2017. 03. 24. péntek
Gábor, Karina
: 309 Ft   : 287 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az MH 89 alakulat fegyverzete

JETfly  |  2002-05-22 10:59:00

Az 1976-os Műrepülő VB-n mutatkozott be a JAK-50-es. Az orosz műrepülő válogatott női és férfi csapata nagy sikert aratott az új típussal. Az új műrepülőgép tervezésénél a JAK-18PS aerodinamikai kialakítását vették alapul, a sárkányt megerősítették, a szerkezeti súlyt pedig a lehetőségek határáig csökkentették. A kiválasztott M-14P kilenchengeres csillagmotor és a viszonylag könnyű sárkány házasságából végül igen jól manöverező képességű repülőgép született.

A JAK-50 és a JAK-52 testvér típusok. Erdetileg JAK-50U (ucsébnij-tanuló) jelöléssel tervezték gyártani 1973-ban. A szerkezeti kialakítás csak a kétszemélyes pilótafülkében és a futómü rendszerben különbözik. A prototípus 1974-ben repült először. A Jak-52-esnél elhagyták a farokkereket, helyette orrfutós , félig behúzható, tricikli futómüvet tervezetek. Ez a látszólag félmegoldás valójában komoly biztonsági tényező, mert kényszerleszállás esetén, jelentősen csökkenti a pilóták és a gép sérülését. A gép fémépítésü, félhéj szerkezetü, a kormányfelületek vásznazásán kívül fémborítású. A pilótafülkében a növendék elől, az oktató hátul ül. A kabintetők síneken, hátratolva nyithatók. A motopr burkolatát kettéosztották a könnyebb szerelhetőség érdekében. Az aldsó rész behajlítható, a felső két kitámasztó rúd segítségével, a kabintető fölé tolható. Az M-14P jelü hajtómü 360 lóerős, 9 hengeres, léghütéses, elősürítős csillagmotor, kéttollú, állítható, fa légcsavarral szerelve.

A könnyen kezelhető Jak-52-est a pilótáknak találták ki. A nyugati kortársainál jelentősen nagyobbteljesítményü, ugyanakkor igénytelen , megbízható és erőteljes szerkezet, szinte elnyühetetlen. Teljes mértékben mürepülhető, +7G-től -5G-ig, de nem magassági gép, azaz a kabin nem túlnyomásos.

A hazai gyártás nagyrészét lekötötték a saját igények. A piac további, nemzetközi igényeit a romániai licencben gyártott gépekkel látták el. 1991-ig több mint 1700 példány készült a típusból.

A Jak52-es népszerü oktató gép. Kelet-Európán kívül Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában is repül belőle.

Hazánkban először civil használatban tünt fel, s körülbelül tucatnyi található magáncégeknél. Ezek közül a nemzeti színre festett "Sky Hussars" kötelék a legismertebb.

A légierő 12 gépe 1994-ben érkezett Szolnokra, szétszerelve-ládákban. A gépeket a repülőtér müszaki állománya és a gyári küldöttség szerelői közösen szerelték össze. Az első motor próbát a 05-ös gépen hajtották végre. A teljes sorozat összeszerelése után a trénerek azonnal rendszerbe álltak. A Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán folyó, hazai hajozó-oktatás alapfokú kiképzési repüléseit végezték velük.

2000-ben a gépek kirepülték az előírt üzemidőt, így gondoskodni kellett nagy javításukról. A Dunai Repülőgépgyár vállalta a munkák elvégzését valamennyi gépen. Javításra azonban csak három gép került.Jelenleg a Jak-52-esek földön várják következő felszállásukat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 12:37:22
A horvát Jutarnij Vijesti a napokban arról számolt be, hogy a korábban modernizált 12 darab MiG-21 ügyében már a horvát katonai rendőrség/rendészet is nyomozást indított, mely felülvizsgálja mind a modernizációs munkálatok elvégzését, mind a megvásárolt repülőgépek beszerzésének folyamatát.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
2017-03-17 10:12:54
A román védelmi minisztérium újabb F-16-osok vásárlását tervezi, mellyel a már korábban megrendelt példányokat egészítenék ki. A döntést, a napokban megszavazott védelmi költségvetés 2%-kal történő növelésének bejelentése után hozták meg.
2017-03-16 13:17:10
2015. május 7-én (Eglin Légibázis, Florida) az USAF 33. Harcászati Repülőezred parancsnokhelyettese, Christine Mau alezredes történelmet írt – sikeresen végrehajtotta első felszállását az F-35 Joint Strike Fighter-en.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.
2017. 03. 23., 10:03
Nyitásra még nincs időpont, a szünetért a kárpótlás a szebb és jobban felszerelt Park lesz. Reptérlátogatók: irány az igazi, bár lezárt futószállópálya!
2017. 03. 22., 13:15
Nagyobb terület, jobb technika, az új Aeropark látogatóinak külön ingyenes parkoló. Jobb rálátás – és a távlati kilátások?
2017. 03. 22., 09:18
Idegőrlő száz perc volt, amíg meghibásodott Gripenjével a kecskeméti reptér fölött körözött. Kádár Sándor őrnagy végül hasraszállást hajtott végre, és csak ekkor katapultált.

  Legfrissebbek most

Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az MBDA hadiipari vállalat függőleges indítású, kis hatótávolságú légvédelmi rakétarendszere, a VL Mica SHORAD hajófedélzetről és szárazföldről indítható verzióban készült.