2016. 12. 10. szombat
Judit
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

F-104 Starfighterek a Luftwafféban

JETfly  |  2004-05-03 17:34:27

Az 1950-es évek elejétől kibontakozó hidegháborús évtizedekben a Német Légierő legmeghatározóbb, legnagyobb számban rendszerbe állított amerikai gyártmányú harci repülőgép típusa az F-104 G Starfighter volt. Az újszerű, és számos kiváló paraméterrel rendelkező típus pályafutásának megítélése mégis meglehetősen vegyes képet mutat, ami elsősorban a repülőgép kirívóan rossz baleseti statisztikájának köszönhető. A „Csillagvadász” azonban így is a Luftwaffe történetének egyik legendája lett, megmaradt példányait számos repülőmúzeumban csodálhatja meg az utókor.

A BESZERZÉS KÖRÜLMÉNYEI

Az ’50-es években rendszerbe állított, a koreai háborúban még kiválóan helyt álló F-84-esek és F-86-osok a ’60-as évek elejére már teljesen elavulttá váltak. Az általános fegyverkezési láz szellemében hatalmas iramban fejlesztett Luftwaffénak is sürgősen váltania kellett, hiszen Nyugat-Németország közvetlenül a kelet-nyugati szembenállás frontvonalában helyezkedett el, aminek következtében folyamatosan számolnia kellett egy meglepetésszerü támadással. A korszerü szovjet gyártmányú repülőgépek tömeges megjelenése a környező országokban arra sarkallta a Luftwaffe vezetését, hogy egy több feladatra is alkalmas, akár a stratégiai bombázók ellen nagy magasságban is bevethető, minden addigi repülőgépnél gyorsabb típusra van szüksége. Az akkoriban vadonatújnak számító együléses F-104 G Starfighter megfelelő választásnak tünt, bár később sokan - főleg a sok baleset miatt - ezt vitatták. Az amerikaiaknak is kapóra jött az üzlet, hiszen ők nem tervezték nagy számban rendszeresíteni a típust, viszont a gyártókapacitást így mégis maximálisan ki tudták használni, a hatalmas német megrendelésnek köszönhetően.

Fotó: Günter Grondstein

RENDSZERBE ÁLLÍTÁS, ÜZEMELTETÉS

Mai szemmel nézve már elképzelhetetlenül soknak tünő repülőgépet rendeltek meg a németek, 1960-tól kezdve ugyanis 5 különböző szériából összesen 915 darab F-104 F, F-104 G, TF-104 G és F/RF-104 G Starfighter került rendszeresítésre (ezek egy része a baleseti veszteségek pótlására később érkezett). Ne feledjük azonban, hogy az akkori hidegháborús légkörben - ahol adott esetben az egész nemzet megsemmisülése is lehetett a tét - az anyagiak jóval kevésbé számítottak, mint napjainkban, valamint a lehetséges ellenfelek is hatalmas mennyiségü korszerü harceszközt állítottak rendszerbe, amivel nem csak minőségben, hanem mennyiségben is lépést kellett tartani.

Fotó: Günter Grondstein

A ’70-es évek elején, a Starfighter németországi karrierjének a csúcsán ez a típus alkotta a Luftwaffe gerincét, 5 vadászbombázó, 2 légvédelmi és 2 felderítő ezredet szereltek fel vele, valamint a Haditengerészet is rendszeresítette a típust két alakulatánál, ahol a Se Hawk-okat váltották fel. Ezen felül állandó jelleggel az USA-ban állomásozott 3 századnyi kiképző feladatkörü F-104-es is.

AZ F-104-EST ÜZEMELTETŐ ALAKULATOK FŐBB ADATAI

Alakulat

Bázis

Feladatkör

Szolgálatban

JaboG-31

Norvenich

Vadászbombázó

1961 - 1983

JaboG-32

Lechfeld

Vadászbombázó

1964 - 1984

JaboG-33

Buchel

Vadászbombázó

1962 - 1985

JaboG-34

Memmingen

Vadászbombázó

1964 - 1987

JaboG-36

Rheine-Hopsten

Vadászbombázó

1965 - 1975

JG-71

Wittmundhafen

Légvédelem

1965 - 1973

JG-74

Neuburg

Légvédelem

1964 - 1974

AG-51

Ingoldstadt/Manching

Felderítő

1963 - 1971

AG-52

Leck

Felderítő

1964 - 1971

MFG-1

Schleswig

csapásmérő-felderítő

1963 - 1981

MFG-2

Eggebeck

csapásmérő-felderítő

1965 - 1986

JG = Jagdgeschwader – vadászrepülő ezredJaboG = Jagdbombergeschwader – vadászbombázó ezredAG = Aufklärungsgeschwader – felderítő ezredMFG = Marinefliegergeschwader – tengerészeti-repülő ezred

Az első példány, egy kétüléses változat 1960 júliusában érkezett meg a Norvenich-ben állomásozó 10-es számú Fegyverzeti Iskolához, ahol haladéktalanul meg is kezdték a pilóták kiképzését. Az első teljesen feltöltött, a harckészültséget elérő alakulat 1963-ban a Jagdbombergeschwader 31 "Boelcke" (JaboG-31) volt.

Fotó: Günter Grondstein

Míg a légvédelmi és felderítő feladatkörü alakulatoknál a ’70-es évek közepén az RF-4E és F-4 F Phantomok felváltották a Starfightereket, a vadászbombázó ezredeknél a ’80-as évek közepéig, egészen a Tornado IDS-ek szolgálatba állításáig rendszerben maradtak.Érdekes adalék, hogy a hidegháború csúcspontján a NATO taktikai atomcsapásmérő erejének egy részét német F-104-esek adták. A törzs alatti középső fegyverfelfüggesztő pont úgy volt kialakítva, hogy háború esetén az amerikaiak által biztosított nukleáris töltetü fegyvereket az erre kijelölt német Starfighterek is tudták volna hordozni. A kijelölt alakulatok repülőgépei közül 6 darab mindig 24 órás készültséget adott, bármikor készen állva a bevetésre. A háborús forgatókönyv szerint csak krízis esetén, és kizárólag az USA elnökének személyes parancsára kaphatta volna meg az 1 megatonnás B-43 jelzésü taktikai atomfegyvereket a Luftwaffe, melyeket addig valamelyik németországi amerikai támaszponton tároltak. Körülbelül 250 darab német F-104-es volt alkalmas erre a nem mindennapi feladatra.

Fotó: Günter Grondstein

A ’80-as évek elejétől rendszerbe álló, jóval korszerübb és hatékonyabb Tornado IDS és ECR repülőgépek folyamatosan kezdték kiszorítani a Starfightereket a vadászbombázó alakulatoktól is. Az utolsó, F-104-esekkel felszerelt első vonalbeli alakulat a JaboG-34 volt, mely 1987 októberében adta le kiöregedett gépeit. A Manching-i WTD-61-es teszt alakulatnál azonban egészen 1991 májusáig repült néhány, főleg kétüléses gép, különböző kísérletekhez nyújtva segítséget. A kivonásra került gépek közül elég sok példány különböző múzeumokba került, néhány pedig a NATO segélyprogram keretében a görög, török és taiwani légierők kötelékeiben szolgált tovább.  

BALESETEK

Az észak-európai éghajlat, az intenzív használat és a típus bizonyos nem túl kedvező tulajdonságai is hozzájárultak ahhoz, hogy már kezdettől fogva nagyon sok repülőgép szenvedett balesetet, számos pilóta halálát okozva. 1961-ben még csak 2 gép semmisült meg, 1962-ben már 7, 1964-ben pedig 12. A legrosszabb év 1965 volt, akkor 28 Starfightert vesztett a Luftwaffe, ami több mint havi 2 gépes átlagot jelentett. Ez a már-már háborús veszteségnek is beillő baleseti statisztika politikai viharokat kavart, a típus pedig megkapta a nem túl hízelgő „repülő koporsó” és „özvegycsináló” beceneveket. A ’60-as évek végén a 100.000 repült órára jutó baleseti veszteség 139 darab volt… A Starfighterek teljes németországi pályafutása során 270 gép szenvedett végzetes balesetet, ami a beszerzett mennyiség közel 30%-a. Ezt az elképesztő arányt érdemes összehasonlítani néhány másik üzemeltető ország adataival. Míg a Kanadai Légierő ¼-edét elveszítette 200 darab CF-104-esének, addig a norvégok 56.000 repült óra alatt „csak” 6 gépet voltak kénytelenek törölni az állománytáblából. A balesetek kivizsgálásakor kiderült, hogy a legtöbb problémát a J79-es hajtómü szabályozható utánégető gyürüje okozta, de a pilóta oxigénellátását biztosító rendszer is sokszor felmondta a szolgálatot, valamint a gép sajátos kialakítása miatt a mürepülés és a leszállás is problémás volt. A pilóták képzettsége és gyakorlottsága is hagyott kívánnivalót maga után, a NATO alapkövetelménynek számító havi átlag 20 óra helyett ugyanis csak 13-15 órát repülhettek. Ehhez hozzájárult az is, hogy az egy repült órára jutó müszaki kiszolgálás is kimagaslóan sok, 38-45 munkaóra volt a Starfighter esetében.

Fotó: Günter Grondstein

A balesetek során nagyon sok pilóta halt meg, ami változtatásokat generált. Az eredeti Lockheed C-2-es katapultüléseket Martin-Baker Mk GQ7A „dupla nullás” ülésekre cserélték, ami mindenképpen jó döntésnek bizonyult. A különböző müszaki változtatások és egyéb intézkedések hatására az 1968-72 közötti elviselhetetlenül sok 15-20 gép/év veszteségek csökkentek valamelyest, beállva az évi 7-8 baleset átlagra, amelyet a ’80-as évek elejei kivonásukig meg is őriztek az „özvegycsinálók”.

Aki személyesen is szeretne német felségjeles Starfightert látni, látogasson el valamelyik németországi repülőmúzeumba, de akár Szolnokon is megtekinthet egy - a Luftwaffe ajándékaként hozzánk került - kecses „Csillagvadászt”.

A cikk képanyagához nyújtott segítségéért ez úton mondok köszönetet Günter Grondstein-nek és Hubert Peitzmeier-nek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin