2016. 12. 07. szerda
Ambrus
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Repülésbiztonság amerikai szemmel

JETfly  |  2004-09-15 12:27:41

Kevesen tudják, hogy a II. Világháború éveiben az akkor még a szárazföldi csapatok alárendeltségébe tartozó Amerikai Légierő baleseti veszteségei magasabbak voltak, mint a harci veszteségei. E rossz mutatók jelentős mértékben járultak hozzá, hogy az 1947-ben önállóvá váló Légierőben létrehozták a különböző repülésbiztonsági szervezeteket, és beindult a repülésbiztonsági szakemberek képzése.

Az 1943-as háborús évben az Egyesült Államok Hadserege Légierejének harci vesztesége 20.399 repülőgép volt, amit a kiképzési repülések során balesetben elvesztett repülőgépek száma pontosan 1.200-zal haladt meg. Ez 100.000 repült óránként 64 balesetet jelentett. Ez a ráta 1947-re, mikor is különvált a két haderőnem 44,22-ra csökkent. Ez 1.555 „A” kategóriás eseményt jelentett az abban az évben repült 3.516.141 óra során. („A” kategóriás az a repülőesemény, amely során a bekövetkezett kár mértéke eléri az 1millió US dollárt, vagy amellyel kapcsolatosan bármely személy az életét veszti. Az 1millió dollár a jelenleg érvényben lévő összeghatár.) Ez az arány még mindig elfogadhatatlanul magas volt, nem csak az emberi életeket tekintve, de az amerikai adófizetők dollárjainak pazarlása tekintetében is. Ezért a Légierő vezetése nagy hangsúlyt fektetett és fektet ma is a repülés biztonságának fokozására. 1953-ban hivatalosan is beindították a repülésbiztonsági szakemberek képzését, majd 1965-ben a kaliforniai Norton Légibázison létrehozták a Légierő Repülőkatasztrófa Laboratóriumát (Crash Lab), mely jelentős segítséget nyújt a képzés során a repülőbalesetek helyszíni vizsgálatának gyakorlati tanulmányozásához. Az erőfeszítéseik következtében a 100.000 repült órára jutó „A” kategóriás események száma az 1950-es években 19,6-re, az 1990-es évekre pedig 1,37-re csökkent.

 Napjainkban a különböző szintü parancsnokságok repülésbiztonsági szervezeteinek szakmai felügyeletét az Új mexikói Kirtland Légibázison található Légierő Repülésbiztonsági Központ látja el. A Légierő Repülésbiztonsági Főnöki posztot és ezzel együtt a Repülésbiztonsági Központ vezetését is, ez év júliusában vette át Maurice L. „Lee” McFann vezérőrnagy. Az Egyesült Államok Légierejében ez a szervezet felelős a repülésbiztonsági szakemberek képzéséért is. A repülésbiztonsági tisztek minden egyes szinten megtalálhatóak, a századoktól kezdve egészen a különböző parancsnokságokon át a Légierő Vezérkaráig bezárólag. Feladatuk a parancsnokok közvetlen alárendeltségében a szervezetek repülésbiztonsági programjainak menedzselése, a különböző feladatok során felmerülő kockázatok elemzése és javaslat tétel azok kezelésére, a repülésbiztonságát fokozó információk gyüjtése és terjesztése, a hajózó és repülést biztosító állomány repülésbiztonsági képzése, valamint részvétel a bekövetkezett légiközlekedési balesetek és repülőesemények szakmai vizsgálatában. A repülések biztonságáért azonban nem ők felelnek, azért egy személyben az adott szervezet parancsnoka a felelős, az ő feladatuk „csupán” a parancsnok megfelelő tájékoztatása és a szükséges intézkedésekre történő javaslatok megtétele. E mellett az amerikai Légierőben magasabb parancsnoki beosztást nem tölthet be olyan személy, aki nem rendelkezik valamilyen szintü repülésbiztonsági tapasztalattal. Sokat hangoztatott szlogen, hogy „A biztonság mindenek előtt!”. Ez azonban nem igaz! Ha ez igaz lenne egyetlen repülőgép sem szállna fel. Az első mindig a feladat, azt azonban csak az észszerü kockázatok vállalásával szabad végrehajtani. Ebben hárul fontos szerep a repülésbiztonsági szakemberekre.

 Az amerikai repülésbiztonsági tisztek képzése négyhetes kurzusokban történik a Kirtland Légibázison. Az oktatók egytől egyig nagy tapasztalattal rendelkező szakemberek, akik többsége korábban a Légierőben teljesített szolgálatot. A tananyag két részből áll, Repülésbiztonsági menedzsment, valamint Repülőesemény kivizsgálás.A repülésbiztonsági menedzsment tantárgy célja megismertetni a hallgatókat repülésbiztonsági programok összeállításával és azok müködtetésével, elemzések készítésével, valamint kockázat elemzéssel és kezeléssel. A tananyag egy jelentős részét a Müveleti Kockázat Kezelés (Operational Risk Management) teszi ki, aminek alkalmazása nem csak a repülési feladatok, de egyéb tevékenységek megtervezése során is kötelező a teljes Légierőben. Ennek során lépésről-lépésre tervezik meg a feladatot, majd minden egyes lépésnél elemzik a lehetséges kockázatokat. Ezt követően a kockázat nagysága és bekövetkezésének valószínüsége szerint osztályozzák azokat, végül javaslatot tesznek, hogy vállalható-e a kockázat, vagy milyen kockázat csökkentő lépésekre van szükség. Ha a kockázat nem vállalható, elutasítják a feladat végrehajtását, vagy más alternatív megoldást keresnek.

A repülésbiztonsági munka másik igen fontos területe a bekövetkezet balesetek és repülőesemények szakmai vizsgálata. Erre azért van szükség, hogy a kivizsgálás során feltárt hiányosságok kiküszöbölésére tett ajánlásokkal megelőzhessük a jövőben esetlegesen bekövetkező hasonló baleseteket, vagy eseményeket. A tananyag során a hallgatók először elméletben sajátítják el a helyszíni vizsgálat és a későbbi rekonstrukció során alkalmazott fogásokat. Megismerkednek a repülés során, valamint a becsapódás következtében keletkezett tüzek jeleivel, megtanulják, hogy a becsapódási nyomok alapján hogyan lehet meghatározni a becsapódás hozzávetőleges sebességét és szögét, vezetett volt-e a repülőgép, vagy sem, müködött-e a hajtómü, vagy sem. Később a ma már a Kirtland Légibázison található katasztrófa laborban a gyakorlatban is megismerkedhetnek ezekkel a szakmai fogásokkal. A laborban több mint egy tucat balesetet szenvedett repülőgép és helikopter található (F-4, A-10, F-15, F-16, B-1, T-38, UH-1, stb.), amelyeket úgy helyeztek el, ahogyan a helyszínen fellelték azokat, vagy ahogyan a rekonstrukcióhoz összeállították őket. A tanfolyam során általában öt-hat konkrét eseten keresztül gyakorolhatják a hallgatók a szükséges gyakorlati fogásokat. A leendő repülésbiztonsági tisztekből kisebb csoportokat hoznak létre, hasonlóan a kivizsgáló bizottságokhoz. Feladatuk, hogy feltárják a baleset lehetséges okait, majd ajánlásokat tegyenek ezek későbbi kiküszöbölésére. Természetesen az idő rövidsége miatt rendelkezésre állnak különböző segédanyagok, mint például a fedélzeti adatrögzítők anyagai, vagy például a tanúnyilatkozatok. A valóságban egy-egy esemény kivizsgálására az amerikai szabályzatok szerint 30 nap áll rendelkezésre.

A hazai repülésbiztonsági tisztek képzése mellett általában évente két nemzetközi tanfolyamot is szerveznek a szövetséges és baráti légierők szakemberei részére. Hazánkból is több tiszt végezte el sikeresen a kurzust. A nemzetközi tanfolyam időtartama 10 hét, mivel a tananyagban plusz tantárgyak is szerepelnek. A légiközlekedési balesetek és repülőesemények kb. 80%-a valamilyen emberi mulasztásnak, vagy hibás cselekedetnek köszönhető, ezért a külföldiek számára szervezett tanfolyamon kiemelt óraszámban oktatják a Humán faktort, amely két részterületre oszlik a repülés pszichológiájára és fiziológiájára. A pszichológián belül foglalkoznak többek között az érzékelés, a tanulás, a gondolkodás mechanizmusával, az intelligenciával, az érzelmekkel és a motivációval. A fiziológia tárgykörön belül megismerkednek az emberi szervezet képességeinek határaival és a repülés (magasság, sebesség, túlterhelés, nyomás stb.) hatásaival az emberi szervezetre.Az emberi tényező mellett nagy hangsúlyt fektetnek az anyagi tényező tanulmányozására is, mivel jelentősen kisebb arányban ugyan, de ezek is előfordulnak baleseti okként. Az anyagi tényező tárgykör keretében aerodinamikát, hajtómü elméletet, szilárdságtant és anyagismeretet oktatnak hasonló óraszámban, mint a humán faktor esetében.

Ezek a tantárgyak szerepelnek az amerikai repülőtisztképzés korábbi szakaszában is, így az amerikai tisztek számára szervezett későbbi kurzusok során már nem oktatják azokat. A tapasztalatok azonban azt mutatták, hogy a más országokból, különösen Afrikából és Ázsiából érkező hallgatók ilyen irányú ismeretei elmaradnak amerikai kollégáikétól.

A tantermi és a katasztrófa laborban töltött foglalkozások mellett csapatlátogatásokat is szerveznek a hallgatóknak, ahol megismerkedhetnek az amerikai repülőcsapatoknál müködő repülésbiztonsági szervezetek felépítésével, eszközeivel és müködésével.Összességében elmondható, hogy az Amerikai Légierőben nagy hangsúlyt fektetnek a repülések biztonságos végrehajtására. A parancsnokok mellett jól felkészített és felszerelt repülésbiztonsági szakemberek tevékenykednek, akiknek adnak a szavára. Hazánkban sajnos sok esetben még manapság is, akadályozó tényezőként tekintenek a repülésbiztonsági tisztekre. Ez egyrészt köszönhető a korábbi szovjet típusú rendszer maradványának, ahol a biztonság jóval kisebb hangsúllyal szerepelt, a balesetek kivizsgálása is elsősorban bünbak keresésére szolgált. Másrészt kevés a megfelelő képzettséggel rendelkező repülésbiztonsági szakember. A legnagyobb hiba azonban, hogy Magyarországon a politika közvetlenül befolyásolja a repülések biztonságát azáltal, hogy a folyamatos leépítésekkel elvonják a szakembereket a biztonságos üzemeltetéstől, és, hogy nem biztosítják a feladatok biztonságos ellátásához szükséges minimális repülési időt sem. 1989 óta folyamatosan csökken az üzembenntartott repülőeszközök és a repülőgépvezetők száma, mégsem voltak képesek még csak az egy főre jutó repülési idő szintentartására sem. Reménykedjünk, hogy a jövőben ez másként fog alakulni, és hogy addig se következzen be emiatt légiközlekedési baleset.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin