2017. 05. 22. hétfő
Júlia, Rita
: 309 Ft   : 276 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jelen és a jövő Szuhojai

JETfly  |  2004-11-23 11:19:59

A nagy múltú Szuhoj OKB-nak nemcsak múltja, hanem jelene és reméljük jövője is van a repülőiparban.

A cég jelenleg három szakterületen dolgozik, közismert a katonai repülőgépgyártás, valamint a műrepülő sportgépek gyártása. A vadászgép iparágban történt piac átrendeződés nem érte pozitívan a céget. A nagy veszteséget a volt Varsói Szerződéshez tartozó országok döntése okozta. Ezek államok közül modernizációjuk során egyik sem választott orosz gyártmányú repülőgépet.

A csökkenő és néha szünetelő katonai megrendelések miatt új területen kezdet fejleszteni a Szuhoj. 2000-ben létrehozta a Sukhoi Civil Aircraftot, akik jelenleg két utasszállító repülőgép megvalósításán dolgoznak.  Az egyik RRJ Family, más néven Russian Regional Jet, repülőgép család tagjainak fejlesztése, építése. Az Ilyusin, Boeing és a Szuhoj kooperációjába készülő családnak jelenleg három tervezett típusa van, az RRJ 60, az RRJ 75 és az RRJ 95. A típus nevek számsora a szállított utasok számát jelenti. Minden típusból terveznek Long Range változatot is, ami átlagosan 40% hatósugár növekedést jelent. A nagytávolságú utakra tervezik az RRJ 60 illetve RRJ 60LR típust. A gép fedélzetén 60-63 utas tud kényelmesen repülni közel 4000 km távolságban lévő úti céljára.

RRJ 75

Az RRJ 75-t középtávú, az RRJ 95-t regionális utakra tervezték. A regionális jelzőnél a tervezők az oroszországi távolságokat vették alapul, ugyanis ennek a típusnak is a legkisebb hatótávolsága 3300 km, így Párizsból akár Moszkvába vagy Kairóba is repülhet a gép egyetlen tankolással. Mind három típust ugyanaz a hosszú élettartamra tervezett ( 70000 repült óra) hajtómű, az SM 146 emeli a magasba.

A Sukhoi Civil Aircraft jelenleg a talán legnehezebb szakaszában van az RRJ Family programnak. Vevőt találni az új típusra. A cél érdekében mindent megmozgatnak a cég marketing szakemberei, minden jelentősebb repülő szakmai kiállításon képviseltetik magukat és tárgyalnak leendő megrendelőikkel.

RRJ 95

Az RRJ Family projekt mellett nagyfába vágta a fejszéjét a fejlesztő csapat. Az SSBJ egy szuperszonikus business jet terveit takarja. A projektről még nem sok információ látott napvilágot és lehet, hogy a kereskedelmi repülés recessziója miatt ez is csak egy terv marad.

Természetesen a katonai repülés világában sem állt az élet a Szuhoj házatáján. A tavalyi párizsi repülő kiállításának nagy szenzációja lehetett volna a Szu-27 SK. A szakmai közönség várakozva kereste a statikus illetve dinamikus program résztvevői között ezt a típust. Sajnos a repülőgéppel csak makett illetve szórólap formájában találkozhattak, az érdeklődök. Ez magyarázható az ismert tisztázatlan anyagi követelések miatt, de talán a legfőbb ok, hogy Európára már nem számíthat piacként a cég. 

Szu-27SK

Tavaly Dubaiban, idén Kínában megtartott Zhuhai-i repülőnapon levegőben is láthatták a látogatók és ez nem véletlen. A már fent említett európai érdektelenség mellett a Szuhoj nagy sikereket ért el Ázsiában. Kína mellett Indonézia üzemelteti a modern Szuhojokat, de az eladással kapcsolatos tárgyalások folyamatosan zajlanak más ázsiai országokkal is. A Szuhoj OKB további típusokat fejleszt. A Kínában rendszerbe állított Szu-30 MK mellett jelenleg is dolgoznak a Szu-32 és a Szu-33 típusokon, amikor a cég anyagi keretei engedik.

Szu-33

A ma és főként a jövő haditechnikájának fontos része a pilóta nélküli repülőgépek. Egy ilyen vezető repülőgép tervezőiroda, mint a Szuhoj OKB is beszállt a fejlesztésbe. Jelenleg három terv készül a rajzasztalokon, a ZOND-1, ZOND-2 és a ZOND-3.

 

ZOND-1 és ZOND-2

A tervezőiroda dolgozik és csak a megrendeléseken és sikeres tárgyalásokon múlik, mit írhatunk tíz év múlva a Szuhoj Kísérleti Tervezőirodáról.

Fotók és rajzok: Sukhoi OKB

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.
2017. 05. 22., 09:31
Az Alföld "fővárosának" határában található légierőnk legfontosabb bázisa, amely a következő hetekben a Load Diffuser 2017 nemzetközi légi hadgyakorlat jelentősebb résztvevőinek ad otthont.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A Polish Armaments Group-hoz tartozó Nitro-Chem S.A. vegyi üzem a Rheinmetall Defence-hez tartozó RWM Italia céggel közösen gyárthat Mk-82 és Mk-84 jelzésű bombákat a lengyel F-16-osok számára a lengyelországi Bydgoszcz-ban.