A nagy múltú Szuhoj OKB-nak nemcsak múltja, hanem jelene és reméljük jövője is van a repülőiparban.
A cég jelenleg három szakterületen dolgozik, közismert a katonai repülőgépgyártás, valamint a műrepülő sportgépek gyártása. A vadászgép iparágban történt piac átrendeződés nem érte pozitívan a céget. A nagy veszteséget a volt Varsói Szerződéshez tartozó országok döntése okozta. Ezek államok közül modernizációjuk során egyik sem választott orosz gyártmányú repülőgépet.
A csökkenő és néha szünetelő katonai megrendelések miatt új területen kezdet fejleszteni a Szuhoj. 2000-ben létrehozta a Sukhoi Civil Aircraftot, akik jelenleg két utasszállító repülőgép megvalósításán dolgoznak. Az egyik RRJ Family, más néven Russian Regional Jet, repülőgép család tagjainak fejlesztése, építése. Az Ilyusin, Boeing és a Szuhoj kooperációjába készülő családnak jelenleg három tervezett típusa van, az RRJ 60, az RRJ 75 és az RRJ 95. A típus nevek számsora a szállított utasok számát jelenti. Minden típusból terveznek Long Range változatot is, ami átlagosan 40% hatósugár növekedést jelent. A nagytávolságú utakra tervezik az RRJ 60 illetve RRJ 60LR típust. A gép fedélzetén 60-63 utas tud kényelmesen repülni közel 4000 km távolságban lévő úti céljára.
RRJ 75
Az RRJ 75-t középtávú, az RRJ 95-t regionális utakra tervezték. A regionális jelzőnél a tervezők az oroszországi távolságokat vették alapul, ugyanis ennek a típusnak is a legkisebb hatótávolsága 3300 km, így Párizsból akár Moszkvába vagy Kairóba is repülhet a gép egyetlen tankolással. Mind három típust ugyanaz a hosszú élettartamra tervezett ( 70000 repült óra) hajtómű, az SM 146 emeli a magasba.
A Sukhoi Civil Aircraft jelenleg a talán legnehezebb szakaszában van az RRJ Family programnak. Vevőt találni az új típusra. A cél érdekében mindent megmozgatnak a cég marketing szakemberei, minden jelentősebb repülő szakmai kiállításon képviseltetik magukat és tárgyalnak leendő megrendelőikkel.
RRJ 95
Az RRJ Family projekt mellett nagyfába vágta a fejszéjét a fejlesztő csapat. Az SSBJ egy szuperszonikus business jet terveit takarja. A projektről még nem sok információ látott napvilágot és lehet, hogy a kereskedelmi repülés recessziója miatt ez is csak egy terv marad.
Természetesen a katonai repülés világában sem állt az élet a Szuhoj házatáján. A tavalyi párizsi repülő kiállításának nagy szenzációja lehetett volna a Szu-27 SK. A szakmai közönség várakozva kereste a statikus illetve dinamikus program résztvevői között ezt a típust. Sajnos a repülőgéppel csak makett illetve szórólap formájában találkozhattak, az érdeklődök. Ez magyarázható az ismert tisztázatlan anyagi követelések miatt, de talán a legfőbb ok, hogy Európára már nem számíthat piacként a cég.
Szu-27SK
Tavaly Dubaiban, idén Kínában megtartott Zhuhai-i repülőnapon levegőben is láthatták a látogatók és ez nem véletlen. A már fent említett európai érdektelenség mellett a Szuhoj nagy sikereket ért el Ázsiában. Kína mellett Indonézia üzemelteti a modern Szuhojokat, de az eladással kapcsolatos tárgyalások folyamatosan zajlanak más ázsiai országokkal is. A Szuhoj OKB további típusokat fejleszt. A Kínában rendszerbe állított Szu-30 MK mellett jelenleg is dolgoznak a Szu-32 és a Szu-33 típusokon, amikor a cég anyagi keretei engedik.
Szu-33
A ma és főként a jövő haditechnikájának fontos része a pilóta nélküli repülőgépek. Egy ilyen vezető repülőgép tervezőiroda, mint a Szuhoj OKB is beszállt a fejlesztésbe. Jelenleg három terv készül a rajzasztalokon, a ZOND-1, ZOND-2 és a ZOND-3.
ZOND-1 és ZOND-2
A tervezőiroda dolgozik és csak a megrendeléseken és sikeres tárgyalásokon múlik, mit írhatunk tíz év múlva a Szuhoj Kísérleti Tervezőirodáról.
Fotók és rajzok: Sukhoi OKB
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.