2017. 05. 23. kedd
Dezső
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Bachem Ba 349 Natter

JETfly  |  2004-11-02 09:44:54

1943 végére – 1944 elejére a szövetséges bombázások mértéke nagy nyomást gyakorolt a Luftwaffe vadászlégierejére. Az amerikai és a brit nagy magasságból történő bombázások jelentős mértékben csökkentették a Harmadik Birodalom ipari kapacitását. Meg kellett találni az ellenszerét a rombolásnak különben rövid időn belül megbénult volna Németország hadigépezete. 1944 februárjában az RLM (Birodalmi Légügyi Minisztérium) terveket kért valamennyi repülőgépgyártótól egy „kis méretü és gyors vadászgép” megépítésére, melyhez nem kellenek ritka nyersanyagok. Ekkor már jelentős nyersanyaghiány volt a német iparon belül különösen acélból, olajból, üzemanyagokból és szerszámgépekből.

Dr. Erich Bachem cége nevében elvállalta a kivitelezést. Bachem tapasztalt vitorlázórepülő volt, korábban kapcsolatban állt a Fieseler Repülőgépgyárral, így tudott a V-1-es fejlesztési munkájáról is. Részletesen kidolgozott tervét 1944 augusztusában nyújtotta be az RLM-nek, ahol támogatókra talált. Sőt a terv szeptembertől már a SS támogatását is magáénak tudhatta. A Natter (Vipera) kódnevü Ba 349-es a legtitkosabb besorolást kapta, ami azt jelentette, hogy csak a tervezőket és a gyártókat avatták be a részletekbe. A Natter egyszerü, kis méretü (5,7 m hossz, 3,2 m fesztávolság), középszárnyas, egyfedelü gép volt. Az üzemanyagtartályon, a hajtómüvön és a szárny-főtartókon kívül teljen egészében fából készült. A faalkatrészek asztalosmühelyekben készültek, így a gyártás semmilyen más repülőgép-programot nem akadályozott. A gép kétfokozatú rakétahajtómüvel rendelkezett. Főhajtómüve a ME-163B-ből ismert folyékony hajtóanyagú HWK 109-509A-2 rakétahajtómü, amely a hírhedten robbanásveszélyes C-Stoff (hidrazin-hidrát és metilalkohol 1:1 arányú keveréke) és T-Stoff (hidrogén-peroxid) keverékét égette. 600 kilogrammnyi maximális üzemanyaggal 80 másodpercen keresztül 16458 N tolóerőt produkált. A kilövéshez 4 darab szilárd hajtóanyagú rakéta biztosította a többlet-tolóerőt, mivel a főhajtómü az indítást követő néhány másodpercben még nem adta le maximális teljesítményét. Kiégésük után e négy gyorsító rakétát leválasztották a törzsről.

A Nattert egy egyszerü indítóállványról lőtték ki, amely az alapja körül teljesen körbeforgatható volt, így a pilótafülkét bármelyik irányba be tudták állítani. Ezzel az indítási eljárással szükségtelenné vált a futómü használata, ezzel súlymegtakarítást értek el, valamint egyszerüsödött a gyártás, és olcsóbbá vált a gép. A Nattert csigás daruval emelték rá az indítóállványra. Indításkor a nehézségi gyorsulás 2,2-szeresével hagyta el az állványt. Az extrém gyorsulás és légnyomásváltozás miatt a pilóta elvesztette eszméletét, ezért az emelkedés első szakaszában robotpilóta helyette-sítette. A robotpilóta jelen esetben nem bonyolult elektronikát takar, csupán annyit, hogy a kormányfelületek az irány tartására voltak beállítva. 12 másodperc múlva a gép nagyjából 1100 méter magasságot ért el, és kiégtek az első fokozatú rakéták. Leválasztásuk után a főhajtómü már teljes tolóerővel dolgozott. A gép tovább emelkedett, míg elérte a 700km/h-s sebességet. Számítások szerint 1 perc alatt maximum 12000 méter magasságra tudott volna felemelkedni. Ekkor a pilóta már át tudta venni az irányítást a szükséges magasságra irányítva a Nattert. A magasság elérése után a pilóta 659km/h-s utazósebességgel a cél felé fordult, ekkorra majdnem a teljes üzemanyag elégett. A bombázóköteléket már vitorlázva közelítette meg. A pilóta, lehetőleg minél jobban megközelítve a köteléket, egy sorozatban lőtte ki 24db R4M típusú nemirányított rakétáját. A célbefogást egy egyszerü célkereszt segítette, amit a pilótafülke elé szereltek. Valószínüsíthető, hogy ezek a rakéták nem voltak pontosak, ennek ellenére biztosra vehető, hogy már egyetlen találat az ellenséges bombázó vesztét okozta volna. A rakéták indítása is veszélyt hordozott magában: valamennyit a Natter orrában helyezték el, és ezen a fából készült törékeny jármüvön nem tudni milyen hatást váltott volna ki az egyszerre történő indítás. A tüzelés után a pilóta védekezőmanőverbe kezdett, és igyekezett minél közelebb kerülni támaszpontjához. 3048 méter magasan a pilóta kioldotta biztonsági hevederét és ütközésig előretolta a botkormányt. Ezzel kioldotta a géptörzset összetartó reteszeket, a pilótafülke és az orr különvált a törzs hátsó részétől, amelyet ejtőernyő lassított le. A szétválás után bekövetkező hirtelen lassulás kilökte a pilótát az üléséből, aki ejtőernyőjét kinyitva biztonságosan földet ért (legalábbis így remélték). A fékezőernyővel ereszkedő törzsmaradványnak a tervek szerint csekély sebességgel kellett volna landolnia, ezzel a hajtórakétát akarták megmenteni, és többször felhasználni, ám hamar kiderült, hogy a becsapódási sebesség túl nagy, a hajtómü olyan súlyos sérüléseket szenvedett, hogy nem lehetett újra felhasználni.    

9 darab prototípus épült Waldseeben, a szélcsatorna-teszteket Berlinben és Brunswickban történtek. A repülési próbákat 1944 novemberébe kezdték meg. Először pilóta nélküli, robotpilótával irányított teszteket végeztek. A siklópróbákat kb. 5500 méter magasságban végezték, ilyenkor a Nattert egy He 111-es bombázó vontatta, vagy oldotta ki. Nagy meglepetésre a gép kitünő stabilitással rendelkezett kis fesztávolsága ellenére. A hajtómüves repüléseket Heubergben végezték. A szélcsatornai vizsgálat után elkészítették a Natter életnagyságú változatát. Minden egyes próbaindítás után valamit módosítottak az egyes jelü sorozaton, ezután alakult ki a 2-es változat, amely 30 centiméterrel hosszabb volt elődjénél. 1944. december 22-én végrehajtottak egy sikeres pilóta nélküli rakétahajtómüves indítást a kilövőállványról. 1945. februárjában egy SS parancs elrendelte a pilóta vezette teljesen felszerelt gép indítását, annak ellenére, hogy a repülési próbák még nem értek ebbe a szakaszba. A pilótafülkében Lothar Siebert főhadnagy helyet foglalt, majd begyújtották a rakétákat. 90 méter emelkedés után leszakadt a pilótafülke teteje, a pilóta feje a törzshöz csapódott. A gép a hátára fordult, és további 457 métert emelkedett, majd zuhanni kezdett és a földnek csapódott. Siebert főhadnagy szörnyethalt. A vizsgálat nem tudott egyértelmüen rávilágítani a baleset okára, számtalan lehetséges okot találtak, melyek közül bármelyik önmagában is katasztrófához vezetett volna. A pilóta nélküli indítások és a fejlesztési munkálatok folytatódtak: megszületett a 3-as változat. Legfontosabb újítás a szárny, mint külön fődarab. Ezzel a szállítást könnyítették meg. Összesen kb. 36 darab Natter épült meg. A háború a vége felé közeledett már, Bachem doktor és fejlesztőcsapata faluról-falura hátrált az amerikai csapatok elől. A hátrahagyott gépeket gondosan megsemmisítették, így csupán két példány élte túl a háborút.     Összefoglalva: a Natter a német Wunderwaffék (csodafegyverek) legkülönlegesebb darabja. Gyors megjelenésével, roppant nagy tüzerejével a bombázókötelékekben komoly kárt tehetett volna, de nem került bevetésre. Olcsó gyárthatósága és forradalmian új alkalmazási koncepciója ellenére számos hátrány volt: rendkívül kis hatótávolsága volt, a repülés minden szakaszát látni lehetett a kilövőállás környékéről. Az indítóállvány maga nehezen volt mobilizálható, az elképzelhetetlen volt, hogy rövid időn belül a berepülő bombázókötelék útjába tudják telepíteni a Nattereket. Vitorlázás közben a gép rendkívül sebezhetővé vált. A kísérővadászok ekkor már jó eséllyel meg tudták volna semmisíteni őket. Problémát okozott a gyakorlóváltozatok hiánya, voltaképpen minden pilóta rutintalanul teljesítette volna feladatát, nem is szólva arról, hogy mekkora fizikai megterhelésnek voltak kitéve.Szót kell ejteni még a Juliáról is. Hasonló rakétahajtású bombázóvadásznak tervezték, viszont úgy építették meg, hogy több kilövésre és leszállásra is alkalmas legyen. A Juliát a Heinkel vállalat fejlesztette He P-1077-es jelzéssel. Mindössze két darabon dolgoztak, és sohasem kerültek befejezésre.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-12 10:50:55
39 év szolgálat után befejeződött az RF-4E aktív szolgálata a Görög Légierőben. A Phantomokat üzemeltető 348. Taktikai Felderítő Század története 1953-ig nyúlik vissza, ekkor alakítottak át néhány F-84G-t felderítő feladatokra.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
2017-05-11 14:52:19
Rekordforgalom jellemezte a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2017. első negyedéves légi teheráru forgalmát: három hónap alatt nem kevesebb, mint 30 060 tonna cargot mozgattak meg a repülőtéren, ami 32,3 %-os növekedés az előző év első negyedévéhez képest.
2017-05-10 11:41:10
Mindössze két héttel azután, hogy bejelentették, az F-35-ös az idei évben nem vesz részt külföldi marketing eseményen, a USAF mégis hivatalossá tette, hogy jövő hónapban a párizsi légiszalonra küldi legújabb gépét.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 22., 15:49
Hét ország részvételével hétfőn elkezdődött a kecskeméti repülőbázison a Load Diffuser 2017 nemzetközi légierő-gyakorlat.
2017. 05. 22., 13:13

Galéria a Load Diffuser 2017 gyakorlat nyitányáról

2017. május 22-én kezdetét vette a Load Diffuser 2017 hadgyakorlat a Kecskeméti Repülőbázison.
2017. 05. 22., 12:55
Amerikai, szlovák, szlovén, horvát, cseh és magyar pilóták gyakorlatoznak 3 héten keresztül Kecskeméten.
2017. 05. 22., 09:31
Az Alföld "fővárosának" határában található légierőnk legfontosabb bázisa, amely a következő hetekben a Load Diffuser 2017 nemzetközi légi hadgyakorlat jelentősebb résztvevőinek ad otthont.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most