2017. 05. 29. hétfő
Magdolna
: 307 Ft   : 274 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Ötből négy- Kanadából

JETfly  |  2004-04-30 09:03:10

Úgy látszik, hogy a magyar pilóták im­már tartósan a világ élvonalába tartoz­nak. Kovács Péter majd Szabó (Topi) Zoltán százados éveken keresztül nyerte el a leg­rangosabb díjakat a világ vadászrepülői­nek legnagyobb seregszemléjén. Tették mindezt olyan körülmények között, ame­lyeket vetélytársaik talán el sem tudnak képzelni. Mert valljuk be, egy repülőgép­hordozón szolgáló amerikai pilóta, illetve egy több éles bevetésen részt vett angol pilóta havonta repül annyit, mint Szabó századosék egy év alatt. Mégis ők a leg­jobbak. És reszkess, világ!, már itt a magyar hajózók új nemzedéke is, akik elődeikhez hasonló (rossz) körülmények között érnek el elődeikhez hasonló (kima­gasló) eredményeket.

Koczka Attila főhadnagy, az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis „Dongó" századának repülõgép-vezetője az új generációhoz tartozik. Az ifjú pilóta - aki itthon jó, ha tizenöt órát repül egy évben - Kanadában a tizenhárom hónapos NATO NFTC- kiképzés végén, a pilóták elismerésére alapított öt díj közül négyet nyert el. („A legjobb teljesítményért", a „Hawk", az „Irány a háború!", valamint a „Levegő-föld" díjakat.) Az elsőt az elméleti és gyakorlati képzésben legmagasabb szinten teljesítőként, a „Hawk"-ot a gyakorlati repülőkiképzés során nyújtott kiemelkedő teljesítményéért, a „Levegőföld" díjat pedig a lövészeten elért legjobb eredményéért kapta. Az „Irány a háború!" díjat a repülőoktatók szavazatai alapján ítélik oda annak a repülőgép-vezetőnek, akit elsőként választanának háborús küldetés végrehajtására.A díjakhoz vezető út egyáltalán nem mondható könnyünek. Angliai, majd kanadai nyelvtanfolyam után következett a JET-alapképzés, majd szimulátoron és Hawk-155-ös repülőgépen a harcászati kiképzés. Ennek során kiképezték őket a NATO-eljárásmódokra, kettő- és négygépes légi harcra - mindezt többek között földi célok támadása közepette is. Megtanulták azt is, hogy mi a teendő, amikor négygépes kötelékben repülve az egyik oktató folyamatosan támadja őket. A szimulált lövészetek során gyakorolták a bombavetést, Sidewinder rakéták indítását és a gépágyúlövészetet. Nemegyszer nyolcvanméteres magasságban, nyolcszáz kilométeres sebesség mellett kellett végrehajtaniuk feladataikat. Mindez már önmagában is megterhelő, és akkor még ott vannak a nyelvi nehézségek. Igen, a nyelvi nehézségek, ugyanis a tanfolyamoknak köszönhető magabiztos nyelvtudás még nem jelenti azt, hogy légi harc közben a magyar hajózó mindig kristálytisztán „veszi" a kanadai légi irányító szlengjét. A helyzetre jellemző, hogy sokszor az angol pilóták és a kanadai irányítók között is gondot okozott az angolul elhangzott szavak, kifejezések „értelmezése". Koczka főhadnagy ilyenkor mindig oktatóinak útmutatása szerint cselekedett, ők ugyanis azt mondták neki: ha nem értesz meg valamit, ne azzal törődj, hanem a repülőgép vezetésével.Amikor 1997-ben végzett a szolnoki repülőtiszti főiskolán, valószínüleg nem gondolt arra, hogy a JAK-52-est egyszer majd lecseréli egy Hawk-ra, s NATO tagállam pilótájaként „kergeti a felhőket" a kanadai légtérben.Miután a kanadai kiképzésig eltelt esztendők alatt összesen mintegy négyszáz órát repült, érthető a bevezetőben említett kérdés: honnan a magyar pilóták talentuma? Talán a repülés szeretetéből vagy az állandó képzésből, önképzésből? Bizonyára mindkettő hozzájárul ahhoz, hogy társaiknál jóval mostohább körülmények közül kikerülve is képesek kiemelkedő módon helytállni. Persze ehhez olyan mentalitás is kell, hogy a Hawk-155-ösön lerepült százhuszonhárom órán, valamint az ötvenórányi szimulátoros gyakorláson túl valaki plusz szimulátorórákat vegyen, vagy a szabadidejében is az eljárásmódokat, az elméletet tanulja.Azonban, amint azt Koczka főhadnagy példája is mutatja, a befektetés busásan megtérül. Egyrészt szolgálja saját épülését, fejlődését, magabiztossá teszi, másrészt nemzetközi elismerést szerez a magyar légierőnek, az országnak is. Főleg úgy, hogy az öt díjból elnyert négy csak egy jellemzője a nem mindennapi teljesítménynek. A kanadai NATO NFTC-kiképzések történetében eddig mintegy háromszáz, különböző nemzetbéli hajózó végzett. Közülük-a tanfolyam vezetésének értékelése alapján - a mindenkori legkimagaslóbb összesített eredményt Koczka Attila főhadnagy érte el.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-05-19 12:06:56
Ma 13 éve emelkedett a levegőbe a Wizz Air első menetrend szerinti járata. Az elmúlt években a Wizz Air Közép- és Kelet-Európa legnagyobb diszkont légitársaságává fejlődött, miközben figyelemreméltó eredményeket ért el.
2017-05-17 09:20:11
A múlt hét végén ért véget a helikopteres fegyvernem kiemelt, Fire Blade 2017 elnevezésű többnemzeti gyakorlata, ugyanakkor a hazai helikopteresek nem csupán a gyakorlat keretein belül álltak ez időben helyt.
2017-05-15 13:50:53
A Roszoboronexport a napokban szerződést kötött a Bangladesi Légierővel 8 darab Szu-30SzME típusú vadászbombázó vásárlásáról, illetve további 4 példányra pedig opciót jelentettek – írja a BDmilitary.com.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 05. 26., 15:37
Fotók a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.
2017. 05. 26., 09:05
A 2017. május 25-i üzemnap galériája.
2017. 05. 25., 10:40
Az a bizonyos tizenöt centi, ami most nagyon sokat számított. A főfutók rendszere bonyolult, mégis az orrfutó szorult be már többször.
Galéria a május 22-én indult Load Diffuser 2017 hadgyakorlatról.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Harminckilenc esztendeje, 1978. május 26-án vesztette életét Hüse Károly posztumusz őrnagy, a magyar katonai és polgári ejtőernyőzés már életében legendássá vált alakja.