2017. 02. 27. hétfő
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Holland Légierő repülő benzinkútjai

JETfly  |  2004-10-01 19:54:00

A Holland Királyi Légierő azon kevés európai légierő közé tartozik, amely bár nincs a világ legnagyobbjai között, mégis megteremtette F-16-osai számára a saját légi üzemanyag utántöltési képességet.

              A Holland Védelmi minisztérium a 1990-es évek elején hozta meg döntését az 1980-as évek elején rendszerbe állított F-16-os harcászati repülőgépek saját légi utántöltési képességének megteremtéséhez. Ehhez egy sajátos utat választottak. A Védelmi minisztérium úgy döntött, hogy új, vagy használt tankergépek beszerzése helyett a polgári repülésben használt utasszállító repülőgépeket alakítanak át erre a célra. Választásuk a DC-10-30-ra esett, melynek tanker változata a KC-10A a 80-as évek közepe óta már rendszerben állt az Amerikai Légierőben.

 

 

            A DC-10 a széles-törzsü utasszállító repülőgépek kategóriájába sorolható, és a Boeing 707, valamint a 747 közötti súlykategóriába tartozik. A prototípusa 1970-ben repült először, és első változata 1971-ben már szolgálatba is állt.

A repülőgép aerodinamikai kialakítása hagyományosnak mondható. A nagyfokúan mechanizált (hátrasikló kettősréselésü fékszárny, orrsegédszárny, szpoilerek) szárny geometriáját úgy alakították ki, hogy az a transzszonikus zónában repülve kedvező üzemeltetési mutatókat biztosítson.

 

 

A repülőgép első változatai hárompontos, orrkerekes futómü elrendezéssel rendelkeztek. A nehezebb DC-10-30-as változat esetében azonban a két négykerekes zsámolyos főfutó között egy harmadik kétkerekes futómüvet is elhelyeztek a repülőgép középvonalában, így csökkentve a repülőgép talajnyomását a földön.

 

 

A DC-10-30-as változat három darab General Electric CF6-50C típusú gázturbinával rendelkezik, melyek tolóereje egyenként 235kN. A hajtómüvek közül kettőt a félszárnyak alatt, míg a harmadikat a függőleges vezérsík alsó részén kialakított gondolában helyezték el. Ez a fajta hajtómü elrendezés kedvezőbb a repülőgép súlyponti helyzete szempontjából, és lehetővé teszi, hogy „T” vezérsík helyett az aerodinamikai szempontból jobb, hagyományos, alsó vízszintes vezérsíkú kialakítást alkalmazzák.

 

 

            Miután a DC-10-30-as tankerré történő alakítása mellett döntöttek, a Holland Légierő 1992-ben a Martinair légitársaságtól vásárolt két darab megfelelő üzemidő tartalékkal rendelkező repülőgépet. A DC-10-esek átalakítási munkálatai 1994-ben kezdődtek. A munkálatok során törekedtek arra, hogy csak a valóban szükséges átalakításokat végezzék el. Így az átalakított gépek nagyfokú azonosságot mutatnak a polgári DC-10-essel, mely megkönnyíti a repülőgépek kiszolgálást és javítását. A plusz üzemanyag tartályokat a KC-10A Extenderhez hasonlóan itt is az utas fedélzet alatti tehertérben helyezték el. Szintén hasonló az USAF repülőgépeinél standard merev tankoló cső elhelyezése is a törzsvég alján. Emellett a repülőgép alkalmas a hajlékony csöves eljárást alkalmazó repülőgépek utántöltésére is a félszárnyak alá felszerelhető konténerek segítségével. Így egy időben akár három vadászrepülőgépet is tankolhat a KDC-10.

 

 

A legjelentősebb eltérés a DC-10 két tanker változata között a boom operátori munkahelyek kialakításánál figyelhető meg. Amíg a KC-10A „kutasa” a törzs végében kialakított munkahelyéről a nagyméretü ablakokon keresztül vizuálisan irányítja a merev tankoló cső mozgását, addig a KDC-10-nél alkalmazott RARO (Távirányítású Légi Üzemanyag-utántöltő Müvelet) rendszer kezelője kamerák segítségével, távirányítással végzi mindezt. A rendszer infravörös sztereoszkópikus érzékelői mind éjjel, mind nappal, rossz látási viszonyok között is biztosítják az operátor számára, hogy figyelemmel kísérhesse a tankolás folyamatát.

 

 

Hasonlóan az amerikai légi üzemanyag utántöltő változathoz, a holland gépeket is kettős feladatkörben kívánták alkalmazni, így megőrizték azok szállító kapacitását is. A repülőgép utas-fedélzetén 343 utas, 30 tonna teher, vagy ezek kombinációjának szállítására van lehetőség. A szabvány légiszállítású raklapok, valamint konténerek be- és kirakodásához a törzs baloldalán egy nagyméretü teherajtót alakítottak ki. Emellett lehetőség van a RARO rendszer operátori munkahelyének eltávolítására is, így növelve a rendelkezésre álló teherteret. Az operátori munkahely egy palettán lett kialakítva, közvetlenül a repülőgépvezető fülke mögött, melynek kiszerelése így könnyen és gyorsan végrehajtható.

 

 

A két átalakított repülőgép 1995-ben készült el, melyek ezt követően a szükséges berepülések után még abban az évben szolgálatba is álltak. Az azóta eltelt közel egy évtized alatt a holland repülő benzinkutak több éles bevetésen is jól vizsgáztak. 1999-ben, a koszovói válság idején a Szkopjéból felszálló KDC-10-esek is részt vettek a balkáni müveletekben, 2002-ben pedig az Operation Enduring Freedom hadmüveleteiben vettek részt. A Qatari El Udeid légibázisról felszállva biztosították az afganisztáni bevetésre induló és onnan visszatérő repülőgépek légi utántöltését.

 

 

 

A repülőgép technikai adatai

Személzet

4 fő

Max. sebesség

0,88Mach

Szárny fesztáv

50,39m

Hatótávolság

9760km

Hossz

55,35m

Tüza kapacitás

138745 liter

Magasság

17,55m

Tüza áttöltési kapacitás

1750 liter/perc

 

A képek forrása: http://www.kc-10.net

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 16:45
Már rendelhetőek a legújabb Alpha Industries pólók a JETfly Webáruházban! Kínálatunkat folyamatosan frissítjük!
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.