2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Észak-afrikai forró, sivatagi szél

JETfly  |  2005-01-19 11:28:45

Az AMX Gibleh (észak-afrikai - sivatagi - forró szél) együléses, könnyű vadász- és bombázó feladatokra egyaránt használható szubszonikus (hangsebesség alatti) repülőgép, amely olasz-brazil együttműködésben készül. A repülőgép az 1980-as évek eleje óta áll szolgálatban az Olasz Légierőnél (Italian Air Force), még a Brazil Légierő (Força Aerea Brasileira) az 1990-es évek elején állította szolgálatba. Az AMX volt hivatott leváltani az Olasz légierő nagymúltra visszatekintő, kiöregedett típusait a FIAT G-91R és a G-91Y.

A fejlesztés kezdeteAz AMX fejlesztési munkái 1978 áprilisában kezdődtek, amikor az olasz Aeritalia (mostani neve: Alenia Aerospace) és az AerMacchi egyesítették erejüket egy új, könnyű támadó / felderítő repülőgép megtervezésére az Olasz Légierő kívánalmainak megfelelően.

Az AMX-el szemben az alábbi követelmények fogalmazódtak meg a légierő részéről:- minden időjárási körülmények közötti bevethetőség;- nagy távolságú csapásmérési-;- légi elszigetelési-;- légi támogatási-;- felderítési- és megsemmisítési feladatok maradéktalan végrehajtása.

Amikor a két olasz céghez csatlakozott a brazil EMBRAER cég, új lökést kapott a tervezőmunka a Brazil Légierő által megfogalmazott elvárások figyelembevételével.

PrototípusokAz első olasz prototípus (A-01 MMX594) 1984 májusában hajtotta végre az első repülést az Aeritalia Turin-Caselle üzem repülési tesztközpontjában, míg az első brazil gép 1985 októberében Sao dos Campos-ban emelkedett a levegőbe.A próbarepülések során, az olasz gépen az ötödik felszállás alkalmával a hajtóműben pompázs jött létre a leszálláshoz történő besorolás közben, a repülőgép lezuhant. A gép pilótája, az Aeritalia tesztpilótája Manilo Qurantelli életét vesztette.

GyártásAz Olasz és Brazil Légierő kívánalmainak megfelelően kialakított repülőgépet rövid felszállási út, nagy, hangsebesség alatti manőverező-képesség, valamint fejlett navigációs- és fegyverrendszer jellemzi. Az 1981. júliusi kezdetek óta, 266 darab két, egymástól csak kis mértékben eltérő verziót állítottak szolgálatba. 79 darab AMX került a Brazil-, 187 darab (azóta 136 darabra csökkentették) az Olasz Légierő kötelékébe. A már említett sorozatban gyártott 266 darab, valamint a 6 prototípus gyártásán a három, kifejlesztésben résztvevő cég osztozik:Alenia Aerospace: 46,5%AerMacchi: 23,8%EMBRAER: 29,7%

Az Alenia Aerospace gyártja a törzs középső részét, a függőleges vezérsíkot, az oldalkormányt, az orrkúpot, a magassági kormányt a csűrőlapokat, a fékszárnyakat, míg a másik olasz - AerMacchi - cég készíti a törzs első részét, a gépágyút, az elektromos vezérlőrendszereket, a farokrészt és a kabintetőt. A brazil Embraer gyártja a szárnyat, a külső konzolokat, a levegőbeömlő-nyílásokat, a póttartályokat és a felderítő konténert.

A repülőgép felépítése, szerkezeti sajátosságaiA repülőgép műszaki megoldásait szemügyre véve, a Gibleh egy viszonylag hagyományos repülőgép: a repülőgépváz alumínium ötvözetből készül, egyes részei acélból és kompozit anyagokból. A repülőgép számos részén fellelhető megerősített szálú műanyag alkalmazása.A szárny, a Tornado szárnyának metszete és felépítése alapján készült; 27,5°-ban hátranyilazott, felsőszárny (vállhoz erősített), nagyméretű (Fowler-type) fékszárnyakkal, orr-segédszárnyakkal a belépőélen, két függesztési ponttal, valamint Sidewinder rakéták hordozására alkalmas rakétasínnel a szárnyvégen. A két, különböző méretű (580 l és 1100l) póttartály egyaránt függeszthető a belső és külső függesztési pontokra. A levegőbeömlő-nyílások szimmetrikusan, a pilótafülke magasságában kerültek elhelyezésre az idegen tárgyak (FOD) beszívásának lehetősége csökkentése érdekében.

A repülőgép sajátossága a 4 csatornás elektromos működtetésű kormányszerv-vezérlési rendszer (Fly-by-wire Flight Control System), hagyományos, hidraulikus vészrendszerrel. A Gilheb Martin-Baker Mk 10L típusú katapultüléssel (ezt alkalmazzák a Tornado-ban, valamint az MB339-ben is), fix légi-utántöltő csonkkal a pilótafülke jobb oldalán, valamint fedélzeti segédhajtóművel rendelkezik, amit a jobb futómű gondola mögött helyeztek el és ami egyben egy független, külső indító berendezésként is működik.

A repülőgép rendszereiMinden repülési berendezés könnyen cserélhető modulokból áll, amely egy hálózathoz csatlakozik a MIL-STD 1553B típusjelű adatcsatornán keresztül: ez azt jelenti, hogy minden repülési berendezés el képes juttatni saját adatait a repülőgép központi számítógépébe.

Első kabin

Hátsó kabin

A repülőelektronikai csomag két központi számítógépet (a navigáció, valamint a fegyverrendszer-irányzó számításainak elvégzésére), egy GPS-el korszerűsített Litton Italia navigációs egységet, egy ELTA/Fair rádiólokációs távolságmérő készüléket, head-up display-t, egy V/UHF titkosított rádióegységet IFF-et, MkXII-t, TACAN-t, lokátoros magasságmérőt, radarbesugárzást észlelőt, aktív elektronikus ellentevékenység rendszert, lokátorzavaró fémszalag/csík és világítófáklya (chaff & flare) kilövő rendszert foglal magába. Az AMX gazdag elektronikus, hidraulikus és repülési rendszerekkel megépített repülőgép: a rendszerek duplikáltak, a kritikus komponensek egymástól fizikailag jól elkülönítettek, ily módon segítve elő a repülőgép feladat-végrehajtási képességét, amennyiben egyes rendszerek meghibásodnának, vagy sérülést szenvednének a támadás során.

HajtóműA repülőgépbe a Rolls-Royce RB 168 Spey típusú, kéttengelyes, turbóventilátoros hajtóműve került beépítésre, melynek névleges tolóereje 49kN, és amelyet a FIAT Aviazione gyárt egy licenc szerződés keretében.A Rolls-Royce Spey turbóventilátoros hajtóművét sikeresen alkalmazzák mind polgári, mind katonai célokra világszerte. A típus közel 8 millió órát teljesített katonai repülőgépekbe építve. Több mint 1400 Spey hajtóművel ellátott katonai repülőgép áll szolgálatban. A Spey látja el hajtóművel a világ több ismert repülőgépét, többek között az LTV A-7 Corsair II-t, a Bae Nimrod-ot, a Bae Buccaneer-t és az MDD F-4K/M Phantom II-t.

1991 áprilisától a tökéletesített (A11) extra AMX a Spey Mk807A típusú hajtóművekkel repül, amelynek tolóereje 60kN, bár a Rolls-Royce felajánlotta az új, RB168-821 Spey hajtóművet, amely a próbapadi teszteken 30%-kal magasabb értékeket produkált, mint az Mk807.

AMX-TAz első AMX-T prototípus 1990. március 14-én emelkedett a lebegőbe. Az új típus az Alenia Aerospace megvalósíthatósági tanulmánya volt egy elektronikus csapásmérő verzióra - a közismert AMX-E - a Tornado-k kísérésére és oltalmazására, valamint az AMX-ek csapásmérő feladatokban történő alkalmazására. 1997. decemberében került aláírásra egy egyezmény a konfiguráció kiegészítéséről, melynek eredményeként végrehajtottak néhány módosítást a repülőgép műszerezettségén. Színes display (képernyő) került a hátsó pilótafülkébe, az elektronikai rendszeroperátorhoz egy cserélhető térképfeldolgozó rendszerrel. Az AMX-E-be nem került beépítésre az M61A1 típusú gépágyú, mivel annak helyét a szükséges elektronikai berendezések foglalták el, ugyanakkor a gépet felfegyverezték HARM típusú rakétákkal.Az együléses AMX -ek nagy része átesett az (MLU) programon, melynek keretében modern radar - SCP-01 Scipio a Brazíliában, és FIAR Grifo-F Olaszországban -, valamint új hajtómű került beépítésre.

Az AMX, mint fejlett kiképző repülőgépA mai, modern (had)műveleti követelmények a légierők részéről radikálisan eltérő kiképzési sajátosságokat követelnek meg, mint a múltban. Az AMX egy ideális repülőgép, amely önmagában előnyös és gazdaságos, így elégítve ki a jelen és a jövő kiképzési követelményeit:- sebesség;- kiváló manőverező-képesség;- kiemelkedő irányíthatóság.

A teljes kiképzési rendszerhez tartoznak a földi, kiegészítő berendezések:- a szimulátor;- a Küldetés Tervező Rendszer (Mission Planning System MPS));- a repülésértékelő rendszer.

Az AMX fedélzeti repülési adatgyűjtője, valamint a videó-felvevő rendszere kiváló eszközök a repülési feladatok földi visszajátszására, elemzésére.

Az AMX kiképzési lehetősége magában foglalja:- a fegyverrendszerek alkalmazásának szimulálását (levegő-levegő, levegő-föld);- elektronikai hadviselés, valamint környezeti fenyegetettség szimulálása;- radar-szimuláció;- légiharc.

Jellegzetes kiképzési feladat

Feladatleírás:- felszállás;- emelkedés 20000 láb magasságra, maximális hajtómű teljesítményen;- optimális sebességű repülés;- repülés (kiképzés) végrehajtása 0,6 Mach sebességgel; maximális hajtómű   teljesítményen;- visszatérés optimális sebességen;- leszállás 5% üzemanyag-maradékkal.

Az AMX, mint csatarepülőgépA csapásmérő feladatok végrehajtására fejlesztett AMX magába foglalja a jelen és jövő mindazon lényeges követelményeit, melyek alapján sikeresen alkalmazható ezen küldetések végrehajtására:- fegyver-függesztési csomópontok;- beépített gépágyú;- légi-utántöltési képesség;- megbízhatóság;- precíziós-navigációs rendszer;- precíziós fegyverek;- minden időjárási viszonyok közötti alkalmazhatóság;- nappal és éjjel egyaránt bevethetőség.

Az AMX fegyverzet-függesztési lehetőségei7 fegyver-függesztési csomópont - 8500 font (3800 kg) teljes terhelhetőség;- 1 beépített, 20 mm-es gépágyú, 400 darab javadalmazással;- 2 rakétasín a szárnyvégeken, 2 AIM-9L levegő-levegő rakéta függesztésére;- 3 iker függesztési csomópont (2 x 1000 font - összesen 2000 font).

Jellegzetes célmegsemmisítési profilokFejlett repülési rendszerek, naprakész ember-gép interfész társítva mindehhez egy nagyon pontos navigációs rendszert, valamint egy precíziós, nagypontosságú fegyverrendszert (egy MIL-STD-1760 típusú adatcsatornán keresztül) teszi az AMX-et hatásos csapásmérő repülőgéppé a következő széleskörű feladat-végrehajtási képességekkel:- közvetlen légi támogatás;- nagy hatótávolságú harctér légi elszigetelése;- taktikai felderítés;- pont légvédelem;- előretolt repülésirányítás;- ellenséges légvédelem lefogása;- felderítés és elektronikai harc;- tengeri célpontok támadása.

Alacsony - alacsony - alacsony (Lo-Lo-Lo) profil:

- 2 x 1100 l póttartály (kifogyasztás után eldobja);- 4 Mk82 bomba;- 2 infra irányítású rakéta;- gépágyú teljes javadalmazással.

Magas - alacsony - alacsony- alacsony - magas (Hi-Lo-Lo-Lo-Hi) profil:

- 2 x 1100 l póttartály (kifogyasztás után eldobja);- 4 Mk82 bomba;- 2 infra irányítású rakéta;- gépágyú teljes javadalmazással.

A Szövetséges Erők műveletei során Koszovóban, a NATO erőkkel közösen az olasz AMX típusú repülőgépek közel 200 bevetésen vették részt, veszteség nélkül.

Technikai adatok:

Hossz: 13,23 mFesztáv rakétákkal: 9,97 mMagasság: 4,55 mSzárnyfelület: 21 m2Szárny nyilazása: 27,5°A repülőgép tömege: 7000 kgBelső üzemanyag: 2720 kgMaximális felszálló tömeg: 13000 kgKülső függesztés: 3800 kg

Hajtómű:  Rolls Royce Spey RB 168-807Tolóerő: 5000 kg

Felszállási út hossza*: 514 mRepülési csúcsmagasság**: 12800 mLeszállási út hossza***: 505 m

Maximális sebesség**: 0,83 MachMaximális hatótávolság: 3150 km

Maximális túlterhelés: +7,33/-3 gMaximális túlterhelés függesztményekkel: +5/-2 g

    * Teljes feltöltéssel:  Felszállási tömeg 9900 kg  ** 60% üzemanyag maradékkal: Harci tömeg 8810 kg*** 10% üzemanyag maradékkal: Leszálló tömeg 7445 kg

Forrás: http://digilander.libero.it/nibbio14/pages/amx_eng.html            AMX - az Alenia Aerospazio kiadványa

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.