2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A legnagyobb repülőgép tervezők egyike - Sir Geoffrey de Havilland

JETfly  |  2004-09-15 15:34:15

Az egyetemes repüléstörténet számos kiváló repülőgép tervezője közül is kiemelkedik Sir Geoffrey De Havilland munkássága, aki a hőskornak számító 1910-es évektől kezdve fél évszázadon keresztül alkotott olyan élvonalbeli típusokat, melyek napjainkig meghatározó jelentőségűek.

A kezdetek

Sir Geoffrey De Havilland egy lelkész fiaként 1882-ben látta meg a napvilágot a Surrey grófságbeli Haslemere-ben. Fiatal korában már gőz meghajtású autók és motorkerékpárok tervezésével kísérletezett. Repülőgép tervezői pályafutását nagyapja indította el 1908-ban, mivel a tőle kapott 1000 fontból kezdte el megépíteni első repülő szerkezetét. Az 1910-ben befejezett első de Havilland gyártmány Crux Easton-ban végezte kísérleti repüléseit. Bár a próbák során a gép összetört, de Havilland nem adta fel és megépítette az FE-1 nevü gépét, mely a Brit Hadügyminisztérium érdeklődését is felkeltette.

Egy legenda megszületése

1912-ben a Royal Aircraft Factory-nál már komoly ipari háttér segítségével elkészült a BE-2-es, mely magassági rekordot állított fel. Ez a gép az I. Világháborúban, mint az RFC (Royal Flying Corps) alaptípusa vált ismertté. A sikeres konstrukciójú gépet de Havilland irányításával folyamatosan továbbfejlesztették, így a háború végére számos típusváltozata alakult ki. Az Airco DH-2-es szintén rendkívül sikeres volt, megbízhatatlan motorja és alacsonyabb sebessége ellenére felülmúlta a német Fokker E-típust, így nagyban hozzájárult a Somme feletti légicsata megnyeréséhez.Az Airco DH-4-es egymotoros bombázóként 1917-ben került a Királyi Repülőcsapatokhoz, ahol kedvező repülési tulajdonságai miatt hamar megkedvelték. A britek szerint ez a gép volt az I. Világháború legjobb egymotoros bombázógépe. 1920-ban Geoffrey De Havilland megalapította a De Havilland Aircraft Company-t és nekilátott egy többfeladatú könnyü kétfedelü repülőgép tervezésének. A később Tiger Moth néven világhírüvé vált kétfedelü sikerességét jellemzi, hogy számos példány még napjainkban is repül! A de Havilland nevéhez füződő sok kiváló repülőgép közül talán ez az, amelyik a legnagyobb hírnevet és megbecsülést szerezte számára.

Mindig a csúcson

A két világháború közötti évtizedekben számos nagyszerü típus látta meg a napvilágot a De Havilland Aircraft Company üzemeiben. Ezek közül is kiemelkedik a D.H.89 Dragon Rapide és az 1934-ben az Anglia-Ausztrália közötti légiversenyt megnyerő Comet. 1941-ben megtervezi a sokoldalú Mosquitot, mely a II. Világháború egyik legsikeresebb kétmotoros gépévé vált. A világháborút követő években de Havilland nevéhez füződik a világ első sugárhajtású utasszállítójának a megalkotása, mely 1949-ben állt menetrendszerü forgalomba. De megemlíthetjük a korai jet korszak olyan kiválóságait is, mint a De Havilland Vampire és a Venom. 1961-ig irányította a De Havilland Aircraft Company-nál folyó munkát, de ekkor cége beolvadt a Hawker-Siddeley csoportba.

A De Havilland család hatalmas áldozatot hozott a repülés és a repülőgépek fejlődéséért, ugyanis az alapító, főtervező Geoffrey De Havilland két fia is tesztpilótaként halt meg valamelyik új gép kipróbálása közben…1965-ben, 83 éves korában hunyt el a világ talán leghíresebb, brit származású repülőgép tervezője.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.