2017. 02. 27. hétfő
: 308 Ft   : 291 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kutató-mentő egységek a Légi Küzdelem 2004 harcászati gyakorlaton

JETfly  |  2004-04-14 09:15:00

A Légierő Parancsnokság \"Légi Küzdelem 2004\" elnevezéssel, nemzetiellenőrzéssel egybekötött harcászati gyakorlatot tartott április 5-9.között. A gyakorlaton NATO normák alapján történt a résztvevő egységekellenőrzése.A hét elején egy-egy nap, az ország két felén állomásozó kutató-mentőegységek is bevetésre kerültek imitált légikataszrófa sérültjeinekkimentésére.

Tiszasüly térségében szólalt meg először a katapultált pilóta vészjeladója.A riasztás nem sokkal később megérkezett a szolnoki  89. "Szolnok" VegyesSzállítórepülő Ezred kutató-mentő egységéhez. A Mi-8-as helikopter felszálltés megkezdte a bajbajutott társuk keresését. A Tisza gátjától 50 méterre egyerdősáv mellett pillantották meg a jelzésként kiterített narancssárgaejtőernyőt. A sérült pilóta mellett a terep nem volt alkalmas a leszállásra,ezért a fedélzeten tartózkodó mentőegység alpin-köteles lecsúszást követőenszaladt a baleset helyszínére. Ezután a helikopter a fasor mögötti szabadterületen landolt és várt a mentőegység döntésére.

A sérült ellátásával nem lehetett késlekedni, hiszen egy hüvös áprilisinapon hamar kritikus állapotba kerülhet a bajbajutott pilóta. A kutató-mentőegységet ellenőrzők nem fukarkodtak az imitált sérülésekkel, égési seb anyakon, nyílt alkartörés, fém idegentest (fémlemez darabja) a lábszárban.Katapultálás, majd erdős területen történő földetérés után ilyen sérülésekbármikor előfordulhatnak.A gyors betegvizsgálat után megkezdődött az ellátás. A legfontosabb, mindenkatapultált pilótát potenciális gerincsérültként kell ellátni, még ha nincsis panasza a betegnek. Nyakrögzítés, sebellátás, törés sínbe helyezése,infúzió, fájdalomcsillapítás, folyamatos keringés és légzés figyelés, mindeza pilóta szervezetének stabilitását szolgálják illetve ezzel szállíthatóállapotba kerül.

A mentőegység jelezte a helikopter személyzetének, indulhatnak és értesítséka kecskeméti repülőezred egészségügyi szolgálatát,valamint a Repülőkórházat,hogy biztosítsák a mentőgépkocsit illetve a kórházi ellátást.Négyen emelték fel a vákuummatracos hordágyat és már igyekeztek is afelszállásra kész helikopterhez. Beszállás, elemelkedés, de az élet (főleg aszemfüles ellenőrök) mindig produkál váratlan eseményt. A sérült pilótanagyon erős hasfájásra kezdett panaszkodni, verítékezett, hüvös lett a bőreés halkan suttogta, hogy mindjárt elájul...Az egészségügyi tiszthelyettesazonnal felismerte, itt bizony valami nagy baj van a hasüregben, vagy májvagy lépsérülés. Újabb infúzió, gyógyszerek, vérnyomás és pulzusmérés, EKG...Pár perc eltelteltével ismét stabilizálódott a beteg állapota és márlátótávolságon belül volt a kecskeméti repülőtér betonja. A helikopterforgólapátjainak erős csattogása jelezte, megkezdtük a leszállást, arepülőezred mentőautója a szakszemélyzettel már a helikopter leszállóhelyközelében várt.

Finoman zökkent a helikopter és máris nyílt a raktér hátsó két ajtaja,  asérült pilótát segítő kezek emelték át a mentőautó hordágyára, sziréna, kékvillogás indulás...Eddig tartott a gyakorlat, az ellenőrök ennél a pontnálleállították a folyamatot és elégedetten nyugtázták a szolnok kutató-mentőegység munkáját. A következő tíz percben pilótánk "meggyógyult", lekerülteka kötések, a rögzítések és müsebek, majd frissen távozott a magassági épületfelé, mert délután még repülési feladaton kell résztvennie...

Másnap borongós idő öltöztette szürkébe a tájat Székesfehérvár és Seregélyesközött. Ismét vészjeladó hangja törte meg a  nyugalmas perceket.  Adunántúli régió kutató-mentő egységét, a szentkirályszabadjai 87. "Bakony"Harcihelikopter Ezredtől riasztották. Erőteljes Mi-17-es hajtómüvek zajaverte fel a seregélyesi müút mellett fekvő bozótost, riadt őzek menekültek avetés felé. A jellegzetes színes ejtőernyő törte meg a bokrok között akörnyék egyhangúságát. A helikopter oldalajtajában fürkésző szemek kerestéka katasztrófa helyszínét. Megtalálták és rögtön  leszállóhelyet isválasztottak a közeli domb aljában. Hárman szálltak ki a helikopterből,hordággyal és mentőhátizsákkal felszerelkezve. Itt is hasonlóan játszódtakle az események, mint az előző napon, volt nyílt lábszártörés, csuklótörésés fém idegentest a végtag sebében. Az ellátás során minden rendben ment, asérült pilóta rövidesen a hordágy biztonságában érezhette magát. A területfelett köröző helikoptert sürü, zöld füstöt eregető jelzőpatron csalogatta aleszálláshoz. Amint földet ért, már emelték is a hordágyat, becsúsztatták azajtón, hogy a fedélzeten biztonságosan rögzíthessék Kecskemétig.  Ismét arepülőezred és a Repülőkórház várta a beteget. A közel félórás repülés alatta pilóta mindvégig stabil állapotban volt, aznapra nem jutott  váratlan ésalattomosan megbújó sérülés. Kecskeméten már az előző napi gyakorlatnakmegfelelően felkészült csapat várta a katapultált pilótát. A "gyógyulás"ismét csak perceket vett igénybe és az ellenőrök a szentkirályszabadjaikutató-mentő egység munkájával is elégedett voltak.

A két nap gyakorlat volt, imitált sérülésekkel és eseményekkel, azonban azilyen jellegü feladatok biztosítják a legjobb felkészülést a valóshelyzetre. Itt még az apró hiányosságok is a "sérült" állapotátkedvezőtlenül befolyásoló következmények nélkül kerülnek felszínre, hogyéles helyzetben már ne fordulhassanak elő. Minden egyes gyakorlat segíti ahibák kijavítását, az egység összehangolt és "életbevágóan" fontos munkájátvalamint a pilóták is látják, ha katapultálásra kerül a sor, megtaláljákőket és szakszerü ellátásban részesülnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-16 09:35:20
A Pakisztáni Légierő még az idén újabb 50 darab Block 3-as verziójú JF-17 Thunder típusú, könnyű vadászrepülőgépet rendel, nyilatkozta a légierő marsallja, illetve a PAC (Pakistan Aeronautical Complex) vállalat vezetője, Arshad Malik.
2017-02-15 12:07:20
2017. február 9-én, az amerikai Lockheed Martin vállalat mariettai üzemének területén ünnepélyes keretek között bemutatta az első Lockheed Martin LM-100J Super Herculest (Model L-382J), mely nem más, mint a C-130J Hercules katonai szállítógép polgári verziója.
2017-02-16 14:44:28
2017. február 14-18. között rendezik meg Bangalorban az Aero India 2017 légi és űrtechnológiai szakkiállítást. Az eseményen számos nemzetközi cég képviselteti magát újabb üzletek reményében: jelen van például a Saab is dinamikus Gripen programmal.
2017-02-15 10:34:41
A Japán Légi Önvédelmi Erő (JASDF) pilótája, Nakano alezredes az első japán repülőgépvezető, aki több hónapos elméleti képzést követően február 7-én levegőbe emelkedhetett az F-35A repülőgéppel.
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 27., 10:58
A Magyar Ejtőernyősök Bajtársi Szövetsége (MEBSZ) február 25-én, Budapesten tartotta meg éves közgyűlését, amelyen a tavaly végzett munkáról szóló beszámolók mellett a jövő feladatairól is tanácskoztak a küldöttek.
2017. 02. 27., 09:20
Az angol Mary Ellis és a magyar Nyemecz Pál: mindketten erőben és egészségben ünnepelhettek, a pilótahölgy ráadásul kedvenc típusával a levegőben.
2017. 02. 27., 09:18
Ezt hiányoltuk! Az új szoftverrel a C/D változat továbbra is élvonalbeli harci gép marad. A Griffek a lízing lejártával magyar tulajdonba kerülhetnek.
2017. 02. 24., 16:05
1300 pilóta hiányzik az orosz légierő jelenlegi állományából.

  Legfrissebbek most

Washington elsőként Európába küldi a többcélú, ötödik generációs F-35A Lighting II típusú harci repülőgépeit – nyilatkozta a napokban Herbert ”Hawk” Carlisle tábornok, a Légiharc Parancsnokság parancsnoka a szakújságíróknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A dél-afrikai Paramount Group az IDEX 2017 szakkiállításon erősítette meg a hírt, mely szerint idén áprilisban elkezdik a Mwari névre keresztelt könnyű repülőgép gyártását.