2017. 06. 29. csütörtök
Péter, Pál
: 310 Ft   : 271 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülőtábor a jövő pilótáinak

JETfly  |  2004-11-04 17:26:41

Az utánpótlás toborzása, a pályára irányítás minden szakma sarkalatos pontja. Így van ez, és talán nagyobb feladatot jelent a magyar katonai repülőgép vezetők körében is.

A nyolcvanas évek végéig folyamatos utánpótlással látták el a leendő repülőgép vezetőket képző felsőfokú iskolákat az MHSZ repülő klubjai. Feloszlásuk után sajnos egyetlen jogutód sem maradt, akik felvállalnák a jövő polgári-, katonai- és sportrepülőinek képzését.A katonai utánpótlás kiválasztására hozták létre 2002-ben az első Pályárairányitó Repülőtábort (PIR) Szolnokon. Az ötlet két megvalósítójával Kovács István ezredessel a MH LEP Repülésfelkészítő Osztályának (RFO) vezetőjével és helyettesével Semsei László alezredessel beszélgettünk a tábor múltjáról, jelenéről és természetesen a jövőjéről is.

- Milyen céllal szervezték meg az első tábort?- Az RFO-nál végzett munkánk során egyre nagyobb szükség volt olyan fiatalokra, akik főiskolára, egyetemre járnak és vonzódnak a repüléshez. Egy ilyen tábor pár napja alatt terveztük megismertetni, megszeretetni a repülés csodálatos világát azzal a nem titkolt céllal, hogy pár év múlva, hallgatóink között szeretnénk látni egyre több volt táborlakót.

- Az ötlet bevált. Idén már harmadik alkalommal bontogatták a szárnyaikat Szandaszőllősön a táborlakók. Milyen az érdeklődés?- Eddigi rövid tapasztalatunk szerint a jó ötlet, érdeklődőkre talált. Évente többszörös túljelentkezés van a PIR táborra. Közel háromszor annyi fiatalt érdekel az egyhetes repülő elfoglaltság, mint akiket fogadni tudunk. Első két évben nyolc idén hat alkalommal szerveztünk kurzust, alkalmanként tizenöt fővel. Évente általában 180-200 fő adja be jelentkezését a táborra.

- Mi alapján döntenek, ki vehet részt ezen az öt napon?- A fő válogatási szempont a repülő múlt. Fontos számunkra, hogy főként olyan fiatalok kerüljenek ide, aki már tudja milyen egy vagy két személyes sportrepülővel felemelkedni a levegőbe, de szívesen látunk mindenkit, aki kvalitást érez a repülő szakma iránt. A kiválasztás többi része megérzés, szerencsére mindig jó csapatot sikerül összehoznunk egy-egy alkalommal, és mindenki elégedetten tér haza.

- Egy ilyen pályárairányító tábornál fontos, kik oktatják a pilótanövendékeket. Kikből áll az oktató gárda?- Szerencsére ezen a téren sem panaszkodhatunk. Széles körből tudunk választani, mert oktatóinkból is túl jelentkezés van. A magot aktív és nyugdíjas katonai pilóták valamint a Honvéd Sport Repülő Egyesület tagjai alkotják.

- Mivel telik egy táborlakó öt napja a PIR táborban?- Természetesen a központi téma és elfoglaltság a repülés. Reggel a szandaszőllősi repülőtéren kezdődik a nap. Elméleti oktatás, gépkarbantartás majd repülés. Egyszerre több csoportban dolgozunk, így tudjuk leghatékonyabban kihasználni az időt. A fiatalok Góbé vitorlázógépen és Movit motoros gépen sajátítják el a repülési elemeket, de a legkedveltebb az utolsó napi egyórás JAK-52-es repülés. Mire leszáll az este egy-egy repülési nap után kissé fáradt, de élményekben gazdagodott fiatalok térnek vissza a szállásra. Természetesen itt sem áll meg az élet. Esti városnézés, tábortüz színesíti a programot. Ezek mellett két szakmainak mondható kirándulásra is indulunk. A kecskeméti és szolnoki bázis technikájával, állományával és minden napjaival ismertetjük meg őket. Szeretnénk megmutatni, hogyan müködik a katonai repülés belülről.

Táborlakók Szabó "Topi" Zoltánnal Kecskeméten

- A gazdag, élmény dús programoknak gondolom, meg van a hatásuk. Milyen élményekkel távoznak a résztvevők?- Igaz, ami igaz táborlakóink rengeteg jó tapasztalattal, érdekes élményekkel valamint a fejükben és a fényképezőgépek memória kártyáján rögzített ezernyi képpel térnek haza. A búcsúzáskor szemeiken és arcukon látjuk, jó munkát végeztünk. Felejthetetlen élményt adtunk nekik, akik még jobban megszerették a repülést, mint öt nappal előtte. A tábor sikerességét legjobban visszajáró lakóinkon tudjuk lemérni. Egy-egy fiatal csak egyszer vehet részt PIR táborba, de már egyre többen jelentkeznek előre, hogy segítőként vegyenek részt valamelyik kurzuson.

- Milyen elismertséget vívott ki a PIR tábor szakmai körökben?- Három éves munkánk alatt folyamatosan figyelték, támogatták munkánkat. A tábor a Honvédelmi Minisztérium és a légierő parancsnokság támogatásával jön létre évente. Szakmai elismerésként a legfontosabb számunkra látogatóink. Az elmúlt három év alatt látogatást tett nálunk Iváncsik Imre államtitkár. Minden évben eljön hozzánk a légierő parancsnoka is. Idén Sági János vezérőrnagy úr néhány táborlakót is megreptetett vitorlázógéppel. Tőle tudom, hogy ha ideje engedné egy-két kurzuson Ő is szívesen beállna az oktatók csapatába. Talán ez a legnagyobb szakmai elismerés.

Légierő parancsnok felszállás előtt

- A munka folytatódik tovább, mik a tervei a Pályárairányító Repülőtábor szervezőinek?- Az egyik legfontosabb tervünk, hogy több fiatalhoz jussunk el. Erre több megoldást is kitaláltunk.  Az egyik, hogy a nyári táborok mellett, évközben hétvégi kurzusokat szerveznénk. Egy-két hétvége alatt ugyanannyi időt tudnánk az érdeklődőkkel tölteni, mint nyáron, de jóval több emberrel tudnánk foglakozni. Szeretnénk figyelmünket kiszélesíteni a középiskolások felé. Ebben nagy segítségünkre lesz a Honvéd Sport Repülő Egyesület. A nyári tábor távlati tevei között szerepel, hogy két helyszínen tartanánk meg. Jelenleg folyik egy dunántúli repülőtér kiválasztása, ami alkalmas lenne a tábor otthonaként müködni.

Kötelékben

- Ha valakinek ezen sorok olvasásakor felkeltettük az érdeklődését hol és hogyan jelentkezhet a Pályárairányító Repülőtáborba?- A jelentkezéseket várjuk postai úton a MH LEP Repülésfelkészítési Osztály, Éds Imre rep. szds., 5008 Szolnok, Pf.: 5/L    címen, telefonon az 56-505-155 telefonszámon és természetesen az rfo@rfo.hu email címen. - Köszönöm a beszélgetést és sikeres munkát kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-27 09:55:41
Szatmári „Szatyi” László őrnagy és Gottschall András százados személyében két új bemutatópilóta képviseli a Magyar Honvédséget idén a nemzetközi repülőnapokon. Nyolcperces programjukat a tervek szerint az angliai Royal International Air Tattoo nézői is láthatják.
2017-06-22 16:10:18
2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 28., 14:21
Besenyei is repül versenyen kívül, a Mestereknél Muroya és Sonka az élen, a Challenger kategóriában jól szerepelt eddig Genevey.
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.