2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 286 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Meglestük az orsóbajnokot

JETfly  |  2004-08-30 08:18:40

A napokban meglestük Veres Zoltánt, hogyan készül saját orsó rekordja megdöntésére.  

Mürepülő Európa-bajnokunk idén májusban Eger felett hetven orsót teljesített orsókoszorúban. Szeptember 10-én ezt a rekordot szeretné felülmúlni.Természetesen, mint minden extra sport teljesítményre, erre is kemény edzésekkel kell készülni. Zoli is ezt teszi nap, mint nap, amikor nem valamelyik Boeing 737-essel repíti úti céljuk felé a MALÉV utasait.

Az egyik gyakorló repülés után faggattuk az orsóbajnokot.- Mennyi időd van a gyakorlásra?- Jelenleg a sürü nyári menetrend miatt sokat repülök a MALÉV járatain. A maradék kevés időben gyakorlok az eseményre. Jó lenne többet edzeni, de sajnos most ennyire futja.  Azért remélem, ez is elég lesz egy szép eredményhez.

- Az előbbi felszállások alatt láttam, már keményen gyakoroltál. Hogy megy?-Szép lassan szoktatom magam az orsókhoz, a fizikai és pszichikai terheléshez. Az első felszállásoknál tizenöt-húsz orsóval melegítettem be. Most már negyvenszer-ötvenszer fordítom meg gépemet a tengelye körül.

- Hogy érzed, sikerülni fog saját rekordodat megdönteni?-Nagyon nehéz. Az első rekordkísérlet alatt is éreztem, hogy nem egyszerü feladatot tüztem ki magam elé. A mostani gyakorlások alatt még nem sikerült elérnem, hogy az orsók számolása közben meghalljam a rádióban, az Egerben hallott büvös számot, a hetvenet. Folyamatosan dolgozom rajta és bízom benne, elég sokáig számolnak majd a jakabszállási repülőtérre kilátogatók.

- Kicsit vezesd be az olvasókat, mi a nehéz a kitüzött feladatban, milyen fizikai, pszichikai határokat kell leküzdeni az orsózó repülőgép fedélzetén?-…Először is ott a rosszullét, aztán az orsózás megkezdésekor a kabinban felejtett, és éppen röpködő tárgyak, pl. csavarhúzó, satu, tavalyi almacsutka, Topi és Bagira dedikált, régen keresett posztere, stb. összegyüjtése a kabintetőről háthelyzetben …- csak vicceltem! Komolyra fordítva az orsó-koszorú talán az egyik legnehezebb mürepülő elem, mindhárom kormány, a csürő, a magassági- és az oldalkormány folyamatos, finom mozgatását igényli, mely kormányok szerepe a forgás miatt folyamatosan cserélődik. Ennek a koordinált mozgásnak ritmusa van, amit nehéz elcsípni, és a látottakat a kéz-láb munkájával összekapcsolni. Korrigálni az apró hibákat, miközben minden pillanatban tudnom kell, hol vagyok ég és föld között és meggyőzni az egyensúly-rendszeremet, hogy a látottaknak higgyen, ne annak, amit érez, hiszen az késik. Legyőzni az ösztönömet, hogy megállítsam az embernek koránt sem természetes forgást. De legnehezebb talán, hogy orsózás közben a müszerfalra is sokszor be kell pillantanom, hogy nyomon tudjam követni a motor müködését. Kb. 20 másodpercenként nézek rá az olajnyomás-, olajhőmérséklet-, hengerfejhőmérséklet-mérő müszerekre, hiszen pontosan tudnom kell, a motor mennyire kedveli ezt a sok-orsós ötletemet. Amikor viszont vissza kinézek a horizontra, jön a „na, hol is tartottunk” nagyszerü érzése és pillanatok alatt szinkronizálni kell a látottakat a kéz-láb munkával. Emellett a földet is figyelni kell, rákorrigálni, ha el akar sodorni a szél. Közben a kb. +2G, - 2G-s folyamatos terhelés-változást is el kell viselni. De van kellemes része is! –az esti zuhany…

- Zárásként hol és mikor láthatják az érdeklődök a reméljük több mint hetven orsót?A rekordkísérlet Jakabszálláson lesz. Ha valaki szeretne orsókat számolni, remélem elég sokat, azt sok szeretettel várom a Sportrepülőtéren szeptember 10-én délelőtt 10 órakor.

- Köszönöm a rövid beszélgetést. További jó gyakorlást kívánok!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-19 12:03:14
A napokban az olasz Alenia Aermacchi vállalat leszállította Ausztráliának a soron következő, ötödik C-27J Spartan típusú szállítógépet. A repülőgép (A34-004) az Ausztrál Királyi Légierő richmondi légibázisán landolt.
2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 25., 10:40
Képgaléria az idei, Hollandiában megrendezett gyakorlatról.
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.

  Legfrissebbek most

Az Amerikai Haditengerészet feloldotta a Boeing T-45 Goshawk kiképzőgépekre elrendelt repülési tilalmat, ám bizonyos korlátozásokkal, mivel a fedélzeti oxigénellátó rendszer (Onboard Oxygen Generation System - OBOGS) vizsgálata még folytatódik.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin