2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Holland Királyi Légierő felségjelzésének változásai

JETfly  |  2004-09-29 11:36:26

 

Az I. Világháború kitörésekor a semlegességi politikát folytató Hollandia igyekezett a katonai gépeit egyértelmüen megkülönböztetni a hadviselő felek repülőgépeitől. Ennek érdekében jókora, narancssárga színü köröket mázoltak a „repülő drótakadályok” törzsére és szárnyaira egyaránt.

A háborút követően egy ideig még meghagyták ezt a jelölést, 1921-ben viszont elérkezettnek látták az idejét, hogy teljesen megváltoztassák. A holland nemzeti színekből (piros, fehér és kék) álló, egyenlő cikkelyekre osztott korong alakú felségjelzés közepére egy kicsi, narancssárga pöttyöt festettek, mely a holland uralkodóházat jelképezte. A kör alakú jelzést szintén a törzsön és a szárnyakon alkalmazták, kiegészítve a függőleges vezérsík teljes felületére festett trikolórral.

1939-ig, a II. Világháború kitöréséig volt érvényben ez a fajta jelölési mód, amikor is újra változtatni kellett. A Lengyelországot ért német agressziót követően a hollandok ismét kinyilvánították semlegességüket, és sietve átfestették gépeiken a felségjeleket a már jól bevált narancssárgára. Ezúttal azonban egy csúcsával lefelé fordított háromszöget alkalmaztak fekete kerettel. A németeket viszont sem a semlegesség, sem a rikító felségjel nem érdekelte, és 1940-ben pár nap alatt lerohanták Hollandiát. Az a néhány repülőgép, amely el tudott menekülni Angliába, beolvadt a RAF kötelékébe és a brit jelzéseket viselte. Egykori hovatartozásukat csak egy kicsi narancssárga háromszög jelölte a gépek vezérsíkján.

A Kelet-Indiai gyarmatokon állomásozó holland katonai gépek az 1942-es japán megszállásig használták a fordított háromszög jelölést, majd miután Ausztráliába menekültek hatalmas trikolórokat festettek a gépek törzsére és vezérsíkjaira. Ez a jelölés volt érvényben az Antillákon állomásozó néhány gépen is.

A háború befejeződése után visszatértek a három cikkelyből álló nemzetiszínü körhöz, de a közepén lévő narancssárga pöttyöt kisebbre vették. 1959 alkalmazták kiegészítésképpen a gépek farkára festett kicsi zászlót is, de ezt később elhagyták. Az 1980-as évek végétől az alacsonyabb láthatóság érdekében csökkentették a felségjelzések méretét. Jelenleg is ezt alkalmazzák mind a légierő, mind a haditengerészet repülő eszközein.   

 

Forrás: Military Aircraft Insignia of the World – Airlife Publishing Ltd. 1998

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.