre. 1914-re azonban nagyot változott a világ, hiszen majd minden komoly nagyhatalom igyekezett ezt a forradalmian új eszközt meghonosítani fegyveres erőiben. Az I. Világháború kitörése után azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy a repülő eszközöket (léghajók, repülőgépek) el kell látni valamilyen egyedi jelöléssel, mely alapján egyértelműen eldönthető a hovatartozásuk. Az olaszok, a királyi család iránti tiszteletből, a Savoy-ház címerét festették a gépek függőleges vezérsíkjára.

Egy Farman típusú gép 1915-ben

A levegőben azonban bebizonyosodott, hogy a viszonylag kis méretű, bonyolult formájú címer önmagában nem elegendő a pontos azonosításhoz, szükség volt tehát valamilyen kiegészítő jelölésre is. Átmeneti megoldásként (az olasz hadbalépést követően) 1915-től a gépek alsó szárnyfelületeit festették zöld - fehér - pirosra (a nemzeti színeknek megfelelően). Ez a megoldás sem bizonyult azonban hosszú életűnek, mivel a rikító festés e előnytelen volt az egyre gyakoribb légiharcokban, így jobbnak látták az Antant-államok által használt, koncentrikus körökből álló felségjelzés átvételét. A kokárda szerű felségjeleket a szárnyak alsó és felső felületére, valamint a törzs oldalára festették fel, a függőleges vezérsíkot pedig az olasz trikolór díszítette. Egészen 1922-ig használták ezt a fajta jelölésrendszert, Mussolini hatalomátvételét követően azonban a nemzeti színű kokárda helyett a fasiszták névadó jelképe, a vesszőnyaláb (olaszul fasces) került – kék, kör alakú mezőben - a gépek szárnyaira és törzsére. A függőleges vezérsíkon továbbra is meghagyták a trikolórt, melynek fehér mezőjébe azonban újból felfestették a Savoy-ház címerét.1940-ben aztán ismét változás következett. A vezérsíkon a trikolór kisebb felületű lett, az eddig egy helyett pedig három vesszőnyaláb, stilizált formában, fekete alapon került felfestésre. A franciák elleni háborúban a jobb megkülönböztethetőség érdekében - a német gépekhez hasonló - fehér kereszt váltotta a trikolórt, a törzsre pedig egy szintén fehér sávot festettek fel.

SM.79-esek 1941-ben Málta felett

1943-ban, a szövetségesek szicíliai partraszállását követően az olasz hadsereg egy része kapitulált vagy átállt az angolszász hatalmak oldalára, másik része pedig tovább harcolt északon, a németeket segítve. Természetesen az addig egységes felségjelzés is megváltozott. Az átállt csapatok amerikai mintára egy elnyújtott fehér téglalapot és egy arra felfestett, nemzetiszínű kokárdát alkalmaztak, a Mussolinihez hű erők pedig továbbra is a vesszőnyalábbal (igaz, némileg más formában) és téglalap alakú trikolórral jelölték meg gépeiket.

Egy késői MC.205 V

A II. Világháború után újból visszajött a kör alakú felségjelzés, melyek a szárny alsó és felső felületén és a törzsön voltak megtalálhatóak. Kiegészítő jelöléseket nem alkalmaztak, leszámítva egy rövid időszakot 1947-ben, amikor a független Máltai Lovagrend, Rómában állomásozó, de olasz tulajdonú gépeire felfestették a máltai keresztet is. 1989-ben annyi változás történt, hogy a törzs hátsó fele helyett az orr részre kerültek a kör alakú felségjelek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-09 12:44:50
A horvát katonai vezetés tenderért felelős bizottsága a napokban tájékoztatta az ország védelmi minisztériumát arról, hogy az új vadászrepülőgépek vásárlása ügyében két típus közül válasszanak, az egyik a svéd JAS-39C/D Gripen, a másik pedig a dél-koreai FA-50.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 16., 16:25
A tavalyi esztendőben számtalan híresség hagyott el bennünket. Voltak köztük azonban olyanok is, akik halálhírét nem kapta fel a média.
2017. 01. 13., 14:45
Trump a program ellen, a minisztere mellette. Az első áttelepülő alakulat: irány Japán. Helyettesítheti a Villámot a Lódarázs? Elképesztő manőverek.
2017. 01. 12., 09:26
Visszatekintő a 2016-os szliácsi repülőnapra.
2017. 01. 12., 09:22
A motoros repülés centenáriumának évében német pilóták emlékrepülést szerveztek Magyarországra, így tisztelegve Almásy László pilóta, Afrika-kutató emléke előtt.

  Legfrissebbek most

2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az elmúlt huszonhat év legnagyobb honvédelmi és haderő-fejlesztési programját indítja el 2017 januárjától a Magyar Honvédség, Zrínyi 2026 néven – jelentette be dr. Simicskó István honvédelmi miniszter.