2017. 02. 21. kedd
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Kassai repülő múzeum

JETfly  |  2004-04-13 11:45:36

A kis államoknál kialakult egy nemzet – egy repülő múzeum felfogás miatt a kilencvenes évek első felében történt szétválást követően Szlovákia repülő múzeum nélkül maradt. Természetesen ez az állapot nem maradhatott sokáig fenn egy olyan országban, ahol mindig is nagy hangsúlyt fektettek a repülőkultúra ápolására.  

Szlovákia repülő múzeumát a kassai nemzetközi repülőtér közvetlen szomszédságában hozták létre. A múzeum látogatók által bejárható területe jelenleg csekély, de már megkezdték a terület bővítését. A látogatók számára az új rész szeptemberben válik látogathatóvá.

 

A kis terület ellenére a múzeum már most is gazdag anyaggal várja az odaérkezőket. A kiállítás gerincét – természetesen – az egykori csehszlovák, illetve a mai szlovák légierő által használt, szovjet eredetü repülőgépek, helikopterek képezik. Ezek mellett azonban számos különlegességre is szert tett a múzeum.

 

Ezek egyike – és valószínüleg a kiállítás legkülönlegesebb darabja – az Ukrajnától, személy szerint Leonyid Kucsma elnöktől kapott Szu-15TM vadászrepülőgép. (Az adományozó személy nevét külön táblán is rögzítették.) Az ukrán felségjelü, alumínium színü repülőgép lenyügöző méretével lepi meg az érdeklődőket.

 

A szabadtéren kiállított repülőgépek másik érdekessége a lengyel fejlesztésü Iskra kiképző repülőgép, amely szintén nem lelhető fel akármelyik repülési múzeumban.

 

A szabadtéren kiállított többi repülőgép, illetve helikopter mind az egykori csehszlovák, illetve a szlovák légierő által használt szovjet eredetü repülőeszköz. A két Szu-22M4-es repülőgép mellett kiállításra került egy MiG-23UM, egy Szu-7-es, egy MiG-15-ös, egy rakéták indítására alkalmas MiG-19PM, kettő Mi-2-es, egy Mi-4-es, valamint a MiG-21-es négy változata, egy F-13-as, egy felderítő -R, egy -MF, illetve egy kétüléses -UM oktatóváltozat.

 

A múzeumhoz tartozó két hangár egyikében egy mini helikopter, valamint különböző motorok, illetve hajtómüvek – köztük egy Bf 109-esben alkalmazott DB-605-ös sorosmotor, illetve a Me 262-esben alkalmazott Jumo sugárhajtómü – ez utóbbi meglehetősen jó állapotba – kerültek kiállításra.

 

A másik hangárban az Aero L-39ZA repülőgép mellett kapott helyet a svájci légierő egykori Mirage IIIRS felderítő repülőgépe, illetve az olasz légierő által használt F-104S ASA Starfighter repülőgép. Az F-104G változat alapján kialakított S-változat fegyverzetét két AIM-7 Sparrow és négy AIM- Sidewinder rakéta képezte. (A típusjelzésben használt S-betü a Sparrow rakétára utal.) Sajnos a kiállítási darabról – még makettek formájában is – hiányoznak ezek a rakéták – indítósínjeikkel egyetemben. A változat további érdekessége, hogy a Sparrow rakéták irányítórendszerének beépítése miatt a gépből el kellett távolítani a 20 mm-es hatcsövü M61-es Vulcan gépágyút.

 

Mindhárom repülőgép rendkívül jó állapotban van – jóllehet ez a szabadban kiállított repülőgépekről is elmondható. A kiállított repülőgépek egy részét különböző függesztményekkel – póttartályokkal, bombákkal, és nem irányított rakéták indítóblokkjaival – is felszerelték.

 

A múzeum területének bővítésével egyidőben a kiállított repülőgépek számát is tovább növelik.

 

Az egyelőre csak a kerítés mögül megtekinthető repülőgépek már a múzeum tulajdonát képezik, közelről történő fotózásuk azonban csak a terület bővítése után válik lehetővé. A kiállítási anyag további MiG-21-es változatokkal, egy L-29-es Delfin kiképző repülőgéppel, egy Szu-25-össel (!) valamint egy, a német légierőtől kapott F-4 Phantom II repülőgéppel (!) bővül. A kiállítás különlegessége lesz az SS-20-as rakéta szállító konténere, amely – egyelőre – szintén a kerítés mögött látható.

 

Érdekességképpen megemlíthető, bár nem a kiállítási darabok közé tartozik, és nem is a múzeum területén tárolják, hanem a repülőtérhez tartozó területen, de a múzeum bejáratától nem messze látható annak a L-39-esnek a roncsa, amelyből tavaly nyáron katapultált sikeresen két magyar pilóta, valamint egy kigurulás során balesetet szenvedett, szintén a Biele Albatros kötelékhez tartozó L-39-es roncsa.

 

A múzeumot, Rozsnyó felől Kassa felé haladva, közvetlenül Kassa előtt az autópályáról lekanyarodva lehet megközelíteni.

A belépőjegy ára 30 korona (kb. 180.- Ft), a fotózásért további 20 koronát (kb. 120.- Ft) kell fizetni. A múzeum nyitva tartása: szerda-péntek 10:00-15:00, szombat-vasárnap: 10:00-16:00.

 

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.