2017. 03. 23. csütörtök
Emőke
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az Alpok fenegyerekei

JETfly  |  2004-08-27 08:03:38

Bár nem tartozik a világ legnagyobb és legerősebb légierői sorába, nem is vett részt soha háborúban, mégis komoly elismerést vívott ki magának a Svájci Légierő, melynek méltó reprezentánsa a Patrouille Suisse névre hallgató bemutatókötelék. Az Alpok hatalmas hegyláncai között szlalomozó svájci pilóták egyedülálló tudással és tapasztalattal rendelkeznek, melyet kiválóan tudnak kamatoztatni a látványos kötelékrepülések során is. Az elmúlt 40 évben sokszor bizonyították már, hogy profizmusuk, és a mutatott produkciójuk alapján is mindenképpen ott a helyük a legnagyobbak között.

A kezdetek

A következetes, évszázadokon keresztül folytatott semlegességi politika ellenére Svájc mindig is tartott fenn komoly önvédelmi haderőt. A hidegháború idején is igyekezett mind szárazföldi haderejét mind légierejét a kor színvonalának megfelelő fegyverekkel ellátni. Az 1958-ban beszerzett, akkoriban rendkívül korszerünek számító angol Hawker Hunter típusú vadászgépek új lehetőségeket teremtettek a kiválóan képzett svájci pilóták részére. A kedvező aerodinamikai kialakítás és a megfelelő hajtómü teljesítmény lehetővé tette a komolyabb mürepülő feladatok és a kötelékrepülés végrehajtását is, melyeket eleinte csak önszorgalomból gyakoroltak lakatlan területek felett, majd amikor már kezdett összeállni a produkció, bemutatták azt a katonai vezetőknek.

A kezdeményezés szerencsére nem halt el csírájában (sok helyen sajnos ez a jellemző…) így szervezetten, hivatalos keretek között folytathatták a gyakorlást a kiválasztott pilóták. 1959-től már tartottak ugyan hébe-hóba bemutatókat, de a kötelék hivatalos megalakulása csak 1964 augusztusában következett be, amikor is a Svájci Légierő megalakulásának 50. évfordulójára rendezett repülőnapon a négy Hawker Hunter Mk.58-as Lausanne-ban nagy közönségsikert aratva repülte le az addigra már jól begyakorolt programját. A hivatalos nemzeti bemutatókötelék napjainkig tartó sikertörténete tehát kezdetét vette.

A Hunter korszak

A pilóták és a müszakiak talán nem is sejtették, hogy a kötelék hivatalos megalakulásától számítva szinte napra pontosan 30 év múlva válnak majd csak meg ettől a kiváló repülőgéptől, mely a Svájci Légierő egyik legmeghatározóbb típusának bizonyult. A Patrouille Suisse (Svájci Őrjárat, a francia Patrouille France mintájára…) névre keresztelt kötelék az évek folyamán egyre professzionálisabbá vált, programjuk kiforrott és egy igazi svájci órához mérhető pontosságú lett.

Fotó: Patrouille Suisse 

1970-ben ötgépesre bővült a formáció, majd 1978-tól már hat géppel repültek. A bemutatók nagy részét hazai közönség előtt tartották meg, de számos külföldi felkérésnek is eleget tettek főleg a szomszédos Olaszországban és Franciaországban. A megbízható és a pilóták esetleges hibáira jóindulatúan reagáló Hunterekkel a hosszú szolgálat alatt a Patrouille Suisse-nél semmiféle baleset nem történt, bár ehhez hozzájárult az is, hogy tudatosan kerülték a túlzott kockázattal járó manővereket. 1991-ben a Svájci Államközösség megalakulásának 700. évfordulójára némileg megújult festéssel tisztelgett a kötelék. A jó öreg Hunterek törzsének és szárnyainak teljes alsó felületére felfestették a nemzeti színeket, még látványosabbá téve így a produkciójukat. Ez az alsó díszítés egyébként mind a mai napig jellemzi a kötelék gépeit. 1994-ben aztán megszületett a döntés, hogy a típust, a légierőből történő kivonásával egy időben a Patrouille Suisse-nél is nyugdíjazzák és az amerikai gyártmányú F-5 E Tigerekre cserélik. Az esemény magyar vonatkozású érdekessége, hogy a kivont gépekből egy példányt a szolnoki Magyar Repüléstörténeti Múzeum kapott meg, melyet így kiállítva bármikor megtekinthetünk.

Megújulás

Az elavult Hunterek pótlására kézenfekvő megoldásnak bizonyult az ugyancsak nagy számban rendszeresített F-5 E Tiger, melyet rendkívüli mozgékonysága és könnyü kezelhetősége ideálissá tesz a kötelékrepülések számára. A kis méretü, fürge „Tigrisek” új festést kaptak (felül fehér, piros díszítéssel, alul a stilizált svájci zászló) és megváltozott a kötelék logója is.

A típus és designváltáson felül azonban a repült program is átalakult, hiszen az új gépek más lehetőségeket teremtettek. A nagyobb sebesség és a jobb fordulékonyság következtében dinamikusabbá vált a produkció, melyben több lett a függőleges elem és a vízszintes formációk is változtak. Az F-5-ösökre való áttérés után természetesen több gyakorlásra és türelemre volt szükség, hiszen eleinte nagyon nehéz volt a jól megszokott, pontos köteléket tartani az új gépekkel. A bemutatókon is érződött egy ideig némi színvonalbeli visszaesés, de ez azt hiszem teljesen természetes velejárója egy ilyen volumenü változásnak. Napjainkban már ugyanolyan szépen és pontosan repülik a programot, mint annak idején a Hunterekkel.

A Svájci Légierő nem szokott egy dzsentri nagyvonalúságával megszabadulni a még használható haditechnikai eszközeitől (mint egyes Kelet-Európai államok…), így feltehetőleg az F-5-ösök még jó ideig szolgálnak a Patrouille Suisse-ben és a harcászati repülőszázadoknál egyaránt.

Érdemes még egy pár szót ejteni a csapat tagjairól is, akik nem főállású bemutató pilóták, hanem a Svájci Légierő oktatói minősítéssel rendelkező vadászrepülői. A rendkívül nagy gyakorlattal rendelkező, sok ezer repült órát a hátuk mögött tudó csapattagok általában három-négy évig szerepelnek aktívan a különböző bemutatókon, majd pedig néhány évig még tartalékban maradnak és segítik a kötelék munkáját. Elismerésre méltó az a hozzáállás, hogy Ők valójában a szabadidejük rovására foglalkoznak azzal, hogy Svájcot méltóképpen képviselhessék a hazai és a nagy nemzetközi repülőnapokon.

Fotó: Patrouille Suisse

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.