2016. 12. 11.
Árpád
: 314 Ft   : 296 Ft Benzin: 352 Ft/l   Dízel: 365 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kassai repülő múzeum

JETfly  |  2004-04-13 11:45:36

A kis államoknál kialakult egy nemzet – egy repülő múzeum felfogás miatt a kilencvenes évek első felében történt szétválást követően Szlovákia repülő múzeum nélkül maradt. Természetesen ez az állapot nem maradhatott sokáig fenn egy olyan országban, ahol mindig is nagy hangsúlyt fektettek a repülőkultúra ápolására.  

Szlovákia repülő múzeumát a kassai nemzetközi repülőtér közvetlen szomszédságában hozták létre. A múzeum látogatók által bejárható területe jelenleg csekély, de már megkezdték a terület bővítését. A látogatók számára az új rész szeptemberben válik látogathatóvá.

 

A kis terület ellenére a múzeum már most is gazdag anyaggal várja az odaérkezőket. A kiállítás gerincét – természetesen – az egykori csehszlovák, illetve a mai szlovák légierő által használt, szovjet eredetü repülőgépek, helikopterek képezik. Ezek mellett azonban számos különlegességre is szert tett a múzeum.

 

Ezek egyike – és valószínüleg a kiállítás legkülönlegesebb darabja – az Ukrajnától, személy szerint Leonyid Kucsma elnöktől kapott Szu-15TM vadászrepülőgép. (Az adományozó személy nevét külön táblán is rögzítették.) Az ukrán felségjelü, alumínium színü repülőgép lenyügöző méretével lepi meg az érdeklődőket.

 

A szabadtéren kiállított repülőgépek másik érdekessége a lengyel fejlesztésü Iskra kiképző repülőgép, amely szintén nem lelhető fel akármelyik repülési múzeumban.

 

A szabadtéren kiállított többi repülőgép, illetve helikopter mind az egykori csehszlovák, illetve a szlovák légierő által használt szovjet eredetü repülőeszköz. A két Szu-22M4-es repülőgép mellett kiállításra került egy MiG-23UM, egy Szu-7-es, egy MiG-15-ös, egy rakéták indítására alkalmas MiG-19PM, kettő Mi-2-es, egy Mi-4-es, valamint a MiG-21-es négy változata, egy F-13-as, egy felderítő -R, egy -MF, illetve egy kétüléses -UM oktatóváltozat.

 

A múzeumhoz tartozó két hangár egyikében egy mini helikopter, valamint különböző motorok, illetve hajtómüvek – köztük egy Bf 109-esben alkalmazott DB-605-ös sorosmotor, illetve a Me 262-esben alkalmazott Jumo sugárhajtómü – ez utóbbi meglehetősen jó állapotba – kerültek kiállításra.

 

A másik hangárban az Aero L-39ZA repülőgép mellett kapott helyet a svájci légierő egykori Mirage IIIRS felderítő repülőgépe, illetve az olasz légierő által használt F-104S ASA Starfighter repülőgép. Az F-104G változat alapján kialakított S-változat fegyverzetét két AIM-7 Sparrow és négy AIM- Sidewinder rakéta képezte. (A típusjelzésben használt S-betü a Sparrow rakétára utal.) Sajnos a kiállítási darabról – még makettek formájában is – hiányoznak ezek a rakéták – indítósínjeikkel egyetemben. A változat további érdekessége, hogy a Sparrow rakéták irányítórendszerének beépítése miatt a gépből el kellett távolítani a 20 mm-es hatcsövü M61-es Vulcan gépágyút.

 

Mindhárom repülőgép rendkívül jó állapotban van – jóllehet ez a szabadban kiállított repülőgépekről is elmondható. A kiállított repülőgépek egy részét különböző függesztményekkel – póttartályokkal, bombákkal, és nem irányított rakéták indítóblokkjaival – is felszerelték.

 

A múzeum területének bővítésével egyidőben a kiállított repülőgépek számát is tovább növelik.

 

Az egyelőre csak a kerítés mögül megtekinthető repülőgépek már a múzeum tulajdonát képezik, közelről történő fotózásuk azonban csak a terület bővítése után válik lehetővé. A kiállítási anyag további MiG-21-es változatokkal, egy L-29-es Delfin kiképző repülőgéppel, egy Szu-25-össel (!) valamint egy, a német légierőtől kapott F-4 Phantom II repülőgéppel (!) bővül. A kiállítás különlegessége lesz az SS-20-as rakéta szállító konténere, amely – egyelőre – szintén a kerítés mögött látható.

 

Érdekességképpen megemlíthető, bár nem a kiállítási darabok közé tartozik, és nem is a múzeum területén tárolják, hanem a repülőtérhez tartozó területen, de a múzeum bejáratától nem messze látható annak a L-39-esnek a roncsa, amelyből tavaly nyáron katapultált sikeresen két magyar pilóta, valamint egy kigurulás során balesetet szenvedett, szintén a Biele Albatros kötelékhez tartozó L-39-es roncsa.

 

A múzeumot, Rozsnyó felől Kassa felé haladva, közvetlenül Kassa előtt az autópályáról lekanyarodva lehet megközelíteni.

A belépőjegy ára 30 korona (kb. 180.- Ft), a fotózásért további 20 koronát (kb. 120.- Ft) kell fizetni. A múzeum nyitva tartása: szerda-péntek 10:00-15:00, szombat-vasárnap: 10:00-16:00.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 09., 14:46

A Boeing tárgyalásokat, az Antonov gépet ajánl Trumpnak!

Nincs elszabadult költségvetés, ha nincs még költségvetés. Mennyibe kerül egy 747-es? És ki tudja, mit adnának az ukránok?!
2016. 12. 06., 16:24

Orosz rulett a tengeren

A szíriai partok közelébe vezényelt orosz Admiral Kuznyecov repülőgép hordozó erősen korlátozott mértékben képes beavatkozni az Iszlám Állam és a szír kormányellenes erők elleni harcokba.
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin