2017. 02. 20. hétfő
: 308 Ft   : 290 Ft Benzin: 366 Ft/l   Dízel: 376 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Rekordszafari

JETfly  |  2004-02-13 16:47:32

Nem első alkalommal indulnak útra Afrikába kalandvágyó magyarok, hogy új kihívásokkal szembenézve valami olyasmire vadásszanak, ami nagyobb, gyorsabb vagy pusztán szebb, mint amit elődeik már elcsíptek. Decemberben két kecskeméti vitorlázó repülő, Tülkös János és Réti István rekordvadászatra indult Namíbiába.

Minden rekordot megdöntöttetek?

A jelenleg fennálló távolsági és sebességi közül kettő kivételével mindet a kétüléses kategóriában. Összesen 12 új nemzeti rekordot állítottunk fel, illetve döntöttünk meg 15 repülési nap alatt.

 Miért Namíbiában?

A világon jelenleg 5 helyen lehet olyan időjárási feltételeket találni, amely alkalmas nagysebességü vitorlázórepülésre. Két fő oka volt a döntésünknek, Namíbiában már 35 éve biztonságosan repülnek a Nyugat-Európai vitorlázók, és az előző szezonban már magyarok is repültek a Kalahári sivatag felett. Az Interneten is elérhető rengeteg információ az ottani időjárási feltételekről, lehetőségekről. (www.bitterwasser.com)

Milyen ott az időjárás?

Nagyon változékony, gyorsan mozgó ciklonok, nagyon jó és nagyon rossz periódusok nagyon gyorsan váltják egymást. A kiemelkedő napot sokszor repülhetetlen idő követte, de volt olyan is, hogy a délelőtti nagyon lehangoló kép (amerre a szem ellátott teljesen zárt felhőzet) délutánra teljesen megváltozott. Aznap a 100 km-es háromszög sebességi rekordját döntöttük meg. Az itthoni 2-3000 m-es felhőalapokkal szemben ott kint nemegyszer 5000 méter fölé tudtunk emelkedni, az Alföld feletti átlag 2-3 m/s-os termikekkel szemben 6-7 m-es emelésekben repültünk. A legnagyobb emelés 8.2 m/s-os volt.

Ezek szerint nem volt nehéz dolgotok?

Dehogynem. Különösen a távok elején és végén voltunk sokszor nehéz helyzetben. Jellemző módon az 1000 km-es rekord első órájában 65 kilométert tudtunk csak haladni, így utána nagyon kellett sietni, hogy a 140 km/h-ás átlagsebességet megrepüljük.

Milyen gépetek volt?

Egy német lajstromban regisztrált Schleicher ASH-25 Mi típusú szabad osztályú motoros vitorlázógépet béreltünk. Ez a gép minden teljesítményében a világ élvonalába tartozik, 26 méteres fesztávolságához 60 körüli siklószámot teljesít. Nagyon könnyen, harmonikusan vezethető gép, a nagy fesztávolság ellenére jól lehetett vele fordulni. A nagy, (800 kg) tömegét nehéz volt gyenge időben a levegőben tartani, de amikor már kiértünk a jó időbe, nagyon ment.

Terveztek-e újabb rekordvadászatot?

Nagyon szeretnénk az idén decemberben újra menni, két különböző kategóriájú együléses géppel, párban repülve, egymást segítve folytatni. Ezért most támogatókra „vadászunk”

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
2017-02-09 11:42:55
A Tunéziai Légierő a napokban átvehette az első 6 darab OH-58D Kiowa Warrior típusú forgószárnyasait. A ceremóniára 2017. február 4-én került sor a Gabes légibázison, melyen részt vett az ország miniszterelnöke, Youssef Chahed is.
2017-02-08 11:51:19
Az Egyesült Államok tengerészgyalogsága (USMC) várakozásai szerint 2019 végén a Bell Boeing V-22 Légi Utántöltő Rendszer (VARS) névvel illetett Osprey változat elérheti az ún. bevezető műveleti képességet (IOC), amely a hadrafoghatóság első lépcsőfoka.
   MÁSOK ÍRTÁK
2017. 02. 20., 14:09

Riasztották a Német Légierő Typhoon-jait

Videó az éles riasztásról.
2017. 02. 20., 10:55
Visszatekintő a 2016-os NATO Days rendezvényre.
2017. 02. 17., 14:04
Hazatértek az Eltökélt Támogatás Művelet (Resolute Support Mission – RSM) hatodik váltásának egyéni tanácsadói beosztásokba vezényelt helikoptervezetői és repülő-műszaki szakemberei.
2017. 02. 16., 09:52
A hidegháború befejezését követően fokozatosan csökkent az USA fegyveres erőinek létszáma Európában, ezzel párhuzamosan számos bázist, repülőteret ürítettek ki.

  Legfrissebbek most

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az indiai HAL (Hindustan Aeronautics Limited) vállalat elsőként az Aero India 2017 szakkiállításon mutatta be, egyelőre még csak makett formájában az új, többcélú közepes kategóriájú IMRH forgószárnyast.