2016. 12. 08. csütörtök
Mária
: 313 Ft   : 292 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Duxfordi Repülőmúzeum

JETfly  |  2004-07-18 19:16:39

Nagy Britannia – sok egyéb mellett – a repülőmúzeumok hazájának is nevezhető. Az értékteremtésnek és az értékmegőrzésnek arrafelé szerencsére nagyobb hagyományai vannak, mint Európa más részein, így a múlt tárgyi emlékeit szinte mindenhol megtaláljuk. A duxfordi repülőmúzeum azonban kiemelkedik mindegyik közül a megtekinthető gépanyag érdekessége és állapota miatt is. Itt ugyanis a kiállítócsarnokok mellett eredeti közegükben, a levegőben repülve is láthatjuk a szárnyas masinákat. Az „élő” múzeum varázslatos hangulata pedig semmi máshoz sem hasonlítható. Érdemes tehát megismerkedni Európa legjelentősebb történelmi repülőgép gyűjteményével, mely egyedülálló értékekkel várja látogatóit.

A repülőtér rövid története

Az Első Világháború még javában zajlott, amikor 1917-ben a Royal Flying Corps (Királyi Repülő Hadtest - a RAF elődje) részére Londontól északra a duxfordi réteken kijelöltek egy repülőtér létesítésére alkalmas területet. Az 1918-ban megalakuló Royal Air Force – amely a világon az első teljesen önálló repülő fegyvernem volt – már aktívan használta az időközben egyre jobban kiépülő bázist. Több hangárat és kiszolgáló épületet is létesítettek, hogy az ide települő kiképző- valamint harcirepülő-századok üzemelését és elhelyezését biztosítani tudják. A ’20-as évek elejétől Repülőiskola is müködött Duxfordban, majd egy átszervezést követően a vadászrepülők egyik fő bázisává vált. A két világháború közötti időszakban itt állomásozó repülőszázadok révén szinte minden jelentős angol vadászgép típus megfordult a repülőtéren a Gloster Gauntlettől a korai Spitfireokig. A ’30-as évek végén egyre inkább érződtek a közelgő háború előszelei, így Duxford szerepe is felértékelődött. A régi kétfedelü típusok helyett az itt állomásozó századok korszerü egyfedelü Hurricane és Spitfire gépeket kaptak. 1939 szeptemberétől pedig a Brit Honi Légvédelem egyik fő bázisává vált Duxford.Az Angliai Légi Csata idején a legendás Douglas Bader is számtalanszor szállt fel innen, hogy részt vegyen a Csatorna feletti légiharcokban, de használták a repülőteret cseh és lengyel századok is. 1942 őszén aztán megjelentek az első amerikai repülőgépek is, 1944-re pedig az USAAF egyik fő angliai támaszpontjává vált Duxford, ahol egymás mellett üzemeltek a brit és az amerikai alakulatok. A P-47 Thunderboltok és P-51 Mustangok innen jártak bevetésre a kontinens fölé, hol a bombázókat kísérve, hol szabad vadászatra indulva. A repülőtéren eközben folyt egy speciális, rejtett tevékenység is, ugyanis itt építették újjá – tanulmányozás céljából – a lezuhant, de viszonylag épségben maradt német repülőgépek egy részét. A partraszállás idején már az alacsonytámadó feladatkörü Hawker Typhoonokkal jártak bevetésre Duxfordból az angol pilóták a Csatorna túloldalára. A háború befejezése után a távozó amerikai csapatok örökségeként itt maradt perforált acéllemezekből álló kifutópálya kiválóan megfelelt az első angol sugárhajtómüves repülőgép, a Gloster Meteor próbarepüléseire. Később üzemeltek innen Hawker Hunterek és Gloster Javelinek is, majd 1969-ben a Védelmi Minisztérium felszámolta a bázist. Tervek születtek ugyan a polgári hasznosításra, ám ezekből semmi sem valósult meg. Ezek után Londonhoz való közelsége, kiépítettsége és történelmi szerepe miatt is kézenfekvő volt, hogy inkább múzeumot alakítsanak itt ki. 1977-ben az Imperial War Museum és a Cambridgeshire-i Megyei Tanács létrehozta a Duxfordi Repülési Társaságot, amely megvásárolta majd pedig múzeumi célokra átalakította a repülőteret. Az elmúlt közel három évtizedben aztán hatalmas munkával és anyagi ráfordítással létrehozták itt Európa legnagyobb repüléstörténeti múzeumát, amely napjainkban is egyre bővül.

A múzeum napjainkban

Már a duxfordi repülőtér parkolójának a bejáratánál egy emelvényre helyezett Hurricane fogad minket, jelezve, megérkeztünk a „szentélybe”. A modern és esztétikusan kialakított Látogató Központon keresztül juthatunk be a múzeum kiállítási területére. Kávézó, ajándékbolt és többnyelvü prospektusokkal jól felszerelt információs pultok segítik az érdeklődőket. Még térképet is kapunk, melyen az egyes részkiállításoknak helyet adó hangárak valamint a szabadtéri helyszínek is fel vannak tüntetve. Szükségünk is lesz rá, ugyanis hatalmas területen helyezkedik el a gyüjtemény. Öt nagy hangár és a két önálló múzeumcsarnok mellett számtalan kisebb épületben kerültek elhelyezésre a repülőgépek, helikopterek és harcjármüvek. Mindegyik kiállított típust lehetetlen felsorolni, ezért igyekszem a legérdekesebbeket kiemelni.

A bejárathoz legközelebb eső 1. számú hangárban a brit repülőgépgyártás történetét prezentáló kiállítás lesz hamarosan megtekinthető, ez jelenleg kialakítás alatt áll. A Concorde egyik prototípusát azonban már megcsodálhatjuk, itt számos kisebb repülőgép társaságában. A hangsebesség kétszeresével száguldó karcsú utasszállító az egyetemes repüléstörténet egyik kiemelkedő típusa, igazi ipari remekmü, mely a brit és a francia repülőgépgyártásnak is dicsőségére vált. Az itt kiállított példányt repülési tesztekre használták, belsejében számtalan müszer, érzékelő és egyéb rendszerek találhatóak.

A kettes számot viselő hangárban kaptak helyet az angol és az amerikai gyártmányú Második Világháborús vadászgépek, melyek jelentős része repülőképes és a nyári hónapokban folyamatosan üzemelnek is a különböző airshowkon. Különböző altípusai a Spitfireoknak, Hurricaneok, Mustangok és Thunderboltok mellett P-40-es Kittyhawk és Gloster Gladiator is megtekinthető itt.A hármas hangárban a tengerészeti kollekció található, amely főleg amerikai típusokat tartalmaz. A haditengerészeti gépekre specializálódott Grumman cég híres macskái (F-4F Wildcat, F-6F Hellcat, F-8F Bearcat) mellett a napjainkban inkább a gumiabroncsairól híres Good Year cég F-4 Corsairje kapott itt helyet. De egy szintén Grumman gyártmányú Avenger is a duxfordi kollekció darabja. Ezek a gépek is szinte mind üzemképesek. A múzeum sokoldalúságát bizonyítja, hogy nem csak kizárólag a repülőtechnikára gondolnak, ugyanis érdekességképpen van még itt mini tengeralattjáró is.

A 4. számú hangár ad otthont az Angliai Légi Csata kiállításnak, valamint az angol repülőgép gyüjteménynek. Az 1940-ben hasra szállt eredeti Messerschmitt Bf-109-es mellett őrködő brit katona diorámája talán a legérdekesebb, de láthatunk itt egyéb különlegességeket is. Avro Anson felderítő, Lancaster nehézbombázó, Lysander futárgép és sok más típus mellett még egy V-1 szárnyas-rakéta is körüljárható. A háború utáni korszak gépei közül is helyet kapott itt néhány, főleg olyanok, amelyek aktív korukban üzemeltek is a duxfordi repülőtéren állomásozó alakulatok kötelékében. Ha van időnk és kedvünk egy videó prezentáció segítségével megtekinthetjük a Duxfordi repülőtér történetét bemutató filmet is.A térképen ötössel jelzett hangár a felújítás alatt álló, de megtekinthető gépek ideiglenes „lakhelye”. A leghíresebb japán repülőgép, a Mitsubishi Zéró egyik példánya például éppen most újul meg, de említhetném a Heinkel 111-est vagy a Blackburn Buccaneert is, amely már a festés stádiumában van. A ’60-as években óriási áldozatok árán kifejlesztették, majd egy érthetetlen döntést követően megsemmisítették az összes TSR-2-es csapásmérő repülőgépet, mely pedig müszaki megoldásait tekintve jócskán megelőzte a korát és a RAF félelmetes fegyverévé válhatott volna. Jelenleg folyik egy példánynak az újjáépítése, remélhetőleg egyszer teljes pompájában látható lesz ez a jobb sorsra érdemes, rendkívül különleges repülőgép.

A duxfordi repülőmúzeum legnagyobb részkiállítása az Amerikai Repülési Múzeumban látható. A hatalmas üvegportállal rendelkező épület önmagában is lenyügöző, a benne található hatalmas gyüjtemény pedig igazi ínyencségeket tartogat. A hidegháború rettegett bombázója a B-52-es uralja a kiállítóteret, de látható itt a legendás SR-71 Blackbird, a vietnámi háború hőse az F-4 Phantom és az F-100-as is. A Második Világháború idején a III. Birodalom hátországát romba döntő B-17 Flying Fortressek és B-24 Liberatorok egy-egy példánya is megtalálható itt. A hirosimai és a nagaszaki atombomba ledobása révén elhíresült B-29 Superfortress is különlegesnek számít, de van itt terepfestésü A-10 Thunderbolt is, amely pedig még napjainkban is szolgálatban áll az USAF repülőszázadaiban. Egy kerengő révén az egész csarnok jól körüljárató és a zsúfoltság ellenére is viszonylag jól fotózható. Büfé és ajándékbolt egészíti ki ezt az önálló egységet, mely a látogatók egyik legkedveltebb célpontja.

A múzeum egyik érdekes szolgáltatása, hogy a müködőképes repülőgépflotta jóvoltából sétarepülésen is részt vehetünk, valamint rendszeresen komoly légibemutatókat is tartanak itt. Ezek közül talán a leghíresebb a júliusban megrendezett Flying Legends névre keresztelt airshow, valamint az őszi Duxfordi Repülőnap. A sétarepültetést végző de Havilland Rapid Dragonok és Tiger Mothok fedélzetéről felülről is gyönyörködhetünk a múzeumban és környékében.

Említést érdemel még a külön épületben elhelyezkedő Harcjármü Kiállítás is, mely rendkívül látványos környezetben mutatja be a múlt és a jelen páncélosait, lövegeit és egyéb jármüveit. A német Tigris tanktól a modern szovjet és amerikai lánctalpas „szörnyetegekig” sok érdekesség látható itt, nagy örömére a szárazföldi haditechnika iránt is érdeklődő látogatóknak.Magyarországról elindulva érdemes a duxfordi látogatást úgy időzíteni, hogy egybeessen valamelyik repülőnappal, mert így egyszerre tekinthetjük meg a földön kiállított páratlan gyüjteményt és élvezhetjük a történelmi repülőgépek légibemutatóját. A múzeum Londonból kiindulva tömegközlekedéssel is könnyen megközelíthető.

Az Imperial War Museum duxfordi repülési szakkiállításának megtekintése - a Flying Legends repülőnappal együtt - szerepel a Forgó Travel Utazási Iroda kínálatában. Stábunk is az Iroda segítségével jutott el erre a csodálatos helyre, melyért köszönettel tartozunk a tulajdonosnak, Forgó Imrének.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin