2016. 12. 05. hétfő
Vilma
: 314 Ft   : 295 Ft Benzin: 339 Ft/l   Dízel: 352 Ft/l   Írjon nekünk HADITECHNIKA

Boldog születésnapot Falcon

JETfly  |  2004-02-09 14:49:31

Phil Oestricher neve talán kevés olvasónak hangzik ismerősen. Harminc évvel ezelőtt Ő se gondolta, hogy egy nagy sebességű guruló próba utáni felszállás lesz az első repülése a világ egyik legsikeresebb vadászgépének az F-16 Fighting Falconnak. Ez azonban nem a hivatalos első repülése volt a típusnak.  Az első repülés hivatalos dátuma 1972. február 2.

Az F-16-os története a hetvenes évek elején kezdődik. A vietnámi háború tapasztalatai fogalmazták meg a légierő igényét egy könnyü vadászrepülőgép beszerzésére. Az 1972-ben kiírt Lightweight Fighter Program (LWF) tenderre két cég pályázott. A Northrop az YF-17 jelzésü prototípussal, a General Dynamics pedig az YF-16 jelzésü prototípussal. A két típus két különböző elképzelést takart. A Northrop gépe két hajtómüves dupla vezérsíkkal rendelkező repülő volt. Az YF-16 egy vezérsíkkal és egy F100 típusú hajtómüvel volt építve.

A légierő szakembereire nehéz döntés várt. Mindkét gép jó teljesítménnyel, jó paraméterekkel rendelkezett. A pályázat eredményét 1975. január 13-án hirdették ki. Az eredmény: az YF-16 típus nyerte el az LFW programban való részvételt. Az indokok többek között a kiváló manőverező képesség (pl.:a flight by wire irányító rendszer), a nagyméretü, jó kilátást biztosító kabin és a létező F100 hajtómü felhasználása szerepelt.

A tender győzelem után nyolc sorozatgyártás előtti gépet építettek, hat együléses és két kétüléses repülő készült el a folyamatos tesztelésre. A gépek 1975 júliusában készültek el, mindegyiket Pratt &Whitney F100-PW-220 típusú hajtómüvel szereltek. A sikeres tesztek befejeztével az USAF közel 1400 darab gépre jelentette be igényét. Ezekkel a repülőkkel váltotta le az F-4 Phantom II-ket. Nemcsak a hazai piacon figyeltek fel a Falconra. 1975 nyarán Belgium, Dánia, Hollandia és Norvégia is ezt a típust választotta az F-104 Starfighter leváltására.

A sikertörténet elindult és még napjainkban is tart. Block 1 verziótól eljutottunk a Block 60-ig, és ma már közel harminc légierő felségjelét viselik a különböző festésü F-16-osok.

Ha tetszett a cikk, kövesse
a JETflyt a Facebookon!
   MÁSOK ÍRTÁK
2016. 12. 05., 11:23

Repülés Kabulba, átszállás nélkül

Dr. Orosz Zoltán altábornagy: Jövőre elkezdődik a Magyar Honvédség légi szállítási képességének fejlesztése, új járműveket vesznek.
2016. 12. 02., 15:40

Repülős ajándékötletek a JETfly Webáruházból!

Válasszon karácsonyi ajándékot a JETfly Webáruházból! Repülős relikviák, könyvek, pilótadzsekik, bakancsok, pólók stb. széles kínálatával várjuk Vásárlóinkat! Kiszállítási akció!
2016. 12. 01., 10:54

Az utolsó Tu-144 utolsó repülései

Tupoljev–NASA repülő laboratórium, orosz gép amerikai műszerekkel. Emlékmű lesz a 77114-es? Akiket irritálnak bizonyos feliratok.
2016. 11. 30., 10:07

A kolumbiai katasztrófa lehetséges okai

El se indulhatott volna ez a gép erre az útvonalra? Amikor nincs kerozinszaga a roncsnak. A navigációs tartalék és a kötelező kitérő reptér.

  HÍRLEVÉL FELIRATKOZÁS

Amennyiben feliratkozik alkalmi hírlevelünkre, postafiókjába küldjük a legfrissebb híreket!

E-mail cím:

Megszólítás:


A hírlevél feliratkozáshoz el kell fogadni a feltételeket.

Feliratkozás most

  Háború Művészete magazin

Az idén 15 éves katonai toborzás Bács-Kiskun megyei történetét és eredményeit is megismerték azok, akik az MH Katonai Igazgatási és Központi Nyilvántartó Parancsnokság (MH KIKNYP) kecskeméti irodájának rendezvényén vettek részt a mai napon Kecskeméten, a Pallasz Athéné Egyetemen.