2017. 04. 25. kedd
Márk
: 312 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

A Szuhoj kapcsolatokat keres a nyugati polgári repülőgépgyártókkal

JETfly  |  2004-03-16 08:56:18

A szovjet repülés egykori büszkeségeit, a Szuhoj vadászokat valaha nagy titokban szerelték össze Szibéria távoli sarkaiban, komoly fejfájást okozva Moszkva hidegháborús ellenségeinek. Manapság a legújabb generációs Szuhoj repülőgépek gyártója nyugati repülőgépgyártó vállalatokkal szeretne együtt dolgozni, és szeretné külföldön is jegyeztetni részvényeit, kompenzálva ezzel a csökkenő állami védelmi kiadások okozta bevételkiesést.

„Több civil repülőgép összeszerelésének irányába szeretnénk eltolni a figyelmünket, amiben még nem vagyunk túl erősek,” nyilatkozta az orosz sajtónak Alekszej Fjodorov, az Irkut vállalat elnöke, miközben elhaladtak az orosz-mongol határ közelében található egykori titkos üzem udvarán sorban álló Szu-30MKI modellek mellett. „Ez nem csak a katonai technológia miatt fontos, hanem piaci stratégia is,” teszi hozzá Fjodorov. A Szuhoj repülőgépek exportja alkotja az orosz állami felügyelet alatt álló hadi ipar gerincét. A magántulajdonban lévő Irkut azonban rendelkezik a világ egyik csúcs harci repülőgépének és az orosz hadiipar vezető exportcikkének számító Szu-30-as vadászrepülőgépek összeszereléséhez szükséges engedéllyel. Fjodorov üzeme, terpeszkedő jellegtelen beton blokkjaival, ahol 15.000 munkás átlag havi 300 dollárért szereli össze a gépeket, főleg India számára gyárt vadászgépeket. Az (orosz) kormány, aki a szovjet időkben kommunista szövetségeseivel a fő megrendelőt jelentette, az elmúlt években szinte teljesen leállította megrendeléseit, siralmas állapotba taszítva ezzel az egykor hatalmas ipart. Jelenleg az Irkut szinte teljes bevétele az exportból származik.

 „Az utóbbi években a Védelmi Minisztérium korlátozta a védelmi kiadásait…Ezt valahogy kompenzálnunk kell,” mondja Fjodorov, hozzátéve, hogy nagyobb együttmüködést szeretnének kialakítani a nyugati hadiipari óriásokkal új repülőgépek kifejlesztésére. „A modern világban egy új repülőeszköz létrehozása több cég részvételét kívánja.” Ahogy már korábban is említettük a Szuhoj repülőgépek exportja képezi az orosz hadiipar gerincét. Az Irkut sugárhajtású amfíbiákkal kíván betörni a piacra. A tüzoltó repülőgépek, vagy „vízbombázók” iránt egyre nagyobb a kereslet a világ minden táján mind gyakrabban kialakuló nagy erdőtüzek következtében. Az Irkut Be-200-as modellje, ami egy nehéz repülőgép egy hatalmas víztartállyal, már eddig is felkeltette a Nyugat, köztük amerikai tüzoltó cégek érdeklődését is. Eddig mindössze az orosz katasztrófaügyi minisztérium helyezte kilátásba egy többcélú repülőgép megrendelését, mely képes leszállni egy tó felületén, és néhány perc alatt több száz liter vizet képes feltölteni.Szergej Polisuk, az összeszerelő sor főmérnöke szerint az elmúlt évek során az Irkut 30 millió dollárt költött az üzem felszerelésének felújítására, ami tovább szeretne növelni. „A poszt-szovjet stagnálás egy évtizedét követően drámaian fejlődnek a dolgok mostanában. Sokkal dinamikusabbak vagyunk, mint azelőtt. Ez talán csak tiszta pszichológia, de jó dolog,” mondja.

Fjodorov szerint az Irkut további megrendelések elé néz, miután részesedést szerzett a Jakovlev repülőgép tervező vállalatban. Emellett szerződést írtak alá Európa legnagyobb repülőgépipar vállalatával, az Airbus részét képező EADS-szel padlóelemek szállításáról. Jelenleg az Irkut Oroszország második legnagyobb repülőgépgyártó cége, az állami tulajdonban lévő Szuhoj Tervezőirodát követően, amelynek Szu-30-as gyártási engedélyével rendelkezik az Irkut. Ipari szakértők állítják, hogy az Irkut az idén megelőzheti riválisát az Indiával kötött számos értékes szerződésnek köszönhetően – az Új Delhivel kötött eladások és licenc szerződések értékét 5 milliárd dollárra becsülik.„A kormány azon tervével kapcsolatosan is optimisták vagyunk, mely szerint egyetlen egységben kívánják egyesíteni a repülőgépgyártókat,” mondta Fjodorov. Az Irkut vezető szerepet kíván játszani abban a hatalmas holdingban, amely 2005-re egyesítené Oroszország csúcsvállalatait, ezáltal versenyképesebbé téve őket a globális ellenfeleikkel szemben, tette még hozzá. „A kormány hangsúlyozta, hogy változatosabbá kívánja tenni a hadiipar tulajdonformáit, mind az állami, mind a magán szférában,” mondta. „Nagyon izgatottak vagyunk a tervekkel kapcsolatban.”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-04-13 11:25:26
Az olasz Leonardo vállalat a torinoi üzemének területén, 2017. április 11-én ünnepélyes keretek között átadta az 500. szériagyártású Eurofighter Typhoon típusú vadászrepülőgépet, mely az Olasz Légierő állományába került.
2017-04-11 14:26:01
Az Egyiptomi Légierő vezetése a napokban tette közzé, hogy 2017. április 4-én újabb 3 darab Rafale érkezett meg Egyiptomba. A mostani leszállítással már 9-re (a megrendelt 24-ből) nőtt az ország felségjelét viselő Rafale-ok száma.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 04. 24., 09:10
1997 hideg, szeles áprilisában, Loire melletti bázisáról (Tours Val de Loire repülőtér) települt Kecskemétre az Armée de l'Air Alpha Jet géppárja.
2017. 04. 21., 10:38
CFM-hajtóművek, San Francisco–New York: az Airbus szerint ez az igazi MOM-típus... Döntés előtt az eddig tiszta Boeing-flottát repülő Alaska-csoport.
2017. 04. 19., 11:06
Az MH Pápa Bázisrepülőtéren tájékozódott a székesfehérvári NATO Force Integration Unit (Magyarországon települő NATO Erőket Integráló Elem – NFIU HUN) állománya.
2017. 04. 19., 10:47
2017. április 18-án, kedden légifotózáson vett részt A szovjet repülőtér titkai múzeum csapata, melynek során An-26-osból fotózhatták a 30-as és 36-os oldalszámú Gripeneket!

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A perui kormány a napokban elfogadta és rábólintott az új helikopterek és szállító repülőgépek beszerzésére. A döntést a nemrégen bekövetkezett természeti katasztrófák miatt hozták meg.