Immár egy évtizede északi szomszédunk fővárosa ad otthont a hagyományosan kétévente megrendezésre kerülő SIAD (Slovak International Air Display) elnevezésű repülőnapnak, mely az elmúlt években komoly rangot vívott ki magának a Közép-Európai airshowk sorában. Mivel a rendezvény helyszínéül szolgáló pozsonyi M.R. Stefanik repülőtér Magyarországról is könnyen elérhető, így hazánkban is nagy érdeklődésre tartott számot az idei SIAD.
A SIAD hivatalos honlapján már hónapokkal a repülőnap előtt olvasható volt a résztvevő repülőgépek és helikopterek listája. Ígéretekből nem volt hiány, viszont félő volt, hogy éppen a legérdekesebbnek ígérkező ukrán Szu-27-esek távol maradnak. Némi reményt azonban jelentett, hogy a szlovákok megőrizték és ápolják is keleti kapcsolataikat így talán a nyugat-európai repülőnapoktól eltérően nem csak megígérték, hanem tényleg el is jönnek az ukrán harci gépek. Nem kellett csalódnunk. A bejárathoz közeledve már messziről látszott egy Iljusin IL-76-os hatalmas T-alakú vezérsíkja, majd pedig nemsokára megpillanthattuk a statikus sort uraló, csodaszép Szu-27-est is. A lenyügöző méretü Szuhoj előtt hatalmas tömeg bámészkodott szinte állandóan, mindenki kíváncsi volt a világ egyik legnagyobb teljesítményü és sokak szerint legesztétikusabb vadászgépére.
Az IL-76MD szállítógép a volt Szovjetunió szinte minden utódállamának légierejében megtalálható, igazi igáslóként szolgál a legkülönfélébb feladatkörökben. A hatalmas rakodótérrel rendelkező, robosztus felépítésü vállszárnyas Iljusin ráadásul kiváló navigációs rendszerének köszönhetően a világ minden táján alkalmas a legmostohább körülmények között is a feladatainak az elvégzésére.
Az európai repülőnapok elmaradhatatlan szereplői a Luftwaffe F-4 F Phantom és Tornado harcigépei. Ezúttal azonban más repülőgépek is érkeztek Németországból, igaz amerikai felségjellel. Az Európában állomásozó A-10 Thunderbolt csatagépek sajnos már a kevésbé látványos szürke festéssel voltak ellátva, de különleges formájukkal és erőt sugárzó megjelenésükkel így is a statikus sor egyik fő attrakciójává váltak.Szerencsére a SIAD szervezői gondoskodtak a Szuhoj mellett más különlegességekről is. A Portugál Légierő repülő eszközei nem túl gyakori vendégek az airshowkon. Ide ráadásul nem is az egyébként unalomig ismert F-16-osokból hoztak el egyet, hanem a kiképző-gyakorló és könnyü támadó feladatkörü AlphaJet-jeiket mutatták be, terepszínü és szürke festéssel egyaránt.
A nemzetközi elszigeteltségből egyre inkább kitörni vágyó Szerb-Montenegrói Légierő is képviseltette magát a pozsonyi repülőtéren. A hazai gyártású Soko G-4 Super Galeb-et és a kétüléses Orao-t egy An-26-os is elkísérte. Bár az 1999-es, a NATO hatalmas légi armadája elleni egyenlőtlen küzdelemben jelentősen meggyengült a szerb légierő, a csapásmérő repülőgépek nagy része a bunkerek mélyén épségben vészelte át a harcokat. A vadászgépekkel ellentétben ezeket ugyanis kezdettől fogva nem vetették be a háborúban, így napjainkban is jelentős támadó kapacitással rendelkeznek.
A szerb Antonov szállítógép mellett kapott helyet a lengyelek hasonló típusa is, mely az Iskry kötelék gépeinek üzemeltetéséhez szükséges technikai eszközöket hozta.A Szlovák Légierő helikoptereinek sorában örömmel pillantottam meg a Magyar Légierő egyik Mi-24-esét. A robosztus forgószárnyason szinte minden szerelőpanelt, ajtót és egyéb nyitható felületet kinyitottak a müszakiak, így az érdeklődők bepillantást nyerhettek a Hind igencsak bonyolult „belső szerveibe”.
Az „érdekesebb típusokon” kívül a statikus soron láthattunk még cseh L-159 ALCA-t is, valamint Saab Gripen-t és kétüléses MiG-29-est egyaránt. Az osztrákok Pilatus gyakorlógépe az oldalán látható egyedi festésével némileg kilógott ebből a sorból.
Délelőtt 10 órakor a szlovák légierő rendszerben álló típusait felvonultató, "Mega Group" fantázianevü kötelék áthúzásával kezdődött meg a SIAD 2004 dinamikus bemutatója. A szlovákok ismét kitettek magukért, hiszen a nap folyamán légierejük harci gépei és helikopterei több bemutatót is tartottak, amelyek közül kiemelkedik a két MiG-29-es által vívott szimulált légiharc. A Fulcrum-ok látványos "harca" során még infracsapdák kilövésével is fokozták a hatást.
A dinamikus bemutató előzetes programját elnézve azt is gondolhattuk volna, hogy a fő hangsúly a bemutató kötelékek produkcióján lesz. Az ismertebb Patrouille de France, a Frecce Tricolori és a Patrouille Suisse mellett ugyanis a lengyel Iskry kötelék is a fellépők között szerepelt. A nagy nevü, és pontosságáról híres francia csapat azonban meglehetősen unalmasra sikeredett programmal rukkolt elő, és az egyébként kedvenceimnek számító olaszok sem kápráztattak ezúttal el.
A svájci kötelék viszont ismét szenzációsat repült. Látványos, pörgős, jól megválasztott zenével aláfestett produkciójuk őszinte elismerést váltott ki a nézőkből. Sajnos a lengyel Iskry kötelékről mindez már nem mondható el. Semmilyen különleges elemmel nem rukkoltak elő, igaz a gépeik sem tesznek lehetővé extra manővereket. Viszont rendkívül becsülendő, hogy fenntartanak egy ilyen bemutató köteléket és a nehézségek ellenére megpróbálják a maximumot nyújtani. Egy-egy jelentősebb európai légibemutatón akár több százezer ember előtt képviselhetik hazájuk légierejét és az egész lengyel népet, ami lehet, hogy hatékonyabb ország-marketinget jelent, mint a fizetett hirdetések. Van, ahol ennek még tulajdonítanak némi jelentőséget…
A kötelékekkel ellentétben a szóló bemutatót tartó vadászgépek tényleg remekeltek. Igaz, ezúttal a mérce is magasabban volt, az Ukrán Légierő büszkesége ugyanis rendesen feladta a leckét a többieknek. A bődületes hangorkán kíséretében felszálló Szu-27-esre mindenki kíváncsi volt a repülőtéren. A brutalitás és az esztétikum, a nyers erő és a könnyedség ötvözete ez a vasmadár, amely ha semmit sem csinált volna a levegőben, puszta látványával akkor is extrának számítana. A gép pilótája viszont úgy gondolhatta, hogy ha már ilyen masinát adtak alá, akkor meg is mutatja, hogy mire képes a Szu-27-es. A kiváló aerodinamikai kialakítás és a bivaly erős hajtómüvek biztosítják a rendkívüli manőverezőképességet és dinamizmust. A gép mozgásán látszott, hogy gyakorlatilag bármire képes a levegőben, legyen az szük harcforduló, nagy állásszögü és alacsony sebességü repülés, vagy akár a harang manőver. Szerintem még a legfanatikusabb amerikai gép rajongók is elismerően csettintettek a Szuhoj repülése láttán, a tömeg pedig ujjongott.
Az utána következő holland F-16-osnak igencsak össze kellett szednie magát, hogy méltó „ellenfele” lehessen a Szuhojnak. A Teamwork Solo Display Team pilótája Christian Luis van Gestel mindent meg is tett ennek érdekében. A tökéletesen kidolgozott és nagyon jól felépített programot kellő dinamizmussal hajtotta végre, pillanatnyi figyelem lanyhulást sem engedélyezve a nézőknek. Precíz, látványos és hiba nélküli repülés volt, a Teamwork hagyományaihoz méltóan. Nem kellett szégyenkeznie még a Szuhojhoz képest sem.
A francia Mirage 2000 is nagyon szépen repült, de látszott, hogy a hollandok programja kidolgozottabb, begyakoroltabb volt. Meglepően élvezetes bemutatóval lepte meg a közönséget a különleges festést viselő angol Hawk, míg az Aero Vodochody repülőgépgyár kétüléses L-159 B ALCA-ja ezúttal semmit sem mutatott meg tudásából. Ez a repülőgép egyébként Kecskemétről érkezett, ahol jelenleg kiképzési és felkészítési feladatkörben "vendégszerepel" a Gripen-re készülő magyar pilóták számára.
A "szokásos" - de egyébként szállítógépektől egyáltalán nem természetes - mürepülésével az olasz G-222-es ismét nagy sikert aratott. A "mini Hercules-en" kívül láthattunk még más "nagyvasakat" is a levegőben, ugyanis a pozsonyi M.R. Stefanik nemzetközi repülőtér forgalma az airshow ideje alatt sem szünetelt. Rendszeresen le- és felszálltak a különböző légitársaságok utasszállító repülőgépei, fokozva a repülőnap látványosságát.
Az időjárás változékonysága ellenére jól szórakozhattak a SIAD 2004 repülőnapra ellátogató érdeklődők, hiszen mind a statikus soron, mind a dinamikus bemutatón láthattak ritka és érdekes repülőgépeket, helikoptereket, látványos kötelékrepüléseket.
A cseh és szlovák repülőnapok feelingjéhez hozzátartoznak a makett és egyéb repülős relikvia árusok hadai, valamint a repülőtéren felállított pecsenye és lángossütők. Nem volt ez másképpen Pozsonyban sem, ráadásul a hazai árszínvonalhoz képest szinte mindent olcsóbban lehetett megvásárolni.
A pozsonyi SIAD 2004 repülőnapra ezúttal is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutottam el, melynek kínálatában minden évben számos európai airshowra és haditechnikai múzeumba szervezett programot találhatnak a dübörgő "vasmadarak" szerelmesei.
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.
Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!
E-mail cím:
Megszólítás:
A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.