2017. 01. 20. péntek
Fábián, Sebestyén
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rekordszafari

JETfly  |  2004-02-13 16:47:32

Nem első alkalommal indulnak útra Afrikába kalandvágyó magyarok, hogy új kihívásokkal szembenézve valami olyasmire vadásszanak, ami nagyobb, gyorsabb vagy pusztán szebb, mint amit elődeik már elcsíptek. Decemberben két kecskeméti vitorlázó repülő, Tülkös János és Réti István rekordvadászatra indult Namíbiába.

Minden rekordot megdöntöttetek?

A jelenleg fennálló távolsági és sebességi közül kettő kivételével mindet a kétüléses kategóriában. Összesen 12 új nemzeti rekordot állítottunk fel, illetve döntöttünk meg 15 repülési nap alatt.

 Miért Namíbiában?

A világon jelenleg 5 helyen lehet olyan időjárási feltételeket találni, amely alkalmas nagysebességü vitorlázórepülésre. Két fő oka volt a döntésünknek, Namíbiában már 35 éve biztonságosan repülnek a Nyugat-Európai vitorlázók, és az előző szezonban már magyarok is repültek a Kalahári sivatag felett. Az Interneten is elérhető rengeteg információ az ottani időjárási feltételekről, lehetőségekről. (www.bitterwasser.com)

Milyen ott az időjárás?

Nagyon változékony, gyorsan mozgó ciklonok, nagyon jó és nagyon rossz periódusok nagyon gyorsan váltják egymást. A kiemelkedő napot sokszor repülhetetlen idő követte, de volt olyan is, hogy a délelőtti nagyon lehangoló kép (amerre a szem ellátott teljesen zárt felhőzet) délutánra teljesen megváltozott. Aznap a 100 km-es háromszög sebességi rekordját döntöttük meg. Az itthoni 2-3000 m-es felhőalapokkal szemben ott kint nemegyszer 5000 méter fölé tudtunk emelkedni, az Alföld feletti átlag 2-3 m/s-os termikekkel szemben 6-7 m-es emelésekben repültünk. A legnagyobb emelés 8.2 m/s-os volt.

Ezek szerint nem volt nehéz dolgotok?

Dehogynem. Különösen a távok elején és végén voltunk sokszor nehéz helyzetben. Jellemző módon az 1000 km-es rekord első órájában 65 kilométert tudtunk csak haladni, így utána nagyon kellett sietni, hogy a 140 km/h-ás átlagsebességet megrepüljük.

Milyen gépetek volt?

Egy német lajstromban regisztrált Schleicher ASH-25 Mi típusú szabad osztályú motoros vitorlázógépet béreltünk. Ez a gép minden teljesítményében a világ élvonalába tartozik, 26 méteres fesztávolságához 60 körüli siklószámot teljesít. Nagyon könnyen, harmonikusan vezethető gép, a nagy fesztávolság ellenére jól lehetett vele fordulni. A nagy, (800 kg) tömegét nehéz volt gyenge időben a levegőben tartani, de amikor már kiértünk a jó időbe, nagyon ment.

Terveztek-e újabb rekordvadászatot?

Nagyon szeretnénk az idén decemberben újra menni, két különböző kategóriájú együléses géppel, párban repülve, egymást segítve folytatni. Ezért most támogatókra „vadászunk”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-01-16 10:44:24
2017. január 14-én szombaton, helyi idő szerint 9:27-kor a Hat Yai-ban megrendezett gyereknapi rendezvényen lezuhant a Thai Királyi Légierő egyik JAS-39 Gripen típusú vadászrepülőgépe.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 01. 20., 10:36
Részletes képgaléria az Ukrán Állami Repülési Múzeumból.
2017. 01. 19., 10:19
Megkezdődött a Magyar Honvédség kiképző pilótáinak felkészítése a honvédség új típusú kiképző repülőgépeire.
2017. 01. 18., 11:28
A nagy hidegben a szokásosnál is alaposabban kell felkészítenie a repülőgépeket a Szentgyörgyi Dezső Repülőbázis műszaki csapatának.
2017. 01. 17., 09:48
Harci repülőgépekkel balesetek, katasztrófák sajnos előfordulnak még a legkorszerűbb technológiák mellett is.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most