2017. 03. 29. szerda
Auguszta
: 309 Ft   : 285 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Pumák Sztálingrád kapujában

JETfly  |  2004-02-15 12:19:05

1942 októberében járunk és a virtuális Pumák is elérték Sztálingrádot, pontosabban annak romjait. A légiharcok mindennaposak és az ellenség új erőre kapott: a szovjet pilóták és gépeik is egyre jobbak! Már ritkán látni elavult Ratákat, vagy kétfedelű Csajkákat. A ruszkik messzereink sebességét, emelkedőképességét még mindig irígylik, de tapasztalataink szerint az új Jakok és Migek egyre jobban megközelítik azt. A harcok menetét tovább nehezíti majd a nemsokára bekövetkező, 41-ben már megtapasztalt kemény tél. Íme egy rövid kis történet, mely jól mutatja a légiharcok menetét a virtuális égbolton.  

A táj, mint valami végtelen futószalag suhan alattam, és valahol, messze a messzerem mögött gyurmaként olvad össze. Fák, bokrok, emberek, roncsok bukkannak fel elszórtan az orosz sztyeppén, mely mint valami rossz álom, sosem ér véget. A nap bezzeg nem marad hátra a száguldó föld-szõnyeggel, hanem óriás szemként rám mered, és a plexi-üvegen keresztül kihipnotizál belõlem számtalan izzadságcseppet. Messzerem motorjának dübörgése egy idõ óta már morajlássá tompult, és erõsen kell koncentrálnom, nehogy ez a fülemben kellemesen elfáradt hang álomba ringasson. Társam, Wick a nap mellett a másik biztos pont a mellettem rohanó világban. Csak õ -a nappal ellentétben- nem fölülrõl, hanem oldalról kisér kissé lemaradva. Igazán szerencsések vagyunk, ugyanis kaptunk egy benzintanknyi "madárkodást" a reptérparancsnoktól a tegnapi sikeres bevetés jutalmaként. Mi természetesen ezt arra használjuk ki, hogy ellátogassunk a tegnapi légiharc helyszínére, és roncsokat keressünk.

Szoros kötelékben

Ahogy közeledtünk az ominózus területhez, kezdtek felrémleni az események... Szóval Wickkel 6000 méter fölött voltunk bõven, mikor az elsõ ellenséges pontocskát megpillantottuk. Két másik gép is jött vele, és úgy látszik nem vettek észre minket, mert pont alattunk szállnak tova olyan ötezer méteren. -Pumák, fegyvereket bekapcsolni! -adom a vezényszót. A vadászösztönömet most nem kellett visszafognom: ellenséges gép biztosan nincs egy magasságban velem. Sõt körülöttem messzereikben Wick (a kisérõm) és rajtársaim, Yosser, Rudi, Artesz és NateDog szelték az eget önbizalmat gerjesztve. Szép kis csapat! Egy pillanat sem telik el, mióta elmentek alattunk, és máris gépemet leborítva száguldok az egyik gyanútlanul szállingózó randa, ruszki gépmadár felé. Rövidesen egyértelmûen kiderül, hogy LaGG a gép típusa. Ilyenkor szívverésem felgyorsul, és szûk kabinomban összekuporodom, mintha ezen múlna, hogy észrevesz-e a kiszemelt áldozatom. A feszültség óriási! Úgy érzem a gégemikrofonom megduzzadt, annyira szorítja a torkomat! Szépen lassan -illetve, dehogy lassan: villám-gyorsasággal!- elõtünnek az ellenséges gép részletei. Elõször a forma, aztán a vörös csillagok, a gép száma, sõt valami primitíven felfestett orosz firka-mirka. -Adok én neked gépfestést bolsi-koma!- gondoltam magamban, és ezzel meg is eresztettem gépem három tûzhányóját: a két kicsit és a nagyot, mely kétcentis, kék tûzgolyókat szórt a messzerem orrán keresztül. Néhány villanás után sok-sok füstpamacs borítja a ruszki masina orrát, majd szárnytövét! Elzúgok mellette és szinte látom, hogy olaj-, vagy talán vérfoltok borítják a kabint. Azonban úgy tûnik pilótája még uralja a gépet, mert késõn ugyan, de leborít és beleolvad a földháttérbe.

Eltaláltam!

Majdnem elindulok utána, mikor hallom Wick nyugodt, de határozott hangját: -Mögöttem az egyik LaGG! Spirálozok fölfelé! -Ne izgulj! -mondom- Le van maradva, és jövök rá. Azonnal odahajlítom gépem útját a borzalmasan csúnya LaGG mögé. Látom ez sem valamelyik orosz ász, mert pillanatok alatt az elõbb üldözött Wick is mögötte van. Azonban én hamarabb kerülök lõpozicióba, és messzirõl szórom a zöld gépet. Egyre közelebb érek és egyre jobban ülnek a találatok, de ez a LaGG úgy látszik ácélból van, mert csak úgy nyeli a golyókat! Ránézek a lõszer-mutatóra és épphogy van még néhány kétcentis! Na ezeket megbecsülvén igazán közelrõl eresztettem el õket és... Igeen! Letörtem a szárnyát, a mindenit! Wick, mint mindig, nyugodt hangon gratulál.

Letörtem a szárnyát!

A rádió ilyenkor megtelik hangokkal, és néha nehéz lekövetni az eseményeket. Néhány Puma Sztálingrád északi gyártelepei fölött küzdött egy LaGG-al. Én azonban egy messzer-LaGG duóra lettem figyelmes. Ebben a légitáncban a messzer tolta maga elõtt a LaGG-ot. Yosser lángvörös-orrú messzere volt az. Mindig ugratjuk, hogy nehogy egyszer a lángok életre keljenek a motorburkalaton... Õt ez igazán nem zavarja. Agresszívan, jól repül, és ezt kitünõ célzással párosítja. Az ádáz küzdelmet az orosz a házak, illetve romok fölött néhány méterrel akarja folytatni- mindhiába. Yosser találatai végzetesek, és ugyan nem mondja ki, de tudom, hogy gondolja magában: -ugorj öreg, vagy meghalsz! És csodák csodájára a ruszki felhúzta, majd kiugrott! Szerencsés fickó! Én gratulálok Yossinak a gyõzelméért, amit szemtanúként igazolok majd.

Amint ezeken a tegnapi eseményeken merengtem, villámcsapásként hatott Wick hangja: -Hahó Mahgar! Alszol? Nem látod a gépet? -Mit? Merre?- hebegem. - 3 óránál odalenn a földön!-válaszolt. Azzonnal felismertem a tegnapi csicsamicsa LaGG-omat! Néhány páncélos egység állomásozott a közelben. Biztos az õ embereik vizsgálták a viszonylag épen maradt gépet. Elõszõr megijedtek tõlünk, majd látván a fehér keresztet gépeinken, vadul integettek. Én válaszképpen alacsonyan, a LaGG-tól pár méterre csináltam egy gyõzelmi áthúzást, jelezvén, hogy az bizony az énáltalam lelõtt "vad"! -Megyünk haza! -mondtam Wicknek.

A lelőtt "vad"

Leszállás után elsõ utunk a "kantinba" vezetett. A kantin egy kis sátor volt, benne egy boros-hordó, néhány szék, egy asztal és persze legalább 4-5 ember, akik -italmennyiségtõl függõen- hol vadul kártyáztak, hol sakkoztak vagy óriási beleéléssel éneketnek. Amint beléptünk, elújságoltuk Yosseréknek a jó hírt (õ mindig a kantinban van, ha éppen nem ruszkit lõ), majd a reptérparancsnokságon átrádióztunk a páncéloscsapatnak, akik megerõsítették, hogy a gép erõsen megrongálódott, sõt ki is gyulladt, de csak egy kis részen. Légvédelmi találat, mint a lelövés oka kizárt. A pilótának már arra sem maradt ereje, hogy kimásszon, mert szerencsétlen elvérzett... Amint visszaértünk a kantinba, Yosser éppen magyarázott valamit a borról és a becsületes tiszteletadásról... Hát egy biztos, mi mindig, minden tiszteletet megadunk halott bajtársainknak, sõt a lelõtt ellenségnek is. Ezért alig akad olyan perc a Pumásoknál, mikor a kantin üres!

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!

Még több friss hír

2017-03-23 13:41:00
2017. március 16-tól április közepéig hat darab Eurofighter Typhoon állomásozik az izlandi Keflavik repülőterén. A vadászrepülőgépek az Olasz Légierő alakulataitól érkeztek és a NATO észak-európai légvédelmi készültségi erőit fogják támogatni.
2017-03-23 10:44:35
Megkezdődtek az MH 59. Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis kettős célú hasznosításra történő átalakításának előkészületei. A tervek szerint 2018 végére kell megfelelnie a katonai és polgári gépeket fogadó repülőtérre vonatkozó civil szabályzóknak és elvárásoknak.
2017-03-22 16:35:07
Mint ahogy arról korábban már lapunkon is beszámoltunk, a Malajziában megrendezett LIMA-2017 nemzetközi légiszalonon mutatkoznak be az Orosz Vitézek új gépeikkel, a Szu-30SzM típussal. Az orosz kötelék programja ráadásul új elemeket is tartalmaz.
2017-03-22 13:25:54
Az Iraki Légierő parancsnoka, Anwar Hamad Amin altábornagy a napokban arról számolt be, hogy a légierő átvehette az első T-50IQ típusú harci-kiképző repülőgépeket, melyeket a koreai KAI (Korea Aerospace Industries) vállalat szállított le.
2017-03-22 09:29:29
Megkezdődött a másodhelikopter-vezető jelöltek képzése Szolnokon. A Honvéd Vezérkar Személyzeti Csoportfőnöksége által kiírt belső pályázatra jelentkezők közül tizenheten feleltek meg a repülőorvosi alkalmassági vizsgálat szigorú követelményeinek.
2017-03-20 14:32:22
Március 15-én, a dél-ukrajnai Zaporizzsjában található Ivcsenko-Progressz hajtóműtervező irodában tett látogatása során Petro Porosenko ukrán elnök bejelentette, hogy Ukrajna saját, kéthajtóműves vadászrepülőgépet fog fejleszteni.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 03. 28., 14:37
Történelmi jelentőségű repülésnek is nevezhető az a felszállás, amelyet a napokban hajtott végre a kanadai Bombardier repülőgépgyár új CS100-as repülőgépe amikor nonstop átrepült London City repülőteréről a New York-i JFK-re.
2017. 03. 27., 10:39
Negyven éve ütközött a ködös repülőtéren a két 747-es. Humán faktor és technikai tanulságok.
2017. 03. 24., 13:02
A nagy kérdés az akkumulátor és a hatótávolság. A NASA tervei és a Long EZ rekordváltozata. Óceánrepülés elektromos géppel? Az easy is beszáll a fejlesztésbe.
2017. 03. 23., 16:49

Korszerű kiképzőgépekkel gyarapodik a Magyar Légierő

Elvégezték az utolsó simításokat azokon a Zlin Z−242L típusú repülőgépeken, amelyek március 24-én érkeznek hazai állomáshelyükre.

  Legfrissebbek most

Az elemzés, melyet a napokban a lengyel védelmi minisztérium a fegyveres erők vezetőivel, valamint a minisztérium szakértői csoportjával vizsgált meg, megállapította, hogy az légierő részére tervezett F-16A/B vadászgépek beszerzése és hadrendbe állítása nem lenne gazdaságos, hatékony döntés.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az Airbus Defence and Space vállalat stílusosan a LIMA-2017 szakkiállításra időzítve, átadta Malajziának a negyedik, egyben utolsó A400M Atlas típusú katonai teherszállító repülőgépet.