2017. 08. 21. hétfő
Hajna, Sámuel
: 304 Ft   : 259 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Az MH 89 alakulat fegyverzete

JETfly  |  2002-05-22 10:59:00

Az 1976-os Műrepülő VB-n mutatkozott be a JAK-50-es. Az orosz műrepülő válogatott női és férfi csapata nagy sikert aratott az új típussal. Az új műrepülőgép tervezésénél a JAK-18PS aerodinamikai kialakítását vették alapul, a sárkányt megerősítették, a szerkezeti súlyt pedig a lehetőségek határáig csökkentették. A kiválasztott M-14P kilenchengeres csillagmotor és a viszonylag könnyű sárkány házasságából végül igen jól manöverező képességű repülőgép született.

A JAK-50 és a JAK-52 testvér típusok. Erdetileg JAK-50U (ucsébnij-tanuló) jelöléssel tervezték gyártani 1973-ban. A szerkezeti kialakítás csak a kétszemélyes pilótafülkében és a futómü rendszerben különbözik. A prototípus 1974-ben repült először. A Jak-52-esnél elhagyták a farokkereket, helyette orrfutós , félig behúzható, tricikli futómüvet tervezetek. Ez a látszólag félmegoldás valójában komoly biztonsági tényező, mert kényszerleszállás esetén, jelentősen csökkenti a pilóták és a gép sérülését. A gép fémépítésü, félhéj szerkezetü, a kormányfelületek vásznazásán kívül fémborítású. A pilótafülkében a növendék elől, az oktató hátul ül. A kabintetők síneken, hátratolva nyithatók. A motopr burkolatát kettéosztották a könnyebb szerelhetőség érdekében. Az aldsó rész behajlítható, a felső két kitámasztó rúd segítségével, a kabintető fölé tolható. Az M-14P jelü hajtómü 360 lóerős, 9 hengeres, léghütéses, elősürítős csillagmotor, kéttollú, állítható, fa légcsavarral szerelve.

A könnyen kezelhető Jak-52-est a pilótáknak találták ki. A nyugati kortársainál jelentősen nagyobbteljesítményü, ugyanakkor igénytelen , megbízható és erőteljes szerkezet, szinte elnyühetetlen. Teljes mértékben mürepülhető, +7G-től -5G-ig, de nem magassági gép, azaz a kabin nem túlnyomásos.

A hazai gyártás nagyrészét lekötötték a saját igények. A piac további, nemzetközi igényeit a romániai licencben gyártott gépekkel látták el. 1991-ig több mint 1700 példány készült a típusból.

A Jak52-es népszerü oktató gép. Kelet-Európán kívül Nyugat-Európában, az USA-ban és Kanadában is repül belőle.

Hazánkban először civil használatban tünt fel, s körülbelül tucatnyi található magáncégeknél. Ezek közül a nemzeti színre festett "Sky Hussars" kötelék a legismertebb.

A légierő 12 gépe 1994-ben érkezett Szolnokra, szétszerelve-ládákban. A gépeket a repülőtér müszaki állománya és a gyári küldöttség szerelői közösen szerelték össze. Az első motor próbát a 05-ös gépen hajtották végre. A teljes sorozat összeszerelése után a trénerek azonnal rendszerbe álltak. A Szolnoki Repülőtiszti Főiskolán folyó, hazai hajozó-oktatás alapfokú kiképzési repüléseit végezték velük.

2000-ben a gépek kirepülték az előírt üzemidőt, így gondoskodni kellett nagy javításukról. A Dunai Repülőgépgyár vállalta a munkák elvégzését valamennyi gépen. Javításra azonban csak három gép került.Jelenleg a Jak-52-esek földön várják következő felszállásukat.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-08-08 11:45:18
Augusztus elsejei hatállyal ezred szintű szervezetté vált az MH Pápa Bázisrepülőtér, ezzel új korszak kezdődött az alakulatnál. Az átalakítás utáni első bázissorakozót augusztus 7-én tartották.
2017-08-01 11:39:09
Az egyiptomi védelmi minisztérium 2017. július 26-án megerősítette, hogy megérkezett országukba az első 2 együléses Rafale C típusú többcélú vadászbombázó. Napjainkig az Egyiptomi Légierő a megrendelt 24 Rafale-ból már 11 példánnyal rendelkezik.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 08. 21., 12:49
Májusi látogatás Lengyelországban.
2017. 08. 21., 12:24
Augusztus 20-án, vasárnap, a déli órákban Ausztria felől egy Boeing személyszállító repülőgép lépett Magyarország légtérébe anélkül, hogy a légi irányítással rádiókapcsolatot létesített volna.
2017. 08. 18., 09:25
Dr. Benkő Tibor vezérezredes elmondta: idén a tisztavatás utáni légi és vízi parádén a honvédség technikai eszközei is megjelennek az Országház előtt.
2017. 08. 17., 15:14
Hagyomány, hogy a katonai alakulatok és nekik otthont adó város között igyekeznek jó kapcsolatokat kialakítani. Különösen így van ez Szolnokon, amelynek közelében a 86. Helikopter Bázis található.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Oroszország Helikopterei Holding karöltve az IHSRC (Iran Helicopter Support Renewal Company) vállalattal megkezdte Iránban a Ka-226T típusú könnyű, többcélú helikopter extrém magas hőmérsékleti tesztjeit.