2016. 12. 04.
Barbara, Borbála
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Pumák tavaszi ébredése

JETfly  |  2004-04-02 20:24:41

A tavasz újjászületés. Újjáélednek a fák, a bokrok, az állatok és persze az ember is. Főleg itt a fronton. A nyomasztó hideget és a vakító fehérséget az enyhébb idő és a sártenger váltotta fel. Páncélosok hevernek szanaszét a front közelében, mélyen az anyaföldbe ágyazódva. A front Andrejevszkajától Gelendzsikig húzódik már jó néhány napja de senki sem gondolja komolyan, hogy a további visszavonulás sokáig várat magára. A Vörös hadsereg gyülekező viharfelhője néhány nap múlva további menekülésre készteti majd a német egységeket.

1943, február, fedorovszkajai reptér. Lecsó törzsőrmester nagyot csapott az asztalra. -Mit képzelsz? Ez nem cirkusz, hogy szoros kötelékben bohóckodjunk a ruszki és a saját légvédelmi tüzéreknek! -mondta, miközben már a negyedik vodkát töltötte magának. -Ne dumálj már, te nem is repülsz ma, és különben is már részeg vagy! -válaszolt Mahgar őrnagy egy félmosoly kiséretében, és ugyan érezte, hogy a törzsőrmesternek valahol igaza van, mégis a felettes fölényével hagyta ott a poharát emelgető Lecsót. Lecsó még morgott valamit magában, s már töltötte is a következő adagot... Mahgar, kilépve az áporodtt, piaszagú sátorból örömmel konstatálta a ragyogó napsütést, mely már egész járhatóvá tette a reggel még lucskos talajt. A szerelőknek nem is kellett külön szólni, már gyors mozdulatokkal ápolgatták a ma repülő gépeket. A reptér másik végén Bf.110-es típusú kétmotoros rombolókra szereltek fel bombákat, mindegyikre két féltonnás "tojást". A felsőbb vezetés a Pumákra bízta a délről igyekvő szovjet konvojok, és páncélosok vonulásának a megzavarását. Yosser százados vállalta az öt darab 110-es vezetését, míg Tobak, MMaister, Mahgar és Ikarusz adják a kiséretet. Mindannyiuk vérbeli vadász, de a háború most a bombázás feladatát kényszerítette rájuk.

Az eligazítás előtt pár perccel még többen szundikálnak, kártyáznak vagy olvasnak. Ebédet, illetve amit annak neveznek, csak a bevetés után kapnak majd. A messzer-pilóták idegesebbnek tünnek, lévén az ászok most kétmorosokban ülnek majd. Az órák majdnem déli tizenkettőt mutatnak, így Mahgar összehívja a csapatot. Az eligazítás szövege a következő: -A célkörzet csupán 50 km-re délkeletre fekszik Olga15-ben, vagyis Kolmszkaja körzetében. Itt bármilyen páncélos gyülekezést vagy konvojt megtámadunk majd felhőkben bújkálva hazafelé vesszük az irányt. A 110-esek vadászvédelem nélkül mennek, lévén a messzerek a mi gyülekező csapatainkat védik a reptértől 10 km-re keletre az esetleges ellenséges támadó gépek ellen. Készültség 12.30-kor, start 12.50-kor. Kérdés van? Oszolj!A hat G-2-es messzert Rudi főtörzsőrmester vezeti. RatBaG, Gabesz, Smile, Rodlee és Sirály már mind messzereik mellett röhögcsélnek, bár ez távolról sem a jókedv jele, hanem belső kényszer a feszültség és a félelem palástolására. A többiek már egy kis dzsipben ülnek, és Mahgar vezetésével kisebb rallyzás után megérkeznek a 110-esekhez. Gyönyörü masinák ezek. A két DB605-ös hajtómü, egyenként 1475 lóerővel óriási erőt ad. A fordulékonyság nem erőssége ezeknek a gépeknek, viszont a hátsó lövész megfelelő kompenzáció.Már mindnyájan járatják a hajtómüveket, amikor Ikarusz jelzi, hogy a jobboldali hajtómüve rakoncátlankodik. Még öt perc és menni kell. A szerelők igyekezetében látszik, hogy szégyenkeznek a malőr miatt. Már mindenki várja a zöld rakétát, amikor nagy robajjal újraindul Ikarusz jobb motorja. Pár másodperc és már gurult is Yosserék felé. Ekkor kilőtték a startrakétát. Felszállás! A robaj, amit a több mint 16000 lóerő keltett impozáns volt és óriási önbizalmat adott.

Az öt 110-es olyan stabil kötelékben szelte a levegőt, mintha zsinóron húznák őket. Öt perce repültek dél-keleti irányban, amikor óriási légvédelmi "főzelékbe" kerültek. A fekete pamacsok csak méterekre robbannak a gépektől, így Yosser lenyomja a gépeket, hogy minél hamarabb kikerüljünk a légvédelmisek hatóköréből. Tobak éles visítozása töri meg a rádiófegyelmet. Mindennek elmondja a vezér-gép pilótáját! Majd mintha ez kiváltaná a kaszás haragját egyszer csak elszáll Tobak jobboldali szárnya! Egy pillanatra mintha az egész csapat meginogna, azonban a kötelék nem esik szét. Tobak és lővésze sikeresen ugranak, bár mindenki tudja, hogy mi vár rájuk...Az így négy rombolóra csökkent raj azonban rendületlenül és elszántan érkezik meg a célponthoz. Több kisebb páncélos csoport vánszorog a nehéz talajon. -Páncélosok 9 óránál! Támadunk! -kiáltja Yosser, és ezzel egyidőben le is borít. A leborítás mintaszerü az oldás pedig közvetlen közelről történik néhány másodperces késleltetéssel. A négy gép, négy tonna bombája megteszi a hatását. A füstölgő roncsok és a füstoszlopok messziről hírdetik a 110-esek hatékonyságát. Yossernek azonban csak most jött meg az étvágya! Ugyanis felfedez egy hosszú katyusa-konvojt Kolmszkaja kellős közepén. Érces, de nyugodt hangján csak annyit mondott: -Konvoj, támadás! A két 20 milliméteres és a két 3 centis olyan tüzijátékot rendeznek a katyusák körül, hogy azt sem látni, hogy találnak-e vagy sem. A pusztítás oriási! Legalább 20 katyusát intézett el a négy 110-es!

A felhők magasságában, 1500 méteren gyülekeznek a rombolók, majd hazafelé veszik az irányt.Azaz vennék, mert pillanatok múlva megpillantanak három gépet, melyek lassan, meredeken emelkednek valamivel alacsonyabban. Ahogy közelednek Yossi azonnal üvölti: -Lavocskinok!! Megyek a baloldalira! - Így Maister és Mahgar a másik kettőre mennek. A feszültség elviselhetetlen ilyenkor. Ha elvétik az első rácsapást könnyen végük lenne, mert a mozgékony Lavocskinok pillanatok alatt lefordulnák őket . A pilóta ilyekor hihetetlenül összekuporodik a célzókészülék mögött és csak azt kivánja: Ne mozdulj picinyem, ne mozdulj! Még közelebb, még közelebb és akkor BUMMBUMMBUMM! A 3 centis ágyúk szószerint szétszedik a ruszki gépet! A másik kettő észbekap és sikerül bemenekülniük a felhőbe! Nemsokára néhány messzer is megjelenik a vérszagra és annak rendje és módja szerint együttes erővel az összes vöröscsillagos gépet szétszedik. Ikarusz még egy Iljusint is talált magának, amit könyedén le is lőtt. Az események olyan gyorsan lezajlottak, hogy a szereplők szinte fel sem fogták.

A Pumák büszkén térhettek vissza a bázisra, és a sok billegtetést óriási örömmel fogadták a reptéren. Yosser összesen három vadászt intézett el rövid öt perc alatt! A nagy siker jelezte, hogy a természettel együtt a Pumák is felébredtek.Leszállás után mindenki a kantin-sátorba sietett, ahol Lecsó és Artesz már olyan mélabúsan nótáztak, ahogy csak a magyarok tudnak... Tobak fogságbaesését egy pillanatnyi megdöbbenéssel fogadták, majd a nóta folytatódott. De valahol minden Puma hasonlóképpen viszonyult a vesztességekhez: pillanatnyi gyász, de a nóta tovább szól...

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.