2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Szu-17/20/22 Fitter típusváltozatai

JETfly  |  2005-01-28 19:21:51

A Szu-7 Fitter alapján kifejlesztett, változtatható nyilazású szárnyakkal ellátott, robosztus vadász-bombázó repülőgép számos alváltozata ismert. Az egyes altípusok közötti különbségeket és a Fitter család meglehetősen kusza jelölésrendszerét is bemutatjuk most olvasóinknak, méghozzá rendkívüli részletességgel.

Szu-17/20/22 típusváltozatok

A Szu-17 a Szu-7B változtatható nyilazású szárnyakkal és erősebb hajtóművel épült változata. Az egyébként igen jó repülési tulajdonságú Szu-7B nem volt képes a rövidebb kifutópályájú repülőterekről üzemelni, nagy volt a leszállósebessége, kicsi a fegyverterhelése és az üzemanyag-fogyasztása hatalmas. A CAGI kidolgozott egy változtatható szárnyilazású koncepciót, ami csak a szárnyak külső harmadát érintette. Ez a megoldás viszonylag egyszerűen alkalmazható volt a Szu-7-esen.A Szu-7BKL.A futóműaknát sem kellett áthelyezni, a törzs pedig szinte változatlan maradhatott. A Szu-7IG (изменяемой геометрии – változtatható geometriájú) vagy Sz-22I néven ismertté vált gépet az 1967-es domogyedevói légiparádén a nyugati megfigyelők a Szu-7-es bázisán kialakított kísérleti gépnek gondolták. Ez a gép azonban már több volt, mint egy kísérleti gép, egy kiérlelt megoldásokat tartalmazó prototípus volt, amit Sz-32 jelzéssel Szu-17 névvel egy nullszéria követett. A Szu-17-es bombaterhelése kétszeresére növekedett a Szu-7BMK-hoz képest, 30%-kal nőtt a hatótávolság és felére csökkent a felszálláshoz szükséges távolság. 1966 és 1991 között kb. 3000 gép épült. A gép változatait számos országba exportálták, a használók között szerepelt Afganisztán, Algéria, Angola, Bulgária, Csehszlovákia (és később Csehország és Szlovákia), Egyiptom, Észak Korea, Irak, Lengyelország, Líbia, NDK, Magyarország, Peru, Szíria és Vietnám, valamint számos posztszovjet utódállam.

A jelzésrendszer

A Szuhoj iroda a Szu-17 és Szu-22-es gépeket az Sz-xx-vel és hozzáadott betűkombinációkkal jelölte. Például a mi Szu-22M3 gépeinket a magyar üzemeltetők a gyári néven Sz-52MK-nak  ismerték, a Szu-22UM3, pedig Sz-52UMK névvel szerepelt a hivatalos iratokban. Az U a gyakorló gépet jelenti, a K az export változatot (kommercseszkij), az M a módosított, fejlesztett típust. Hasonlóan más szovjet (és persze nem orosz) gyártókhoz a Szuhoj is megkülönböztetett alszériákat két számmal jelölve. Például Sz-32M 51-es széria. Ezek a kódok nagyközönség számára csak a legritkább esetben váltak ismertté.

További érdekesség, hogy mivel a nyugati megfigyelők az első gépet (Szu-7IG) a Szu-7-essel azonosították, az új gép is a Fitter NATO kódnevet és B jelölést kapta. Ezen később sem változtattak, így a Szu-7-re egyáltalán nem hasonlító Szu-17/22M-4 változat is Fitterként szerepelt a NATO nyilvántartásokban. A Szu-7 gyakorlóváltozatának NATO kódja Moujik volt, a Szu-17/22 gyakorló változatai nem ezt vitték tovább, hanem a Fitter nevet.

A Szuhoj iroda jelölési rendszere nem mindig következetes. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a nyugati szakirodalmakban vegyesen hivatkoznak a NATO kódra, a publikus Szu-xx névre és néha a gyári jelölésre. Ezek egymáshoz rendelése enyhén szólva zavaros.Nem segíti az eligazodást az sem, hogy az üzemeltető országokban a gépnek lehetett saját neve, kódja, jelzése. Például a perui Szu-22, Szu-22 A Fitter F jelzéssel szerepel perui weblapokon és matricagyártóknál.

Az export változatok kisebb nagyobb mértékben eltértek. Más rendszereket kaptak a VSZ és mást a harmadik világbeli felhasználók. Ezen eltérések döntő többsége a makettezők számára nem látható. Ami biztos, mert kívülről is látszik, az export gépek rendszerint más hajtóművet (a MiG-23 hajtóművét, ami sokszor a cél országban is rendelkezésre állt már), kaptak, mint a hazai társaik, de ez alól is volt kivétel. Előfordult, hogy orosz felségjellel repült Szu-22M3 (fotó és rajz Zlinek 3/III.) Fontos eltérés lehet az alkalmazható fegyverek köre is. Itt az üzemeltető ország gépeiről készült fotók segíthetnének, sajnos azonban a 90-es évek előtti időszakból alig-alig került nyilvánosságra felfegyverzett gépet ábrázoló fotó. A legjobban az európai országok által használt típusokat dolgozták fel, viszonylag sok fotó érhető el a perui gépekről és szinte semmi az afrikai, közel-keleti és távol-keleti országokban használt változatokról.

A gyári jelzések közötti eligazodásban segít ez a táblázat.

Gyári jelzés ---

Publikus név ------

NATO kód ---

Megjegyzés

Sz-22I

Szu-7IG

Fitter B

a Szu-17 prototípus Sz-32

Szu-17

Fitter B

az előszéria a Szu-7U alapján, kb. két tucat készült, 1969-1972

Sz-32M

Szu-17M

Fitter C

az első széria erősebb hajtóművel , megnövelt fegyverzettel és üzemanyagtartállyal, 1972-től, AL-21-F3 hajtómű Sz-32MK

Szu-20

Fitter C

a Szu-17M export változata, 1972

Sz-32M2K

Szu-22

-

a Szu-17M2 export R -29BS-300 hajtóművel, 1976-tól Sz-42

Szu-17M2

Fitter D

hosszabb orr, navigációs eszközök, lézertávmérő, 1975-1979

Sz-42?

Szu-17M2D

-

Doppler sebbeségmérővel, később minden gépen ?

Szu-17M2R

-

felderítő

Sz-42MK

Szu-22

Fitter F

az M2 export változata, R -29BS-300 hajtóművel, 1975-1977 Sz-52U

Szu-17UM

Fitter E

teljes harcképességgel rendelkező oktató változat, a bal gépágyút kivették, mélyebb lett az orr rész, 1976-1978

Sz-52UK

Szu-22U

Fitter E

export változat Sz-52UMK

Szu-22UM

-

a Szu-17UM export változata 1976-től Sz-52UM3

Szu-17UM3

Fitter G

mozgatható orrkúp a beömlőben, az oktató munkahelyét megemelték, szögletes függőleges vezérsík, a harci avionika egy részét oktató/szimulációs berendezésre cserélték, 1978-tól Sz-52

Szu-17M3

Fitter H

új célzórendszer, javított avionika, bővített fegyverhordozó képesség levegő-levegő rakéta, 1976-tól Sz-52P

Szu-17M3P

-

? ?

Szu-17M3R

-

felderítő változat Sz-52K

Szu-22M

Fitter J

a Szu-17M3 korai export változata, 1977-től

-

Szu-22M2

-

Szu-22M Sz-52M3K

Szu-22M3

Fitter H

a Szu-17M3 export változata, lényegesen fejletteb elektronikával mint a Szu-22, 1982-től

Sz-53?

Szu-17UM3

Fitter G

kérdéses az Sz-53 kód létezése

Sz-53K?

Szu-22UM3

Fitter G

-

Sz-52UM3K

Szu-22UM3

Fitter G

a Szu-17UM3 export változata, 1982-től

Sz-54

Szu-17M4

Fitter K

a legújabb változat modernizált avionika, jellegzetessége a függőleges vezérsík tövében levő pótlevegőbeömlő 1980 körül jelent meg, sorozatgyártás 1981-1990 ?

Szu-17M4R

-

felderítő változat Sz-54K

Szu-22M4

Fitter K

az M4 export változata AL-21F13 hajtóművel, 1984-től

NATO kódok

A NATO a látókörébe kerülő szovjet harci eszközöknek egy nevet ad. Ezek többnyire értelmes szavak. B betűs szavakat adnak a bombázóknak, C betűset a szállítógépeknek, F-et a feltételezetten vadászgépeknek, H-át a helikoptereknek és M-et az előző kategóriákba be nem sorolható eszközöknek. Természetesen a NATO sokszor tévedett a besorolást illetően, de a kódokat akkor sem változtatták meg ha fény derült a tévedésre. Ilyen tévedés volt a Szu-24 és Szu-25 gépek esete, amelyeket vadászként kategorizáltak a Fencer illetve a Frogfoot nevekkel. Az orosz rendszer is sántít, ugyanis hagyományosan páros számot kaptak a bombázók és páratlan számot a vadászgépek. A Szu-17 ilyen logika alapján vadászgép volna, de ugyanannak a gépnek az export változata Szu-20/22 viszont bombázó. Az Szu-24-es azért kapott állítólag F kódot, mert az amerikai hasonló kategóriájú F-111B is fighterként lett besorolva, annak ellenére, hogy köze nem volt soha a vadászgépekhez.Az alváltozatokat a NATO a névhez adott ABC sorrendben következő betűkkel különböztette meg.A NATO a betűjeleket, akkor változtatta meg, ha úgy tűnt a gép, amit látnak lényegesen eltér a korábban látottaktól. Sokszor a jelentős változás felett elsiklottak, az információhiány miatt, máskor minimális külső változás nyomán új változatot tételeztek fel. Többnyire az export változatokhoz tudtak közelebb kerülni, ezért azok alapján osztották ki a kódokat és az esetleg később látott orosz modelleket ezek alapján sorolták be.

Fitter A

Szu-7B, Szu-7BM, Szu-7BKL, Szu-7BMK

Fitter B

Su-7IG, előszéria Fitter C

Szu-17, Szu-20

Fitter D

Szu-17M Fitter E 

Szu-17U, Szu-22U

Fitter F

Szu-20 Fitter G

Szu-22UM

Fitter H

Szu-22M-1, Szu-22M3 Fitter J 

Szu-22M-2

Fitter K 

Szu-22M-4

A típusváltozatok

A gép a domogyedevói bemutatón, ami után megkapta a Fitter B NATO kódot, mivel a megfigyelők egyszerűen a Szu-7 kísérleti változatának gondolták.

A képre az Sz-22I-t írtam, de gyakorlatilag megegyezik a Szu-7IG-vel. Az Sz-22I a gyári jelzés. Az I utal a változtatható nyilazású szárnyakra.

Az előszéria egyik példánya. Ezt a Szu-7-esről örökölt kábelcsatorna, a nagyméretű fékernyőtartó és a svanc tetején levő antenna jelzi. Ez a gép már egy gerincet kapott, ami plusz üzemanyag elhelyezésére szolgált. Érdekes, hogy ez a korai gép már álcázófestést visel.

Az első sorozat Szu-17M már exportra is került. Kétféle exportváltozat létezett, az A változatot kapták a VSZ országok, a B változatot pedig a VSZ-en kívüli megrendelők. A lengyelek a szovjet változattal szinte mindenben egyező gépeket kaptak, Egyiptom pedig egy csökkentett elektronikával rendelkezőt. A gép jellegzetességei: a svanc tetejéről az antenna a kisebb méretű fékernyődoboz fölé került, eltűnt a kábelcsatorna, megjelent egy új áramlásterelőlap a szárnyon. A NATO Fitter C-vel honorálta a változást.

Ez a gép a Szu-22-es perui változata. Kissé zavaró, hogy nem a Szu-20-as jelzést használták végig az export jelzésére. A szovjet változat Szu-17M2-ként ismert. A szovjet gépeken a svanc előtti rész nem nyúlik előre, ennek oka a másfajta hajtómű. A típus jellegzetességei: áramvonalas burkolat a Doppler radarnak az orr alatt, a kissé meghosszabbított és 3 fokkal lefelé döntött orr rész, ami javította a kilátást előre. Ha jól megfigyeljük, a beömlőben levő áramlásterelő kúpban látható egy kis ablak, a lézeres távmérő nyílása. A perui gépeken plusz antennák, infracsapda kilővők figyelhetők meg.

Egy másik perui Szu-22-es, amelyre utántöltő csonkot is szereltek. Jól látható a Doppler sebességmérő "ablaka" a hosszabbított orr és a két pitot cső.

A Szu-17 pilóták a Szu-7 kétüléses változatán gyakoroltak, aminek a repülési tulajdonságai jelentősen különböztek a változtatható szárnynyilazású típustól, ez gondot okozott a kezdő pilótáknak. A megoldást egy kétüléses változat kifejlesztése jelentette.A fotón a család első kétüléses változata látható perui színekben. A forrásokban Szu-22U, Szu-22UM, Szu-17UM-2D névvel szerepel az export és Szu-17U, Szu-17UM,  Szu-17UM2 stb. neveken a szovjet változat. Két változat biztosan létezett, a szovjet és az export. Az export változat kívülről a púpus törzshátsóról ismerhető fel, ami a Tumanszkij hajtóművet rejti. A korai U változatok függőleges vezérsíkja alacsonyabb, a tetején levő dielektrikus panel vékonyabb. A svanc előtti belépőél hosszabb, amennyiben Tumanszkij hajtóművel szerelték őket, mint az export gépeket általában. A NATO-ban Fitter E néven ismerik.

A gyakorló változatból fejlesztették ki a Szu-17M3-at, ami Szu-22M, Szu-22M2 és Szu-22M3 néven exportáltak. A képen a korai sorozat látható. A Szu-22M-2 jelzés valószínűleg azért született, mert a gép a hajtómű miatt eltér a hasonló orosz változattól. Orosz források szerint ez a gép egy Szu-22M azaz a Szu-17M3 korai sorozatának export változata, Tumanszkij hajtóművel. A hajtómű miatti öblös hátsórész és az előrenyúló belépő jól látható ezen a képen.

A Szu-17UM3 jellegzetességei a mozgatható orrkúp a beömlőben, az oktató munkahelyét megemelték, szögletes függőleges vezérsík, a harci avionika egy részét oktató/szimulációs berendezésre cserélték.

Ez a gép a fenti perui Szu-22M-nél újabb változat, ezt jelzi a megemelt svanc. A Szu-17UM3 együléses változata gépágyúval, csökentett avionikával, export célokra. A képen egy libia változat látható. A Szu-22M-nél ismertetett téves kód alapján logikusan ez lenne a Szu-22M3, de nem az :)!

A Szu-17M3 későbbi változata szintén az UM3-val mutat hasonlóságot. Újdonságként jelent meg a plusz pilon, amire légiharc rakétákat lehett függesztetni.

Az orosz Szu-17M3 késői sorozatának export változata. A VSZ országok közül egyedül mi rendelkeztünk ezzel a típussal.

A legnagyobb harcértékű Szu-22-es. A Szu-22M4 a Szu-17M4 export változata. Használók között volt/van, az NDK, Lengyelország, Csehszlovákia és később Szlovákia, Bulgária, Vietnám, Afganisztán, Irak. A típus jellegzetessége a pótlevegőbeömlő a függőleges vezérsík tövében. A korai sorozat gerincében egy hasonló törés volt mint az M3 esetében, de ez a széria változatoknál már nincs meg, itt a gerinc egyensvonalú.

Megjegyzés

Az előbbiekből látható, hogy a Szu-17/20/22-es típusok igen változatos jelzésekkel szerepeltek. A Szu-20/22-es a Szu-17-es változat export változatait jelölte, ezek a gépek csökkentett vagy csökkentett képességű avionikával (pontosan ma sem lehet tudni melyik ország milyen tartalommal kapta a gépeket és ez milyen mértékben tért el az egyes szovjet változatoktól) és többnyire a Szu-17-es szériától eltérő hajtóművekkel rendelkeztek. A gyári jelölési rendszerben a K jelölte ezeket a gépeket. Ez az ami biztos és amiben minden forrás megegyezik, ezen túl totális a zűrzavar. Aki az interneten próbál a Szu-17/20/22-esről korrekt információt találni, szembeütközik az elnevezések, kódok, jelzések összevisszaságával. Nem jobb a helyzet, ha a korai nyugati szakirodalmat tanulmányozva akarjuk a családot megismerni. A fenti cikk német forrás alapján kezdett alakot ölteni (www.suchoi.com), majd a World Air Power Journal második számában, amiben a Szu-17/20/22 családot mutatták be, felfedeztem némi eltérést, amit aztán orosz forrásokból (brazd.ru, Ekszprint Szu-17 könyv a VPP-től) próbáltam tisztázni. A fentiek ezen a források alapján készültek, ahol eltérést találtam a források között az orosz változatot fogadtam el pontosnak, ha csak nem volt logikailag elfogadhatatlan.

A Szu-17/20/22-es makettett építőnek nincs nagyon könnyű dolga. Van egy valamilyen kódrendszerben leírt kódunk, ami vagy helyes, vagy nem. Ehhez keresünk egy makettet, ami vagy helyesen kódolt vagy nem és vagy a kódnak megfelelő makett lapul a dobozban vagy nem. Remélem a fenti cikk segít eligazodni a változatok között és kedvet csinál egy Szu-17/20/22-es makett elkészítéséhez.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.