2016. 12. 06. kedd
Miklós
: 314 Ft   : 292 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A tengeri lovag

JETfly  |  2004-10-12 08:29:24

A két főrotoros helikopterek közül a CH-47 Chinook a legismertebb típus, melyet nagy számban állítottak szolgálatba az Egyesül Államok, Nagy-Britannia és más államok haderőinél. De a helikopter hasonló kialakítású kistestvére kevésbé közismert. A CH-46 Sea Knight azonban szintén nagyon fontos szerepet játszott a közelmúlt katonai konfliktusaiban. A gép jelenleg is harci bevetéseken vesz részt az Irakban állomásozó tengerészgyalogos erők támogatása során.

Eredetileg a gépet a haditengerészet rendelte meg, a hajók utánpótlásának szállítására, kutató-mentő, valamint különleges müveleti feladatok ellátására. A helikoptert legnagyobb példányszámban mégis a tengerészgyalogság rendszeresítette, csapat és teherszállítási feladatokra. A partraszálló hadmüveletek során a helikopterhordozó hajókról a tengerészgyalogos egységeket gyorsan lehet a kijelölt területeken kirakni, hogy onnét fojtassák a feladatukat.

A gép kifejlesztése 1958-ban kezdődött meg a Vertol gyárban. A cég tényleges megrendelés nélkül, saját költségén építette meg a prototípust. A két Lycoming gyártmányú T-53 gázturbinás hajtómüvel felszerelt gép a 107-es típusmegjelölést kapta, és még abban az évben végrehajtották vele az első felszállást is. A cég vezetőinek elvárásai beigazolódtak a teljesítményadatok alapján. Jó esélyt láttak arra, hogy polgári, és katonai megrendelések is érkeznek majd a helikopterre. A szárazföldi haderő valóban legyártatott három darabot. Ennek típusjele YHC-1A volt, amelynek az első repülésére 1959 augusztusában került sor. Ezek már újabb, GE-T58-as hajtómüvekkel voltak ellátva. Azonban hadsereg mégsem rendszeresítette a típust. Ezt követte egy továbbfejlesztett változat, a T-107-11, amit polgári és export célokra építettek. Ebből hét példányt egy New-York-i légitársaság éveken keresztül üzemeltetett.

De a helikopter karrierje teljesen más területen teljesedett ki. A 60-as években a haditengerészet és a tengerészgyalogság repülőalakulatainál is igény merült fel egy új helikopterre. A régi típusú, dugattyús motorral felszerelt szállító helikoptereket kívánták lecserélni egy gázturbinás típussal. A célra 1961-ben a Boeing/Vertol 107M típusát választották ki, melyből HRB-1 jelzéssel meg is rendeltek néhány példányt. A gép szinte teljesen azonos volt az eredeti változattal. A nem behúzható futómü hárompontos kialakítású. Elöl az orrfutó található, hátul pedig a két főfutó. A haditengerészeti követelményeknek megfelelően a helikopternek szükség esetén alkalmasnak kellett lennie a vízről történő üzemelésre. A törzs kialakítása lehetővé teszi, hogy vészhelyzetben vízre is képes legyen leszállni. Ezután még közel két órát képes a felszínen maradni, de csak akkor, ha a hullámok magassága nem haladja meg a 60 centimétert. Nemcsak képes fennmaradni a víz felszínén, hanem a helyét is tudja változtatni. A gurulás szót szándékoztam elkerülni, holott ez a mozgás belefér a gurulás definíciójába. A hajófedélzeti üzemelés miatt a rotorlapátok összehajtható kialakításúak. Ezek mozgatása elektromos motorokkal történik. Ezzel a jobb helykihasználást kívánták elősegíteni. A gép hossza normál helyzetben 25.7 méter, ami behajtva 13.89 méterre csökken. A szélesség behajtva pedig mindössze 4.5 méter. A gyors ki és berakodás érdekében a törzs hátsó ajtaját rakodórámpa szerüen alakították ki, melyet repülés közben is müködtetni lehet. A rakományt a raktérben rögzíteni lehet. A helikopterbe csörlőberendezés is beépítésre került. Ezzel függeszkedés során mentési feladatokat lehet végrehajtani.  A külső teherszállítás esetén a teherbírás 2500 kg.

Jól látható, hogy a gép valóban úszóképes. 

Az első repülésre 1962 augusztusában került sor. Ekkor már a típusjelzést CH-46A-ra változtatták. A repülési tesztek során a megrendelők meg voltak elégedve a helikopter teljesítményével és megbízhatóságával. A haditengerészet és a tengerészgyalogság 1964-ben rendszeresítette a CH-46-ost, hajófedélzeti ellátó helikopterként. Később néhány példányt aknamentesítő változatban is építettek. De az RH-46 jelzésü gép nem került rendszerbe.

Azonban a Sea Knight helikopternek egy másik feladatkört is találtak. A tengerészgyalogságnak szüksége volt egy közepes szállítóhelikopterre, mellyel csapatszállító feladatot láthatnak el. Erre a célra 600 darabot kívántak rendszeresíteni. A CH-46-ost a tengerészgyalogság támogatására fel is használták a vietnámi háborúban, ahol kitünően bevált. A gyártása délkelet-ázsiai háború alatt folyamatos volt, eközben a felmerülő igényeknek megfelelően korszerüsíttették. A CH-46D változat ívelt kialakítású rotorlapátokat kapott. A harci tapasztalatoknak megfelelően védőfegyverzettel, géppuskákkal látták el, és a fontosabb részeket páncéllemezekkel próbálták megvédeni a kézifegyverek lövedékeitől.  A hajtómü teljesítménye is elégtelennek bizonyult. Ezért nagyobb teljesítményü T-58-GE-10 jelü gázturbinákat építettek be. Az ilyen változatú gépek típusjelzése CH-46E-re változott. Az utolsó, 524. példány 1971 februárjában gördült ki a gyárból. Később még nagyobb teljesítményü, T-58-GE-16 hajtómüvekkel szerelték fel a típust.

Egy gép az állóhelyen 

A haditengerészet több CH-46A gépét HH-46 típussá építették át, kutató-mentő feladatkörben repülnek. A tengerészgyalogság korai példányainak többségét is átépítették a modernebb E változatnak megfelelően. A rotorlapátokat üvegszál erősítésesekre cserélték le. A szokványostól eltérő, két főrotoros elrendezés miatt a helikopter kiváló manőverező képességgel rendelkezik. A gép a viszonylag nagy sebességü szélviszonyoknál is jól vezethető, megőrzi a stabilitását. Ez különösen fontos a tengeri müveleteknél, ahol a szél erőssége és iránya gyakran változik.   A CH-46-os egyike a haditengerészet és tengerészgyalogság legnagyobb helikoptereinek. A két hajtómüvel felszerelt Sea Knight két egymással szemben forgó rotorja három-három lapáttal rendelkeznek. A tandem rotoros helikopterek nagy előnye az, hogy így nagyobb teheremelő képességgel rendelkeznek, mivel a két rotoron nagyobb felhajtóerő keletkezik. A gép maximális felszálló tömege 11200 kilogramm, ebből a hasznos teher 2800 kilogramm. Eredetileg azt tervezték, hogy a gép 25 felfegyverzett katonát szállíthat teljes felszereléssel. Azonban a tengerészgyalogság gépei a harci feladatok során mindössze 14 katonát szállítanak. Sebesültszállítás esetén 12 hordágyat lehet elhelyezni, két ápoló kíséretében. A belső üzemanyag mennyiséggel két óráig maradhat a levegőben. A külső póttartályokkal ez három órára növelhető.   Jelenleg a CH-46E helikopterek a tengerészgyalogság 14 közepes szállító helikopterszázadában teljesítenek szolgálatot. Támadó és partraszálló müveletekben repülnek. A tengerészgyalogság jellegéből adódóan a helikopterhordozó hajókról a szárazföldre irányuló szállítás a cél. Elsődlegesen a tengerészgyalogosok kirakása a hadmüveleti területen a feladat, másodlagosan a szükséges felszerelés szállítását hajtják végre. A csapatok gyors átcsoportosítása vagy kimenekítése is végrehajtható. De alkalmazzák a sebesültek evakuálására, a tengereken végrehajtott különleges müveletekre, kutató mentő feladatokra, valamint hadmüveleti területen előretolt üzemanyag feltöltő létesítmények ellátására. A gépből a hátsó rámpán keresztül lehetséges ejtőernyősök ugratása. A helikopterrel gyakran hajtanak végre függeszkedés közbeni deszantolást, a katonák kötélen csúsznak le a földre, vagy esetleg egy hajófedélzetre.

 CH-46-os század az állóhelyen.

A CH-46 flottát a több évtizedes szolgálati idő után csak úgy lehet rendszerben tartani, hogy korszerüsítési programokat hajtottak végre. Ezek napjainkig is tartanak. A rotoragyat és az erőátviteli berendezéseket újra cserélték, ezáltal leegyszerüsödött a karbantartás, csökkent a helikopter repülések közötti munkaigénye. A rotorlapátok kialakításán is változtattak. Ezzel csökkentették a repülés során fellépő vibráció szintet. Így a hosszabb távú bevetések alatt a személyzetet nem éri nagy vibrációs megterhelés. Kevésbé fáradnak el, és jobban tudnak a feladatra koncentrálni. De a vibráció csökkenésével a sárkányszerkezet, valamint az egyes rendszerek élettartamai is megnövekedtek. Ez utóbbi miatt a típus leváltását el tudták halasztani. Beépítésre került egy új fedélzeti rádiókészülék is. A pilóták éjjellátó eszközei, valamint az integrált kommunikációs és navigációs berendezések lehetővé teszi, hogy a helikopter minden időjárási és napszakban bevethető legyen. A helikoptert felszerelték rakétaindításra figyelmeztető rendszerrel, amely automatikusan müködésbe hozza az infravörös zavarótöltetek kilövő berendezést. A korszerüsítés 2000. évben befejeződött. 2002-ben két Sea Knight helikopter rotorjain repedéseket fedeztek fel, ezért időlegesen repülési tilalmat rendeltek el az összes ilyen típusra. Azonban csak egy másikban találtak ugyanilyen meghibásodást, ezért a tilalmat feloldották.

A haditengerészet CH-46-osait a CH-60-as típussal kívánták felváltani a hajók utánpótlási feladatkörében. Azonban a Sea Knight sárkányáénak megnövekedett élettartamai miatt egyelőre nincs napirenden a típusváltás. A tengerészgyalogságnál a típust az MV-22 típussal kívánták leváltani. De a dönthető rotoros gép sorozatos müszaki problémái miatt ez kétségessé vált. Habár a CH-46 már nem nevezhető korszerünek, a több évtizedes szolgálat után még mindig biztonságosan képes ellátni a feladatát. Egyelőre szolgálatban marad, mert nincs meg az utódtípus, mellyel leváltanák.

A CH-46-os harci bevetésére először Vietnámban került sor. A hajókról több ezer bevetést teljesítettek, miközben tengerészgyalogosokat és felszerelést szállítottak a szárazföldre. A sebesültek mentésében is gyakran vettek részt, sokszor közvetlenül a tüzvonalból hozták ki a katonákat. 1968-ban Kesang ostromakor különösen fontos szerepet játszottak az körülzárt területen harcoló katonák ellátásában. Vietnámban összesen 106 CH-46-os semmisült meg a harcok során. Ebből 103-at a légvédelmi tüzérség és a kézifegyverek lövedékei semmisítettek meg. 3 Sea Knight pedig a repülőterek elleni rajtaütések során pusztult el. A haditengerészet leghíresebb ász pilótáját, Randy Cunninghamet és radarkezelőjét egy CH-46-os mentette ki a tengerből, miután katapultálni kényszerültek a sérült F-4-esükből. 

A Sea Knight helikoptert bevetették a tengerészgyalogság libanoni békefenntartó müveleteiben. De részt vett a Grenada elleni invázióban is. Az 1991-es Öböl-háborúban számos harci bevetést repült szálítási feladatokat megoldva.

Az afganisztáni hadmüveletek során CH-46-osok szállították a tengerészgyalogosokat Kandahar mellé. Az ott kialakított első amerikai szárazföldi bázis kiépítéséhez szükséges felszerelés nagy részét is ilyen helikopterekkel juttatták a rendeltetési helyükre. 

A 2003-ban megindult Iraki Szabadság hadmüvelet során a szövetségesek első halálos veszteséget követelő eseménye is a CH-46-oshoz füződik. Egy Sea Knight ismeretlen okból lezuhant, 12 brit és amerikai katona vesztette életét. 

CH-46 felszállás közben hatalmas homokvihart kavar. A háttérben egy gépen rotorlapátokat cserélnek daru segítségével.

A Sea Knight legújabb harci bevetéseire is Irakban került sor. Az arab országba vezényelt tengerészgyalogosok szállítására települtek át a valamikori iraki légierő repülőtereire. Az ellenállók akcióinak következtében már több veszteséget is elszenvedtek. Ezeket kézifegyverek vagy RPG-7 rakéták okozták. Emiatt a helikoptert könnyü kompozit páncélzattal látják, mellyel a pilótafülkét, a hajtómüveket és az erőátviteli berendezéseket kívánják megóvni. A gépek nyitott hátsó rámpával repülnek, ahonnét a fedélzeten lévő katonák kézifegyvereikkel tüzelhetnek a földön felbukkanó ellenséges harcosokra. 

A helikoptert Japánban licenc alapján gyártják, KV-107 típusjelzéssel. A típusváltozatok közt van szállító, aknamentesítő, polgári utasszállító, nagytávolságú kutató-mentő, VIP szállító változat. Néhány példányt Szaúd-Arábiába exportáltak. Ezek polgári színekben repültek teherszállító, tüzoltó és VIP szállító változatokban. Az összes KV-107-est a 90-es évek végén Japán visszavásárolta.

Svédország is japán eredetü gépeket vásárolt, de ezeket katonai feladatokra szánták, ezért nem a komplett gépeket szállították le az exportkorlátozások miatt. A sárkányszerkezetet Rolls-Royce Gnome hajtómüvekkel és Decca navigációs rendszerrel szerelték fel. A megnövelt üzemanyagkészlettel rendelkező gépet két változatban is rendszeresítették. A HKP-4A jelzésü a hadsereg katató-mentő helikoptere. A HKP-4B pedig a haditengerészet tengeralattjáró-vadász és aknamentesítő típusa jelenleg is. 

A Sea Knight további változatai állnak szolgálatban még Kanadában is CH-113 Labrador jelzéssel, melyet a légierő használ kutató-mentő feladatkörben. A gépet felszerelték rádiólokátorral, és a belső üzemanyagkészletét is megnövelték. A CH-113A Voyageurs szállítóhelikoptereket a szárazföldi haderő rendszeresítette.

Gyár: Boeing Vertol CompanyHajtómü típusa, száma: 2 db GE-T58-16 tengelyteljesítményt szolgáltató gázturbinaTeljesítmény: 1394 KW (1870 LE)  korlátozott ideig 1320 KW   (1770 LE) korlátozás nélkülHossz:  Rotorok repülési helyzetben:25.69 mRotorok behajtva: 13.89 m Szélesség:  Rotorok repülési helyzetben: 15.54 mRotorok behajtva: 4.49 m Magasság:  5.08 m Maximális felszálló tömeg:   11032 kg Hatótávolság:  237 kmMax sebesség: 261 km/h Csúcsmagasság: 4200 m Személyzet:  Normál: pilóta, másodpilóta, fedélzeti technikus, deszanttér parancsnok. Harci bevetéseknél a deszanttér parancsnok helyet két fedélzeti lövész repül Szállítási kapacitás:  Harci bevetésnél: 14 katona, 2 fedélzeti lövésszelSebesültszállítás során: 12 hordágyon fekvősebesült2 ápolóvalTeherszállítás: 2270 kg külső teherként Rendszerbe állítás éve:  1964 Rendszerben lévő gépek száma (2002): 239

Felhasznált irodalom (szerző, cím, megjelenés, helye, ideje):Globalsecurity.org, fas.org, aeroflight.co.uk/waf/usa/usmc-air-force.htm, papasmoke/helolosses/html, cnn.com, és az általam látottakFotó dokumentáció forrása: Saját fotók, Saját fotók egy sivatagi bázison készültek. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.