2017. 01. 24. kedd
Timót
: 310 Ft   : 289 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kutató-mentő egységek a Légi Küzdelem 2004 harcászati gyakorlaton

JETfly  |  2004-04-14 09:15:00

A Légierő Parancsnokság \"Légi Küzdelem 2004\" elnevezéssel, nemzetiellenőrzéssel egybekötött harcászati gyakorlatot tartott április 5-9.között. A gyakorlaton NATO normák alapján történt a résztvevő egységekellenőrzése.A hét elején egy-egy nap, az ország két felén állomásozó kutató-mentőegységek is bevetésre kerültek imitált légikataszrófa sérültjeinekkimentésére.

Tiszasüly térségében szólalt meg először a katapultált pilóta vészjeladója.A riasztás nem sokkal később megérkezett a szolnoki  89. "Szolnok" VegyesSzállítórepülő Ezred kutató-mentő egységéhez. A Mi-8-as helikopter felszálltés megkezdte a bajbajutott társuk keresését. A Tisza gátjától 50 méterre egyerdősáv mellett pillantották meg a jelzésként kiterített narancssárgaejtőernyőt. A sérült pilóta mellett a terep nem volt alkalmas a leszállásra,ezért a fedélzeten tartózkodó mentőegység alpin-köteles lecsúszást követőenszaladt a baleset helyszínére. Ezután a helikopter a fasor mögötti szabadterületen landolt és várt a mentőegység döntésére.

A sérült ellátásával nem lehetett késlekedni, hiszen egy hüvös áprilisinapon hamar kritikus állapotba kerülhet a bajbajutott pilóta. A kutató-mentőegységet ellenőrzők nem fukarkodtak az imitált sérülésekkel, égési seb anyakon, nyílt alkartörés, fém idegentest (fémlemez darabja) a lábszárban.Katapultálás, majd erdős területen történő földetérés után ilyen sérülésekbármikor előfordulhatnak.A gyors betegvizsgálat után megkezdődött az ellátás. A legfontosabb, mindenkatapultált pilótát potenciális gerincsérültként kell ellátni, még ha nincsis panasza a betegnek. Nyakrögzítés, sebellátás, törés sínbe helyezése,infúzió, fájdalomcsillapítás, folyamatos keringés és légzés figyelés, mindeza pilóta szervezetének stabilitását szolgálják illetve ezzel szállíthatóállapotba kerül.

A mentőegység jelezte a helikopter személyzetének, indulhatnak és értesítséka kecskeméti repülőezred egészségügyi szolgálatát,valamint a Repülőkórházat,hogy biztosítsák a mentőgépkocsit illetve a kórházi ellátást.Négyen emelték fel a vákuummatracos hordágyat és már igyekeztek is afelszállásra kész helikopterhez. Beszállás, elemelkedés, de az élet (főleg aszemfüles ellenőrök) mindig produkál váratlan eseményt. A sérült pilótanagyon erős hasfájásra kezdett panaszkodni, verítékezett, hüvös lett a bőreés halkan suttogta, hogy mindjárt elájul...Az egészségügyi tiszthelyettesazonnal felismerte, itt bizony valami nagy baj van a hasüregben, vagy májvagy lépsérülés. Újabb infúzió, gyógyszerek, vérnyomás és pulzusmérés, EKG...Pár perc eltelteltével ismét stabilizálódott a beteg állapota és márlátótávolságon belül volt a kecskeméti repülőtér betonja. A helikopterforgólapátjainak erős csattogása jelezte, megkezdtük a leszállást, arepülőezred mentőautója a szakszemélyzettel már a helikopter leszállóhelyközelében várt.

Finoman zökkent a helikopter és máris nyílt a raktér hátsó két ajtaja,  asérült pilótát segítő kezek emelték át a mentőautó hordágyára, sziréna, kékvillogás indulás...Eddig tartott a gyakorlat, az ellenőrök ennél a pontnálleállították a folyamatot és elégedetten nyugtázták a szolnok kutató-mentőegység munkáját. A következő tíz percben pilótánk "meggyógyult", lekerülteka kötések, a rögzítések és müsebek, majd frissen távozott a magassági épületfelé, mert délután még repülési feladaton kell résztvennie...

Másnap borongós idő öltöztette szürkébe a tájat Székesfehérvár és Seregélyesközött. Ismét vészjeladó hangja törte meg a  nyugalmas perceket.  Adunántúli régió kutató-mentő egységét, a szentkirályszabadjai 87. "Bakony"Harcihelikopter Ezredtől riasztották. Erőteljes Mi-17-es hajtómüvek zajaverte fel a seregélyesi müút mellett fekvő bozótost, riadt őzek menekültek avetés felé. A jellegzetes színes ejtőernyő törte meg a bokrok között akörnyék egyhangúságát. A helikopter oldalajtajában fürkésző szemek kerestéka katasztrófa helyszínét. Megtalálták és rögtön  leszállóhelyet isválasztottak a közeli domb aljában. Hárman szálltak ki a helikopterből,hordággyal és mentőhátizsákkal felszerelkezve. Itt is hasonlóan játszódtakle az események, mint az előző napon, volt nyílt lábszártörés, csuklótörésés fém idegentest a végtag sebében. Az ellátás során minden rendben ment, asérült pilóta rövidesen a hordágy biztonságában érezhette magát. A területfelett köröző helikoptert sürü, zöld füstöt eregető jelzőpatron csalogatta aleszálláshoz. Amint földet ért, már emelték is a hordágyat, becsúsztatták azajtón, hogy a fedélzeten biztonságosan rögzíthessék Kecskemétig.  Ismét arepülőezred és a Repülőkórház várta a beteget. A közel félórás repülés alatta pilóta mindvégig stabil állapotban volt, aznapra nem jutott  váratlan ésalattomosan megbújó sérülés. Kecskeméten már az előző napi gyakorlatnakmegfelelően felkészült csapat várta a katapultált pilótát. A "gyógyulás"ismét csak perceket vett igénybe és az ellenőrök a szentkirályszabadjaikutató-mentő egység munkájával is elégedett voltak.

A két nap gyakorlat volt, imitált sérülésekkel és eseményekkel, azonban azilyen jellegü feladatok biztosítják a legjobb felkészülést a valóshelyzetre. Itt még az apró hiányosságok is a "sérült" állapotátkedvezőtlenül befolyásoló következmények nélkül kerülnek felszínre, hogyéles helyzetben már ne fordulhassanak elő. Minden egyes gyakorlat segíti ahibák kijavítását, az egység összehangolt és "életbevágóan" fontos munkájátvalamint a pilóták is látják, ha katapultálásra kerül a sor, megtaláljákőket és szakszerü ellátásban részesülnek.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-18 15:38:12
A Francia Légierő vezetése 2017. január 6-án megerősítette, hogy a franciaországi Orléans-Bricy légibázisra megérkezett a 11. A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgép, melyet az európai Airbus Defence and Space vállalat szállított le.
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 24., 08:59
Az MH Légi Vezetési és Irányítási Központ (MH LVIK) repülésbiztonsági helyzete megfelelő, kritikus besorolású tényezők nem ismertek.
2017. 01. 23., 10:33
Kiváló magyar helyezések szabad osztályban, Szabó az utolsó napot másodikként zárta. Az ausztrál égbolt végig kék maradt.
2017. 01. 20., 15:21
Start Abu Dhabiban, zárás Indianapolisban, Budapest mellett két meg nem nevezett európai helyszín, plusz Kazany. Két új teljes jogú Master-versenyző.
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Olasz Hadsereg és a Leonardo konzorcium között megszületett a megállapodás a Mangusta helikopterek cseréjéről. Az A129 Mangusta helikoptereket felderítő és támadó szerepkörben alkalmazta az Olasz Hadsereg.