2017. 03. 27. hétfő
Hajnalka
: 310 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mosquitok a farmon

JETfly  |  2004-09-07 07:49:36

Londontól északra, az autópályáról letérve szántóföldek, legelők és falusi házak között kanyarog az a keskeny kis út, mely egy átlagosnak tűnő angliai farmon végződik. Ki gondolná, hogy a fából készült, istállóknak és traktor garázsoknak látszó épületek olyan híres repülőgépeket rejtenek, mint a legendás Mosquito vagy a Vampire? A szigetország talán legegyedibb és leghangulatosabb repülőmúzeumába érkeztünk, mely a de Havilland cég különböző típusait mutatja be.

A II. Világháború előestéjén a hadiipari fejlesztések felgyorsítása mellett egyre nagyobb figyelmet fordítottak a kísérleti gépek és a prototípusok rejtésére is. A kémek és ügynökök érdeklődésének középpontjában álló nagy repülőgépgyártó üzemek egyes részlegeit igyekeztek kitelepíteni olyan helyekre, melyek rejtve maradhattak a kíváncsi szemek és fényképezőgépek előtt. Így kerülhetett sor arra, hogy 1939-ben a de Havilland cég készülő kétmotoros felderítő, éjszakai vadász és bombázó gépének fejlesztési és építési munkálatait egy Londonhoz közeli farmra (!) helyezzék át. A tágas mezők által övezett, pár házból és gazdasági melléképületeknek látszó hangárakból álló „fejlesztőközpontot” még akkor sem fedezték fel a németek, mikor közvetlenül felette repültek el. 1940 novemberében aztán egyetemes repüléstörténeti jelentőségüvé vált a Salisbury Hall nevü „farm”, ugyanis elvégezte első repülését a brit repülőgépgyártás egyik legkiemelkedőbb alkotása, a de Havilland Mosquito prototípusa.

A múzeum erről a gépről kapta a nevét, és a kiállítás talán legféltettebb darabja is pont ez a prototípus példány, mely külön hangárban kapott helyet. A sárgára festett Mosquito legtöbb alkatrésze eredeti, a felújítást végző szakemberek évtizedek alatt szedegették azokat össze a de Havilland cég különböző mühelyeiből és a múzeumok raktáraiból. Csodálatos érzés látni ezt a csodát, mely megalapozta a nem kevesebb, mint 41 alváltozatból álló Mosquito családot. A prototípuson kívül a kiállítási anyagban fellelhetünk még egy – bombázó változatú - Mosquitot, mely a fő hangárban található, számos másik de Havilland gép mellett.A kétfedelü, napjainkban is széleskörüen elterjedt D.H.82 Tiger Moth 1931-ben repült először. Az azóta legyártott több ezer példány nagy része oktatógépként funkcionált, de oldtimer hobbigépként a tehetősebb repülésrajongók ma is előszeretettel vásárolják és üzemeltetik ezeket az elnyühetetlen kétfedelüeket. A múzeumban kiállított példány is szinte gyári újnak hat, valószínüleg repülőképes állapotban is van. 

A hangárakban – sok egyéb mellett - olyan további érdekességekre is lelhetünk, mint a D.H. C24 Autogiro, vagy az Airspeed Horsa csapatszállító vitorlázógép törzsének egy darabja, melyet belülről is meg lehet tekinteni. Számos légcsavar, kiszerelt géppuska és egyéb különlegesség díszíti a falakat és gépek közötti területeket. A vitrinekben pedig jelvények, rangjelzések és fotók mellett igényesen elkészített makettek és diorámák mutatják be a de Havilland cég produktumait.

A hangárakon kívül a szabadban is számos gépet csodálhatunk meg. Az egyik legérdekesebb ezek közül a Sea Vixen, mely egyedi formájával és hatalmas méreteivel egyaránt uralja a kiállítási területet. Az egykoron a Royal Navy anyahajóin szolgálatot teljesítő különleges vadászgép pilótafülkéjébe akár bele is ülhetünk, valamint a félrehajtott orrkúp alatt megcsodálhatjuk a hatalmas lokátort.

A de Havilland Vampire és továbbfejlesztett változata a Venom a korai jet korszak két meghatározó típusa volt. Sokoldalúságukat bizonyítja, hogy nappali és éjszakai vadász, vadászbombázó, felderítő és haditengerészeti feladatkörök mellett később oktató, és célvontató gépként is alkalmazták őket. Az ’50-es években a RAF és a Royal Navy századaiban egyaránt szolgáltak, és az egyre zsugorodó brit gyarmatbirodalom szinte minden pontján megtalálhatóak voltak Omántól Malajziáig. A kiállított példányokat szabadon körbejárhatjuk, sőt egy létra segítségével a pilótafülkébe is bekukkanthatunk. Az egész múzeumra jellemző egyébként, hogy a kultúráltan viselkedő látogatókat szinte semmiben sem korlátozzák, nincsenek kordonok és értelmetlen fotózási tilalmak, a gépek nagy észébe bele is lehet ülni.

A harci gépeken kívül a de Havilland cég polgári célra is tervezett és gyártott különféle repülőgépeket. A kétmotoros D.H.104 Devon és Dove típuscsalád egy sikeres könnyü szállító repülőgép volt a II. Világháborút követő években, melyeket később katonai célra is használtak. Továbbfejlesztett és megnagyobbított változata a D.H.114-es Heron már négy hajtómüvel rendelkezett és leginkább tengerészeti járőrgépnek használták. A Mosquito Aircraft Museum-ban mindkét, igazán ritkaságnak számító változatot megtekinthetjük.

A nagyobb méretü utasszállító gépeket az Air France légitársaság egykori D.H.106-os Comet-je képviseli, valamint egy Trident törzsének levágott első része. A de Havilland cég történetét hatalmas tablókon bemutató külön kiállítást is érdemes megtekinteni, valamint említést érdemel a különféle dugattyús motorokból és sugárhajtómüvekből álló gyüjtemény is. A múzeumhoz tartozik egy nagyon hangulatos klubhelyiség is, ahol rengeteg, repüléssel kapcsolatos könyv és folyóirat áll az érdeklődők rendelkezésére, valamint külön modell- és makett-építő szoba is van. A fő hangár egyik sarkában kis kávézót alakítottak ki, a kicsi, de annál érdekesebb, könyveket, maketteket és egyebeket áruló ajándékboltban pedig kedvünkre vásárolhatunk a de Havilland repülőgépgyárhoz kötődő relikviákból.

A különleges helyszín már eleve sajátos hangulatot teremtett, de ahogy sorba jártuk a hangárakat egyik ámulatból a másikba estünk. Az a repülés iránti szeretet és alázat, amit itt tapasztal a látogató szinte templomivá varázsolja a múzeumot. Itt minden a repülésről és a repülőgépekről szól, mindenen érződik az a féltő gondoskodás, melyekkel a kiállított gépcsodákat kezelik. Veterán Mosquito pilóták és szerelőik járnak ide rendszeresen, hogy újra körüljárják a szívüknek oly kedves gépeket, és talán magukban ismét felidézzék ifjúságuk eseménydús éveit, melyeket ilyen masinák pilótafülkéjében töltöttek.

Akinek az érdeklődését felkeltetette ez a - mind hangulatát, mind a kiállított repülőgépeket tekintve – egyedülállónak számító múzeum, a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével könnyen eljuthat ide. Szerkesztőségünk ez úton kíván köszönetet mondani Forgó Imrének és az Iroda minden munkatársának, a csodálatos élményeket adó utazásért.     

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az új-zélandi védelmi minisztérium a napokban jelentette be, hogy befejeződött a C-130H Hercules típusú katonai teherszállító repülőgépek modernizációja.