2017. 06. 22. csütörtök
Paulina
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

AMPLE TRAIN Kereszt-kiszolgálási gyakorlat

JETfly  |  2004-05-07 21:40:11

KERESZT – KISZOLGÁLÁSI GYAKORLATOK /AMPLE TRAIN / Magyarország NATO csatlakozásával olyan feladatok kerültek napirendre, mint a külföldi repülőgépek fogadása hazai repülőtereken. Ez lehetőséget adott arra, hogy különböző típusú vadászgépek üzemeltetését ismerjék meg a magyar repülőtereken. Ezzel a lehetőséggel került be a NATO kereszt- kiszolgálási vér áramába a kecskeméti Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapata. A NATO déli és északi szárnya évente megrendezi Európa valamelyik tagországában a kereszt-kiszolgálási gyakorlatot / AMPLE TRAIN /.

Ennek lényege, hogy a gyakorlat során az egyik nemzet földi repülőmüszaki személyzete egymásik nemzet repülő személyzetével dolgozik együtt. Ez azt jelenti, hogy például egy belga F-16-os repülőgépet egy német Tornádó földi személyzet készít elő egy következő felszállásra és végzi el az indítás során szükséges procedúrákat a repülőgép pilótájának felügyelete mellett. Ennek az a célja, hogy a NATO légierő repülőterein legyenek olyan földi repülőmüszaki személyzetek, akik képesek adott esetben az azon a repülőtéren nem üzemelő más NATO repülőgép típusok kiszolgálására. Ez a NATO egyetlen olyan gyakorlata, amelynek elsődleges célja a földi kiszolgáló személyzetek gyakoroltatása, és így ez a feladat elsőbbséget élvez még a repülési feladatokkal szemben is. Természetesen a pilóták is gyakorolnak egy előre meghatározott forgatókönyv szerint.

Svéd repülőmüszaki személyzet ismerkedik az F-16-ossal

Az AMPLE TRAIN a gyakorlatban

A kiszolgálásra történő jogosultság három lépcsőben történik, melyen a müszaki állomány két-háromfős csoportokban szervezve megy keresztül. Az első lépcső az úgynevezett ’’FAM tréning’’, vagyis ismerkedés.

Magyar repülőmüszaki francia Mirage-vel ismerkedik

 Ennek keretében a müszaki állomány megismerkedik az adott típus kiszolgálásának biztonsági rendszabályaival, a repülőgépek fogadásánál és indításánál szükséges eljárásokkal, valamint az ismételt feladatra történő előkészítés során végrehajtandó munkálatokkal, mint például a repülőgépek feltöltése különböző üzemi folyadékokkal és gázokkal, valamint a végrehajtandó alapvető ellenőrzésekkel. A következő lépcső a ’’Tréning ’’, vagyis maga a gyakorlás, amikor a korábban megismert fogásokat begyakorolják egy oktató és a repülőgép saját földi személyzetének a felügyelete mellett.

Angol repülőmüszaki személyzet oktatja a belga és magyar repülőmüszaki csapatot

A harmadik lépcső, pedig a vizsga, melynek során számot kell adni arról, hogy hogyan sikerül a gyakorlatban elsajátítani a repülőgép fogadása, előkészítése és indítása során szükséges fogásokat. A sikeres vizsga eredményeként az illető jogosultságot szerez a adott ország adott típusán történő munkavégzésre. Ez a jogosultság egy évig érvényes, majd azt követően meg kell hosszabbítani, amihez elegendő egy újabb vizsgát letenni. Az érvényességi idő lejárta után azonban végig kell haladni mindhárom lépcsőn a jogosultság ismételt megszerzéséhez. A legtöbb csoport egy, esetleg két típusból szerez jogosultságot, de emellett részt vesznek két-három más típusból „FAM tréningen” is. A gyakorlat egy másik fontos feladata az új repülőgépek és kiszolgáló eszközök interoperabilitásnak kipróbálása, valamint a NATO-ban jelenleg alkalmazott eljárások továbbfejlesztése, a kölcsönös megértés, a bizalom és együttmüködés erősítése.

Francia Mirage 2000 indítási procedura gyakorlása .

A Nemzeti est

Az kereszt-kiszolgálási gyakorlatok hagyományihoz kapcsolódik az utolsónapi program a nemzeti est. Ezen a napon a gyakorlaton résztvevő nemzetek az országra jellemző ételekkel és italokkal vendégelik meg egymást.

Magyar repülőmüszaki csapat 2000-ben Korzikán

Nemzeti ételek italok tálalva

Feloldódva a gyakorlat feszültségéből

Az Ample Train gyakorlatok története

   A gyakorlat gyökerei a Hidegháborúig nyúlnak vissza, amikor a szembeálló felek tömeges légicsapások végrehajtásával képzelték el az egymás ellen vívott légiháborút. Ennek egyik forgatókönyve szerint a távolabbi nyugat-európai és tengerentúli repülőgépekről felszálló repülőgépek bevetés után az arcvonalhoz közelebb eső repülőtereken szálltak volna le, ahol azokat nem a saját személyzete készítette volna fel a következő bevetésre, vagy a visszarepülésre. Ez a doktrína ma már a múlté, de előfordulhatnak olyan szituációk, amikor egy repülőgép tervezetten, vagy valamilyen más oknál fogva (pl. időjárás romlása miatt) idegen repülőtéren kénytelen leszállni. Ilyen esetekben az ott szolgáló, az adott típusra keresztüzemeltetési jogosultsággal rendelkező müszaki személyzet képes a repülőgép fogadására, kiszolgálására és az indítás során végrehajtandó ellenőrzések elvégzésére, megspórolva azt, hogy a repülőgép saját földi személyzetének drága és hosszú utazásra keljen vállalkoznia. A gyakorlatokon szinte valamennyi NATO tagállam légiereje részt vesz. Bár Franciaország nem tagja a szövetség integrált katonai struktúrájának, mégis aktív szerepet vállal a kereszt-kiszolgálási gyakorlatokon. 1997 óta lehetőség van, hogy a NATO békepartner országai is jelen lehessenek az EXAT gyakorlatokon mint megfigyelők, 1998 óta pedig aktív résztvevők is közremüködhetnek.1996-ig az Ample Train évente került megrendezésre, majd 1997-től kezdődően évente két alkalommal szerveznek kereszt – kiszolgálási gyakorlatot.

Ample Train 2003 Kecskemét

Magyarország először 1999-ben Norvégiában vett részt ilyen gyakorlaton, akkor még csak megfigyelőként. A következőn 2000-ben Korzika szigetén Solenzara repülőbázison és 2002-ben Dániában már egy maroknyi repülőmüszaki csapat is részt vett. 2003-ban Magyarországon és Lengyelországban már a repülőmüszaki személyzet mellett MIG-29-es repülőgépek is részvettek a kereszt- kiszolgálási gyakorlaton.

Folyt.köv: Ample Train 2000 Korzika

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
2017-06-14 11:47:23
Az amerikai Lockheed Martin vállalat megerősítette, hogy a napokban Japánban, Nagoyaban, bemutatta az MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vállalat az első, a szigetországban gyártott F-35A Lightning II típusú ötödik generációs vadászrepülőgépet.
2017-06-13 11:25:12
A napokban fotók jelentek meg arról, hogy az új orosz Jak-152 típusú kiképzőgép első példánya (0001 számú), melyet az Irkut repülőgépgyártó vállalat szerel össze, új szürke festést kapott.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.