2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Holland Királyi Légierő felségjelzésének változásai

JETfly  |  2004-09-29 11:36:26

 

Az I. Világháború kitörésekor a semlegességi politikát folytató Hollandia igyekezett a katonai gépeit egyértelmüen megkülönböztetni a hadviselő felek repülőgépeitől. Ennek érdekében jókora, narancssárga színü köröket mázoltak a „repülő drótakadályok” törzsére és szárnyaira egyaránt.

A háborút követően egy ideig még meghagyták ezt a jelölést, 1921-ben viszont elérkezettnek látták az idejét, hogy teljesen megváltoztassák. A holland nemzeti színekből (piros, fehér és kék) álló, egyenlő cikkelyekre osztott korong alakú felségjelzés közepére egy kicsi, narancssárga pöttyöt festettek, mely a holland uralkodóházat jelképezte. A kör alakú jelzést szintén a törzsön és a szárnyakon alkalmazták, kiegészítve a függőleges vezérsík teljes felületére festett trikolórral.

1939-ig, a II. Világháború kitöréséig volt érvényben ez a fajta jelölési mód, amikor is újra változtatni kellett. A Lengyelországot ért német agressziót követően a hollandok ismét kinyilvánították semlegességüket, és sietve átfestették gépeiken a felségjeleket a már jól bevált narancssárgára. Ezúttal azonban egy csúcsával lefelé fordított háromszöget alkalmaztak fekete kerettel. A németeket viszont sem a semlegesség, sem a rikító felségjel nem érdekelte, és 1940-ben pár nap alatt lerohanták Hollandiát. Az a néhány repülőgép, amely el tudott menekülni Angliába, beolvadt a RAF kötelékébe és a brit jelzéseket viselte. Egykori hovatartozásukat csak egy kicsi narancssárga háromszög jelölte a gépek vezérsíkján.

A Kelet-Indiai gyarmatokon állomásozó holland katonai gépek az 1942-es japán megszállásig használták a fordított háromszög jelölést, majd miután Ausztráliába menekültek hatalmas trikolórokat festettek a gépek törzsére és vezérsíkjaira. Ez a jelölés volt érvényben az Antillákon állomásozó néhány gépen is.

A háború befejeződése után visszatértek a három cikkelyből álló nemzetiszínü körhöz, de a közepén lévő narancssárga pöttyöt kisebbre vették. 1959 alkalmazták kiegészítésképpen a gépek farkára festett kicsi zászlót is, de ezt később elhagyták. Az 1980-as évek végétől az alacsonyabb láthatóság érdekében csökkentették a felségjelzések méretét. Jelenleg is ezt alkalmazzák mind a légierő, mind a haditengerészet repülő eszközein.   

 

Forrás: Military Aircraft Insignia of the World – Airlife Publishing Ltd. 1998

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most