2017. 01. 23. hétfő
Rajmund, Zelma
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A jelen és a jövő Szuhojai

JETfly  |  2004-11-23 11:19:59

A nagy múltú Szuhoj OKB-nak nemcsak múltja, hanem jelene és reméljük jövője is van a repülőiparban.

A cég jelenleg három szakterületen dolgozik, közismert a katonai repülőgépgyártás, valamint a műrepülő sportgépek gyártása. A vadászgép iparágban történt piac átrendeződés nem érte pozitívan a céget. A nagy veszteséget a volt Varsói Szerződéshez tartozó országok döntése okozta. Ezek államok közül modernizációjuk során egyik sem választott orosz gyártmányú repülőgépet.

A csökkenő és néha szünetelő katonai megrendelések miatt új területen kezdet fejleszteni a Szuhoj. 2000-ben létrehozta a Sukhoi Civil Aircraftot, akik jelenleg két utasszállító repülőgép megvalósításán dolgoznak.  Az egyik RRJ Family, más néven Russian Regional Jet, repülőgép család tagjainak fejlesztése, építése. Az Ilyusin, Boeing és a Szuhoj kooperációjába készülő családnak jelenleg három tervezett típusa van, az RRJ 60, az RRJ 75 és az RRJ 95. A típus nevek számsora a szállított utasok számát jelenti. Minden típusból terveznek Long Range változatot is, ami átlagosan 40% hatósugár növekedést jelent. A nagytávolságú utakra tervezik az RRJ 60 illetve RRJ 60LR típust. A gép fedélzetén 60-63 utas tud kényelmesen repülni közel 4000 km távolságban lévő úti céljára.

RRJ 75

Az RRJ 75-t középtávú, az RRJ 95-t regionális utakra tervezték. A regionális jelzőnél a tervezők az oroszországi távolságokat vették alapul, ugyanis ennek a típusnak is a legkisebb hatótávolsága 3300 km, így Párizsból akár Moszkvába vagy Kairóba is repülhet a gép egyetlen tankolással. Mind három típust ugyanaz a hosszú élettartamra tervezett ( 70000 repült óra) hajtómű, az SM 146 emeli a magasba.

A Sukhoi Civil Aircraft jelenleg a talán legnehezebb szakaszában van az RRJ Family programnak. Vevőt találni az új típusra. A cél érdekében mindent megmozgatnak a cég marketing szakemberei, minden jelentősebb repülő szakmai kiállításon képviseltetik magukat és tárgyalnak leendő megrendelőikkel.

RRJ 95

Az RRJ Family projekt mellett nagyfába vágta a fejszéjét a fejlesztő csapat. Az SSBJ egy szuperszonikus business jet terveit takarja. A projektről még nem sok információ látott napvilágot és lehet, hogy a kereskedelmi repülés recessziója miatt ez is csak egy terv marad.

Természetesen a katonai repülés világában sem állt az élet a Szuhoj házatáján. A tavalyi párizsi repülő kiállításának nagy szenzációja lehetett volna a Szu-27 SK. A szakmai közönség várakozva kereste a statikus illetve dinamikus program résztvevői között ezt a típust. Sajnos a repülőgéppel csak makett illetve szórólap formájában találkozhattak, az érdeklődök. Ez magyarázható az ismert tisztázatlan anyagi követelések miatt, de talán a legfőbb ok, hogy Európára már nem számíthat piacként a cég. 

Szu-27SK

Tavaly Dubaiban, idén Kínában megtartott Zhuhai-i repülőnapon levegőben is láthatták a látogatók és ez nem véletlen. A már fent említett európai érdektelenség mellett a Szuhoj nagy sikereket ért el Ázsiában. Kína mellett Indonézia üzemelteti a modern Szuhojokat, de az eladással kapcsolatos tárgyalások folyamatosan zajlanak más ázsiai országokkal is. A Szuhoj OKB további típusokat fejleszt. A Kínában rendszerbe állított Szu-30 MK mellett jelenleg is dolgoznak a Szu-32 és a Szu-33 típusokon, amikor a cég anyagi keretei engedik.

Szu-33

A ma és főként a jövő haditechnikájának fontos része a pilóta nélküli repülőgépek. Egy ilyen vezető repülőgép tervezőiroda, mint a Szuhoj OKB is beszállt a fejlesztésbe. Jelenleg három terv készül a rajzasztalokon, a ZOND-1, ZOND-2 és a ZOND-3.

 

ZOND-1 és ZOND-2

A tervezőiroda dolgozik és csak a megrendeléseken és sikeres tárgyalásokon múlik, mit írhatunk tíz év múlva a Szuhoj Kísérleti Tervezőirodáról.

Fotók és rajzok: Sukhoi OKB

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Gépjárműveik futásteljesítménye alapján eljuthattak volna a Holdig és vissza, vagy akár hússzor megkerülhették volna a Földet. Nincs misszió nélkülük, de az itthoni és a külföldi gyakorlatokon, társadalmi rendezvényeken is megbízható „háttérmunkások”, vagy éppen főszereplők.