2016. 12. 02. péntek
Melinda, Vivien
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az MH 89 alakulat fegyverzete

JETfly  |  2002-05-22 10:59:00

Az 1976-os Műrepülő VB-n mutatkozott be a JAK-50-es. Az orosz műrepülő válogatott női és férfi csapata nagy sikert aratott az új típussal. Az új műrepülőgép tervezésénél a JAK-18PS aerodinamikai kialakítását vették alapul, a sárkányt megerősítették, a szerkezeti súlyt pedig a lehetőségek határáig csökkentették. A kiválasztott M-14P kilenchengeres csillagmotor és a viszonylag könnyű sárkány házasságából végül igen jól manöverező képességű repülőgép született.

A JAK-50 és a JAK-52 testvér típusok. Erdetileg JAK-50U (ucsébnij-tanuló) jelöléssel tervezték gyártani 1973-ban. A szerkezeti kialakítás csak a kétszemélyes pilótafülkében és a futómü rendszerben különbözik. A prototípus 1974-ben repült először. A Jak-52-esnél elhagyták a farokkereket, helyette orrfutós , félig behúzható, tricikli futómüvet tervezetek. Ez a látszólag félmegoldás valójában komoly biztonsági tényező, mert kényszerleszállás esetén, jelentősen csökkenti a pilóták és a gép sérülését. A gép fémépítésü, félhéj szerkezetü, a kormányfelületek vásznazásán kívül fémborítású. A pilótafülkében a növendék elől, az oktató hátul ül. A kabintetők síneken, hátratolva nyithatók. A motopr burkolatát kettéosztották a könnyebb szerelhetőség érdekében. Az aldsó rész behajlítható, a felső két kitámasztó rúd segítségével, a kabintető fölé tolható. Az M-14P jelü hajtómü 360 lóerős, 9 hengeres, léghütéses, elősürítős csillagmotor, kéttollú, állítható, fa légcsavarral szerelve.

A könnyen kezelhető Jak-52-est a pilótáknak találták ki. A nyugati kortársainál jelentősen nagyobbteljesítményü, ugyanakkor igénytelen , megbízható és erőteljes szerkezet, szinte elnyühetetlen. Teljes mértékben mürepülhető, +7G-től -5G-ig, de nem magassági gép, azaz a kabin nem túlnyomásos.

A hazai gyártás nagyrészét lekötötték a saját igények. A piac további, nemzetközi igényeit a romániai licencben gyártott gépekkel látták el. 1991-ig több mint 1700 példány készült a típusból.

A Jak52-es népszerü oktató gép. Kelet-Európán kívül Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában is repül belőle.

Hazánkban először civil használatban tünt fel, s körülbelül tucatnyi található magáncégeknél. Ezek közül a nemzeti színre festett "Sky Hussars" kötelék a legismertebb.

A légierő 12 gépe 1994-ben érkezett Szolnokra, szétszerelve-ládákban. A gépeket a repülőtér müszaki állománya és a gyári küldöttség szerelői közösen szerelték össze. Az első motor próbát a 05-ös gépen hajtották végre. A teljes sorozat összeszerelése után a trénerek azonnal rendszerbe álltak. A Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán folyó, hazai hajozó-oktatás alapfokú kiképzési repüléseit végezték velük.

2000-ben a gépek kirepülték az előírt üzemidőt, így gondoskodni kellett nagy javításukról. A Dunai Repülőgépgyár vállalta a munkák elvégzését valamennyi gépen. Javításra azonban csak három gép került.Jelenleg a Jak-52-esek földön várják következő felszállásukat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.
2016. 11. 30., 10:03

Fehér hattyú

35 éve repül a Tu-160-as nehézbombázó.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.