2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kétfedelű Sárkány

JETfly  |  2004-09-29 11:45:35

Vannak olyan repülőgépek, melyeket azért szeretek, mert kecses, szép formájuk van, vagy éppen a teljesítményük nyűgöz le és vannak olyanok, amelyek se nem szépek, se nem gyorsak, de még csak félelmetesek sem, és mégis megdobogtatják a szívemet. A furcsa kialakítású, meglehetősen ódivatúnak tűnő D.H.89-es Dragon Rapide az egyik ilyen „szerelmem”, melyet most részletesebben is be kívánok mutatni, a JETfly olvasóinak.

A legendás repülőgép konstruktőr, Sir Geoffry de Havilland egyik olyan alkotásáról szól ez a cikk, amelyik 70 évvel az első felszállása után is rendületlenül rója az „égi országutat”, pilótái és utasai részére felidézve egy már régen letünt kor hangulatát.

A gép kifejlesztése

Egy gyors, zárt kabinos futár-, posta- és légitaxi gépre már az I. Világháborút követő években is felmerült az igény, de az ilyen feladatkörü repülőgépek tömeges elterjedésére az 1930-as évekig várni kellett. Ebben az időben látott neki de Havilland is a későbbi Dragon Rapide tervezésének, melynél alapkövetelmény volt az egyszerüség, az olcsóság és a könnyü üzemeltethetőség, ugyanis ezek a tényezők biztosították a típus népszerüségét, és ezáltal üzleti sikerességét. A D.H.89-es minden szempontból meg is felelt az elvárásoknak, így a II. Világháborút megelőző években Nagy-Britannia egyik meghatározó polgári repülőgéptípusává vált. Két dugattyús motorjának és dupla fedelü szárnyának köszönhetően a vidéki, meglehetősen rövid, füves repülőterekről is könnyedén tudott üzemelni, kiszolgálása egyszerü volt és a javítása sem igényelt hatalmas ipari hátteret.

Típusváltozatok

Az eredeti, polgári célokra kifejlesztett Dragon-okat is számtalan feladatkörben alkalmazták, de a II. Világháború után a fegyveres erők állományába került példányok futották be talán a legérdekesebb karriert. A besorozott civil gépeken felül ugyanis további, már eleve katonai célokra szánt változatokat is gyártottak D.H.89B Dominie néven. A de Havilland hatfield-i üzemében 186 darab, a Brush Coachworks loughborough-i gyárában pedig 336 darab ilyen repülőgépet építettek a háború alatt. Navigációs és rádióskiképző célokra az Mk. 1-es változat szolgált, futár és összekötő feladatkörben pedig az Mk. 2-est használták a RAF és a Royal Navy alakulatai. Néhány gépen pedig a különböző álcázó festésmintákat próbálták ki. A Partvédelmi Parancsnokság számára tervezett fegyveres felderítő és könnyü támogató, D.H.89M jelzésü változat csak a prototípus stádiumig jutott, sorozatgyártásra nem került. A háború után a megmaradt katonai példányok nagy része - némi átalakítást követően - megkapta a polgári légiközlekedési engedélyt, és mint regionális utasszállító üzemelt tovább.

Technikai jellemzők

D.H.89 Mk 3 Dominie (katonai változat)

Fesztávolság: 14,63 m

Hajtómü típusa: D.H. Gipsy-Queen Hossz: 10,36 m

Teljesítménye: 203 LE (149 kW)

Max. felszállótömeg: 2495 kg

Max. sebesség 300 m-en: 253 km/h Férőhelyek száma: 9 utas

Hatótávolság: 915 km

Örökifjú Sárkányok

A háború után a modernebb és gyorsabb új típusok folyamatosan kiszorították a Dragon-okat a mindennapi használatból, így az 1960-as évek elejére szinte teljesen eltüntek Anglia egéről. A szolgálatból kivont repülőgépeket azonban – Európa kulturálatlanabbik felétől eltérően – nem semmisítették meg az utolsó szálig, hanem múzeumok és magángyüjtők számára értékesítették. Így nyílt lehetőség arra, hogy az elmúlt évtizedekben néhányat, gondos restaurálást követően újra repülőképes állapotba hozzanak, és napjainkra sikeres üzleti vállalkozásként üzemeltessenek. A szigetországban oly divatos old timer airshowk sztárjai a sétarepültetésre használt Dragon Rapide-ok, melyek fáradhatatlanul róják köreiket a lelkes, és nem utolsó sorban vastag pénztárcájú utasokkal. A duxfordi Flying Legends 2004 repülőnapon például nem kevesebb, mint 6 darab (!), tökéletes állapotú D.H.89-es emelkedett a magasba, hogy tisztelegjen a típus születésének hetvenedik évfordulója alkalmából. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.