2017. 03. 28. kedd
Gedeon, Johanna
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

NaturalPoint TrackIR3

JETfly  |  2004-09-12 09:32:28

Aki már játszott repülőgépszimulátorral, tudja, hogy mennyire fontos folyamatosan figyelni a minket körülvevő légteret. Ez különösen igaz harci körülmények között, mert ilyenkor akár már az is eldöntheti az összecsapás kimenetelét, hogy ki látja meg előbb a másikat. Közelharcban pedig szem elől téveszteni az ellenfelet szinte egyenlő a vereséggel.

Sajnos a szimulátorok által megjelenített látvány több szempontból is elmarad a valóságban tapasztalható vizuális élménytől. A modern szoftverek grafikája többnyire szépen kidolgozott, a videokártyák egyre gyorsabbak, a monitorok technikai paraméterei egyre jobbak, de mindez még mindig csak az érzetét kelti a háromdimenziós térnek, a mélység valóságos megjelenítésére a jelenlegi technika nem alkalmas. A másik probléma a látószög nagysága. Az emberi szem körülbelül 180°-os látást biztosít, igaz, ennek csak kisebb területén képes éles képet alkotni, de a mozgások érzékelését lehetővé tevő úgynevezett periférikus látásnak is nagy szerepe van érzékelésünkben. Monitorainkon ezzel szemben mindössze egy 60-90°-os látószögnek megfelelő képet kapunk, tehát ahhoz, hogy ennél többet lássunk, „nézelődnünk” kell.

Erre több lehetőségünk kínálkozik: megtehetjük a billentyüzet segítségével, egérrel, vagy ha a joystick-en található egy erre alkalmas kapcsoló, az úgynevezett hat-switch, akkor azzal is. Létezik azonban egy kevésbé ismert eszköz, amely további alternatívát kínál a nézelődés problémájának megoldásához: a TrackIR.

Szabó Topi teszteli a TrackIR-t

Az eszköz tulajdonképpen egy infravörös sugarakat kibocsátó és a visszaverődő fény forrásának helyzetét érzékelő készülék. A visszaverődést speciális, öntapadós, sapkára, szemüvegre, vagy akár közvetlenül a fejre ragasztható, körülbelül 1x1 cm-es pont biztosítja.  A célszerüen a monitor tetejére helyezett adó-vevő ennek a pontnak két dimenziós, tehát síkbeli helyzetét „látja”, vagyis mozgását egy derékszögü koordináta rendszerben értelmezi. A számítógép tehát ugyanolyan információt kap így, mintha az egeret mozgatnánk. Illetve csak majdnem ugyanolyat. A mellékelt szoftver ugyanis lehetővé teszi, hogy a tengelyek különböző szakaszaihoz kisebb vagy nagyobb kitérítést rendeljünk, mint amekkorát a lineáris módszer meghatározna. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a fej 30-40°-os elfordításával a látómező akár 180°-kal is elforgatható úgy, hogy emellett a középponthoz közeli tartományban egészen finom mozdulatokat is lehetővé tesz. Az „egér-módszerhez” képest további különbség, hogy az elmozdulás egy fix pont körül történik. Ez a középpont alapértelmezésben az F12 gombbal állítható be, akár játék közben is.

Az eszköz egyébként használható egérként is, ehhez csak át kell állítani a szoftverében az érzékelés módját „absolute”-ból „relative”-ba, sőt, a billentyüzetre konfigurálható az egér jobb és bal gombja is.

Aki nem csak egyetlen szimulátort kedvel, annak hasznos szolgáltatás, hogy a különböző beállításokhoz profilokat rendelhet, így egyik játékról a másikra váltáskor nem szükséges újra konfigurálni a mozgást, elég betölteni a megfelelő profilt. A szoftver ezekből is készen kínál néhányat, többek között az IL-2 Forgotten Battles, a Lock On: Modern Air Combat, és a MS Flight Simulator 2004 programokhoz.

A NaturalPoint cég már a trackIR harmadik generációját dobta piacra TrackIR3 illetve TrackIR3 Pro néven. Az amerikai gyártó ezen termékeivel hazai boltokban sajnos nemigen találkozunk, ezért beszerzési lehetőségként az internetes vásárlás jöhet szóba. Európában több országból is megrendelhető, nekem a holland disztribútorral vannak  - igen jó – tapasztalataim. Egy trackIR3 ára 99 euró, amely átszámolva a postaköltséggel együtt sem éri el a 30.000 forintot. Ezért az árért a készülékhez természetesen megkapjuk CD-n a szoftverét és több mint húsz darab fényvisszaverő matricát.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.