2017. 08. 22. kedd
Menyhért, Mirjam
: 304 Ft   : 258 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jelen és a jövő Szuhojai

JETfly  |  2004-11-23 11:19:59

A nagy múltú Szuhoj OKB-nak nemcsak múltja, hanem jelene és reméljük jövője is van a repülőiparban.

A cég jelenleg három szakterületen dolgozik, közismert a katonai repülőgépgyártás, valamint a műrepülő sportgépek gyártása. A vadászgép iparágban történt piac átrendeződés nem érte pozitívan a céget. A nagy veszteséget a volt Varsói Szerződéshez tartozó országok döntése okozta. Ezek államok közül modernizációjuk során egyik sem választott orosz gyártmányú repülőgépet.

A csökkenő és néha szünetelő katonai megrendelések miatt új területen kezdet fejleszteni a Szuhoj. 2000-ben létrehozta a Sukhoi Civil Aircraftot, akik jelenleg két utasszállító repülőgép megvalósításán dolgoznak.  Az egyik RRJ Family, más néven Russian Regional Jet, repülőgép család tagjainak fejlesztése, építése. Az Ilyusin, Boeing és a Szuhoj kooperációjába készülő családnak jelenleg három tervezett típusa van, az RRJ 60, az RRJ 75 és az RRJ 95. A típus nevek számsora a szállított utasok számát jelenti. Minden típusból terveznek Long Range változatot is, ami átlagosan 40% hatósugár növekedést jelent. A nagytávolságú utakra tervezik az RRJ 60 illetve RRJ 60LR típust. A gép fedélzetén 60-63 utas tud kényelmesen repülni közel 4000 km távolságban lévő úti céljára.

RRJ 75

Az RRJ 75-t középtávú, az RRJ 95-t regionális utakra tervezték. A regionális jelzőnél a tervezők az oroszországi távolságokat vették alapul, ugyanis ennek a típusnak is a legkisebb hatótávolsága 3300 km, így Párizsból akár Moszkvába vagy Kairóba is repülhet a gép egyetlen tankolással. Mind három típust ugyanaz a hosszú élettartamra tervezett ( 70000 repült óra) hajtómű, az SM 146 emeli a magasba.

A Sukhoi Civil Aircraft jelenleg a talán legnehezebb szakaszában van az RRJ Family programnak. Vevőt találni az új típusra. A cél érdekében mindent megmozgatnak a cég marketing szakemberei, minden jelentősebb repülő szakmai kiállításon képviseltetik magukat és tárgyalnak leendő megrendelőikkel.

RRJ 95

Az RRJ Family projekt mellett nagyfába vágta a fejszéjét a fejlesztő csapat. Az SSBJ egy szuperszonikus business jet terveit takarja. A projektről még nem sok információ látott napvilágot és lehet, hogy a kereskedelmi repülés recessziója miatt ez is csak egy terv marad.

Természetesen a katonai repülés világában sem állt az élet a Szuhoj házatáján. A tavalyi párizsi repülő kiállításának nagy szenzációja lehetett volna a Szu-27 SK. A szakmai közönség várakozva kereste a statikus illetve dinamikus program résztvevői között ezt a típust. Sajnos a repülőgéppel csak makett illetve szórólap formájában találkozhattak, az érdeklődök. Ez magyarázható az ismert tisztázatlan anyagi követelések miatt, de talán a legfőbb ok, hogy Európára már nem számíthat piacként a cég. 

Szu-27SK

Tavaly Dubaiban, idén Kínában megtartott Zhuhai-i repülőnapon levegőben is láthatták a látogatók és ez nem véletlen. A már fent említett európai érdektelenség mellett a Szuhoj nagy sikereket ért el Ázsiában. Kína mellett Indonézia üzemelteti a modern Szuhojokat, de az eladással kapcsolatos tárgyalások folyamatosan zajlanak más ázsiai országokkal is. A Szuhoj OKB további típusokat fejleszt. A Kínában rendszerbe állított Szu-30 MK mellett jelenleg is dolgoznak a Szu-32 és a Szu-33 típusokon, amikor a cég anyagi keretei engedik.

Szu-33

A ma és főként a jövő haditechnikájának fontos része a pilóta nélküli repülőgépek. Egy ilyen vezető repülőgép tervezőiroda, mint a Szuhoj OKB is beszállt a fejlesztésbe. Jelenleg három terv készül a rajzasztalokon, a ZOND-1, ZOND-2 és a ZOND-3.

 

ZOND-1 és ZOND-2

A tervezőiroda dolgozik és csak a megrendeléseken és sikeres tárgyalásokon múlik, mit írhatunk tíz év múlva a Szuhoj Kísérleti Tervezőirodáról.

Fotók és rajzok: Sukhoi OKB

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-16 11:11:46
Emlékezni kell a múltra, tisztelni kell a múltat, de még inkább azokat, akik a jövőt építették a régi korokban – mondta dr. Benkő Tibor vezérezredes, a Honvéd Vezérkar főnök augusztus 15-én, kedden Veszprémben a légierő haderőnem és a repülők napja alkalmából tartott ünnepségen.
2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 22., 14:39
Nem létesített kapcsolatot a magyar polgári légiforgalmi irányítással egy Olaszországból Budapestre tartó személyszállító repülőgép augusztus 22-én, kedden délelőtt.
2017. 08. 22., 09:35
Ami ma már megszokott látvány az MH Pápa Bázisrepülőtéren, az tíz évvel ezelőtt még újdonság volt. 2007. augusztus 27-én történt a C-17-es típus első pápai kiszolgálása.
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.

  Legfrissebbek most

A légi közlekedés biztonságához kapcsolódó, több szakterületet érintő tudományos kutatási és kísérleti fejlesztési programot indított a Nemzeti Közszolgálati Egyetem.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.