2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 314 Ft   : 290 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Lock On 1.02

JETfly  |  2004-07-31 17:10:55

Az alábbi cikkben napjaink legjobb modern gépekkel foglalkozó szimulátorának 2. azaz legutóbbi javításáról lesz szó. Mint azt nem is olyan régen hírként közöltük, megjelent az 1.02-es patch. Arról is szó volt, hogy a javítással a program elérte azt a szintet, ahogy eleve ki kellett volna adni. A patch kiadása óta eltelt pár nap, tehát jó sok „berepülési idő”-vel a hátunk mögött teljesebb képet tudunk alkotni a szimulátor jelenlegi formájáról.

Nem sokkal a patch feltelepítése után nekiveselkedtünk mind az offline, mind pedig az online tesztelésnek. Online repülőezredként, természetesen először az internetes játszhatóságra fókuszáltunk. Az 1.01-es javítás anno nem hozta meg számunkra a várva-várt optimalizált ill.  letisztult netkódot, a játék gyakorlatilag játszhatatlan volt. A gépek össze vissza lagoltak, csúszkáltak a betonon, vertikális manőverek közben fizikailag leírhatatlan mozgást végeztek. Legnagyobb örömünkre az 1.02-es javítással lezárult ez az UFO korszak. A patch-nek hála kaptunk egy eléggé letisztult és jól paraméterezhető netkódot. Belekerült a szimulátorba jó pár elterjedt hálózati kapcsolatfajta, továbbá egy lua file segítségével saját sávszélességünknek megfelelően is állítgathatunk. A netes rész foltozása azonban nem csökkenti a program viszonylag magas sávszélesség igényét.  Egy manapság hagyományosnak mondható 512/128 Kbit-es kapcsolat 4 fős server létrehozását teszi lehetővé, szemben az IL2:FB 6-8 fős értékével. Azonban ez valamilyen szinten érthető, ugyanis sokkal több dolgot kell küldenie a servernek a kliensek felé és viszont. Itt van lokátor melynek jeleit küldeni kell, a rakéták röppályáját szintén számolni kell és még sorolhatnám.

A sávszél mellett a program eléggé nagy erőforrást is igényel. Elsősorban a közép ill. felső kategóriás grafikus kártya meglétét említeném, de mondhatnám az 1GB RAM-ot is. A középkategóriás kártyákon eldöcög a program medium beállításokon. Felső  kategóriás kártya megléte esetén már megpróbálkozhat az ember a high beállításokkal. Ellenben  a játék full részletességgel megfektet bármilyen csúcskártyát, szóval akárcsak a Flankernél itt is várnunk kell 2-3 évet, hogy teljes pompájában tudjuk futtatni. A memória és videókártya mellé szükséges egy megfelelő órajelü processzor is. Igazából 2Ghz felett érdemes próbálkozni vele, ahhoz hogy megfelelő játékélményt nyújtson. A fentebb leírtak után azt hiszem mindenki számára nyilvánvaló, hogy erőmü kell a program futtatásához. Természetesen ennél gyengébb gépeken is eldöcög, de ilyenkor elveszik a játék legnagyobb előnye, a félelmetesen szép és látványos grafika. Igazából ez a cikk az 1.02-es javítással bekövetkezett változásokról szólna, ezért mellőzöm magának a programnak bemutatását. A már fentebb említett netkód hordozza magán legszembetünőbben a változás jegyeit, de természetesen még jó pár dolgot javítottak ill. beleraktak a fejlesztők. Ide tartozik az online játékhoz szükséges pont-táblázat ami 1.01-ben még nem volt. A netes részbe még bele tartozik, hogy végre nem bugosak a felvett track-ek. Ez alatt azt értem, hogy eddig nem igazán az volt a track-ekben látható, ami valójában történt. Pl. 2 gép helyett 1 volt, lezuhant a gép felszállás közben, ellenkező irányba ment és még sorolhatnám.

Aztán kellemes újdonság, az F4 nézet formája, ill. az egér F2 ill. F11 nézetben történő használata. Az előnyök közé sorolható továbbá a megnövelt látótávolság. Végre nem csak fél kilométerről veszi észre a célokat az ember.  Az előbb leírtak inkább a grafikai ill. vizuális élményekre vonatkoztak, de lássuk csak mi van még a tarsolyban. Hardcore szimulátorosok körében biztosan szemet szúrt, hogy az avionika is szép változtatásokon ment keresztül. A besugárzásjelző végre normálisan müködik és hozzá fontos adatokkal is szolgál. A fegyverzet is átalakításokon esett át. Egyik negatívum ezek közül, ami minket orosz típusokkal repülő egyéneket eléggé hátrányosan érintett, az az R-27AE játékból történő kivétele. Az indok az volt, hogy a rakéta nincs hadrendben semmilyen a játékban szereplő légierőben ill. repülőgéptípuson. Üsse kő, van még pár remek rakéta orosz oldalon, szóval majdcsak túléljük:) Az amerikai technikával szimpatizálóknak jó hír lehet, hogy az AIM-120 képességeit feljavították és ugyanez történt az F-15C APG-63-as radarjával is.

Fontos tényező még a repülési modellek megváltozása, méghozzá pozitív irányban. Sokkal jobban reagálnak a gépek a kormánymozdulatokra és a valósághoz hasonló gyorsuló-emelkedési paraméterekkel ill. manőverező képességekkel bírnak. Mielőtt átsiklanék felette nagyon hasznos dolog az új tengelyek létrehozása. Immáron könnyedén felprogramozhatjuk joystick-jainkra ill. HOTAS rendszereinkre a trimmet külön tengelyként, mely nagyon nagy pontosságot tesz lehetővé és ezzel sok kínszenvedéstől megkímélhetjük magunkat. Megemlíteném még a játékba beépített lua script rendszert is. Elég egyszerü a kezelése mivel szöveg file-ként szerkesztgethetjük. Aki késztetést érez arra, hogy kicsit belebabráljon a programba, annak itt az alkalom rá. Lehet állítani a már fentebb említett hálózati kapcsolat beállításait, a külső nézeteket, egér használatot kabinban és még jó pár dolgot. Azt hiszem nagy vonalakban végigvettem a pozitív változásokat, bár lehetne még sorolni (ha minden apró dologra kitérnék).

Nos ezután ideje megnézni az érem másik oldalát. Igazából a patch hatására semmi nem lett rosszabb(1-2 dolgot azért talán megemlíthetnék), viszont van pár dolog, amit sajnos nem orvosolt ez a patch sem. Nagy részük az online játékkal függ össze, de azért van pár single-ben is előforduló. Első ilyen dolog a gépek ún. heat effect-je vagyis a hajtómüből kiáramló meleg levegő imitálása. Ezt multiban úgy sikerült megvalósítaniuk, hogy a gépeknek álló hajtómünél is van heat effect-jük és hajtómü hangjuk is!:)  Ez 1.01-ben úgy nézett ki, hogy hiába járt a hajtómü annak biza se kiáramló meleg levegője, se hangja nem volt egészen addig, amíg be nem csukta az ember a kabintetőt. Na mostmár ilyen nincs, mert mindig van és lehetetlen kilőni:-Ð Mit mondjak eléggé illúzióromboló! Roppant nagy negatívum továbbá a változatlanul hagyott sound engine vagyis a program „zajkeltő” része. A hangkártya hardware-es gyorsítását maximumra véve néha pattog a hang ill. egy-egy hang betöltődésekor, valamint pár effektnél megakad néha a játék. Ennek több oka van. Többek között a relatíve összecsapott engine. Hogy mit értek összecsapott alatt? Pl. azt, hogy megmagyarázhatatlan okból a program 1-1 hangot több effektként is használ. Ide sorolhatnám pl. a szél hangot,  amelyet meglepő fordulatként kicsit más formában elhúzás hangként hallhatunk viszont. Hát mit mondjak, aki nap mint nap repülőgépek zajában (nevezzük inkább muzsikának) él, annak azért vannak fogalmai az igazi hanghatásokról.

Sajnos csak nyomokban fedezhető fel a valóságoshoz hasonló hang a Lock On-ban. Hogy miért? Nos erre megnyugtató választ nem adhatok. Egy biztos, a mai kor technikáival össze lehetne hozni egy a valóshoz hasonló hanghatásokkal bíró engine-t. Még mindig a hang résznél időzve kitérnék a bizonyára sokakat idegesítő akadásokra. Ez a már fentebb említett engine problémák, valamint a teljes mértékben felesleges hang effektek mérete miatt van. Általában az akadások robbanások, gépágyú lövedékek becsapódásakor (főleg vízbe), hordozóra történő leszálláskor tapasztalhatóak. Ez egy hatásos, ám eléggé parasztos módszerrel többé-kevésbé orvosolható. A módszer lényege, hogy a program Effects könyvtárában néminemü átalakítást, úgy is mondhatnám gyomlálást végzünk. Az általunk kevésbé fontosnak talált(pl. a fentebb említett robbanások, becsapódások, etc.) hangokat egyszerüen kinullázzuk ill. az igényesebbek megfelelő hangeditáló programok segítségével le is butíthatják őket(ez kisebb fizikai méretet eredményez). Természetesen olyan hangokat érdemes ezekkel a módszerekkel megváltoztatni, melyeket nem igazán hallunk normális körülmények között, pl. a kabinban. Eme változtatások hatására kevésbé fog akadni a játék. Végezetül a hangok rész zárásaként megemlítem, hogy a külső hajtómühangok eléggé hangosak és amolyan non plusz ultraként a kabinban semmivel sem csendesebbek, mint kint. Ez multiban tapasztalható leginkább és bármit csinál az ember nem javul meg. Eléggé idegesítő mikor nem értjük egymás hangját rádión a zajtól. Ez különösen toronyként csodálatos, mert zeng a reptér 20km-es körzete is. Találtam egy viszonylag barkácsolós megoldást, mely összesen annyit tesz, hogy a sound.cfg-ben  felére kell venni a  hajtómüvek hangerejét…

Na így a vége felé azért még 1-2 hiányzó, eléggé illúzióromboló dologra felhívnám a figyelmet. A legszembetünőbb a szakértő szemek számára nem más, mint a repülőgépek füstölésének teljes hiánya. Erre legjobb példák a rendszerben lévő MIG-29-es változatok, melyek igazából igencsak szép fekete füstöt eregetnek maximálon, de ide sorolhatnám a Phantomot is. További negatívum a helyzetlámpák valóságosnak megfelelő müködésének hiánya. Érthetetlen, hogyha más szimulátorokban meg tudták csinálni, itt miért nem. A „kívánságlista” szép hosszú, oldalakat lehetne megtölteni vele, de ettől most eltekintenék.

A játék grafikai menedzselésére erősen ajánlott a Loman 2.1-es verziója. Ebben a hasznos kis programban a végletekig optimalizálhatjuk a program grafikai részét, valamint könnyedén rakhatunk fel, ill. távolíthatunk el kiegészítőket. A program méréseink szerint egy összetettebb mission során kb. 860MB RAM-ot foglal (természetesen benne van a Windows által lefoglalt mennyiség is). Egy szó mint száz, nem árt ha az ember engedélyez néminemü virtuális memóriát. Ajánlott a fix 1024MB-nyi érték beállítása, manuálisan. Internetes játékhoz a Hyperlobby nevezetü szoftvert ajánlom, mely ingyenesen letölthető a mellékelt linkről a Loman-nel együtt.

A végére amolyan epilógusként elmondhatom, hogy a program a ma piacon található szimulátorok csúcsát jelenti, természetesen az IL2:FB mellett. Ugyanakkor a program rendelkezik rengeteg kiaknázatlan lehetőséggel, amit igazán kihasználhatnának, akár a forráskód szimulátoros berkekben történő megosztásával vagy „külsős” hardcore szimulátorosok fejlesztésbe történő bevonásával (ahogy azt pár régebbi szimulátornál már láthattuk). A program internetes berkekben egyelőre nem nagyon elterjedt, amit mi sem bizonyít jobban, mint az este Hyperlobby-n előforduló virtuális pilóták száma. Sajnos az IL2 hétvégén esténként előforduló 800-1000 fős létszámának töredéke található csak a „jet-korszak” virtuális égboltján, ugyanekkor. Ez úgy vélem többnyire a béta állapotban történő kiadásnak tudható be, valamint a program eléggé magas gépkövetelményének. Remélem ez a cikk segítséget nyújt ahhoz, hogy teljesebb képet kapjon az érdeklődő erről a szimulátorról. Összességében a játékmenetet nagy mértékben befolyásoló hibák az 1.02 patch megjelenésével megszüntek, tehát bátran ajánlom mindenkinek, akit kicsit is érdekel ez a müfaj. Mindenkinek jó repülést a virtuális égbolton!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin