2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőtábor a jövő pilótáinak

JETfly  |  2004-11-04 17:26:41

Az utánpótlás toborzása, a pályára irányítás minden szakma sarkalatos pontja. Így van ez, és talán nagyobb feladatot jelent a magyar katonai repülőgép vezetők körében is.

A nyolcvanas évek végéig folyamatos utánpótlással látták el a leendő repülőgép vezetőket képző felsőfokú iskolákat az MHSZ repülő klubjai. Feloszlásuk után sajnos egyetlen jogutód sem maradt, akik felvállalnák a jövő polgári-, katonai- és sportrepülőinek képzését.A katonai utánpótlás kiválasztására hozták létre 2002-ben az első Pályárairányitó Repülőtábort (PIR) Szolnokon. Az ötlet két megvalósítójával Kovács István ezredessel a MH LEP Repülésfelkészítő Osztályának (RFO) vezetőjével és helyettesével Semsei László alezredessel beszélgettünk a tábor múltjáról, jelenéről és természetesen a jövőjéről is.

- Milyen céllal szervezték meg az első tábort?- Az RFO-nál végzett munkánk során egyre nagyobb szükség volt olyan fiatalokra, akik főiskolára, egyetemre járnak és vonzódnak a repüléshez. Egy ilyen tábor pár napja alatt terveztük megismertetni, megszeretetni a repülés csodálatos világát azzal a nem titkolt céllal, hogy pár év múlva, hallgatóink között szeretnénk látni egyre több volt táborlakót.

- Az ötlet bevált. Idén már harmadik alkalommal bontogatták a szárnyaikat Szandaszőllősön a táborlakók. Milyen az érdeklődés?- Eddigi rövid tapasztalatunk szerint a jó ötlet, érdeklődőkre talált. Évente többszörös túljelentkezés van a PIR táborra. Közel háromszor annyi fiatalt érdekel az egyhetes repülő elfoglaltság, mint akiket fogadni tudunk. Első két évben nyolc idén hat alkalommal szerveztünk kurzust, alkalmanként tizenöt fővel. Évente általában 180-200 fő adja be jelentkezését a táborra.

- Mi alapján döntenek, ki vehet részt ezen az öt napon?- A fő válogatási szempont a repülő múlt. Fontos számunkra, hogy főként olyan fiatalok kerüljenek ide, aki már tudja milyen egy vagy két személyes sportrepülővel felemelkedni a levegőbe, de szívesen látunk mindenkit, aki kvalitást érez a repülő szakma iránt. A kiválasztás többi része megérzés, szerencsére mindig jó csapatot sikerül összehoznunk egy-egy alkalommal, és mindenki elégedetten tér haza.

- Egy ilyen pályárairányító tábornál fontos, kik oktatják a pilótanövendékeket. Kikből áll az oktató gárda?- Szerencsére ezen a téren sem panaszkodhatunk. Széles körből tudunk választani, mert oktatóinkból is túl jelentkezés van. A magot aktív és nyugdíjas katonai pilóták valamint a Honvéd Sport Repülő Egyesület tagjai alkotják.

- Mivel telik egy táborlakó öt napja a PIR táborban?- Természetesen a központi téma és elfoglaltság a repülés. Reggel a szandaszőllősi repülőtéren kezdődik a nap. Elméleti oktatás, gépkarbantartás majd repülés. Egyszerre több csoportban dolgozunk, így tudjuk leghatékonyabban kihasználni az időt. A fiatalok Góbé vitorlázógépen és Movit motoros gépen sajátítják el a repülési elemeket, de a legkedveltebb az utolsó napi egyórás JAK-52-es repülés. Mire leszáll az este egy-egy repülési nap után kissé fáradt, de élményekben gazdagodott fiatalok térnek vissza a szállásra. Természetesen itt sem áll meg az élet. Esti városnézés, tábortüz színesíti a programot. Ezek mellett két szakmainak mondható kirándulásra is indulunk. A kecskeméti és szolnoki bázis technikájával, állományával és minden napjaival ismertetjük meg őket. Szeretnénk megmutatni, hogyan müködik a katonai repülés belülről.

Táborlakók Szabó "Topi" Zoltánnal Kecskeméten

- A gazdag, élmény dús programoknak gondolom, meg van a hatásuk. Milyen élményekkel távoznak a résztvevők?- Igaz, ami igaz táborlakóink rengeteg jó tapasztalattal, érdekes élményekkel valamint a fejükben és a fényképezőgépek memória kártyáján rögzített ezernyi képpel térnek haza. A búcsúzáskor szemeiken és arcukon látjuk, jó munkát végeztünk. Felejthetetlen élményt adtunk nekik, akik még jobban megszerették a repülést, mint öt nappal előtte. A tábor sikerességét legjobban visszajáró lakóinkon tudjuk lemérni. Egy-egy fiatal csak egyszer vehet részt PIR táborba, de már egyre többen jelentkeznek előre, hogy segítőként vegyenek részt valamelyik kurzuson.

- Milyen elismertséget vívott ki a PIR tábor szakmai körökben?- Három éves munkánk alatt folyamatosan figyelték, támogatták munkánkat. A tábor a Honvédelmi Minisztérium és a légierő parancsnokság támogatásával jön létre évente. Szakmai elismerésként a legfontosabb számunkra látogatóink. Az elmúlt három év alatt látogatást tett nálunk Iváncsik Imre államtitkár. Minden évben eljön hozzánk a légierő parancsnoka is. Idén Sági János vezérőrnagy úr néhány táborlakót is megreptetett vitorlázógéppel. Tőle tudom, hogy ha ideje engedné egy-két kurzuson Ő is szívesen beállna az oktatók csapatába. Talán ez a legnagyobb szakmai elismerés.

Légierő parancsnok felszállás előtt

- A munka folytatódik tovább, mik a tervei a Pályárairányító Repülőtábor szervezőinek?- Az egyik legfontosabb tervünk, hogy több fiatalhoz jussunk el. Erre több megoldást is kitaláltunk.  Az egyik, hogy a nyári táborok mellett, évközben hétvégi kurzusokat szerveznénk. Egy-két hétvége alatt ugyanannyi időt tudnánk az érdeklődőkkel tölteni, mint nyáron, de jóval több emberrel tudnánk foglakozni. Szeretnénk figyelmünket kiszélesíteni a középiskolások felé. Ebben nagy segítségünkre lesz a Honvéd Sport Repülő Egyesület. A nyári tábor távlati tevei között szerepel, hogy két helyszínen tartanánk meg. Jelenleg folyik egy dunántúli repülőtér kiválasztása, ami alkalmas lenne a tábor otthonaként müködni.

Kötelékben

- Ha valakinek ezen sorok olvasásakor felkeltettük az érdeklődését hol és hogyan jelentkezhet a Pályárairányító Repülőtáborba?- A jelentkezéseket várjuk postai úton a MH LEP Repülésfelkészítési Osztály, Éds Imre rep. szds., 5008 Szolnok, Pf.: 5/L    címen, telefonon az 56-505-155 telefonszámon és természetesen az rfo@rfo.hu email címen. - Köszönöm a beszélgetést és sikeres munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.