2017. 06. 27. kedd
László
: 309 Ft   : 275 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A legnagyobb repülőgép tervezők egyike - Sir Geoffrey de Havilland

JETfly  |  2004-09-15 15:34:15

Az egyetemes repüléstörténet számos kiváló repülőgép tervezője közül is kiemelkedik Sir Geoffrey De Havilland munkássága, aki a hőskornak számító 1910-es évektől kezdve fél évszázadon keresztül alkotott olyan élvonalbeli típusokat, melyek napjainkig meghatározó jelentőségűek.

A kezdetek

Sir Geoffrey De Havilland egy lelkész fiaként 1882-ben látta meg a napvilágot a Surrey grófságbeli Haslemere-ben. Fiatal korában már gőz meghajtású autók és motorkerékpárok tervezésével kísérletezett. Repülőgép tervezői pályafutását nagyapja indította el 1908-ban, mivel a tőle kapott 1000 fontból kezdte el megépíteni első repülő szerkezetét. Az 1910-ben befejezett első de Havilland gyártmány Crux Easton-ban végezte kísérleti repüléseit. Bár a próbák során a gép összetört, de Havilland nem adta fel és megépítette az FE-1 nevü gépét, mely a Brit Hadügyminisztérium érdeklődését is felkeltette.

Egy legenda megszületése

1912-ben a Royal Aircraft Factory-nál már komoly ipari háttér segítségével elkészült a BE-2-es, mely magassági rekordot állított fel. Ez a gép az I. Világháborúban, mint az RFC (Royal Flying Corps) alaptípusa vált ismertté. A sikeres konstrukciójú gépet de Havilland irányításával folyamatosan továbbfejlesztették, így a háború végére számos típusváltozata alakult ki. Az Airco DH-2-es szintén rendkívül sikeres volt, megbízhatatlan motorja és alacsonyabb sebessége ellenére felülmúlta a német Fokker E-típust, így nagyban hozzájárult a Somme feletti légicsata megnyeréséhez.Az Airco DH-4-es egymotoros bombázóként 1917-ben került a Királyi Repülőcsapatokhoz, ahol kedvező repülési tulajdonságai miatt hamar megkedvelték. A britek szerint ez a gép volt az I. Világháború legjobb egymotoros bombázógépe. 1920-ban Geoffrey De Havilland megalapította a De Havilland Aircraft Company-t és nekilátott egy többfeladatú könnyü kétfedelü repülőgép tervezésének. A később Tiger Moth néven világhírüvé vált kétfedelü sikerességét jellemzi, hogy számos példány még napjainkban is repül! A de Havilland nevéhez füződő sok kiváló repülőgép közül talán ez az, amelyik a legnagyobb hírnevet és megbecsülést szerezte számára.

Mindig a csúcson

A két világháború közötti évtizedekben számos nagyszerü típus látta meg a napvilágot a De Havilland Aircraft Company üzemeiben. Ezek közül is kiemelkedik a D.H.89 Dragon Rapide és az 1934-ben az Anglia-Ausztrália közötti légiversenyt megnyerő Comet. 1941-ben megtervezi a sokoldalú Mosquitot, mely a II. Világháború egyik legsikeresebb kétmotoros gépévé vált. A világháborút követő években de Havilland nevéhez füződik a világ első sugárhajtású utasszállítójának a megalkotása, mely 1949-ben állt menetrendszerü forgalomba. De megemlíthetjük a korai jet korszak olyan kiválóságait is, mint a De Havilland Vampire és a Venom. 1961-ig irányította a De Havilland Aircraft Company-nál folyó munkát, de ekkor cége beolvadt a Hawker-Siddeley csoportba.

A De Havilland család hatalmas áldozatot hozott a repülés és a repülőgépek fejlődéséért, ugyanis az alapító, főtervező Geoffrey De Havilland két fia is tesztpilótaként halt meg valamelyik új gép kipróbálása közben…1965-ben, 83 éves korában hunyt el a világ talán leghíresebb, brit származású repülőgép tervezője.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-22 12:26:06
Az Egyesült Államok és Katar védelmi minisztere a napokban Washingtonban aláírták a szerződést, miszerint az arab emírség összesen 36 F-15QA-t vásárol mintegy 12 milliárd dollár értékben.
2017-06-22 12:06:35
A napokban több kínai hírportálon fotók jelentek meg arról, hogy a kínai Chengdu Aircraft Industry Corporation (CAC) vállalat területén megkezdődött az első, Mianmarnak szánt JF-17 Thunder berepülési programja.
2017-06-21 13:59:19
A Lufthansát választották Európa legjobb légitársaságának (Best Airline in Europe). A díj átadására a Paris Air Show alkalmából, 2017. június 20-án, Le Bourget-ban került sor. A Skytrax légiipari piackutató intézet mintegy 18 millió utast kérdezett meg a témában több, mint 160 országból.
2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 27., 09:30
A gép tömege kettő orrfutó keréken és kettő főfutó keréken oszlik el, és noha könnyű kategóriájú típusról van szó, amely a póttartályokon kívül sohasem cipel más nagy tömegű függesztményt, mégis rendszeresek a "lábfájások".
2017. 06. 26., 10:20
Wittmundi bázislátogatás fotói.
2017. 06. 26., 10:07
Június 23-án kiképzési repülés alatt a Magyar Honvédség egyik Gripen-pilótája rendellenességet észlelt, amit még a levegőben elhárított és biztonságosan leszállt a géppel.
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.

  Legfrissebbek most

2017. június 26-án, hétfőn egy régen várt lakóval bővült a RepTár kiállítása: a 05-ös oldalszámú MiG-29B a kora délutáni órákban, közúti szállítással indult el Kecskemétről Szolnokra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Megérkezett Szlovákiába az első két UH-60M Black Hawk típusú, többcélú szállítóhelikopter. A 9 forgószárnyas megvásárlásáról még 2015 tavaszán döntött Szlovákia, a 261 millió dollár értékű beszerzés a szlovák haderő egyik legnagyobb fejlesztési programja.