2017. 02. 19.
: 308 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

SIAD 2004 - Pozsony

JETfly  |  2004-06-16 07:41:24

Immár egy évtizede északi szomszédunk fővárosa ad otthont a hagyományosan kétévente megrendezésre kerülő SIAD (Slovak International Air Display) elnevezésű repülőnapnak, mely az elmúlt években komoly rangot vívott ki magának a Közép-Európai airshowk sorában. Mivel a rendezvény helyszínéül szolgáló pozsonyi M.R. Stefanik repülőtér Magyarországról is könnyen elérhető, így hazánkban is nagy érdeklődésre tartott számot az idei SIAD.

A SIAD hivatalos honlapján már hónapokkal a repülőnap előtt olvasható volt a résztvevő repülőgépek és helikopterek listája. Ígéretekből nem volt hiány, viszont félő volt, hogy éppen a legérdekesebbnek ígérkező ukrán Szu-27-esek távol maradnak. Némi reményt azonban jelentett, hogy a szlovákok megőrizték és ápolják is keleti kapcsolataikat így talán a nyugat-európai repülőnapoktól eltérően nem csak megígérték, hanem tényleg el is jönnek az ukrán harci gépek. Nem kellett csalódnunk. A bejárathoz közeledve már messziről látszott egy Iljusin IL-76-os hatalmas T-alakú vezérsíkja, majd pedig nemsokára megpillanthattuk a statikus sort uraló, csodaszép Szu-27-est is. A lenyügöző méretü Szuhoj előtt hatalmas tömeg bámészkodott szinte állandóan, mindenki kíváncsi volt a világ egyik legnagyobb teljesítményü és sokak szerint legesztétikusabb vadászgépére.

Az IL-76MD szállítógép a volt Szovjetunió szinte minden utódállamának légierejében megtalálható, igazi igáslóként szolgál a legkülönfélébb feladatkörökben. A hatalmas rakodótérrel rendelkező, robosztus felépítésü vállszárnyas Iljusin ráadásul kiváló navigációs rendszerének köszönhetően a világ minden táján alkalmas a legmostohább körülmények között is a feladatainak az elvégzésére. 

 

Az európai repülőnapok elmaradhatatlan szereplői a Luftwaffe F-4 F Phantom és Tornado harcigépei. Ezúttal azonban más repülőgépek is érkeztek Németországból, igaz amerikai felségjellel. Az Európában állomásozó A-10 Thunderbolt csatagépek sajnos már a kevésbé látványos szürke festéssel voltak ellátva, de különleges formájukkal és erőt sugárzó megjelenésükkel így is a statikus sor egyik fő attrakciójává váltak.Szerencsére a SIAD szervezői gondoskodtak a Szuhoj mellett más különlegességekről is. A Portugál Légierő repülő eszközei nem túl gyakori vendégek az airshowkon. Ide ráadásul nem is az egyébként unalomig ismert F-16-osokból hoztak el egyet, hanem a kiképző-gyakorló és könnyü támadó feladatkörü AlphaJet-jeiket mutatták be, terepszínü és szürke festéssel egyaránt.

A nemzetközi elszigeteltségből egyre inkább kitörni vágyó Szerb-Montenegrói Légierő is képviseltette magát a pozsonyi repülőtéren. A hazai gyártású Soko G-4 Super Galeb-et és a kétüléses Orao-t egy An-26-os is elkísérte. Bár az 1999-es, a NATO hatalmas légi armadája elleni egyenlőtlen küzdelemben jelentősen meggyengült a szerb légierő, a csapásmérő repülőgépek nagy része a bunkerek mélyén épségben vészelte át a harcokat. A vadászgépekkel ellentétben ezeket ugyanis kezdettől fogva nem vetették be a háborúban, így napjainkban is jelentős támadó kapacitással rendelkeznek.

A szerb Antonov szállítógép mellett kapott helyet a lengyelek hasonló típusa is, mely az Iskry kötelék gépeinek üzemeltetéséhez szükséges technikai eszközöket hozta.A Szlovák Légierő helikoptereinek sorában örömmel pillantottam meg a Magyar Légierő egyik Mi-24-esét. A robosztus forgószárnyason szinte minden szerelőpanelt, ajtót és egyéb nyitható felületet kinyitottak a müszakiak, így az érdeklődők bepillantást nyerhettek a Hind igencsak bonyolult „belső szerveibe”.

Az „érdekesebb típusokon” kívül a statikus soron láthattunk még cseh L-159 ALCA-t is, valamint Saab Gripen-t és kétüléses MiG-29-est egyaránt. Az osztrákok Pilatus gyakorlógépe az oldalán látható egyedi festésével némileg kilógott ebből a sorból.

Délelőtt 10 órakor a szlovák légierő rendszerben álló típusait felvonultató, "Mega Group" fantázianevü kötelék áthúzásával kezdődött meg a SIAD 2004 dinamikus bemutatója. A szlovákok ismét kitettek magukért, hiszen a nap folyamán légierejük harci gépei és helikopterei több bemutatót is tartottak, amelyek közül kiemelkedik a két MiG-29-es által vívott szimulált légiharc. A Fulcrum-ok látványos "harca" során még infracsapdák kilövésével is fokozták a hatást.

A dinamikus bemutató előzetes programját elnézve azt is gondolhattuk volna, hogy a fő hangsúly a bemutató kötelékek produkcióján lesz. Az ismertebb Patrouille de France, a Frecce Tricolori és a Patrouille Suisse mellett ugyanis a lengyel Iskry kötelék is a fellépők között szerepelt. A nagy nevü, és pontosságáról híres francia csapat azonban meglehetősen unalmasra sikeredett programmal rukkolt elő, és az egyébként kedvenceimnek számító olaszok sem kápráztattak ezúttal el.

A svájci kötelék viszont ismét szenzációsat repült. Látványos, pörgős, jól megválasztott zenével aláfestett produkciójuk őszinte elismerést váltott ki a nézőkből. Sajnos a lengyel Iskry kötelékről mindez már nem mondható el. Semmilyen különleges elemmel nem rukkoltak elő, igaz a gépeik sem tesznek lehetővé extra manővereket. Viszont rendkívül becsülendő, hogy fenntartanak egy ilyen bemutató köteléket és a nehézségek ellenére megpróbálják a maximumot nyújtani. Egy-egy jelentősebb európai légibemutatón akár több százezer ember előtt képviselhetik hazájuk légierejét és az egész lengyel népet, ami lehet, hogy hatékonyabb ország-marketinget jelent, mint a fizetett hirdetések. Van, ahol ennek még tulajdonítanak némi jelentőséget…

A kötelékekkel ellentétben a szóló bemutatót tartó vadászgépek tényleg remekeltek. Igaz, ezúttal a mérce is magasabban volt, az Ukrán Légierő büszkesége ugyanis rendesen feladta a leckét a többieknek. A bődületes hangorkán kíséretében felszálló Szu-27-esre mindenki kíváncsi volt a repülőtéren. A brutalitás és az esztétikum, a nyers erő és a könnyedség ötvözete ez a vasmadár, amely ha semmit sem csinált volna a levegőben, puszta látványával akkor is extrának számítana. A gép pilótája viszont úgy gondolhatta, hogy ha már ilyen masinát adtak alá, akkor meg is mutatja, hogy mire képes a Szu-27-es. A kiváló aerodinamikai kialakítás és a bivaly erős hajtómüvek biztosítják a rendkívüli manőverezőképességet és dinamizmust. A gép mozgásán látszott, hogy gyakorlatilag bármire képes a levegőben, legyen az szük harcforduló, nagy állásszögü és alacsony sebességü repülés, vagy akár a harang manőver. Szerintem még a legfanatikusabb amerikai gép rajongók is elismerően csettintettek a Szuhoj repülése láttán, a tömeg pedig ujjongott.

Az utána következő holland F-16-osnak igencsak össze kellett szednie magát, hogy méltó „ellenfele” lehessen a Szuhojnak. A Teamwork Solo Display Team pilótája Christian Luis van Gestel mindent meg is tett ennek érdekében. A tökéletesen kidolgozott és nagyon jól felépített programot kellő dinamizmussal hajtotta végre, pillanatnyi figyelem lanyhulást sem engedélyezve a nézőknek. Precíz, látványos és hiba nélküli repülés volt, a Teamwork hagyományaihoz méltóan. Nem kellett szégyenkeznie még a Szuhojhoz képest sem.

A francia Mirage 2000 is nagyon szépen repült, de látszott, hogy a hollandok programja kidolgozottabb, begyakoroltabb volt. Meglepően élvezetes bemutatóval lepte meg a közönséget a különleges festést viselő angol Hawk, míg az Aero Vodochody repülőgépgyár kétüléses L-159 B ALCA-ja ezúttal semmit sem mutatott meg tudásából. Ez a repülőgép egyébként Kecskemétről érkezett, ahol jelenleg kiképzési és felkészítési feladatkörben "vendégszerepel" a Gripen-re készülő magyar pilóták számára.

A "szokásos" - de egyébként szállítógépektől egyáltalán nem természetes - mürepülésével az olasz G-222-es ismét nagy sikert aratott. A "mini Hercules-en" kívül láthattunk még más "nagyvasakat" is a levegőben, ugyanis a pozsonyi M.R. Stefanik nemzetközi repülőtér forgalma az airshow ideje alatt sem szünetelt. Rendszeresen le- és felszálltak a különböző légitársaságok utasszállító repülőgépei, fokozva a repülőnap látványosságát.

 

Az időjárás változékonysága ellenére jól szórakozhattak a SIAD 2004 repülőnapra ellátogató érdeklődők, hiszen mind a statikus soron, mind a dinamikus bemutatón láthattak ritka és érdekes repülőgépeket, helikoptereket, látványos kötelékrepüléseket.

A cseh és szlovák repülőnapok feelingjéhez hozzátartoznak a makett és egyéb repülős relikvia árusok hadai, valamint a repülőtéren felállított pecsenye és lángossütők. Nem volt ez másképpen Pozsonyban sem, ráadásul a hazai árszínvonalhoz képest szinte mindent olcsóbban lehetett megvásárolni.

A pozsonyi SIAD 2004 repülőnapra ezúttal is a Forgó Travel Utazási Iroda segítségével jutottam el, melynek kínálatában minden évben számos európai airshowra és haditechnikai múzeumba szervezett programot találhatnak a dübörgő "vasmadarak" szerelmesei.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
2017-02-06 09:54:26
A Nellis légibázis 83-3014 oldalszámú F-15C Eagle vadászrepülőgépe 2017. január 25-én komoly mérföldkőhöz érkezett, ugyanis összesítve ezen a napon érte el a 10 000 repült órát.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.
2017. 02. 15., 15:07
Idén ünnepli az ukrán Antonov repülőgépgyár az első saját tervezésű repülőgépének, az An–2-esnek a megszületését.
2017. 02. 15., 14:52
Jön egy igazi Ju-52-es! Ez a hír terjedt napok óta szájról szájra és portálról portálra a hazai repülésimádók között, és valóban.

  Legfrissebbek most

2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.