2017. 06. 23. péntek
Zoltán
: 309 Ft   : 277 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az MH 89 alakulat fegyverzete

JETfly  |  2002-05-22 10:59:00

Az 1976-os Műrepülő VB-n mutatkozott be a JAK-50-es. Az orosz műrepülő válogatott női és férfi csapata nagy sikert aratott az új típussal. Az új műrepülőgép tervezésénél a JAK-18PS aerodinamikai kialakítását vették alapul, a sárkányt megerősítették, a szerkezeti súlyt pedig a lehetőségek határáig csökkentették. A kiválasztott M-14P kilenchengeres csillagmotor és a viszonylag könnyű sárkány házasságából végül igen jól manöverező képességű repülőgép született.

A JAK-50 és a JAK-52 testvér típusok. Erdetileg JAK-50U (ucsébnij-tanuló) jelöléssel tervezték gyártani 1973-ban. A szerkezeti kialakítás csak a kétszemélyes pilótafülkében és a futómü rendszerben különbözik. A prototípus 1974-ben repült először. A Jak-52-esnél elhagyták a farokkereket, helyette orrfutós , félig behúzható, tricikli futómüvet tervezetek. Ez a látszólag félmegoldás valójában komoly biztonsági tényező, mert kényszerleszállás esetén, jelentősen csökkenti a pilóták és a gép sérülését. A gép fémépítésü, félhéj szerkezetü, a kormányfelületek vásznazásán kívül fémborítású. A pilótafülkében a növendék elől, az oktató hátul ül. A kabintetők síneken, hátratolva nyithatók. A motopr burkolatát kettéosztották a könnyebb szerelhetőség érdekében. Az aldsó rész behajlítható, a felső két kitámasztó rúd segítségével, a kabintető fölé tolható. Az M-14P jelü hajtómü 360 lóerős, 9 hengeres, léghütéses, elősürítős csillagmotor, kéttollú, állítható, fa légcsavarral szerelve.

A könnyen kezelhető Jak-52-est a pilótáknak találták ki. A nyugati kortársainál jelentősen nagyobbteljesítményü, ugyanakkor igénytelen , megbízható és erőteljes szerkezet, szinte elnyühetetlen. Teljes mértékben mürepülhető, +7G-től -5G-ig, de nem magassági gép, azaz a kabin nem túlnyomásos.

A hazai gyártás nagyrészét lekötötték a saját igények. A piac további, nemzetközi igényeit a romániai licencben gyártott gépekkel látták el. 1991-ig több mint 1700 példány készült a típusból.

A Jak52-es népszerü oktató gép. Kelet-Európán kívül Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában is repül belőle.

Hazánkban először civil használatban tünt fel, s körülbelül tucatnyi található magáncégeknél. Ezek közül a nemzeti színre festett "Sky Hussars" kötelék a legismertebb.

A légierő 12 gépe 1994-ben érkezett Szolnokra, szétszerelve-ládákban. A gépeket a repülőtér müszaki állománya és a gyári küldöttség szerelői közösen szerelték össze. Az első motor próbát a 05-ös gépen hajtották végre. A teljes sorozat összeszerelése után a trénerek azonnal rendszerbe álltak. A Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán folyó, hazai hajozó-oktatás alapfokú kiképzési repüléseit végezték velük.

2000-ben a gépek kirepülték az előírt üzemidőt, így gondoskodni kellett nagy javításukról. A Dunai Repülőgépgyár vállalta a munkák elvégzését valamennyi gépen. Javításra azonban csak három gép került.Jelenleg a Jak-52-esek földön várják következő felszállásukat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-06-16 15:30:30
Mostantól a hét minden egyes napján közlekedik a Ukraine International Airlines Boeing 737-es típusú repülőgépe Kijev Boriszpil repülőtere és a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér között. Az új járatot, amelynek első gépe máris majdnem telt házzal érkezett Kijevből, ünnepélyes keretek között fogadták a budapesti repülőtéren.
2017-06-23 10:07:33
Befejeződött a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 1. futópályájának 3 hónapig tartó rekonstrukciója, így a terveknek megfelelően ma délután a repülőtér visszaálltak a megszokott, kétpályás üzemelésre. A 3 kilométer hosszú futópálya 900 méteres szakaszának beton burkolatcseréjére félmilliárd forintot költött el a Budapest Airport.
2017-06-16 12:38:24
Speciális festést kapott egy E-3A Sentry légtérellenőrző (AWACS) repülőgép abból az alkalomból, hogy 35 éve áll az Észak-atlanti Szerződés Szervezete szolgálatában.
2017-06-14 11:47:23
Az amerikai Lockheed Martin vállalat megerősítette, hogy a napokban Japánban, Nagoyaban, bemutatta az MHI (Mitsubishi Heavy Industries) vállalat az első, a szigetországban gyártott F-35A Lightning II típusú ötödik generációs vadászrepülőgépet.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 06. 22., 10:31
Kevés jellemzőbb mozzanata van a hazai örökségvédelemnek, mint a Budaörsi Repülőtér nyolcvanadik születésnapja.
2017. 06. 21., 12:47
Az ejtőernyősnek az ugrás soha el nem múló szerelem.
2017. 06. 20., 16:11
A svéd Saab jelenlegi csúcstípusa a JAS-39 Gripen hasonlóan a többi korszerű kortársához folyamatos továbbfejlesztés alatt áll.
2017. 06. 20., 16:10
Az NMA kompozit törzzsel és szárnnyal készül. A Qatar a blokád ellenére nem mond le rendelést. A Boeing negyvenezer új gép eladását prognosztizálja.

  Legfrissebbek most

2017. június 21-én, szerdán, ünnepélyes keretek között érkezett meg az első Gulfstream G550 kormánygép Varsó nemzetközi repülőterére, melyet várhatóan júliusban követhet a második példány, leváltva ezzel a korábban szolgáló Tu-154M és Jak-40 VIP repülőgépeket.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

A napokban hozták nyilvánosságra a hírt, mely szerint a Kanadai Különleges Erők Irakban harcoló egységének egyik mesterlövésze 3 450 méterről lőtte le az Iszlám Állam egyik terroristáját, mellyel új rekordot állított fel.