2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőtábor a jövő pilótáinak

JETfly  |  2004-11-04 17:26:41

Az utánpótlás toborzása, a pályára irányítás minden szakma sarkalatos pontja. Így van ez, és talán nagyobb feladatot jelent a magyar katonai repülőgép vezetők körében is.

A nyolcvanas évek végéig folyamatos utánpótlással látták el a leendő repülőgép vezetőket képző felsőfokú iskolákat az MHSZ repülő klubjai. Feloszlásuk után sajnos egyetlen jogutód sem maradt, akik felvállalnák a jövő polgári-, katonai- és sportrepülőinek képzését.A katonai utánpótlás kiválasztására hozták létre 2002-ben az első Pályárairányitó Repülőtábort (PIR) Szolnokon. Az ötlet két megvalósítójával Kovács István ezredessel a MH LEP Repülésfelkészítő Osztályának (RFO) vezetőjével és helyettesével Semsei László alezredessel beszélgettünk a tábor múltjáról, jelenéről és természetesen a jövőjéről is.

- Milyen céllal szervezték meg az első tábort?- Az RFO-nál végzett munkánk során egyre nagyobb szükség volt olyan fiatalokra, akik főiskolára, egyetemre járnak és vonzódnak a repüléshez. Egy ilyen tábor pár napja alatt terveztük megismertetni, megszeretetni a repülés csodálatos világát azzal a nem titkolt céllal, hogy pár év múlva, hallgatóink között szeretnénk látni egyre több volt táborlakót.

- Az ötlet bevált. Idén már harmadik alkalommal bontogatták a szárnyaikat Szandaszőllősön a táborlakók. Milyen az érdeklődés?- Eddigi rövid tapasztalatunk szerint a jó ötlet, érdeklődőkre talált. Évente többszörös túljelentkezés van a PIR táborra. Közel háromszor annyi fiatalt érdekel az egyhetes repülő elfoglaltság, mint akiket fogadni tudunk. Első két évben nyolc idén hat alkalommal szerveztünk kurzust, alkalmanként tizenöt fővel. Évente általában 180-200 fő adja be jelentkezését a táborra.

- Mi alapján döntenek, ki vehet részt ezen az öt napon?- A fő válogatási szempont a repülő múlt. Fontos számunkra, hogy főként olyan fiatalok kerüljenek ide, aki már tudja milyen egy vagy két személyes sportrepülővel felemelkedni a levegőbe, de szívesen látunk mindenkit, aki kvalitást érez a repülő szakma iránt. A kiválasztás többi része megérzés, szerencsére mindig jó csapatot sikerül összehoznunk egy-egy alkalommal, és mindenki elégedetten tér haza.

- Egy ilyen pályárairányító tábornál fontos, kik oktatják a pilótanövendékeket. Kikből áll az oktató gárda?- Szerencsére ezen a téren sem panaszkodhatunk. Széles körből tudunk választani, mert oktatóinkból is túl jelentkezés van. A magot aktív és nyugdíjas katonai pilóták valamint a Honvéd Sport Repülő Egyesület tagjai alkotják.

- Mivel telik egy táborlakó öt napja a PIR táborban?- Természetesen a központi téma és elfoglaltság a repülés. Reggel a szandaszőllősi repülőtéren kezdődik a nap. Elméleti oktatás, gépkarbantartás majd repülés. Egyszerre több csoportban dolgozunk, így tudjuk leghatékonyabban kihasználni az időt. A fiatalok Góbé vitorlázógépen és Movit motoros gépen sajátítják el a repülési elemeket, de a legkedveltebb az utolsó napi egyórás JAK-52-es repülés. Mire leszáll az este egy-egy repülési nap után kissé fáradt, de élményekben gazdagodott fiatalok térnek vissza a szállásra. Természetesen itt sem áll meg az élet. Esti városnézés, tábortüz színesíti a programot. Ezek mellett két szakmainak mondható kirándulásra is indulunk. A kecskeméti és szolnoki bázis technikájával, állományával és minden napjaival ismertetjük meg őket. Szeretnénk megmutatni, hogyan müködik a katonai repülés belülről.

Táborlakók Szabó "Topi" Zoltánnal Kecskeméten

- A gazdag, élmény dús programoknak gondolom, meg van a hatásuk. Milyen élményekkel távoznak a résztvevők?- Igaz, ami igaz táborlakóink rengeteg jó tapasztalattal, érdekes élményekkel valamint a fejükben és a fényképezőgépek memória kártyáján rögzített ezernyi képpel térnek haza. A búcsúzáskor szemeiken és arcukon látjuk, jó munkát végeztünk. Felejthetetlen élményt adtunk nekik, akik még jobban megszerették a repülést, mint öt nappal előtte. A tábor sikerességét legjobban visszajáró lakóinkon tudjuk lemérni. Egy-egy fiatal csak egyszer vehet részt PIR táborba, de már egyre többen jelentkeznek előre, hogy segítőként vegyenek részt valamelyik kurzuson.

- Milyen elismertséget vívott ki a PIR tábor szakmai körökben?- Három éves munkánk alatt folyamatosan figyelték, támogatták munkánkat. A tábor a Honvédelmi Minisztérium és a légierő parancsnokság támogatásával jön létre évente. Szakmai elismerésként a legfontosabb számunkra látogatóink. Az elmúlt három év alatt látogatást tett nálunk Iváncsik Imre államtitkár. Minden évben eljön hozzánk a légierő parancsnoka is. Idén Sági János vezérőrnagy úr néhány táborlakót is megreptetett vitorlázógéppel. Tőle tudom, hogy ha ideje engedné egy-két kurzuson Ő is szívesen beállna az oktatók csapatába. Talán ez a legnagyobb szakmai elismerés.

Légierő parancsnok felszállás előtt

- A munka folytatódik tovább, mik a tervei a Pályárairányító Repülőtábor szervezőinek?- Az egyik legfontosabb tervünk, hogy több fiatalhoz jussunk el. Erre több megoldást is kitaláltunk.  Az egyik, hogy a nyári táborok mellett, évközben hétvégi kurzusokat szerveznénk. Egy-két hétvége alatt ugyanannyi időt tudnánk az érdeklődőkkel tölteni, mint nyáron, de jóval több emberrel tudnánk foglakozni. Szeretnénk figyelmünket kiszélesíteni a középiskolások felé. Ebben nagy segítségünkre lesz a Honvéd Sport Repülő Egyesület. A nyári tábor távlati tevei között szerepel, hogy két helyszínen tartanánk meg. Jelenleg folyik egy dunántúli repülőtér kiválasztása, ami alkalmas lenne a tábor otthonaként müködni.

Kötelékben

- Ha valakinek ezen sorok olvasásakor felkeltettük az érdeklődését hol és hogyan jelentkezhet a Pályárairányító Repülőtáborba?- A jelentkezéseket várjuk postai úton a MH LEP Repülésfelkészítési Osztály, Éds Imre rep. szds., 5008 Szolnok, Pf.: 5/L    címen, telefonon az 56-505-155 telefonszámon és természetesen az rfo@rfo.hu email címen. - Köszönöm a beszélgetést és sikeres munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.