2024. 03. 28. csütörtök
Gedeon, Johanna
: 396 Ft   : 367 Ft Benzin: 625 Ft/l   Dízel: 687 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SIAD 2004 - Pozsony

JETfly  |  2004. 06. 16., 07:41

Immár egy évtizede északi szomszédunk fővárosa ad otthont a hagyományosan kétévente megrendezésre kerülő SIAD (Slovak International Air Display) elnevezésű repülőnapnak, mely az elmúlt években komoly rangot vívott ki magának a Közép-Európai airshowk sorában. Mivel a rendezvény helyszínéül szolgáló pozsonyi M.R. Stefanik repülőtér Magyarországról is könnyen elérhető, így hazánkban is nagy érdeklődésre tartott számot az idei SIAD.

A SIAD hivatalos honlapján már hónapokkal a repülőnap előtt olvasható volt a résztvevő repülőgépek és helikopterek listája. Ígéretekből nem volt hiány, viszont félő volt, hogy éppen a legérdekesebbnek ígérkező ukrán Szu-27-esek távol maradnak. Némi reményt azonban jelentett, hogy a szlovákok megőrizték és ápolják is keleti kapcsolataikat így talán a nyugat-európai repülőnapoktól eltérően nem csak megígérték, hanem tényleg el is jönnek az ukrán harci gépek. Nem kellett csalódnunk. A bejárathoz közeledve már messziről látszott egy Iljusin IL-76-os hatalmas T-alakú vezérsíkja, majd pedig nemsokára megpillanthattuk a statikus sort uraló, csodaszép Szu-27-est is. A lenyügöző méretü Szuhoj előtt hatalmas tömeg bámészkodott szinte állandóan, mindenki kíváncsi volt a világ egyik legnagyobb teljesítményü és sokak szerint legesztétikusabb vadászgépére.

Az IL-76MD szállítógép a volt Szovjetunió szinte minden utódállamának légierejében megtalálható, igazi igáslóként szolgál a legkülönfélébb feladatkörökben. A hatalmas rakodótérrel rendelkező, robosztus felépítésü vállszárnyas Iljusin ráadásul kiváló navigációs rendszerének köszönhetően a világ minden táján alkalmas a legmostohább körülmények között is a feladatainak az elvégzésére. 

 

Az európai repülőnapok elmaradhatatlan szereplői a Luftwaffe F-4 F Phantom és Tornado harcigépei. Ezúttal azonban más repülőgépek is érkeztek Németországból, igaz amerikai felségjellel. Az Európában állomásozó A-10 Thunderbolt csatagépek sajnos már a kevésbé látványos szürke festéssel voltak ellátva, de különleges formájukkal és erőt sugárzó megjelenésükkel így is a statikus sor egyik fő attrakciójává váltak.Szerencsére a SIAD szervezői gondoskodtak a Szuhoj mellett más különlegességekről is. A Portugál Légierő repülő eszközei nem túl gyakori vendégek az airshowkon. Ide ráadásul nem is az egyébként unalomig ismert F-16-osokból hoztak el egyet, hanem a kiképző-gyakorló és könnyü támadó feladatkörü AlphaJet-jeiket mutatták be, terepszínü és szürke festéssel egyaránt.

A nemzetközi elszigeteltségből egyre inkább kitörni vágyó Szerb-Montenegrói Légierő is képviseltette magát a pozsonyi repülőtéren. A hazai gyártású Soko G-4 Super Galeb-et és a kétüléses Orao-t egy An-26-os is elkísérte. Bár az 1999-es, a NATO hatalmas légi armadája elleni egyenlőtlen küzdelemben jelentősen meggyengült a szerb légierő, a csapásmérő repülőgépek nagy része a bunkerek mélyén épségben vészelte át a harcokat. A vadászgépekkel ellentétben ezeket ugyanis kezdettől fogva nem vetették be a háborúban, így napjainkban is jelentős támadó kapacitással rendelkeznek.

A szerb Antonov szállítógép mellett kapott helyet a lengyelek hasonló típusa is, mely az Iskry kötelék gépeinek üzemeltetéséhez szükséges technikai eszközöket hozta.A Szlovák Légierő helikoptereinek sorában örömmel pillantottam meg a Magyar Légierő egyik Mi-24-esét. A robosztus forgószárnyason szinte minden szerelőpanelt, ajtót és egyéb nyitható felületet kinyitottak a müszakiak, így az érdeklődők bepillantást nyerhettek a Hind igencsak bonyolult „belső szerveibe”.

Az „érdekesebb típusokon” kívül a statikus soron láthattunk még cseh L-159 ALCA-t is, valamint Saab Gripen-t és kétüléses MiG-29-est egyaránt. Az osztrákok Pilatus gyakorlógépe az oldalán látható egyedi festésével némileg kilógott ebből a sorból.

Délelőtt 10 órakor a szlovák légierő rendszerben álló típusait felvonultató, "Mega Group" fantázianevü kötelék áthúzásával kezdődött meg a SIAD 2004 dinamikus bemutatója. A szlovákok ismét kitettek magukért, hiszen a nap folyamán légierejük harci gépei és helikopterei több bemutatót is tartottak, amelyek közül kiemelkedik a két MiG-29-es által vívott szimulált légiharc. A Fulcrum-ok látványos "harca" során még infracsapdák kilövésével is fokozták a hatást.

A dinamikus bemutató előzetes programját elnézve azt is gondolhattuk volna, hogy a fő hangsúly a bemutató kötelékek produkcióján lesz. Az ismertebb Patrouille de France, a Frecce Tricolori és a Patrouille Suisse mellett ugyanis a lengyel Iskry kötelék is a fellépők között szerepelt. A nagy nevü, és pontosságáról híres francia csapat azonban meglehetősen unalmasra sikeredett programmal rukkolt elő, és az egyébként kedvenceimnek számító olaszok sem kápráztattak ezúttal el.

A svájci kötelék viszont ismét szenzációsat repült. Látványos, pörgős, jól megválasztott zenével aláfestett produkciójuk őszinte elismerést váltott ki a nézőkből. Sajnos a lengyel Iskry kötelékről mindez már nem mondható el. Semmilyen különleges elemmel nem rukkoltak elő, igaz a gépeik sem tesznek lehetővé extra manővereket. Viszont rendkívül becsülendő, hogy fenntartanak egy ilyen bemutató köteléket és a nehézségek ellenére megpróbálják a maximumot nyújtani. Egy-egy jelentősebb európai légibemutatón akár több százezer ember előtt képviselhetik hazájuk légierejét és az egész lengyel népet, ami lehet, hogy hatékonyabb ország-marketinget jelent, mint a fizetett hirdetések. Van, ahol ennek még tulajdonítanak némi jelentőséget…

A kötelékekkel ellentétben a szóló bemutatót tartó vadászgépek tényleg remekeltek. Igaz, ezúttal a mérce is magasabban volt, az Ukrán Légierő büszkesége ugyanis rendesen feladta a leckét a többieknek. A bődületes hangorkán kíséretében felszálló Szu-27-esre mindenki kíváncsi volt a repülőtéren. A brutalitás és az esztétikum, a nyers erő és a könnyedség ötvözete ez a vasmadár, amely ha semmit sem csinált volna a levegőben, puszta látványával akkor is extrának számítana. A gép pilótája viszont úgy gondolhatta, hogy ha már ilyen masinát adtak alá, akkor meg is mutatja, hogy mire képes a Szu-27-es. A kiváló aerodinamikai kialakítás és a bivaly erős hajtómüvek biztosítják a rendkívüli manőverezőképességet és dinamizmust. A gép mozgásán látszott, hogy gyakorlatilag bármire képes a levegőben, legyen az szük harcforduló, nagy állásszögü és alacsony sebességü repülés, vagy akár a harang manőver. Szerintem még a legfanatikusabb amerikai gép rajongók is elismerően csettintettek a Szuhoj repülése láttán, a tömeg pedig ujjongott.

Az utána következő holland F-16-osnak igencsak össze kellett szednie magát, hogy méltó „ellenfele” lehessen a Szuhojnak. A Teamwork Solo Display Team pilótája Christian Luis van Gestel mindent meg is tett ennek érdekében. A tökéletesen kidolgozott és nagyon jól felépített programot kellő dinamizmussal hajtotta végre, pillanatnyi figyelem lanyhulást sem engedélyezve a nézőknek. Precíz, látványos és hiba nélküli repülés volt, a Teamwork hagyományaihoz méltóan. Nem kellett szégyenkeznie még a Szuhojhoz képest sem.

A francia Mirage 2000 is nagyon szépen repült, de látszott, hogy a hollandok programja kidolgozottabb, begyakoroltabb volt. Meglepően élvezetes bemutatóval lepte meg a közönséget a különleges festést viselő angol Hawk, míg az Aero Vodochody repülőgépgyár kétüléses L-159 B ALCA-ja ezúttal semmit sem mutatott meg tudásából. Ez a repülőgép egyébként Kecskemétről érkezett, ahol jelenleg kiképzési és felkészítési feladatkörben "vendégszerepel" a Gripen-re készülő magyar pilóták számára.

A "szokásos" - de egyébként szállítógépektől egyáltalán nem természetes - mürepülésével az olasz G-222-es ismét nagy sikert aratott. A "mini Hercules-en" kívül láthattunk még más "nagyvasakat" is a levegőben, ugyanis a pozsonyi M.R. Stefanik nemzetközi repülőtér forgalma az airshow ideje alatt sem szünetelt. Rendszeresen le- és felszálltak a különböző légitársaságok utasszállító repülőgépei, fokozva a repülőnap látványosságát.

 

Az időjárás változékonysága ellenére jól szórakozhattak a SIAD 2004 repülőnapra ellátogató érdeklődők, hiszen mind a statikus soron, mind a dinamikus bemutatón láthattak ritka és érdekes repülőgépeket, helikoptereket, látványos kötelékrepüléseket.

A cseh és szlovák repülőnapok feelingjéhez hozzátartoznak a makett és egyéb repülős relikvia árusok hadai, valamint a repülőtéren felállított pecsenye és lángossütők. Nem volt ez másképpen Pozsonyban sem, ráadásul a hazai árszínvonalhoz képest szinte mindent olcsóbban lehetett megvásárolni.

A pozsonyi SIAD 2004 repülőnapra ezúttal is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutottam el, melynek kínálatában minden évben számos európai airshowra és haditechnikai múzeumba szervezett programot találhatnak a dübörgő "vasmadarak" szerelmesei.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2024. 03. 18., 16:21
Az elmúlt napokban több friss hírt is olvashattunk az MH Kiss József 86. Helikopterdandárról, többek között arról is, hogy először ugrottak ejtőernyősök a H225M típusú közepes, többcélú forgószárnyasból.
2024. 03. 12., 13:39
A Pilatus svájci repülőgépgyártó a közelmúltban jelentette be, hogy a PC-21 típusú kiképző repülőgépekből álló globális flottája elérte és meghaladta az 500 000 repült órás történelmi mérföldkövet.
2024. 03. 06., 11:10
Ritka eset, amikor egy repülőgép-típus beszerzése világpolitikai jelentőségű alkudozások központi témája lesz. Márpedig pont ennek lehettünk szemtanúi, lassan több, mint egy esztendeje. A török taktika bevált, Svédország NATO-tagságának támogatásáért cserébe 23 milliárd dollárért 40 F-16V Block 70 Viper megvásárlására, és 79 Falcon felújítására kapnak lehetőséget.
2024. 03. 05., 12:25
Több évtizedes elmaradást pótolva a Honvédelmi Sportszövetség 2024-ben útjára indította a Honvéd Kadét Pilóta Programot, amelynek elsődleges célja a Magyar Honvédség légiereje számára a minőségi utánpótlás biztosítása.
2024-03-21 13:58:05
Modern helikopterek váltják a régi eszközöket a Magyar Honvédség kutató-mentő szolgálatában – jelentette be a honvédelmi miniszter. Szalay-Bobrovniczky Kristóf hozzátette: a napokban a régi típusú Mi-17-es helikoptereket a modern H145M forgószárnyasok váltották fel.
2024-03-21 09:15:14
2006. március 21-én nagyszabású eseményre, a Magyar Légierő első öt JAS 39 Gripenjének (3 C és 2 D változat) érkezésére várták a sajtó képviselőit a Kecskeméti Repülőbázison. A repülőgépeket a Magyar Légierő négy, illetve a Svéd Légierő három hajózója repülte hazánkba. A kétórás út a Svéd Védelmi Beszerzések Hivatalának linköpingi területéről indult.  
2024-03-05 10:15:09
2024. március 4-én, hétfőn, Gróf Gergely ezredes, a kecskeméti MH vitéz Szentgyörgyi Dezső 101. Repülődandár parancsnoka tartott tájékoztatót, melyben többek között a bázison jelenleg zajló elektronikai hadviselési gyakorlatokról, valamint a Magyar Légierő Gripen flottájának idei évre tervezett feladatairól is hallhattunk információkat.
   MÁSOK ÍRTÁK
2024. 03. 25., 11:58
A magyar és a svéd kormány korszakos megállapodást kötött, ugyanis a már meglévő vadászgépek mellé négy új JAS-39 típusú vadászbombázóval bővül hazánk repülőgépflottája.
2024. 03. 25., 10:41
2024. 03. 22., 09:25
A máltai Universal Air március 26-ától hetente kétszer indít légijáratokat Pécs-Pogány reptérről a Málta–Pécs–München útvonalon.
2024. 03. 20., 09:21
A nyolcvanas évek második felében, a Tomcat üzemeltetés csúcspontján, az amerikai haditengerészet 22 elsővonalbeli (repülőgép-hordozós) százada repülte az F-14-est, megosztva a csendes-óceáni és az atlanti-óceáni flotta hordozói között.

  Legfrissebbek most

Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, Dánia - az F-35-ösök érkezésével - folyamatosan vonja ki a hadrendből F-16-os vadászbombázóit, melyek értékesítését már korábban meghirdették. A lehetséges vásárló kilétét a napokban hozták nyilvánosságra.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin