2017. 08. 18. péntek
Ilona
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Mosquitok a farmon

JETfly  |  2004-09-07 07:49:36

Londontól északra, az autópályáról letérve szántóföldek, legelők és falusi házak között kanyarog az a keskeny kis út, mely egy átlagosnak tűnő angliai farmon végződik. Ki gondolná, hogy a fából készült, istállóknak és traktor garázsoknak látszó épületek olyan híres repülőgépeket rejtenek, mint a legendás Mosquito vagy a Vampire? A szigetország talán legegyedibb és leghangulatosabb repülőmúzeumába érkeztünk, mely a de Havilland cég különböző típusait mutatja be.

A II. Világháború előestéjén a hadiipari fejlesztések felgyorsítása mellett egyre nagyobb figyelmet fordítottak a kísérleti gépek és a prototípusok rejtésére is. A kémek és ügynökök érdeklődésének középpontjában álló nagy repülőgépgyártó üzemek egyes részlegeit igyekeztek kitelepíteni olyan helyekre, melyek rejtve maradhattak a kíváncsi szemek és fényképezőgépek előtt. Így kerülhetett sor arra, hogy 1939-ben a de Havilland cég készülő kétmotoros felderítő, éjszakai vadász és bombázó gépének fejlesztési és építési munkálatait egy Londonhoz közeli farmra (!) helyezzék át. A tágas mezők által övezett, pár házból és gazdasági melléképületeknek látszó hangárakból álló „fejlesztőközpontot” még akkor sem fedezték fel a németek, mikor közvetlenül felette repültek el. 1940 novemberében aztán egyetemes repüléstörténeti jelentőségüvé vált a Salisbury Hall nevü „farm”, ugyanis elvégezte első repülését a brit repülőgépgyártás egyik legkiemelkedőbb alkotása, a de Havilland Mosquito prototípusa.

A múzeum erről a gépről kapta a nevét, és a kiállítás talán legféltettebb darabja is pont ez a prototípus példány, mely külön hangárban kapott helyet. A sárgára festett Mosquito legtöbb alkatrésze eredeti, a felújítást végző szakemberek évtizedek alatt szedegették azokat össze a de Havilland cég különböző mühelyeiből és a múzeumok raktáraiból. Csodálatos érzés látni ezt a csodát, mely megalapozta a nem kevesebb, mint 41 alváltozatból álló Mosquito családot. A prototípuson kívül a kiállítási anyagban fellelhetünk még egy – bombázó változatú - Mosquitot, mely a fő hangárban található, számos másik de Havilland gép mellett.A kétfedelü, napjainkban is széleskörüen elterjedt D.H.82 Tiger Moth 1931-ben repült először. Az azóta legyártott több ezer példány nagy része oktatógépként funkcionált, de oldtimer hobbigépként a tehetősebb repülésrajongók ma is előszeretettel vásárolják és üzemeltetik ezeket az elnyühetetlen kétfedelüeket. A múzeumban kiállított példány is szinte gyári újnak hat, valószínüleg repülőképes állapotban is van. 

A hangárakban – sok egyéb mellett - olyan további érdekességekre is lelhetünk, mint a D.H. C24 Autogiro, vagy az Airspeed Horsa csapatszállító vitorlázógép törzsének egy darabja, melyet belülről is meg lehet tekinteni. Számos légcsavar, kiszerelt géppuska és egyéb különlegesség díszíti a falakat és gépek közötti területeket. A vitrinekben pedig jelvények, rangjelzések és fotók mellett igényesen elkészített makettek és diorámák mutatják be a de Havilland cég produktumait.

A hangárakon kívül a szabadban is számos gépet csodálhatunk meg. Az egyik legérdekesebb ezek közül a Sea Vixen, mely egyedi formájával és hatalmas méreteivel egyaránt uralja a kiállítási területet. Az egykoron a Royal Navy anyahajóin szolgálatot teljesítő különleges vadászgép pilótafülkéjébe akár bele is ülhetünk, valamint a félrehajtott orrkúp alatt megcsodálhatjuk a hatalmas lokátort.

A de Havilland Vampire és továbbfejlesztett változata a Venom a korai jet korszak két meghatározó típusa volt. Sokoldalúságukat bizonyítja, hogy nappali és éjszakai vadász, vadászbombázó, felderítő és haditengerészeti feladatkörök mellett később oktató, és célvontató gépként is alkalmazták őket. Az ’50-es években a RAF és a Royal Navy századaiban egyaránt szolgáltak, és az egyre zsugorodó brit gyarmatbirodalom szinte minden pontján megtalálhatóak voltak Omántól Malajziáig. A kiállított példányokat szabadon körbejárhatjuk, sőt egy létra segítségével a pilótafülkébe is bekukkanthatunk. Az egész múzeumra jellemző egyébként, hogy a kultúráltan viselkedő látogatókat szinte semmiben sem korlátozzák, nincsenek kordonok és értelmetlen fotózási tilalmak, a gépek nagy észébe bele is lehet ülni.

A harci gépeken kívül a de Havilland cég polgári célra is tervezett és gyártott különféle repülőgépeket. A kétmotoros D.H.104 Devon és Dove típuscsalád egy sikeres könnyü szállító repülőgép volt a II. Világháborút követő években, melyeket később katonai célra is használtak. Továbbfejlesztett és megnagyobbított változata a D.H.114-es Heron már négy hajtómüvel rendelkezett és leginkább tengerészeti járőrgépnek használták. A Mosquito Aircraft Museum-ban mindkét, igazán ritkaságnak számító változatot megtekinthetjük.

A nagyobb méretü utasszállító gépeket az Air France légitársaság egykori D.H.106-os Comet-je képviseli, valamint egy Trident törzsének levágott első része. A de Havilland cég történetét hatalmas tablókon bemutató külön kiállítást is érdemes megtekinteni, valamint említést érdemel a különféle dugattyús motorokból és sugárhajtómüvekből álló gyüjtemény is. A múzeumhoz tartozik egy nagyon hangulatos klubhelyiség is, ahol rengeteg, repüléssel kapcsolatos könyv és folyóirat áll az érdeklődők rendelkezésére, valamint külön modell- és makett-építő szoba is van. A fő hangár egyik sarkában kis kávézót alakítottak ki, a kicsi, de annál érdekesebb, könyveket, maketteket és egyebeket áruló ajándékboltban pedig kedvünkre vásárolhatunk a de Havilland repülőgépgyárhoz kötődő relikviákból.

A különleges helyszín már eleve sajátos hangulatot teremtett, de ahogy sorba jártuk a hangárakat egyik ámulatból a másikba estünk. Az a repülés iránti szeretet és alázat, amit itt tapasztal a látogató szinte templomivá varázsolja a múzeumot. Itt minden a repülésről és a repülőgépekről szól, mindenen érződik az a féltő gondoskodás, melyekkel a kiállított gépcsodákat kezelik. Veterán Mosquito pilóták és szerelőik járnak ide rendszeresen, hogy újra körüljárják a szívüknek oly kedves gépeket, és talán magukban ismét felidézzék ifjúságuk eseménydús éveit, melyeket ilyen masinák pilótafülkéjében töltöttek.

Akinek az érdeklődését felkeltetette ez a - mind hangulatát, mind a kiállított repülőgépeket tekintve – egyedülállónak számító múzeum, a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével könnyen eljuthat ide. Szerkesztőségünk ez úton kíván köszönetet mondani Forgó Imrének és az Iroda minden munkatársának, a csodálatos élményeket adó utazásért.     

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.
2017. 08. 17., 09:25
A fonyódi kikötőben áll az az emlékmű, amely egy 106 évvel ezelőtti eseményre, a Balaton első átrepülésére emlékeztet.
2017. 08. 16., 10:12
A repülők napja alkalmából kedden a köztemetőben megemlékeztek a II. világháborúban hősi halált halt és a békében, szolgálatteljesítés közben a Magyar Néphadseregben és a Magyar Honvédség kötelékében életüket vesztett repülőkatonákról.
2017. 08. 15., 14:09
Minden tömegessé fajuló új rémhírre lehet érthetően és meggyőzően válaszolni, aztán csak reméli az ember, hogy a válaszok utat találnak a fejekbe.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.