2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

ILA 2004 Berlin-Schönefeld

JETfly  |  2004-05-24 08:16:34

Minden páros évben Németország fővárosa ad otthont Európa egyik legrangosabb repülési és űrhajózási szakkiállításának. Az egy hetes - elsősorban szakmai – rendezvénysorozat utolsó két napján nagyszabású légibemutatót is tartanak a több száz ezres nézőközönség számára. A JETfly stábja, a Forgó Travel segítségével idén is ellátogatott a berlini ILA-ra, hogy beszámolhasson olvasóinak erről a nívós eseményről.

Zárt felhőzet, szemerkélő eső és kellemetlen szél fogadta a szombati közönségnapra kilátogató szép számú nézősereget az ILA 2004-nek helyet adó Schönefeld-i repülőtéren. Az időjárás miatt így aznap elsősorban a földön kiállított látnivalókra koncentráltunk. Az újságírók számára a hivatalos nyitás előtt egy órával már lehetővé tették a bejutást, így mód nyílt a statikus soron kényelmesen fotózni. Gyors körbepillantás után sajnos konstatálhattuk, hogy a nagyon várt orosz és ukrán repülőgépek ismét nem tették tiszteletüket a szakkiállításon. Az Indiában és Kínában hatalmas exportsikereket elérő Szuhoj és MiG harcigépeket gyártó ipari egyesülések (már nem beszélhetünk egy-egy különálló gyárról, hanem inkább haditechnikai vállalatbirodalmakról) nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget az amúgy is nagyon beszükült és politikailag erősen befolyásolt európai piacnak. A hatalmas Közel-Keleti és Dél-Ázsiai megrendelések tükrében ez érthető is, a repülés és a repülőgépek szerelmesei számára azonban inkább szomorú tény…

A kiállított repülőgépek és helikopterek jelentős része természetesen európai eredetü volt, főleg a német és a francia ipar remekei. A hatalmas hagyományokkal rendelkező és nemzeti öntudattal is jócskán megáldott, az EU vezető országainak számító Franciaország és Németország joggal büszke a világ élvonalába tartozó produktumaira. Az ILA hagyományosan az Airbus, a Dassault, az EADS és az Eurocopter különféle repülőeszközeinek a „hazai pályája”. Eurofighter, Mirage, és Tornado harci-, Airbus teher és utasszállító gépek uralják a terepet.

Az amerikaiak csupán a Németországban állomásozó alakulataik egy-egy reprezentánsával képviseltették magukat a kiállításon, így láthattuk azért az A-10 Thunderbolt-ot, F-15 E Strike Egle-t, C-17 Globemaster-t és természetesen az „örökifjú” F-16-ost is. A Boeing utasszállító gépei viszont teljesen hiányoztak a palettáról, mintegy jelképezve a cég fokozatos piacvesztését Európában.

A statikus kiállítás - más repülőnapoktól eltérően - nem hosszú sorokra oszlik, hanem a gépek egy-egy „tematikus” halmazban vannak elhelyezve. A fotózást ez nem könnyíti meg, de sajátos hangulatot és jó áttekinthetőséget biztosít. A Luftwaffe, a Marine és a Heer által rendszeresített repülőgépek és helikopterek természetesen önálló blokkot alkottak. A legtöbb látogató hosszan elidőzött az Eurofightert népszerüsítő, igényesen kialakított bemutatótérnél, de a számtalan kiállított és változatos fegyverzettel együtt bemutatott Tornado „különítmény” gépei is vonzották az érdeklődőket. A Luftwaffe állományából kivont és Lengyelország számára fokozatosan átadásra kerülő MiG-29-esek egyik, még német felségjelekkel ellátott példánya is gazdagította az amúgy sem szerény sort. A laage-i ezred egykori büszkeségeit sokan szívesen látnák még a Luftwaffe-ban, és nem értenek egyet az „elkótyavetyélésükkel”. Lehetett például vásárolni olyan felvarrót, melyre az volt írva, hogy „Lengyelek, ne lopjátok el a gépeinket!”…

A francia-német Airbus konzorcium ezúttal a világ leghosszabb törzsü, interkontinentális utakra épített utasszállító repülőgépét, az Airbus A-340-600-ast, a regionális és charter célokra szánt A-318-ast, és a speciális kialakítású Beluga-t mutatta be figyelemreméltó termékválasztékából. Ez utóbbit belülről is megtekinthették az érdeklődők, az A-340-esbe viszont még újságíró igazolvánnyal sem engedtek be senkit. A gyári színezésü, rendkívül dekoratív gépek azonban kívülről is igazi fotóscsemegét jelentettek.

A történelmi repülőgépek szerelmesei is találhattak igazi különlegességeket a statikus soron. A szervezők odafigyelését mutatja, hogy egymás mellett állították ki az utas és teherszállító gépek fejlődésében legmeghatározóbbnak számító géptípusokat, a Junkers Ju-52-est és a DC-3-ast, valamint ez utóbbi szovjet változatát a magyar tulajdonú Li-2-est, mely a Gold Timer Alapítvány jóvoltából vált ismét repülőképessé. A rendkívül szép vonalú Lockheed Super Constellation pedig talán az egész rendezvény legnagyobb sztárja volt. Duxfordból érkeztek a II. Világháború félelmetes vadászgépei a Mustangok, de láthattuk a Jak-3-ast és Jak-11-est, valamint a RedBull cég B-25-ösét és F-4U Corsair-jét is. A Dornier cég különleges kialakítású hidroplánjai sem mindennapos látogatók a különböző repülőnapokon, akárcsak a Messerschmitt Bf-108-as.

Ezeken felül litván Mi-17-as, angol Hawk, osztrák Draken, a NATO kötelékébe tartozó E-3 Sentry „Awacs” is színesítették a statikus kiállítást. A hatalmas hangárakban kialakított, igényesen berendezett pavilonokban pedig a nagy repülőgépgyárak és azok beszállítói mutatták be tevékenységi körüket és termékeiket a komplett hajtómüvektől a legkisebb alkatrészekig. Az Airbus cég legújabb, a világon egyedülállóan két teljes fedélzettel rendelkező óriás utasszállítójának, az A-380-asnak külön kiállító-területeket alakítottak ki, ahol hatalmas kivetítőkön filmekkel, továbbá poszterekkel és makettekkel mutatták be szemléletesen, hogy milyen is lesz ez a forradalmian új konstrukciójú repülőgép. A törzs egyes elemei már gyártás alatt vannak, a gép prototípusa pedig 1-2 éven belül a levegőbe emelkedik majd, hogy megkezdhesse a várhatóan hosszú tesztelési folyamatokat. A gép több mint száz példányát már a „rajzasztalról” sikerült eladni, melyeket 2008-2009-ben kezdenek majd leszállítani és rendszerbe állítani.

Vasárnap, a rendezvény zárónapján viszont igazán kegyesek voltak hozzánk az égiek. A kitünő időjárásnak köszönhetően figyelmünket immár teljesen a repülőnapok leglátványosabb részének, a dinamikus bemutatónak szentelhettük. A legérdekesebbnek a hatalmas Airbusok és a történelmi gépek repülése ígérkezett, valamint kíváncsi voltam a svájci mürepülő kötelék, a Patrouille Suisse évről-évre finomodó programjára is. A legendás Etrich Taube zümmögése után a sugárhajtású gépek robaja töltötte be a Schönefeld-i repülőtér környékét. Az osztrákok dekoratív festésü Saab-105-öse, a német Tornado kötelék, F-4F Phantom, Eurofighter Typhoon, és a holland F-16-os is nagyszerü produkcióval lepte meg a szakmai és a laikus közönséget egyaránt. Az olaszok G-222-es szállítógépéről pedig ismét csak szuperlatívuszokban lehetett beszélni… A bemutatók rövid szüneteiben a különböző légitársaságok menetrendszerü járatainak érkezése és indulása színesítette az airshowt.

A méltóságteljesen a startra guruló Airbus A-340-es és A-318-as már a földön is kiváló fotótémát nyújtottak, a levegőbe emelkedés után pedig minden sajtós kolléga sürün kattogtatta a fényképezőgépét. A lenyügözően nagy A-340-es megdöbbentően könnyeden manőverezett, szük fordulói és látványos áthúzásai a dinamikus program csúcspontjai voltak. Kisebb testvére, az A-318-as is megmutatta, hogy a mai modern utasszállító gépek mi mindenre képesek a levegőben.

A két Ju-52-es kötelékrepülése sem átlagos repülőnapi élmény, akárcsak a Dornier hidroplánok hasonló produkciója. Sajnos a Lockheed Super Constellation meglehetősen keveset mutatott, a felszállás utáni két gyors áthúzást követően hazafelé vette az irányt. A Mustangok és a Jakovlevek is a levegőbe emelkedtek, de láthattunk Tiger Moth kötelékrepülést is, valamint vitorlázó repülő és motoros sárkányrepülő bemutatókat is. A helikopterek sorából a Heer hatalmas CH-53-asát és a hihetetlen manőverező-képességü Tiger harcihelikoptert emelném ki. Ez utóbbi minden olyan figurát bemutatott, amiről nem is olyan régen még azt gondolták, hogy helikopterrel nem végrehajtható.

A szombati, meglehetősen rossz időjárás miatt a francia Patrouille France csak korlátozott, főleg vízszintes repülési elemekből álló programot repülhetett, míg vasárnap a svájci Patrouille Suisse mindent megmutathatott, amit csak tudott. Látványos, pörgős és nem utolsó sorban nagyon pontos bemutatójuk végén a „rózsa” formációt infracsapdák kilövésével koronázták meg. A nézők tapsvihara közepette leszálló gépek pilótái minden elismerést megérdemelnek, ugyanis szívós munkával az európai mürepülő kötelékek egyik legjobbjává nőtték ki magukat.

A berlini ILA 2004 – bár az igazán nagy újdonságok elmaradtak – rendkívül látványos és érdekes rendezvény volt, számos olyan különlegességgel, ami megdobogtatja a repülés szerelmeseinek a szívét. Magyar szemmel a legnagyobb öröm a Gold Timer Alapítvány és a Forgó Travel közös szervezésében Budapestről Berlinbe utasokat szállító Li-2-es „Teve” részvétele volt, mely bár dinamikus bemutatót nem tartott, mégis sok látogató számára mutathatta meg büszkén a vezérsíkjára felfestett nemzeti színeket.

A talán „legeurópaiabbnak” tartott ILA igazi német precizitással, zökkenőmentesen lett megszervezve, a látogatók és a sajtó munkatársai számára egyaránt biztosítottak mindent ahhoz, hogy pozitív élményekkel távozhassanak a Schönefeld-i repülőtérről.

A JETfly stábja a kényelmes és zavartalan utazásért ez úton mond köszönetet a Forgó Travel Utazási Iroda tulajdonosának és minden munkatársának. 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban az indonéz védelmi minisztérium egy delegációja Oroszországba látogatott a célból, hogy információkat szerezzenek a Mi-26-os nehéz szállítóhelikopter esetleges beszerzéséről és hadrendbe állításáról.