2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A tengeri lovag

JETfly  |  2004-10-12 08:29:24

A két főrotoros helikopterek közül a CH-47 Chinook a legismertebb típus, melyet nagy számban állítottak szolgálatba az Egyesül Államok, Nagy-Britannia és más államok haderőinél. De a helikopter hasonló kialakítású kistestvére kevésbé közismert. A CH-46 Sea Knight azonban szintén nagyon fontos szerepet játszott a közelmúlt katonai konfliktusaiban. A gép jelenleg is harci bevetéseken vesz részt az Irakban állomásozó tengerészgyalogos erők támogatása során.

Eredetileg a gépet a haditengerészet rendelte meg, a hajók utánpótlásának szállítására, kutató-mentő, valamint különleges müveleti feladatok ellátására. A helikoptert legnagyobb példányszámban mégis a tengerészgyalogság rendszeresítette, csapat és teherszállítási feladatokra. A partraszálló hadmüveletek során a helikopterhordozó hajókról a tengerészgyalogos egységeket gyorsan lehet a kijelölt területeken kirakni, hogy onnét fojtassák a feladatukat.

A gép kifejlesztése 1958-ban kezdődött meg a Vertol gyárban. A cég tényleges megrendelés nélkül, saját költségén építette meg a prototípust. A két Lycoming gyártmányú T-53 gázturbinás hajtómüvel felszerelt gép a 107-es típusmegjelölést kapta, és még abban az évben végrehajtották vele az első felszállást is. A cég vezetőinek elvárásai beigazolódtak a teljesítményadatok alapján. Jó esélyt láttak arra, hogy polgári, és katonai megrendelések is érkeznek majd a helikopterre. A szárazföldi haderő valóban legyártatott három darabot. Ennek típusjele YHC-1A volt, amelynek az első repülésére 1959 augusztusában került sor. Ezek már újabb, GE-T58-as hajtómüvekkel voltak ellátva. Azonban hadsereg mégsem rendszeresítette a típust. Ezt követte egy továbbfejlesztett változat, a T-107-11, amit polgári és export célokra építettek. Ebből hét példányt egy New-York-i légitársaság éveken keresztül üzemeltetett.

De a helikopter karrierje teljesen más területen teljesedett ki. A 60-as években a haditengerészet és a tengerészgyalogság repülőalakulatainál is igény merült fel egy új helikopterre. A régi típusú, dugattyús motorral felszerelt szállító helikoptereket kívánták lecserélni egy gázturbinás típussal. A célra 1961-ben a Boeing/Vertol 107M típusát választották ki, melyből HRB-1 jelzéssel meg is rendeltek néhány példányt. A gép szinte teljesen azonos volt az eredeti változattal. A nem behúzható futómü hárompontos kialakítású. Elöl az orrfutó található, hátul pedig a két főfutó. A haditengerészeti követelményeknek megfelelően a helikopternek szükség esetén alkalmasnak kellett lennie a vízről történő üzemelésre. A törzs kialakítása lehetővé teszi, hogy vészhelyzetben vízre is képes legyen leszállni. Ezután még közel két órát képes a felszínen maradni, de csak akkor, ha a hullámok magassága nem haladja meg a 60 centimétert. Nemcsak képes fennmaradni a víz felszínén, hanem a helyét is tudja változtatni. A gurulás szót szándékoztam elkerülni, holott ez a mozgás belefér a gurulás definíciójába. A hajófedélzeti üzemelés miatt a rotorlapátok összehajtható kialakításúak. Ezek mozgatása elektromos motorokkal történik. Ezzel a jobb helykihasználást kívánták elősegíteni. A gép hossza normál helyzetben 25.7 méter, ami behajtva 13.89 méterre csökken. A szélesség behajtva pedig mindössze 4.5 méter. A gyors ki és berakodás érdekében a törzs hátsó ajtaját rakodórámpa szerüen alakították ki, melyet repülés közben is müködtetni lehet. A rakományt a raktérben rögzíteni lehet. A helikopterbe csörlőberendezés is beépítésre került. Ezzel függeszkedés során mentési feladatokat lehet végrehajtani.  A külső teherszállítás esetén a teherbírás 2500 kg.

Jól látható, hogy a gép valóban úszóképes. 

Az első repülésre 1962 augusztusában került sor. Ekkor már a típusjelzést CH-46A-ra változtatták. A repülési tesztek során a megrendelők meg voltak elégedve a helikopter teljesítményével és megbízhatóságával. A haditengerészet és a tengerészgyalogság 1964-ben rendszeresítette a CH-46-ost, hajófedélzeti ellátó helikopterként. Később néhány példányt aknamentesítő változatban is építettek. De az RH-46 jelzésü gép nem került rendszerbe.

Azonban a Sea Knight helikopternek egy másik feladatkört is találtak. A tengerészgyalogságnak szüksége volt egy közepes szállítóhelikopterre, mellyel csapatszállító feladatot láthatnak el. Erre a célra 600 darabot kívántak rendszeresíteni. A CH-46-ost a tengerészgyalogság támogatására fel is használták a vietnámi háborúban, ahol kitünően bevált. A gyártása délkelet-ázsiai háború alatt folyamatos volt, eközben a felmerülő igényeknek megfelelően korszerüsíttették. A CH-46D változat ívelt kialakítású rotorlapátokat kapott. A harci tapasztalatoknak megfelelően védőfegyverzettel, géppuskákkal látták el, és a fontosabb részeket páncéllemezekkel próbálták megvédeni a kézifegyverek lövedékeitől.  A hajtómü teljesítménye is elégtelennek bizonyult. Ezért nagyobb teljesítményü T-58-GE-10 jelü gázturbinákat építettek be. Az ilyen változatú gépek típusjelzése CH-46E-re változott. Az utolsó, 524. példány 1971 februárjában gördült ki a gyárból. Később még nagyobb teljesítményü, T-58-GE-16 hajtómüvekkel szerelték fel a típust.

Egy gép az állóhelyen 

A haditengerészet több CH-46A gépét HH-46 típussá építették át, kutató-mentő feladatkörben repülnek. A tengerészgyalogság korai példányainak többségét is átépítették a modernebb E változatnak megfelelően. A rotorlapátokat üvegszál erősítésesekre cserélték le. A szokványostól eltérő, két főrotoros elrendezés miatt a helikopter kiváló manőverező képességgel rendelkezik. A gép a viszonylag nagy sebességü szélviszonyoknál is jól vezethető, megőrzi a stabilitását. Ez különösen fontos a tengeri müveleteknél, ahol a szél erőssége és iránya gyakran változik.   A CH-46-os egyike a haditengerészet és tengerészgyalogság legnagyobb helikoptereinek. A két hajtómüvel felszerelt Sea Knight két egymással szemben forgó rotorja három-három lapáttal rendelkeznek. A tandem rotoros helikopterek nagy előnye az, hogy így nagyobb teheremelő képességgel rendelkeznek, mivel a két rotoron nagyobb felhajtóerő keletkezik. A gép maximális felszálló tömege 11200 kilogramm, ebből a hasznos teher 2800 kilogramm. Eredetileg azt tervezték, hogy a gép 25 felfegyverzett katonát szállíthat teljes felszereléssel. Azonban a tengerészgyalogság gépei a harci feladatok során mindössze 14 katonát szállítanak. Sebesültszállítás esetén 12 hordágyat lehet elhelyezni, két ápoló kíséretében. A belső üzemanyag mennyiséggel két óráig maradhat a levegőben. A külső póttartályokkal ez három órára növelhető.   Jelenleg a CH-46E helikopterek a tengerészgyalogság 14 közepes szállító helikopterszázadában teljesítenek szolgálatot. Támadó és partraszálló müveletekben repülnek. A tengerészgyalogság jellegéből adódóan a helikopterhordozó hajókról a szárazföldre irányuló szállítás a cél. Elsődlegesen a tengerészgyalogosok kirakása a hadmüveleti területen a feladat, másodlagosan a szükséges felszerelés szállítását hajtják végre. A csapatok gyors átcsoportosítása vagy kimenekítése is végrehajtható. De alkalmazzák a sebesültek evakuálására, a tengereken végrehajtott különleges müveletekre, kutató mentő feladatokra, valamint hadmüveleti területen előretolt üzemanyag feltöltő létesítmények ellátására. A gépből a hátsó rámpán keresztül lehetséges ejtőernyősök ugratása. A helikopterrel gyakran hajtanak végre függeszkedés közbeni deszantolást, a katonák kötélen csúsznak le a földre, vagy esetleg egy hajófedélzetre.

 CH-46-os század az állóhelyen.

A CH-46 flottát a több évtizedes szolgálati idő után csak úgy lehet rendszerben tartani, hogy korszerüsítési programokat hajtottak végre. Ezek napjainkig is tartanak. A rotoragyat és az erőátviteli berendezéseket újra cserélték, ezáltal leegyszerüsödött a karbantartás, csökkent a helikopter repülések közötti munkaigénye. A rotorlapátok kialakításán is változtattak. Ezzel csökkentették a repülés során fellépő vibráció szintet. Így a hosszabb távú bevetések alatt a személyzetet nem éri nagy vibrációs megterhelés. Kevésbé fáradnak el, és jobban tudnak a feladatra koncentrálni. De a vibráció csökkenésével a sárkányszerkezet, valamint az egyes rendszerek élettartamai is megnövekedtek. Ez utóbbi miatt a típus leváltását el tudták halasztani. Beépítésre került egy új fedélzeti rádiókészülék is. A pilóták éjjellátó eszközei, valamint az integrált kommunikációs és navigációs berendezések lehetővé teszi, hogy a helikopter minden időjárási és napszakban bevethető legyen. A helikoptert felszerelték rakétaindításra figyelmeztető rendszerrel, amely automatikusan müködésbe hozza az infravörös zavarótöltetek kilövő berendezést. A korszerüsítés 2000. évben befejeződött. 2002-ben két Sea Knight helikopter rotorjain repedéseket fedeztek fel, ezért időlegesen repülési tilalmat rendeltek el az összes ilyen típusra. Azonban csak egy másikban találtak ugyanilyen meghibásodást, ezért a tilalmat feloldották.

A haditengerészet CH-46-osait a CH-60-as típussal kívánták felváltani a hajók utánpótlási feladatkörében. Azonban a Sea Knight sárkányáénak megnövekedett élettartamai miatt egyelőre nincs napirenden a típusváltás. A tengerészgyalogságnál a típust az MV-22 típussal kívánták leváltani. De a dönthető rotoros gép sorozatos müszaki problémái miatt ez kétségessé vált. Habár a CH-46 már nem nevezhető korszerünek, a több évtizedes szolgálat után még mindig biztonságosan képes ellátni a feladatát. Egyelőre szolgálatban marad, mert nincs meg az utódtípus, mellyel leváltanák.

A CH-46-os harci bevetésére először Vietnámban került sor. A hajókról több ezer bevetést teljesítettek, miközben tengerészgyalogosokat és felszerelést szállítottak a szárazföldre. A sebesültek mentésében is gyakran vettek részt, sokszor közvetlenül a tüzvonalból hozták ki a katonákat. 1968-ban Kesang ostromakor különösen fontos szerepet játszottak az körülzárt területen harcoló katonák ellátásában. Vietnámban összesen 106 CH-46-os semmisült meg a harcok során. Ebből 103-at a légvédelmi tüzérség és a kézifegyverek lövedékei semmisítettek meg. 3 Sea Knight pedig a repülőterek elleni rajtaütések során pusztult el. A haditengerészet leghíresebb ász pilótáját, Randy Cunninghamet és radarkezelőjét egy CH-46-os mentette ki a tengerből, miután katapultálni kényszerültek a sérült F-4-esükből. 

A Sea Knight helikoptert bevetették a tengerészgyalogság libanoni békefenntartó müveleteiben. De részt vett a Grenada elleni invázióban is. Az 1991-es Öböl-háborúban számos harci bevetést repült szálítási feladatokat megoldva.

Az afganisztáni hadmüveletek során CH-46-osok szállították a tengerészgyalogosokat Kandahar mellé. Az ott kialakított első amerikai szárazföldi bázis kiépítéséhez szükséges felszerelés nagy részét is ilyen helikopterekkel juttatták a rendeltetési helyükre. 

A 2003-ban megindult Iraki Szabadság hadmüvelet során a szövetségesek első halálos veszteséget követelő eseménye is a CH-46-oshoz füződik. Egy Sea Knight ismeretlen okból lezuhant, 12 brit és amerikai katona vesztette életét. 

CH-46 felszállás közben hatalmas homokvihart kavar. A háttérben egy gépen rotorlapátokat cserélnek daru segítségével.

A Sea Knight legújabb harci bevetéseire is Irakban került sor. Az arab országba vezényelt tengerészgyalogosok szállítására települtek át a valamikori iraki légierő repülőtereire. Az ellenállók akcióinak következtében már több veszteséget is elszenvedtek. Ezeket kézifegyverek vagy RPG-7 rakéták okozták. Emiatt a helikoptert könnyü kompozit páncélzattal látják, mellyel a pilótafülkét, a hajtómüveket és az erőátviteli berendezéseket kívánják megóvni. A gépek nyitott hátsó rámpával repülnek, ahonnét a fedélzeten lévő katonák kézifegyvereikkel tüzelhetnek a földön felbukkanó ellenséges harcosokra. 

A helikoptert Japánban licenc alapján gyártják, KV-107 típusjelzéssel. A típusváltozatok közt van szállító, aknamentesítő, polgári utasszállító, nagytávolságú kutató-mentő, VIP szállító változat. Néhány példányt Szaúd-Arábiába exportáltak. Ezek polgári színekben repültek teherszállító, tüzoltó és VIP szállító változatokban. Az összes KV-107-est a 90-es évek végén Japán visszavásárolta.

Svédország is japán eredetü gépeket vásárolt, de ezeket katonai feladatokra szánták, ezért nem a komplett gépeket szállították le az exportkorlátozások miatt. A sárkányszerkezetet Rolls-Royce Gnome hajtómüvekkel és Decca navigációs rendszerrel szerelték fel. A megnövelt üzemanyagkészlettel rendelkező gépet két változatban is rendszeresítették. A HKP-4A jelzésü a hadsereg katató-mentő helikoptere. A HKP-4B pedig a haditengerészet tengeralattjáró-vadász és aknamentesítő típusa jelenleg is. 

A Sea Knight további változatai állnak szolgálatban még Kanadában is CH-113 Labrador jelzéssel, melyet a légierő használ kutató-mentő feladatkörben. A gépet felszerelték rádiólokátorral, és a belső üzemanyagkészletét is megnövelték. A CH-113A Voyageurs szállítóhelikoptereket a szárazföldi haderő rendszeresítette.

Gyár: Boeing Vertol CompanyHajtómü típusa, száma: 2 db GE-T58-16 tengelyteljesítményt szolgáltató gázturbinaTeljesítmény: 1394 KW (1870 LE)  korlátozott ideig 1320 KW   (1770 LE) korlátozás nélkülHossz:  Rotorok repülési helyzetben:25.69 mRotorok behajtva: 13.89 m Szélesség:  Rotorok repülési helyzetben: 15.54 mRotorok behajtva: 4.49 m Magasság:  5.08 m Maximális felszálló tömeg:   11032 kg Hatótávolság:  237 kmMax sebesség: 261 km/h Csúcsmagasság: 4200 m Személyzet:  Normál: pilóta, másodpilóta, fedélzeti technikus, deszanttér parancsnok. Harci bevetéseknél a deszanttér parancsnok helyet két fedélzeti lövész repül Szállítási kapacitás:  Harci bevetésnél: 14 katona, 2 fedélzeti lövésszelSebesültszállítás során: 12 hordágyon fekvősebesült2 ápolóvalTeherszállítás: 2270 kg külső teherként Rendszerbe állítás éve:  1964 Rendszerben lévő gépek száma (2002): 239

Felhasznált irodalom (szerző, cím, megjelenés, helye, ideje):Globalsecurity.org, fas.org, aeroflight.co.uk/waf/usa/usmc-air-force.htm, papasmoke/helolosses/html, cnn.com, és az általam látottakFotó dokumentáció forrása: Saját fotók, Saját fotók egy sivatagi bázison készültek. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.