2017. 08. 22. kedd
Menyhért, Mirjam
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Holland Királyi Légierő felségjelzésének változásai

JETfly  |  2004-09-29 11:36:26

 

Az I. Világháború kitörésekor a semlegességi politikát folytató Hollandia igyekezett a katonai gépeit egyértelmüen megkülönböztetni a hadviselő felek repülőgépeitől. Ennek érdekében jókora, narancssárga színü köröket mázoltak a „repülő drótakadályok” törzsére és szárnyaira egyaránt.

A háborút követően egy ideig még meghagyták ezt a jelölést, 1921-ben viszont elérkezettnek látták az idejét, hogy teljesen megváltoztassák. A holland nemzeti színekből (piros, fehér és kék) álló, egyenlő cikkelyekre osztott korong alakú felségjelzés közepére egy kicsi, narancssárga pöttyöt festettek, mely a holland uralkodóházat jelképezte. A kör alakú jelzést szintén a törzsön és a szárnyakon alkalmazták, kiegészítve a függőleges vezérsík teljes felületére festett trikolórral.

1939-ig, a II. Világháború kitöréséig volt érvényben ez a fajta jelölési mód, amikor is újra változtatni kellett. A Lengyelországot ért német agressziót követően a hollandok ismét kinyilvánították semlegességüket, és sietve átfestették gépeiken a felségjeleket a már jól bevált narancssárgára. Ezúttal azonban egy csúcsával lefelé fordított háromszöget alkalmaztak fekete kerettel. A németeket viszont sem a semlegesség, sem a rikító felségjel nem érdekelte, és 1940-ben pár nap alatt lerohanták Hollandiát. Az a néhány repülőgép, amely el tudott menekülni Angliába, beolvadt a RAF kötelékébe és a brit jelzéseket viselte. Egykori hovatartozásukat csak egy kicsi narancssárga háromszög jelölte a gépek vezérsíkján.

A Kelet-Indiai gyarmatokon állomásozó holland katonai gépek az 1942-es japán megszállásig használták a fordított háromszög jelölést, majd miután Ausztráliába menekültek hatalmas trikolórokat festettek a gépek törzsére és vezérsíkjaira. Ez a jelölés volt érvényben az Antillákon állomásozó néhány gépen is.

A háború befejeződése után visszatértek a három cikkelyből álló nemzetiszínü körhöz, de a közepén lévő narancssárga pöttyöt kisebbre vették. 1959 alkalmazták kiegészítésképpen a gépek farkára festett kicsi zászlót is, de ezt később elhagyták. Az 1980-as évek végétől az alacsonyabb láthatóság érdekében csökkentették a felségjelzések méretét. Jelenleg is ezt alkalmazzák mind a légierő, mind a haditengerészet repülő eszközein.   

 

Forrás: Military Aircraft Insignia of the World – Airlife Publishing Ltd. 1998

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.