2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Egy befejezetlen csodafegyver

JETfly  |  2004-10-27 13:35:36

A német tervezők modern katonai repülőgépek építésénél már egyre gyakrabban felhasználták a legújabb technikai újításokat. A sugárhajtás megjelenése és alkalmazása a korszerű harci gépek új korszakát indította el. A II. világháború egyik ilyen legismertebb sorozatgyártott típusa a Messerschmitt Me 262-es lett, ám emellett számos további kísérleti modell is készült Németországban. Ezen kívül a mérnökök számtalan befejezetlen vagy csak tervrajzokon létező különleges formájú repülőgépek ötletével is jelentkeztek. Ezek közé sorolható az a kísérleti vadászrepülőgép terv, amely az Me P.1095 hivatalos jelölést kapta.

1943 elején a Messerschmitt AG tervezőirodájában egyszerre több fejlesztési program is futott egymással párhuzamosan. Közülük a P.1092 ezidőben kezdődött Hans Hornung vezetésével, amely egy könnyü együléses sugárhajtómüves vadász kialakítását tüzte ki célul. Továbbá az Me 328 típuson ugyanekkor folytak már az Argus As 014 lüktető hajtómüvek felszerelésének előkészítő munkálatai is. Ám nemsokára mindkét tervnél megoldhatatlannak látszó nehézségek léptek fel, és ez utóbbi repülőgéppel végzett kísérletek is rávilágítottak a hátrányos tulajdonságokra. Az ősz folyamán éppen ezért egyszerüen felfüggesztették a kilátástalannak ítélt modellek befejezését.Ekkor a mérnökök közül Rudolf Seitz az addig szerzett tapasztalatokat felhasználva elindította a P.1095 típusjelü fejlesztést. Többek között az Me 328 hibáiból okulva – a nagy szárnyterhelést, rövid üzemképességi időtartamot és a futómüvek kérdését – tartotta legfontosabb megvalósítandó célnak. Először is a modell fesztávolságát megnövelték több mint 9 m-re. Az Me 262-től átvett szárnyakra teljes hosszában orrsegédszárnyakat telepítettek. A repülőgép törzsben, az orr-rész és a pilótafülke közé tervezték a 200 literes, illetve a mögé pedig a 2 db 590 literes üzemanyagtartályt beépíteni. A már rendszerben lévő Messerschmitt modellek mintájára a rádió és egyéb felszerelések a törzshátsó-részben kaptak helyet. Rudolf Seitz javaslatára már ekkor a célszerübbnek mutatkozó sugárhajtást választották.

Balról a Messerschmitt Me P.1095 oldal- és felülnézeti ábrája (Me 262 farok-résszel), jobbról az Me P.1095 (Me 328 vezérsíkkal ábrázolva)

Az Me 328-hoz képest az elrendezést is megváltoztatták, mert a törzs alá függesztették a Jumo 004 B hajtómüvet. Ez az elképzelés akkor még a könnyü szervízelhetőség szempontjából előnyösnek tünt, ám később kiderültek a hátrányai is. A levegő-beömlőnyílás túlságosan közel került a futópályához, ami felszállásnál azért lett volna különösen veszélyes, mert a hajtómübe bekerülő idegen anyagok – pl.: föld, kavics stb. – minden esetben súlyos vészhelyzetek kialakulását kockáztatta. Ezen kívül a magasabbra helyezett pilótafülkéből tovább csökkent a kiláthatóság mértéke. A behúzható futómüveket hárompontosra tervezték. Az Me 309-től kölcsönzött 600x190 mm-es gumiabroncsú főfutókat kifelé, míg a hajtómü-beömlőnyílás elé épített 465x165 mm-es orrkereket előre lehet behúzni. A futómüvel 1943 októberében a dessaui Junkers cégnél szélcsatorna kísérleteket is végeztek, ám ez – mint később kiderült – jelentős mértékben rontotta a modell teljesítményét. Ráadásul az egyik ilyen vizsgálat során még a futókerék tartója is leszakadt, ami újabb fejtörést okozott a tervezőknek. A típus fő fegyverzetének az orr-részébe épített 2 db 30 mm-es MK 108 gépágyút rendszeresítették, mert ennek nagy tüzerejét elegendőnek tartották az ellenséges bombázók leküzdésére.A prototípus gyors elkészítése érdekében – az Me 328-hoz hasonlóan – a P.1095-nél is felhasználták más repülőgépek alkatrészeit és szerkezeti elemeit. Így a fontosabb darabok közül a futómüvek az Me 309, míg a szárny, a pilótafülke és a vezérlő-berendezések pedig az Me 262 modellektől származtak. Ezzel kettős célt kívántak elérni: egyrészt lerövidíteni a fejlesztést, másrészt csökkenteni az előállító üzemek gépsorainak átalakítási idejét. Ugyanis egy esetleges rendszeresítés esetén a sorozatgyártás beindítása nem okozott volna jelentős időkiesést, mint egy teljesen új típus esetében, ami a háború végén már nem volt elhanyagolható szempont.A P.1095 terv 1943 októberében már két változatban létezett. Az első vadász modell egy erősen módosított és megnagyobbított Me 328-ra hasonlított leginkább. Legfőbb jellegzetessége a karcsúsított, fémből kialakított szárny és az Me 328-as farokrész volt. A másik szintén átépített P.1095 variáns több feladat – vadászbombázó vagy felderítő célok – ellátásra is alkalmas lett volna. Ezt a tervet 1943. október 19-én fejezték be. Abban különbözött az előző példánytól, hogy szárnyát fából szándékozták elkészítni, illetve vízszintes és függőleges vezérsíkjai, és az oldalkormánya pedig az Me 262-ét mintázta.

Az Me P.1095 második variánsának rajza, az 1943. október 19-i állapotok szerint

Az elfogadható tömegünek ítélt prototípus végül mégsem készült el, mert a programot 1944 elején leállították. E rövid életü fejlesztésnek többé már nem volt jövője, mert az előrehaladottabb állapotban lévő kísérleti repülőgépek egyértelmüen jobb teljesítményeket produkáltak nála. Az Me 328-at ugyan rövid időre újra feltámasztották, de végül az esélyesebb Me 262 lett szolgálatba állítva.A németek korszerü haditechnikai eszközök alkalmazásával akarták minőségileg javítani a nyugati-szövetségesek nyomasztó mennyiségi fölényét a Németország felett vívott elkeseredett légiháborúban. A politikai vezetés ugyan új reményeket ébresztett a csodafegyverek iránt, azonban azokkal a háború kimenetelét már képtelenek voltak befolyásolni. Így az Me P.1095 is csak egy kétségbeesett kísérlet volt, amely valójában – már a fejlesztése alatt is csak egy – több repülőgépből összeállított eredménytelen próbálkozás maradt.

Típus: A Me 262-es farok-résszel készült változataHajtómü 1 db Jumo 004 B gázturbinás sugárhajtómü 900 kg tolóerővelMéretek: Fesztávolság 9,74 mHosszúság 9,71 mMagasság 3,38 mSzárnyfelület 15,3 m²Tömeg: Üres -Feltöltve 3620 kgMaximális szárnyterhelés 237 kg/m²Teljesítmény: Maximális sebesség 860 km/h 6000 m-enHatótávolság -Csúcsmagasság -Fegyverzet 2 db 30 mm-es MK 103 gépágyú az orr-részben

Felhasznált irodalom

- Walter Schick – Ingolf Meyer: Luftwaffe Secret Projekts. Fighters 1939-1945. Midland Publishing Limited, 1997.- J. Miranda – P. Mercado: Secret Wonder Weapons of the Third Reich. German Missiles 1934-1945. Schiffer Military History Book, Antglen, PA 1996.- www.luft46.com/mess/mep1095.html- www.luft46.com/Planet/kitlist.html- www.aeromodel.de/Planetmodels.htm

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin