2016. 12. 09. péntek
Natália
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az utolsó mohikán, mint első fecske…

JETfly  |  2004-06-15 13:39:53

A NATO légierőinél egyáltalán nem szokatlan, hogy egy vadászrepülő században egy teljesen más nemzet állampolgára teljes jogú pilótaként él, dolgozik. Ő a cserepilóta. Az első ilyesmivel akkor találkoztunk, amikor a holland légierő 315-ös százada Kecskeméten repült egy bő hetet. Holland hajózóban apró kanadai jelvénnyel egy igen nagy franc F-16-os pilótát ismerhettünk és szerethettünk meg Spanky személyében.

Első fecskeként már Magyarországon is találkozhatunk a Luftwaffe őrnagyával, Ronald Riegellel, azaz Ronnal. Megérkezésekor Ron már régi ismerősként üdvözölt nem is egy kecskeméti pilótát, hiszen már többször is találkozhattak vele Laagéban. Ron az egyik legtapasztaltabb német MiG-29 pilóta, 1400 órát repült már ezen a gépen. Gyakorlatilag a típus rendszeresítése óta repüli az orosz vadászt. Ebből persze az is kiderül, hogy Ron Németország keleti felén lakott és az újra egyesítés előtt az NDK légierejében repült.

Ennek megfelelően az út, amit bejárt, nagyon ismerős sok magyar pilóta számára. 16 évesen vitorlázórepülés a lengyel építésü fa kétülésessel a Bociánnal, majd a csehszlovák Zlin-42. Mindkettővel egyedül is repült Ron, majd az érettségi után a katonai főiskolán: az Albatrosz. Jót mosolyogtunk, hogy a mai magyar Albák között biztosan van olyan is, amivel közel 20  évvel ezelőtt, még repült. A főiskola utolsó éveiben már a MiG jött, igaz még nem a 29-es „csak” a 21-es. Megegyezett a véleményünk, a 21-es egy nagyon gyors igen kemény, igényes repülő volt, a maga korában kiváló vadászgép ki tudta választani a pilótáját. Azon a típuson nem nagyon lehetett kétszer hibázni. Ez volt Ron első harci típusa is hivatásos katonaként. 450 órát repült összesen az öreg deltaszárnyúval, majd jött az átképzés a 29-esre még Preschenben.

A fal leomlása gyakorlatilag megszüntette az NDK légierejét, néhány szállítógépet kivéve csak a Fulcrumokat vették át a Luftwafféba. Az amerikában tanult NATO pilóták nagy élvezettel repültek a Phantom és a Tornado után a jóval energikusabb orosz vadászon. A volt NDK pilóták nagy része a földön ragadt, alig néhányan repülhettek csak tovább. Ma már Ron az utolsó mohikánja az egykor hatalmas légierőnek, és lassan az utolsó MiG-29-es is átrepül Lengyelországba, az új állomáshelyére.

Ron pedig Magyarországra jött repülni cserepilótaként 3 évre. Egyenlőre még csak Albatroszt, de biztosan fog repülni a nagyvason is, hiszen pár éve Ron még az USA-ban  gyakorló légiharcokat vívott F-14, F-15, F-16 és F-18-asok ellen a 29-essel. Kíváncsi vagyok, magyarul megtanul-e…

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin